Резюме про судову процедуру в романі “Майстер і Маргарита”
Всі тести Воланда, пред’явлені Берліозові, побудовані по одному принципі, гідному Сократа. Дається неповна й/або перекручена інформація, для того щоб опонент її спочатку пізнав, потім доповнив і виправив. “Сократовость” прийому в тім, що, навіть знайшовши правильну відповідь, опонент одержував не підтвердження, а спростування своїх дефініцій. (Наприклад, зрозуміти, чому Воланд “фахівець” по Герберту, він міг, лише визнавши в співрозмовнику диявола.)
Цей принцип видерживается не тільки в словесних, але й у знакових тестах. “Боже
Питання: чи сумлінне цей спосіб судового наслідку? Формально, з погляду теперішньої судової практики, – немає. Але суд^-те адже був особливий. Буффонадность була до певної міри змушена: як сперечатися всерйоз про віру, якщо противна сторона в принципі заперечує можливість обговорення? Але в понятті Воланда – і Булгакова – спор цей може бути тільки гранично серйозний. Традиційно така суперечка може бути тільки софістичним, судження повинні опиратися на думки визнаних
В аргументації Воланда, втім, помітні слабкі місця. Добре, Берліоз проявляє непрощенну неграмотність. Не можна користуватися аргументами великої теології й історіографії, вириваючи їх із системи поглядів авторів; негоже користуватися працями вчених як кийком. Це – обман і неправда, безчесне звертання з об’єктом пропаганди, – та й із ученими, хоча б і померлими. Всі так, але адже й у доводах самого Воланда помітний розрив. Воланд і його співавтор, Майстер, здаються несумлінними історіографами – а отже, у питанні про буття Христа, і несумлінними теологами. Їхнє оповідання про Иешуа Га-Ноцри протистоїть історії у важливому пункті: проповідник, що не мав своєї школи, навряд чи міг залишити істотний слід у пам’яті людей і покласти початок християнської релігії
Заперечення дуже сильне. Не бувало такого в історії, не зустрічалися ще великі реформатори, що не залишили нащадкам ні діючої організації, ні хоча б книги. Євангельська версія, по якій Христос створив активну, структурно організовану групу послідовників, без сумніву, багато предпочтительней. Св. Павло, Магомет, Мартін Лютер теж створювали організації
Це заперечення не парирується начебто ніякими історичними побудовами. Теологически – скільки завгодно; наприклад, Богу не потрібні мирські організації для твердження свого Слова. У системі “Майстра” можливо й дзеркальне положення: про спадщину Иешуа Га-Ноцри затурбувався Воланд так само, як він відновив втрачену книгу Майстра. Це навіть вероятней попереднього софізму
Однак можна показати, що версія Булгакова опирається на історіографічну платформу, створену надзвичайно шанованим істориком
Наукова христология в Росії завжди була не в пошані. До 1917 року – через церковну цензуру, після – через атеїстичну цензуру. У ХХ столітті були два маленьких віконця в часі, коли христологи могли публікуватися відносно вільно, – між 1907 і 1925 роками. У другому періоді відомий історик, згодом академік Сергій Олександрович Жебельов перевів на росіянин заключну главу II тому фундаментальної праці Едуарда Мейера. Книжечка повинна була зробити велике враження на фахівців і дилетантів. На той час на книжковому ринку затвердилася монополія “мифологистов”, що люто заперечували історичність Ісуса, і раптом серед древсов і немоевских з’являється праця найбільшого історика, у якому Ісус розглядається як історична особа! От характеристика, що учений перекладач дає праці і його авторові: “На цю тему всякого роду особами написано дуже багато всякого роду книг. Серед них праця Эд. Мейера займе, безперечно, одне із самих почесних і видних місць; за це говорить і ім’я автора, і – ще більшою мірою – характер і виконання самої праці. …На вченому небокраї Эд. Мейер – зірка першої величини. У тій області, що є предметом його спеціальних занять, у сучасному вченому світі Эд. Мейер – сонце” .
Відволічемося поки від історіографічної проблеми Христа й зрівняємо теологічний стрижень “Майстра” з ідеями Мейера. Найбільш помітна риса булгаковської “теології” – величезне значення, що надає сатані. Воланд по чи владі не перевершує Бога (у посюстороннем світі напевно). Ідея ця аж ніяк не нова – та й що можна знайти нового в християнській літературі? Але така теологія не суперечить спостережуваним соціальним фактам: добро уживается зі злом, сатана – з Богом; мир принципово єдиний, хоча й дуалистичен: сатана панує на землі, Бог – у якімсь ідеальному загробному світі. Дві тисячі років тому було те ж саме: Бог Син виявився на землі неспроможний у порівнянні із сатаною. У цьому пункті теологічна концепція підпирає історичну – концепцію непомітного Христа, з якої ми почали й у якій, на нашу думку, є протиріччя
Отож, історик Эд. Мейер трактує християнство дуже схоже на Булгакова. “Насправді ж, навчання Ісуса й все християнство, незважаючи на цілком виразно сформульований у його свідомості монотеїзм, представляє собою яскраво виражений дуалізм. …Пізніше іудейство й християнство, що опирається на нього, незважаючи на офіційно визнаний монізм… у практиці реального життя є цілком дуалістичними религиями. …Фактично сатана є володар цього миру. Всемогутність божие, по суті, обмежено царством божиим (civitas dei): це – ідеал, що ніколи не може бути здійснений при існуючих умовах. …Вийшло внутрішнє протиріччя, з яким богослов’я безупинно боролося, але дозволити це протиріччя не могло”. Друга виділена фраза зовсім точно передає суть суперечки Иешуа Га-Ноцри з Пілатом. Иешуа пророчествует створення ідеального “царства істини й справедливості”, у відповідь на що Пілат кричить: “Воно ніколи не настане!”
Зрозуміло, трактуючи християнський догмат, історик Мейер не виходив з нього при конструюванні моделі палестинських подій; ні Бог, ні диявол на його сцені не з’являються; опис діяльності Ісуса в Мейера дуже близько до канонічного: Ісус мав послідовників, його привітали юрби, він стояв на чолі сильної організації й діяв як “повноважний володар громади на противагу її верховним керівникам”. Начебто проповідник-одинак Га-Ноцри зовсім не схож на месію по Мейеру. Але в заключному абзаці своєї праці знаменитий історик раптово перетворює Ісус поодинці після смерті! “Здавалося, зі стратою Ісуса справа його загинули; його прихильники розбіглися в усі сторони
Можна було очікувати, що про нього, через небагато років після його смерті, зовсім забудуть”, тому що багато проповідників у ті неясні для Іудеї часи викликали “таке ж, а те навіть і більше сильне порушення, яке викликав він”, але зникли з історичної пам’яті безвісти. Ну, тут не все понятно. Причиною, по якій Ісус не був забутий, звичайно думають життєздатну організацію, що залишилася після його смерті, описану в “Діяннях апостолів”. По якихось міркуваннях (напевно, розкритим в III томі його праці) історик уважає цю версію малоймовірної й пропонує свою. “У цьому позначається могутнє значення його особистості. Те враження, що Ісус залишив у простих людях, його супровідних, не давало їм спокою, поки вони, для вираження того незбагненного, що вони пережили, не знайшли, як вони думали, спокутних слів. Це й забезпечило їм світовою успіх”.
“Могутнє значення особистості” – от у чому сіль, ці три слова міг написати на своєму прапорі Булгаков! Ні сумніву, Левий Матвій, єдиний учень і спадкоємець ідей Га-Ноцри, супроводжував йому не через ідеї – які ледь міг зрозуміти й “переплутав”, – але через чарівність особистості вчителі, що почуваємо й ми, читачі. Ще сильніше це видно, мабуть, на прикладі Пілата, що дійсно “думок не розділяв”, навіть активно їм противився – але чарівності піддався цілком. Булгаков довів гіпотезу Мейера до крайнього вираження, до демонстраційної форми. Якщо організація, створена Ісусом, не зробила головної справи, не підхопила й не понесла ідей Христа, а вся заслуга належить його особистим якостям, то геть апостолів, геть захоплені юрби, що кричать “осанна!”. Вони не потрібні, тому що тільки заслоняють – у літературі – “могутнє значення особистості”…
Таким чином, не можна вважати Булгакова – і Майстри, і Воланда відповідно – несумлінними істориками: їхнє оповідання опирається на авторитет Эд. Мейера. І “теологія” Булгакова опирається на нього же.
Схожі твори:
- Тільки людина відповідальна за добро й зло (По романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”) – …Так хто ж ти, нарешті? – Я частина тої сили, що вічно хоче зла й вічно робить благо… И. В. Гете. Фауст М. А. Булгаков – один із чудових письменників післяреволюційної епохи. Доля Булгакову дісталася важка, у ній було багато конфліктів, перемог і поразок. Роман ” Майстер і Маргарита...
- Вічна боротьба добра в романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Вічна боротьба добра в романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Прояви сил зла в романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогому костюмі, у закордонних, в колір костюма, туфлях. Навіть обличчя в нього було дуже дивне: “Праве око чорний, лівий зелений. Брови чорні, але одна вища за другу “. В образі...
- Тема добра і зла в романі “Майстер і Маргарита” Боротьба добра і зла – центральна тема у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”. У творі дні далекого минулого дуже тісно пов’язані з днями тогочасної Москви. Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях”. Навіть обличчя у нього було...
- Понтій Пілат у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Пілат у різних літературних джерелах. 2. Образ Пілата в романі Булгакова. 3. Покарання й прощення прокуратора. Цей герой пішов у безодню, пішов безповоротно, прощений у ніч на неділю син короля-звіздаря, жорстокий п’ятий прокуратор Іудеї, вершник Понтій Пілат. М. А. Булгаков Римський вершник, правитель Іудеї Понтій Пілат, герой роману М....
- Тема добра і зла в романі Булгакова “Майстер і Маргарита” Основою творчості Михайла Панасовича Булгакова був гуманізм. Письменник не сприймав ту літературу, яка підносила страждання абстрактних, нереальних героїв, проходячи повз правду життя. Тому в своєму останньому романі “Майстер і Маргарита” він завуальовано показав віддалену надію на те, що зло буде покаране, а добро переможе. Тема боротьби добра і зла –...
- Вічна боротьба добра і зла у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Боротьба добра і зла – центральна тема у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”. У творі дні далекого минулого дуже тісно пов’язані з днями тогочасної Москви. Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях”. Навіть обличчя у нього було...
- Вічна боротьба добра і зла в романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Боротьба добра і зла – центральна тема у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”. У творі дні далекого минулого дуже тісно пов’язані з днями тогочасної Москви. Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях”. Навіть обличчя у нього було...
- Чому в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” затверджується, що боягузтво – один із самих головних людських пороків? Роман “Майстер і Маргарита” – головне произведение М. Булгакова. Навряд чи найдеться людина, навіть хорошо знаюча творчість письменника, який би став утверждать, що знайшов ключі до всім загадкам, що таяться в романі. А. Ахматова одна з перших високо оцінила роман “Майстер і Маргарита” і про Булгакова сказала: “Онгений”. Не можна...
- Фантастичний реалізм у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Роман М. А. Булгакова – унікальний добуток російського реалізму. 2. Сполучення реальності й фантастики вромане. 3. Морально-філософський зміст роману. М. А. Булгаков працював над романом “Майстер і Маргарита” з 1928 року по 1938 рік. Він уважав цей добуток найважливішим у своїй творчості. Роман підбивав підсумок розвитку умовної, гротескної оповідальної...
- Проблеми творчості й творчої особистості в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Роман М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” до деякої міри автобиографичен, оскільки Майстер – двійник Булгакова. Ні, це не тінь автора, не його копія, це – жива особа. Він одночасно схожий і не схожий на свого творця. Але як би там не було, саме Майстрові автор віддав свої заповітні образи...
- Доля художника в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Доля Михайла Булгакова як доля інтелігента й громадянина залучає мене й моїх сучасників. Трагедія Булгакова в тім, що він жив і затворів у стране, де творець, невизнаний при житті, не визнавався й після смерті. У листі, адресованому Михайлом Булгаковим правительству СРСР, читаєш не каяття, а бажання відстояти свої цивільні права,...
- Боротьба добра і зла – центральна тема у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” У творі дні далекого минулого дуже тісно пов’язані з днями тогочасної Москви. Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях”. Навіть обличчя у нього було дуже дивне: “Правый глаз черный, левый зеленый. Брови черные, но одна выше другой”. У...
- Образ Понтія Пілата в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Роман “Майстер і Маргарита” – головний добуток М. Булгакова, улюблене дитя його фантазії, його письменницький подвиг. Число жанрових визначень булгаковско-го роману велико: сатирико^-філософський, фантастический, філософський роман, роман-містерія, роман^-притча, лірико-сатирико-філософський роман… З появлениїм диявола в романі починає звучати одна з головних філософських тем – тема волі людини і його особистої відповідальності...
- Що таке істина? (по романі “Майстер і Маргарита”) У романі є лише єдиний епізод – відгомін чудес, чинених Ісусом і описаних у Євангеліях. “Що таке істина?” – це питання Пілата ставиться до діалогу Ісуса й Пілата в Євангелії від Іоанна: “Пілат сказав йому: “Отже, Ти цар?” Ісус відповідав: “Ти говориш, що я цар. Я на те народився й...
- Світ без рум’ян і гриму у романі М. А. Булгакова Майстер і Маргарита МИХАЙЛО БУЛГАКОВ ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ МИХАЙЛО БУЛГАКОВ Світ без рум’ян і гриму у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” У 30-ті роки Михайло Булгаков працює над значним твором – романом “Майстер і Маргарита”. Цей роман приніс автору посмертну світову славу. Цей твір став гідним продовженням тих традицій російської літератури, які...
- Вічна боротьба добра у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях”. Навіть обличчя у нього було дуже дивне: “Правый глаз чер-мый, левый зеленый. Брови черные, но одна выше другой”. У образі Понтія Пілата втілено внутрішню боротьбу людини. У ньому стикаються сила вочлі...
- “Майстер і Маргарита” Роман ” Майстер і Маргарита ” зробив на мене незабутнє враження. У ньому органічно переплетені давня давнина й теперішнє, реальне й потойбічне. Крізь ці сюжетні лінії проходить тема істини. Вона як би поєднує всіх персонажів, цементує оповідання. Зразком кристальної чесності в романі є Иешуа Га-Ноцри. Варто згадати сцену допиту Иешуа...
- Світ без рум’ян і гриму у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” У 30-ті роки Михайло Булгаков працює над значним твором – романом “Майстер і Маргарита”. Цей роман приніс автору посмертну світову славу. Цей твір став гідним продовженням тих традицій російської літератури, які стверджували пряме поєднання гротеску, фантастики, ірреального з реальним у єдиному потоці розповіді. Роман став унікальним людським документом тієї епохи...
- Тривоги за долю людства в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Булгаков писав роман майже усе ж’пг-тя – і до самої смерті, переробляв і вдосконалював безліч разів. Ідея книги про візит Сатани до радянської Росії з’явилася в письменника на початку двадцятих років, у 1925 році він написав “Інженера з копитом” (початок “Майстра й Маргарити”), та й уся його подальша творчість пов’язана...
- Тривоги за долю людства у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Тривоги за долю людства у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Булгаков працював над романом “Майстер і Маргарита” майже п’ятнадцять років. Ретельно змальовував характерні риси персонажів, добирав деталі – змістовні й виразні, мішав епос із лірикою, а драму з гротеском. Вдосконалював образну систему, відкидав зайве, втілюючи свою відчайдушну надію на...