Проблема виховання в комедії Д. И. Фонвізіна “Недоук”
1. Рівень утворення. 2. Школа життя. 3. Моральні основи виховання. 4. Роль неуцтва й брутальності Виховувати – значить готувати до життя…
Д. И. Писарєв Проблема виховання була важливої й актуальної в будь-який часовий період. І справа тут не тільки в тім, що батьки й діти підходять до її рішенню по-різному, утягуючись у нескінченну суперечку двох поколінь. Дуже важливо, що кожна людина вкладає в це поняття, які основи заставляються ввоспитание.
На це питання всебічно відповідає комедія Д. И. Фонвізіна “Недоук”. У своєму добутку драматург
У кожного з персонажів свій рівень виховання. Він формується на основі двох компонентів Перший з них заснований на життєвих враженнях, а другий – на тім, що підносять учителі. Якщо з таких позицій розглядати образ Митрофанушки, недоука з комедії, то йому не дано ні того, ні іншого.
Його життєві враження обмежуються рамками власного будинку. Що перебуває поза цього замкнутого простору, йому неведомо.
А навіщо осягати таку науку, коли кучері можуть довести, куди йому наказують? Від учителів Митрофанушка теж нічого не переймає. Навпаки, саме тоді, коли він відповідає урок, ми розуміємо, що його знання грунтуються на перекручених життєвих спостереженнях.
Вони описані драматургом з деяких часток іронії. П р а в д і н. Двері, наприклад, яке ім’я: іменник або прикметник? М и т р о ф а н. Двері? Котора двері?
П р а в д и н. Котора двері! От ця М и т р о ф а н. Ця? Прилагательна. П р а в д и н. Чому ж? М и тр о ф а н. Тому що вона прикладена до свого місця.
Геть у прикомірка тичини тиждень двері коштують ще не навешена: так та покамест существительна. Та і які знання може одержати Митрофанушка, якщо історію йому викладають колишні кучері Стародума Вральман. Так драматург показує, що недоук зовсім не вихований. Він нічого не знає, та й знати не хоче. Митрофанушка чіпляється за будь-яку соломинку, щоб не йти на урок.
Саме тому з його вуст злітає знаменита фраза: “Не хочу вчитися, хочу женитися”. Інші персонажі цієї комедії більше виховані. І справа тут не тільки в тім, що вони одержали прекрасне утворення. У сім’ї Скотининих до цього ставилися досить негативно.
Але вони змогли придбати багатий досвід. Але ж життя приносить чимало сюрпризів і задає такі питання, над якими проходиться й голову поламати. Для Стародума це була школа Сибіру, для Милона – служби Софії, незважаючи на настільки юний вік, теж довелося багато чого побачити в житті. Вона одержала утворення у своїй сім’ї, але життя її зштовхнула із Простаковими й Скотининими, які теж чимало уроків піднесли юній дівиці. Але ті моральні основи, які були закладені в рідному будинку, дозволили їй не опускатися у вульгарний і корисливий мир будинку Простакових.
Вона, живучи в іншій атмосфері, відразу ж відчула далеке їй оточення. От як Софія розповідає про лицемірне відношення до неї господарки будинку С о ф ь я. Сьогодні, однак ж, у перший раз тутешня господарка перемінила із мною свій учинок. Услиша, що дядюшка мій робить мене наследницею, раптом із грубої й бранчивой зробилася ласковою до самої низкости, і я по всіх її натяках бачу, що ладить мене в нареченої своєму синові. Зовсім інші моральні основи закладені в натурі Скотинина, брата господарки.
Для нього головне навіть не моральне наповнення людини. Він на нього не обертає ніякої уваги. Тому при сватовстве до Софії на перше місце виходять свині, про які, здається, він думає й у сні С к о т и н и н. …так я на них [10 тисяч] всіх свиней з біла світла викуплю; так я, слишь ти, то зроблю, що всі затрублять: у тутешньому-де відділку й житті одним свиням.
У цю катеГорею неосвічених натур можна внести й одного із учителів – Кутейкина, що вимагає оплати не за знання, які він вклав у дитину, а за взуття, що “зносив у три роки”. Дуже важливо в процесі виховання мати гарний приклад для наслідування У цьому випадку можна виділити кілька таких зразків. Один з них представляє сім’я Простакових, у якій чоловік перебуває під каблуком своєї дружини.
Він немов бачить і живе тільки її очами й словами, не маючи своєї думки. При цьому їхній син, Митрофанушка, добре почуває на чиїй стороні влада Тому він встає на сторону матері, розуміючи, що за цим неодмінно піде винагороду. І це настільки видно, що впадає в око навіть Скотинину, що намагається особливо не втручається в сімейні справи сестри: “Ну, Митрофанушка!
Ти, я бачу, матушкин синок, а не батюшкин”. Але Фонвізін все-таки в цей сімейний дует додається брата Простаковой, що є просто зразком брутальності й неуцтва Він не розбирає хто правий, а хто винуватий і готовий покарати кожного. А як же може бути інакше, якщо його девіз: “Не будь я Тарас Скотинин, якщо в мене не всяка провина винувата”.
Але драматург дає нам можливість побачити й інші зразки для наслідування. Серед них можна виділити Стародума, що за своє життя придбав багатий духовний досвід. Але він не забув і завіт батька, що говорив йому: “Май серце, май душу, і будеш людин повсякчас”.
Саме подібні слова повинні стати прикладом, якому не соромно наслідувати У добутку з’являються й епізодичні персонажі, що є зразком для наслідування. Про одному з них говорить Милон: “Суддя, що, не убояся ні помсти, ні погроз сильного, віддав справедливість безпомічному, у моїх очах герой”. Всі ці варіанти показують різні відтінки морального поводження, які повинні бути взяті на озброєння доброчесними молодими людьми, які роблять тільки перші кроки в це складне життя. У комедії письменник піднімає ще один з аспектів виховання, коли герої починають міркувати про неуцтво.
Визначає границі такого поняття Сатродум, коли екзаменує Митрофанушку. Він говорить Простаковой, що защится неуцтво сина, про те, що “у людському неуцтві досить втішливо вважати всі те за дурницю, чого не знаєш”. Це було дуже вірно помічене Стародумом. Але господарка не те щоб із цим не погоджується, вона, навпаки, приводить у приклад своїх батьків. Г-Жа П р о с т а к о в а. Без наук люди живуть і жили.
Небіжчик панотець воеводою був п’ятнадцять років, а з тим і померти изволил, що не вмів грамоті, а вмів достаточек нажити й зберегти. Але з яких би сторін персонажі не підходив до проблемі виховання, результат їхніх дій представлений наприкінці добутку. Митрофанушка відштовхує свою матір, що вклала в нього дуже багато сил.
Але найстрашніше, що вона журиться не об втрати того, кого постійно опікувалася Їй важливо інше: вона втратилася влади. Тільки після цього Простакова згадує про сина. Г-Жа П р о с т а к о в а (опам’ятавшись у розпачі).
Загинула я зовсім! Віднята в мене влада! Від сорому никуди око показати не можна!
Немає в мене сина! Тобто у світі Простакових на першому місці неодмінно коштують гроші, влада, сила, а потім уже сім’я. Саме такий підхід і губить душу недоука. Можна сподівається, що військова служба зробить на нього сприятливий вплив.
Але не варто забувати, що в основу цієї особистості вже закладені неуцтво, що досить важко буде виправити Про це в черговий раз нагадує наприкінці добутку Стародум: “От лихої вдачі гідні плоди!” Хочеться сподіватися, що ще не пізно щось змінити й вирвати хоча Митрофанушку із цього темного царства неуцтва й брутальності. Але в епіграфі до нашого твору представлене дуже коштовне зауваження про те, що виховання допомагає пристосовуватися до життя. І на основі цього ми може сказати, що саме Митрофанушка найменше готово до життя в нових умовах. Якщо розглядає його під таким кутом зору, то недоука стає небагато шкода.
Однак приклад Фонвізіна, представлений у такій формі, стає більше наочним і повчальним не тільки для сучасників письменника, але й для нас, читачів-нащадків. Не даром Н. В. Гоголь називав добуток ” істинно-суспільною” комедією. У ній немов у мініатюрі драматург зобразив все суспільство з його позитивними й негативними якостями. Але ми догадуємося, на чиїй стороні автор, тому що всі негативні персонажі представлені в сатиричному світлі
Схожі твори:
- Тема виховання й утворення в комедії Д. І. Фонвізіна “Недоук” Тема виховання й утворення у дворянських сім’ях була однієї з актуальних у Росії на початку XІX століття. “У Росії домашнє виховання є саме недостатнє, саме аморальне; дитина оточена одними холопями, бачить одні мерзенних прикладів, сваволить або рабствует, не одержує ніяких понять про справедливість, про взаємні відносини людей, про щиру честь....
- Своєрідність комедії Д. И. Фонвізіна “Недоук” 1. Система образів у комедії. 2. Своєрідність конфлікту. 3. Риси класицизму в комедії. 4. Виховне значення добутку. Фонвізін стратив у своїх комедіях дике неуцтво старого покоління й грубий лиск поверхневого й зовнішнього європейського напівутворення нових поколінь. В. Г. Бєлінський Комедія “Недоук” була написана Д. И. Фонвізіним в 1782 році й...
- Образ Митрофана в комедії Д. Фонвізіна “Недоук” – ДЕНИС ФОНВІЗІН Имей сердце, имей душу, И будешь человек во всякое время. Д. Фонвізін Да отвяжись, матушка, как Навязалась! Д. Фонвізін. Недоук Комедія “Недоук” була написана наприкінці XVIII століття, але багато її проблем є актуальними, образи усе ще живі. І нехай трохи старомодний вигляд мають Стародум і Правдін, та багато що в...
- Питання про освіченість і про неуцтво в комедії Д. И. Фонвізіна “Недоук” 1. Значенні комедії для російської драматургії. 2. Негативні герої комедії. 3. Позитивні герої комедії. 4. Оцінка добутку в російській критиці. Комедія Д. И. Фонвізіна “Недоук” – найважливіша віха в історії вітчизняної драматургії. З її й починається російська суспільна комедія “Недоук” дав початок таким добуткам як “Горе від розуму” А. С....
- Смішне в комедії Д. И. Фонвізіна “Недоук” Дурість, підступництво, злість, злочин зовсім не смішні самі по собі; смішно дурне підступництво, що попалося у власні мережі, смішна злісна дурість, що обдурила сама себе й нікому не заподіяла задуманого зла. В. Ключевский В історії драматургії “Недоук” – це перша російська комедія з яскраво вираженим суспільно-політичним змістом. Фонвізін багато в...
- Героїня комедії Фонвізіна “Недоук” Сюжет п’єси Фонвізіна будується навколо подій, що відбуваються в селі, де живе все сімейство Простакових-Скотининих чекаючи весільної змови Тараса Скотинина з далекою родичкою Простакових – Софією. Історія, знайома сучасникам Фонвізіна по “середньому”, “міщанському” жанрі літератури, що наближала своїх персонажів до реального життя російських заможних дворян і міщан Пані Простакова живе...
- Смішне й трагічне в комедії Д. І. Фонвізіна “Недоук” Все це було б смішно, Коли б не було так смутно. М. Ю. Лєрмонтов. Останні чотири десятиліття XVІІІ в. відрізняються справжнім розквітом російської драматургії. Але класичні комедія й трагедія далеко не вичерпують її жанровий склад. У драматургію починають проникати добутку, не передбачені поетикою класицизму, що свідчать про назрілу потребу в...
- Коротка характеристика добутку Недоук Фонвізіна Д. И Це перша соціально-політична комедія на російській сцені. У комедії сполучаються яскраві й правдиві сцени з життя помісного дворянства й жагуча проповідь просвітительських ідей про обов’язки уряду, “прямого, чесного” громадянина. Органічно з’єднуючи осміяння з викриттям, Фонвізін зумів в окремому випадку з життєвого укладу поміщиків провінційної Русі розглянути величезне соціальне зло й...
- Недоук Фонвізіна Д. И Комедія в п’яти діях Дія перше Пані Простакова, поміщиця, сварить лакея Тришку за те, що він до змови (зарученню) дядюшки Скотинина шив її ненаглядному єдиному синочку Митрофанушке каптан і жах як його обузил. Тришка виправдується: він на кравця не вчився. Простаковой дивно: навіщо треба вчитися? Чоловік боїться цю грубу, не...
- Скоти, що володіють людьми (за комедією Д. Фонвізіна “Недоук”) Все это было бы смешно, Когда бы не было так грустно. М. Лєрмонтов Д. І. Фонвізіну судилося жити в смутну епоху царювання Катерини ІІ, коли нелюдські форми експлуатації кріпаків досягли тієї межі, за якою міг вибухнути тільки селянський бунт. Це лякало російську самодержицю, що намагалася лицемірною грою в законодавство зупинити...
- Скоти, що володіють людьми (за комедією Д. Фонвізіна “Недоук”) – ДЕНИС ФОНВІЗІН Все это было бы смешно, Когда бы не было так грустно. М. Лермонтов Д. І. Фонвізіну судилося жити в смутну епоху царювання Катерини II, коли нелюдські форми експлуатації кріпаків досягли тієї межі, за якою міг вибухнути тільки селянський бунт. Це лякало російську самодержицю, що намагалася лицемірною грою в законодавство зупинити...
- “Навіщо людині вчитися” (“Проблема виховання в комедії Мольєра “Міщанин-шляхтич”) У передмові до комедії “Тартюф” французький драматург Жан Батист Мольєр розкрив основні принципи своєї естетичної програми: “Завдання комедії полягає в бичуванні людських пороків… Найблискучіші трактати на теми моралі часто справляють куди менший вплив, ніж сатира, бо ніщо так не бере людей за живе, як зображення їхніх недоліків. Піддаючи вади загальному...
- Одна з народних драматичних п’єс ХVIII століття (Комедія Д. И. Фонвізіна “Недоук”) 1. Творча історія комедії. 2. Проблема виховання. 3. Поміщицька сваволя Простаковой. 4. Позитивні герої комедії. 5. Мовлення героїв. 6. Новаторство письменника Після написання “Бригадира” Д. И. Фонвізін більше десяти років не писав драматичних добутків, всю свою енергію віддаючи державним справам і політиці. Ідея створити нову п’єсу відвідала його ще в...
- Переказ змісту п’єси Фонвізіна “Недоук”. Дія п’яте Явище I. Правдин розповідає Стародуму, що одержав доручення взяти під опіку будинок і села Простаковой, якщо її “сказ може позначитися на підвладні їй людях”. Стародум радий такому повороту діла й вимовляє гарячий монолог про обов’язки щирого государя захищати своїх підданих Явище II Милон з оголеною шпагою відштовхує від Софії Вереміївну....
- Мовні характеристики в комедії “Недоук” Перше, на що звертає увагу сучасний читач комедії “Недоук”, – це прізвища діючих осіб. “Мовці” прізвища відразу закладають відношення читача (глядача) до їхніх власників. Він перестає бути більш-менш об’єктивним свідком дії, що розігрується, він психологічно вже стає його учасником. У нього відібрали можливість самому оцінити героїв і їхні дії. Самого...
- Проблема виховання у романі Діккенса “Пригоди Олівера Твіста” Проблему виховання можна називати однією з провідних в англійській літературі. І Чарльз Діккенс не був у цьому першовідкривачем, але він знайшов свій шлях розв’язання проблеми, показавши лондонське дно без романтизації. У передмові до одного з видань роману “Пригоди Олівера Твіста” Діккенс писав: “Мені здалося, що зобразити реальних членів злочинної групи,...
- Проблема виховання у романі Ч. Діккенса “Пригоди Олівера Твіста” Проблему виховання можна називати однією з провідних в англійській літературі. ГЧарльз Діккенс не був у цьому першовідкривачем, але він знайшов свій шлях розв’язання проблеми, показавши лондонське дно без романтизації. У передмові до одного з видань роману “Пригоди Олівера Твіста” Діккенс писав: “Мені здалося, що зобразити реальних членів злочинної групи, намалювати...
- Проблема сімейного виховання у п’єсі Олексія Коломійця “Дикий Ангел” Проблема батьків і дітей належить до одвічних проблем людства, адже, мабуть, ще до нашої ери діти бунтували проти батьків, вважаючи їхні вимоги занадто застарілими й несучасними, а батьки обурювалися через нерозумні вчинки недосвідчених дітей. В українській літературі є прекрасний драматичний твір, присвячений зазначеній проблемі, – п’єса Олексія Коломійця “Дикий Ангел”,...
- Проблема українізації в комедії “Мина Мазайло” Свою комедію Микола Куліш писав на “живому” матеріалі процесу українізації, запроваджуваної у 20-х роках. У своїй комедії драматург порушив проблему, яка його дуже хвилювала – бути чи не бути українській нації. Головний герой Мина Мазайло зрікається свого національного “я”, намагаючись “вилущитись” у російську культуру. Він – не літературний привид, а...
- Недоук характеристика образа Митрофан Терентійович Простаків (Митрофанушка) НЕДОУК (Комедія, опубл. 1783, пост. 1782) Митрофан Терентійович Простаків (Митрофанушка) – недоук, син поміщиків Простакових, 15 років. Ім’я “Митрофан” означає по-гречески “матір’ю виявлений”, “подібний своєї матері”. Воно стало загальним для позначення тупого й нахабного матусиного синка-невігласа. Прототипом образа М. ярославські старожили вважали якогось барчука, що проживали на околицях Ярославля, про...