ПРО “гріхи” пана Поливанова й пана Глухівського
ПРО “гріхи” пана Поливанова й пана Глухівського розповідять вахлакам люди сторонні, колишні, що багато бачили. В оповіданні колишньої двірської людини Викентяя Олександровича особливо важливі дві обставини: двірська людина гнівно засуджує холопство слуг і не менш гнівно характеризує з моральної сторони пана Поливанова. Джерело “гріхів” – злочинна душа дворянина. Поміщика оцінює мужик, тому немає ніяких “декоративних прикрас”, немає зм’якшуючу провину обставин
Класова сутність Оболта-Оболдуева й Качатина розкривалася
У цих умовах їсти необхідність знайти більше винних і тим самим вирішити, яким шляхом іти, із чого починати практичну боротьбу за щастя. Отже, корінь зла усвідомлений. Суперечка про те, хто грешней, мужики закінчили непорушним висновком: усьому провиною – кріплення, тобто кріпосне право. Залишається з’ясувати, яким же шляхом іти, щоб знищити гне
Ряди селянської маси, що бореться, поповнюються й колишнім двірським Вікентієм Олександровичем, і солдатом Овсянниковим, і візництвом, що займається, Ігнатієм Прохоровим, і захожим прочанином Ионушкой, і сектантом Кропильниковим, і розбійником Кудеяром, і представником революційної інтелігенції Гришей Добросклоновим.
Старообрядник Кропильников гнівно, прямо в особу кричить становому: “Ти ворог Христов, антихристів посланник!” У чорновому рукописі він називається так: “старий із секти скритников, Ничипір, каргопол”. Потім слово “каргопол” поет забирає з тексту. Занадто ясне для того часу слово
Некрасов постійно цікавився розколом, уважно стежив за рухом розкольників. Зображуючи цей рух, Некрасов залишив без уваги явно реакційні моменти в навчанні сектантів. Він проходить мовчанням їхнє захоплення допетровським укладом життя, їхня відмова від шлюбу, сім’ї, проповідь знищення дітей. Некрасов нічого не говорить про участь “бігунів” у зграї розбійників. Йому важливо інше – непримиренність, ненависть кпритеснителям.
Розкольники підтримувалися народом тому, що свій гнів вони направляли на царя, оголосивши його антихристом. Це вираження нового етапу в пізнанні питання “хто грешней?”. Розкольники по всій Русі рознесли звістка, що цар самий головний ворог селян. На судах, у своїх виступах перед селянами розкольники несамовито продавали анафемі антихрист^-пануючи й всіх його слуг, до духівництва включно. Розкольники проповідували завзяте непокорство й з фанатичною послідовністю йшли на загибель, але не здавалися. Некрасов саме такий тип бунтаря малює в образі Кронильникова.
Перетворення розкольника в глашатая революційної боротьби, зображення його як фанатика не якихось відвернених доктрин, а реальних соціальних, економічних інтересів мужика, показ через нього тієї вулканічної ненависті, що кипить у душах закабаленого селянства, – все це виражало одну з особливостей саме селянської революції. Щоб показати внутрішня єдність мети Кропильникова й народу, поет тугий же, описавши арешт розкольника, зауважує: “И, як на гріх, військова команда ранком гримнула… Допити! Утихомирення! Тривога! …Пророцтво перекірливого ледве в крапку не збулося”.
Революційний рух приймає різноманітні форми. Його не можна не помітити уряду, воно видно далеко за межами Росії. У великому народному морі, що схвилювалося “до самих глибин, з усіма своїми слабостями й всіма сильними сторонами”.
Схожі твори:
- Учителі пана Журдена (За комедією Мольєра “Міщанин-шляхтич”) Триста днів на рік ми проводимо у школі, і кожного дня по 5-6 годин поруч із нами люди, які терплять наші пустощі, грубість, несвідомість, несправедливість. Учитель! І відразу бачиш перед очами людину, яка схилилася над учнівськими зошитами. Для того щоб провести урок та розказати нам навіть щось просте, учитель повинен...
- Образ пана-ліберала в повісті “Інститутка” Марко Вовчок У повісті “Інститутка” Марко Вовчок викриває не тільки жорстоких панів, таких, як інститутка, ай “добрих”. Одним із таких ліберальних панів є полковий лікар. Образом лікаря письменниця. викрила дворянський лібералізм. Від “доброти” поміщика-ліберала кріпакам ніяк не легше: він “не б’є, не лає, та нічим і не дбає”. Цей, за висловом Назара,...
- Вічність образу пана Журдена Читаючи комедію Мольєра “Міщанин-шляхтич”, мимоволі думаєш, що великий драматург якимось містичним чином побачив і наш час – сучасних Журденів, коли люди неосвічені, часом навіть малограмотні, прагнуть здобути і титул, і владу. Журдени ніколи не вмруть, поки існуватимуть ті, хто вважає, що можна купити те, що не дано природою. Подекуди герой...
- Не визнані гріхи В житті все відбувається. Постійно щось міняється. Не все добром кінчається. Бо злом більш поглинається. А зло гріхом вважається. За гріх пеклом карається. Віками проклинається. Хоч винний і покається. Провина залишається. Нізащо не змивається. Хоч довго відмивається. Ніде гріх не дівається. Ганьбою покривається. На цьому не кінчається. Як треба все...
- “ЖИТТЯ ПАНА ДЕ МОЛЬЄРА” Народження майбутнього драматурга Якась акушерка… прийняла 13 січня 1622 року у люб’язної пані Доклей” вродженої Крессе, першу дитину – недоношеного Малюка чоловічої статі. З упевненістю можу сказати, що якби мені вдалось пояснити поважній повитусі, кого саме вона приймає, можливо, що від хвилювання вона завдала б якоїсь шкоди малюку, а разом...
- Які гріхи спокутував Григорій Многогрішний Наші далекі предки, без сумніву, мали підстави давати один одному промовисті прізвища. Так чинить і більшість письменників, називаючи своїх героїв. То ж які гріхи у Григорія Многогрішного і за що йому випав такий тернистий шлях? А “гріхів”, як на тоталітарну систему, що душила все живе й мисляче, доволі багато: розум,...
- Головний герой твору Зощенко “Оповідання Назара Ілліча, пана Синебрюхова” Першою блискучою перемогою нового Зощенко були “Оповідання Назара Ілліча, пана Синебрюхова” (1921 – 1922). З них почався щирий Зощенко – “не крайній”, не “початківець”, а той Зощенко, що стрімко швидко набирав висоту й з перших же кроків, “по виду без найменшого зусилля, як у казці, одержав визнання й у літературному...
- Пан з Сан-Франциско характеристика образу Пана Пан з Сан-Франциско – на самому початку розповіді відсутність імені у героя мотивується тим, що його “ніхто не запам’ятав”. Г. “їхав в Старий Світ на цілих два роки, з дружиною і дочкою, єдино заради розваги. Він був твердо упевнений, що має повне право на відпочинок, задоволення, на подорож в усіх...
- Які гріхи спокутував Григорій Многогрішний (за романом І. Багряного “Тигролови”) Наші далекі предки, без сумніву, мали підстави давати один одному промовисті прізвища. Так чинить і більшість письменників, називаючи своїх героїв. То ж які гріхи у Григорія Многогрішного і за що йому випав такий тернистий шлях? А “гріхів”, як на тоталітарну систему, що душила все живе й мисляче, доволі багато: розум,...
- Що страшней для автора поеми “Кому на Русі жити добре”: поміщицький деспотизм або добровільне холопство? “Кому на Русі жити добре” – поема-епопея, центральним образом якої є післяреформена страна кінця XIX сторіччя із широкими картинами народного життя. Некрасов затворів протягом двадцяти років, збираючи матеріал “по слівцю”, і надзвичайно хотів зобразити всі соціальні шари: від селянина до царя. Але, до зжалению, задум не був завершений – смерть...
- Доля поета з народу у вірші Н. А. Некрасова “На смерть Шевченко” Виріс Н. А. Некрасов серед селянських дітей. Ніякі заборони батьків не могли удержати його від спілкування із сільськими дітлахами. Згодом проста мова, богатый і співучий, заворожливий нас своєю музикою, що був засвоєний сином поміщика в ярославському селі, став основним інструментом поета. Його поеми й вірші написані народним мовленням так красиво...
- Зображення шляху людського поступу в поемі “Залізниця” У поемі “Залізниця” М. О. Некрасов відтворює новий етап розвитку суспільства. Реформа 1861 року звільнила селян від кріпацької залежності, але земля, як і раніше, була в руках поміщиків. Селяни, позбавлені землі, змушені були йти на заробітки. Вони йшли на заводи і фабрики, на будівництво залізниць і шосе. Саме про це...
- “Серце народне” у поемі Н. А. Некрасова “Кому на Русі жити добре” У всіх своїх добутках Н. А. Некрасов звертається до народу. І поема “Кому на Русі жити добре” не виключення. Некрасов писав про народ і для народу. Героєм своєї поеми Некрасов обрав не окрему особистість, а всі “мужицьке царство”. “Кому на Русі жити добре” – істинале народна поема, широке епічне полотно....
- Поміщики й “люди холопського звання” у поемі Н. А. Некрасова “Кому на Русі жити добре” У поемі “Кому на Русі жити добре” Некрасов виступив гнівним викривачем про щественно-політичний лад Росії й виніс йому строгий вирок. Поміщики представлені в поемі очами селян, без усякої ідеалізації й співчуття. Сатирически зобразив Некрасов паразитическую життя поміщиків до реформи, коли “дихали груди поміщицька вільно й легко”. Пан, що володів “хрещеної...
- Сюжет і композиція поеми Кому на Русі жити добре Некрасова Н. А Тема поеми Некрасова “Кому на Русі жити добре” ( 1863-1877) – зображення післяреформеної Росії протягом десяти-п’ятнадцяти років після скасування кріпосного права. Реформа 1861 року є надзвичайно важливою подією в російської історії, тому що вона кардинальним образом змінила життя цілої держави й усього народу. Адже кріпосне право визначало економічну, політичну, культурну...
- За землю і волю: поеми Некрасова Поет не тільки чекає революцію – він своєю поезією активно сприяє її підготовці. На початку 70-х років Некрасов пише дві поеми про декабристів – “Дідусь” і “Російські жінки”, в яких, прославляючи революціонерів минулих поколінь, закликає молодь наслідувати їх приклад. У поемі “Дідусь” (1870) декабрист, який повернувся з каторги, закінчуючи розповідь...
- Народність і громадянськість лірики М. О. Некрасова М. О. Некрасов належить до числа тих поетів, у творчості яких народна тема є основною і у чиїх добутках чітко сформульована цивільна позиція. “Я ліру присвятив народу своєму”, – писав Некрасов, Він був не єдиним, хто так зробив. Наприклад, Тарас Шевченко, що вийшов із кріпосного середовища, також був народним письменником,...
- “Люди холопського звання” —і —і —і —і —і-і-і-і-і-і-і-і-і-і-і-і-Поема”Кому на Русі жити добре” вершина Творчості Некрасова. Це добуток грандіозне по широті задуму, правдивості, яскравості й різноманіттю типів. Сюжет поеми близький до народної розповіді про пошуки счачтья й правди. Але селяни, що рушили в шлях,-не мандрівники-прочани. Вони символ тронувшейся з місця, очнувшейся Росії. Всі люди,...
- Некрасов про призначення поета в суспільному житті Некрасов до питання про призначення поета і його місце в суспільній боротьбі. Цій темі він присвячує в 70-ті роки кілька ліричних віршів, серед яких найбільш значна “Елегія” (“Нехай нам говорить мінлива мода…”). Некрасов виступає проти тих, хто з “моди” виявляв співчуття народу, але відвернувся від нього в роки реакції, заперечує...
- Аналіз поетики Некрасова другої половини 50-х років ХІХ століття Одним з наочних ознак суспільного підйому, що почався, був вихід у світло збірника віршів Некрасова в 1856 р. Поет включив у нього кращі добутки, створені їм за 10 років (вірші першої половини 40-х років туди взагалі не ввійшли). Збірник відкривався віршем “Поет і громадянин”, у якому Некрасов викладав свої погляди...