Прийоми й способи сатиричного оповідання М. С. ощенко (По оповіданню “Історія хвороби)
1. Новаторство Зощенко-Письменника. 2. Досягнення комічного ефекту в оповіданнях. 3. Приклад сатиричного оповідання на конкретному добутку. Михайла Зощенко можна сміло поставити в один ряд з такими письменниками в російській літературі, як А. Толстой, І. Ильф і Е. Петров, М. Булгаков, А. Платонов. Роботи, написані автором в 20-х роках XX століття, мають під собою основу з реальних і досить животрепетних фактів, узятих або з вільних спостережень, або з масової читацької кореспонденції Теми їх вигадливі й різноманітні: сум’яття на транспорті й у гуртожитках,
Нерідке оповідання базується у формі розкутого діалогу із читачем, а часом, коли пороки здобувають найбільш обурливий характер, тоді в голосі автора без утайки чуються публіцистичні нотки. Нововведенням Зощенко з’явилося відкриття курйозного персонажа, що, за словами письменника, “майже що не фігурував раніше в російській літературі”, а також маніпуляціями маски, за допомогою якої він розкривав такі життєві грані, які найчастіше перебували в тіні, не потрапляючи в поле
У першому випадку, “мов, – ми, а от, мов, – ви”. Хоча на самому-те справі, затверджує автор, ” ви-те і є ми, а ми почасти – ви”. Закінчення звучить предостерегающе-смутно: “Отут є, ми б сказали, якась незгідність”.
Нісенітниця ця, що досягла вже гротескового рівня, з їдкою іронічністю викрита в оповіданні “Історія хвороби” (1936). Тут змальовані вдачі й побут якоїсь незвичайної лікарні. Оповідання “Історія хвороби” зав’язується так: “Відверто говорячи, я волію хворіти будинку.
Звичайно, слів ні, у лікарні, може бути, світлішай і культурней. І калорійність їжі, може бути, у них більше передбачена Але, як говоритися, удома й солома вдома”. Пацієнта з діагнозом “брюшнойтиф” доставляють у лікарню, і перше, що він бачить у відділенні для реєстрування знову надійшли, – величезний плакат на стіні: “Видача трупів від 3-х до 4-х”. Ледь оправившись від шоку, герой повідомляє фельдшера, що “хворим не доставляє інтересу це читати”. У відповідь же він чує: “Якщо… ви поправитеся, що навряд чи, тоді й критикуйте, а то ми дійсно від трьох до чотирьох видамо вас у вигляді того, що отут написано, отоді будете знати”.
Далі медсестра проводжає його у ванну, де вже миється якась бабуся. Здавалося б, сестра повинна принести вибачення й відкласти на час процедуру “купанья”. Але вона звикла лицезреть перед собою не людей, а пацієнтів. А чого церемонитися з пацієнтами?
Вона холоднокровно пропонує йому залізти у ванну й не обертати на бабусю уваги: “У неї висока температура, і вона ні на що не реагує. Так що ви роздягайтеся без зніяковілості”. На цьому халепи пацієнта не закінчуються. На початку йому видається халат не по його росту.
Потім, по закінченні декількох днів, уже почавши поправлятися, він занедужує коклюшем. Ця ж медсестра його повідомляє: “Ви, напевно, необережно їли із приладу, на якому їла коклюшна дитина”. Досить типово: винний не той, хто відповідає за стерильність приладу, а той, хто з нього “їсть”.
Коли ж герой, нарешті, поправляється остаточно, йому ніяк не вдається вибитися з лікарняних стін, тому що його те забули виписати, то “хтось не прийшов, і не можна було відзначити”, те весь персонал лікарні зайнятий установленнями руху дружин хворих Будинку його чекає фінальна перевірка на міцність: дружина розповідає про те, як на минулий тиждень вона одержала з лікарні повістку із запитом: “Після одержання цього терміново з’явитеся за тілом вашого чоловіка”. “Історія хвороби” – одне з тих оповідань Зощенко, у яких зображення брутальності, крайньої неповаги до людини, щиросердечній черствості доведено до межі. Людина, виписуючись із лікарні, радується вже тому, що залишився живий, і, згадуючи лікарняні умови, воліє “хворіти будинку”. Знайома ситуація?
Схожі твори:
- Аналіз оповідання М. М. С. ощенко “Аристократка” 1. Самобутність творчості Михайла Михайловича Зощенко. 2. “Аристократки” у розумінні обивателів часів Зощенко. 3. Значення творчості Михайла Михайловича Зощенко. Уже перші сатиричні твори Михайла Михайловича Зощенко свідчили про те, що російська література поповнилася новим ім’ям письменника, не схожого ні на кого іншого, зі своїм, особливим поглядом на мир, громадське життя,...
- Прийоми сатиричного зображення у романі “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” Роман ” Хіба ревуть воли, як ясла повні?” порушує серйозні і важливі суспільні проблеми, але це не заважає автору показати негативні соціальні явища пером. Саме так зображені найбільш важливі моменти соціального життя. Ось сцена закріпачення колись козацького села Піски: “За мої щирі послуги цариця пожаловала мені Піски”. Отже, ціле Село...
- Оповідання про літературного героя (по оповіданню В. Распутіна “Уроки французького”) Тим більше він зауважує добра в людях. Л. Толстой Прочитавши оповідання Валентина Распутіна, я зрозуміла, що нічого подібного ще не читала. Який цікавий і парадоксальний добуток! До цього попадалися повчальні оповідання, де все ясно й зрозуміло: хто гарний, хто поганий. А тут усе перемішано. Добрий, розумний, талановитий хлопець, а грає...
- “Історія написання оповідання “Подорожнiй, коли ти прийдеш у Спа…” Відомий німецький письменник Генріх Белль усі шість років Другої світової війни проти своєї волі був солдатом вермахту і приймав участь у бойових діях на різних фронтах. Тому провідною у його творчості стала тема антигуманності війни. Трагічні події війни назавжди обпекли серце і душу письменника. Тему війни покладено і в основу...
- Що я збагнув під час хвороби Інколи людина хворіє, і нікуди від цього не дінешся. Існують люди, які взагалі не хворіють, але їх небагато. Мені ж доводиться хворіти майже кожної зими під час епідемії грипу. Останнього разу хворів торік. Грип виявився досить важким; більше тижня я змушений був залишатися вдома. Коли доводиться довго залишатися в ліжку,...
- ЕВОЛЮЦІЯ ДОКТОРА СТАРЦЕВА. (по оповіданню “Ионыч”) В образі Ионыча Чехов показав, як створювалися типи, подібні Беликову, їхню еволюцію. Перед нами чотири етапи життєвої історії доктори Старців а. У розкритті змісту цих чотирьох етапів Чехов лаконічно демонструє поступове зубожіння духу героя, ослаблення його волі, сили опору, втрату активності, живої людської реакції. На першому етапі Старців ще повний...
- Способи зображення героїв у поемі Мертві душі Гоголя Н. В “Мертві душі” – перший тім трилогії, у якій, за задумом автора, повинна була “з’явитися вся Русь”, тобто минуле, сьогодення й майбутнє країни, як воно представлялося Гоголю. Відповідно до ідеї трилогії в першому томі письменник показав минуле й сьогодення Росії, бездуховних героїв, погрязших у побуті, що прагнуть до матеріальних зручностей (багатству,...
- Способи відбиття авторського погляду на мир у комедії Островського Ремарка від французького слова remarque означає зауваження, пояснення. Це вказівка автора на вчинки, жести, інтонації героїв, на особливості їхнього мовлення й багато чого іншого. У часи Островського, у другій половині XIX століття, роль ремарок зросла, тому що підсилився інтерес до психології персонажів. Островський, як і багато інших росіян драматурги, приділяв...
- Виклад по оповіданню Л. Улицкой “Дочка Бухари” Оповідання Людмили Улицкой був написаний в 1994 році. Дуже сильно вражає, що багато оповідань сучасності присвячені не сьогоднішньому часу, а саме часу початку століття, війні й післявоєнному часу. Події в оповіданні відбуваються наприкінці травня сорок шостого року, коли люди ще не оправилися від військових потрясінь. Описується бідна “архаїчне й слобідське...
- Які настрої і почуття викликає оповідання Євгена Гуцала “Хто ти?” Євген Пилипович Гуцало – письменник з Поділля. Багато писав про дітей і для дітей. В оповіданні “Хто ти?” він знайомить нас із Галею, яка приїхала до матері. Галя – гарна дівчина. Ось як письменник змальовує її зовнішність: “Дівчина була вогнисто-руда, її коси роздимались хвилями тугого полум’я. Під тим полум’ям світилось...
- Загубитися в самій нутряній Росії (по оповіданню А. И. Солженицына “Матренин двір”) Цінність оповідання складається в дуже реалістичному й достовірному викладі подій. Життя й смерть Мат-Рены Захаровій показані такими, якими вони були насправді. Назва оповідання показує читачеві, що на його сторінках буде йти мовлення про життя Матре-Ны, її будинку й дворі. ” Матренин двір ” визначає про-странство для здійснення дії оповідання. Після...
- Основна думка й художні прийоми вірша М. И. Цветаевой “Туга за батьківщиною! Давно…” 1. Трагичная доля поетеси. 2. Основний зміст вірша. 3. Аналіз змісту добутку. 4. Використовувані автором мовні прийоми Доля М. И. Цветаевой, гарної жінки й геніальної поетеси, зложилася дуже трагично. Практично відразу після визнання її в період срібного століття поетеса змушена покинути батьківщину, залишаючи занадто багато чого, і емігрувати після великої...
- Твір по оповіданню Солоухіна “Месник” Владимир Олексійович Солоухин сучасний письменник, автор багатьох чудових добутків про природу й мистецтво. У ряді його оповідань добре представлений мир дитинства, показане формування особистості сучасної людини. Назва оповідання “Месник” залучає своєю загадковістю. Перша думка, що виникає в читача, швидше за все, про те, що в сюжеті схована якась інтрига, обман...
- Твір про літературного героя (по оповіданню “Уроки французького”) Прочитавши оповідання Валентина Распутіна, я зрозуміла, що нічого подібного ще не читала. Який цікавий і парадоксальний добуток! До цього попадалися повчальні оповідання, де все ясно й зрозуміло: хто гарний, хто поганий. А тут усе перемішано. Добрий, розумний, талановитий хлопець, а грає на гроші. Але це йому необхідно, щоб вижити в...
- Основні способи словотворення в українській мові До морфологічних належать ті способи словотворення, які утворюють похідні одиниці за допомогою словотвірних афіксів, формантів. Це – суф., преф., постф., преф.-суф., суф.-постф., преф.-постф., преф.-суф.-постф., флективний, складання (основоскладання, словоскладання, абревіація). Суфіксальний – провідний в і.-є. мовах, застосовується при утворенні всіх ч. м. крім займенників. формант може бути субстанціальним (мовець), нульовим (спів,...
- Поєднання реального з уявним, стилістичні прийоми творення химерного світу в повісті В. Дрозда “Ирій” УРОК 61 Тема. Поєднання реального з уявним, стилістичні прийоми творення химерного світу в повісті В. Дрозда “Ирій”. Мета: удосконалювати вміння визначати ознаки “химерної прози”, проводити спостереження над художнім текстом; розвивати навички визначення художніх засобів та їхньої ролі у повісті; виховувати почуття гумору, прагнення до самовиховання. Обладнання: відеозапис пісні “Світлиця” у...
- Прийоми психологічного аналізу у романі Ф. Достоєвського “Злочин і кара” З курсу теорії літератури мені відомо багато художніх прийомів, що їх використовують письменники для розв’язання різних художніх завдань. Але буває гак, що ці прийоми важко виокремити з тканини твору – настільки природним та життєвим видається читачам результат їх використання. Роман Ф. Достоєвського “Злочин і кара” вирізняється надзвичайною глибиною образів, зображених...
- “Об’єкт сатиричного змалювання в оповіданні Антона Чехова “Людина у футлярі” Незважаючи на простоту історії, викладеної в оповіданні Антона Чехова “Людина у футлярі” , об’єкт сатиричного опису там не такий очевидний, як він здається з самого початку. Все трохи складніше, адже Антон Чехов описує не одного лише замкнутого і закомплексованого Бєлікова, але і все те міське суспільство, в якому він жив....
- Оповідання “Балакучий домовик” А. С. Гріна: сюжет, герої, зміст оповідання 1. Мир книг А. С. Гріна. 2. Аналіз оповідання “Балакучий домовик”. 3. Друге життя письменника. Коли дні починають порошитися й фарби блякнути, я беру Гріна. Я розкриваю його на будь-якій сторінці. Так навесні протирають вікна вдоме. Усе стає світл, яскравим, всі знову таємниче хвилює, як у дитинстві. Д. А. Гранін...
- Способи зображення характерів в “Пісні про віщого Олега” А. С. Пушкіна Ім’я князя Олега, якому присвячена “Пісня…”, відбито в історії з давніх часів. Про нього складено чимало пісень, легенд і переказів. Він був мудрим, талановитим, безстрашним і спритним воєначальником. Пушкін любив і знав історію. В “Пісні про віщого Олега” він відбив тему долі, неминучості долі. Автор захоплюється силою й мужністю князя:...