Прекрасні вірші про любов Фета
Тема любові є однієї зі складові теорії чистого мистецтва, найбільше широко в російській літературі відбитої у віршах Фета й Тютчева. Ця вічна тема поезії проте знайшла тут своє нове переломлення й зазвучала трохи по-новому. Салтиков-Щедрин в 70-і роки писав, що тепер ніхто не наважиться вже оспівувати солов’їв і троянд. Для Фета тема любові, навпроти, з’явилася основної всього його творчості до кінця життя
Створення прекрасних віршів про любов пояснюється не тільки божеським дарунком і особливим талантом поета. У випадку з Фетом воно
Обставини її смерті так і не з’ясовані, як і обставини народження Фета, але є підстави думати, що це було самогубство. Свідомість непрямої провини й ваги втрати обтяжувало Фета протягом всього його життя, і результатом цього з’явилося двоемирие, чимсь те саме що двоемирию й Жуковського.
Поет прямо говорить про “подвійне буття”, про те, що його земне життя допоможе йому перенести лише “безсмертя” його улюбленої, що вона жива в його душі. Дійсно, для поета образ улюбленої жінки протягом всього життя був не тільки прекрасним і давно збіглим ідеалом інший світу, але й моральним суддею його земного життя. У поемі “Сон”, присвяченої також Марії Лазич, це відчувається особливо чітко. Поема має автобіографічну основу, у поручику Лосєві легко розпізнається сам Фет, а середньовічний будинок, де він зупинився, також має свій прототип у Дерпте. Комічний опис “клубу чортів” переміняється якимось моралізаторським аспектом: поручик коливається у своєму виборі, і йому пригадується зовсім інший образ – образ його давно померлої улюбленої. До неї він звертається за порадою: “ПРО, що б сказала ти, кого назвати при цих грішних помислах не смію”.
Літературознавець Благої у своїх дослідженнях указує на відповідність цих рядків словам Вергілія до Данте про те, що “як язичник, він не може супроводжувати його в рай, і в супутники йому дається Беатриче”. Образ Марії Лазич (а це, безсумнівно, вона) для Фета є моральним ідеалом, все життя поета – це прагнення до ідеалу й надія на возз’єднання
Але любовна лірика Фета наповнена не тільки почуттям надії й сподівання. Вона також глибоко трагична. Почуття любові дуже суперечливо, це не тільки радість, але й борошна, страждання. У віршах часто зустрічаються такі сполучення, як радість – страждання, “блаженство страждань”, “насолода таємних борошн”. Вірш “На зорі ти її не буди” усе наповнено таким двояким змістом. На перший погляд перед нами безтурботна картина ранкового сну дівчини. Але вже другий чотиривірш повідомляє якась напруга й руйнує цю безтурботність: “И подушка її гаряча, і гарячий стомлюючий сон”. Поява “дивних” епітетів, таких, як “стомлюючий сон”, указує вже не на безтурботність, а на якийсь хворобливий стан, близьке до марення. Далі пояснюється причина цього стану, вірш доходить до кульмінації: “Усе блідни ставала вона, серце билося больней і больней”. Напруга наростає, і раптом останній чотиривірш зовсім міняє картину, залишаючи читача в здивуванні: “Не буди ж ти її, не буди, на зорі вона солодко так спить”. Ці рядки представляють контраст із серединою вірша й повертають нас до гармонії перших рядків, але вже на новому витку. Заклик “не буди ж ти її” звучить уже майже истерично, як лемент душі. Такий же порив страсті відчувається й у вірші “Сіяла ніч, місяцем був повний сад…”, присвяченому Тетяні Берс. Напруга підкреслюється рефреном: “Тебе любити, обійняти й плакати над Тобою”. У цьому вірші тиха картина нічного саду переміняється й контрастує з бурою в душі поета: “Рояль був весь розкритий і струни в ньому тремтіли, як і серця в нас за песнею твоєї”.
“Томливе й нудна” життя протипоставлене “серця пекучому борошну”, ціль життя зосереджені в єдиному пориві душі, нехай навіть у ньому вона згоряє дотла. Для Фета любов – багаття, як і поезія – полум’я, у якому згоряє душу. “Ужель ніщо тобі в той час не шепнула: там людина згорів!” – викликує Фет у вірші “Коли читала ти болісні рядки…”. Мені здається, що так само Фет міг сказати про борошно любовних переживань. Але один раз “згорівши”, тобто переживши теперішню любов, Фет проте не спустошений, і все своє життя він зберіг у пам’яті свіжість цих почуттів і образ улюбленої
Якось Фета запитали, як може він у його роки так по-юношески писати про любов. Він відповів: по пам’яті. Благий говорить, що “Фет відрізняється винятково міцною поетичною пам’яттю”, і приводить у приклад вірш “На гойдалці”, поштовхом для написання якого з’явився спогад 40-літньої давнини (вірш написаний в 1890 році). “Сорок років тому я гойдався на гойдалці з дівчиною, коштуючи на дошці, а плаття її тріскотіло від вітру”, – пише Фет у листі до Полонскому. Така “звукова деталь” (Благий), як плаття, що “тріскотіло від вітру”, найбільш пам’ятна для поета-музиканта. Вся поезія Фета побудована на звуках, переливах і звукових образах. Тургенєв говорив про Фете, що чекає від нього вірш, останні рядки якого треба буде передавати лише безмовним ворушінням губ. Яскравим прикладом може служити вірш “Шепіт, боязке диханье…”, що побудовано на одних іменниках і прикметниках, без єдиного дієслова. Коми й знак оклику теж передають пишнота й напруга моменту з реалістичною конкретністю. Цей вірш створює крапковий образ, що при близькому розгляді дає хаос, “ряд чарівних”, невловимих для людського ока “змін”, а на відстані – точну картину. Фет, як імпресіоніст, засновує свою поезію, а зокрема опис любовних переживань і спогадів, на безпосередній фіксації своїх суб’єктивних спостережень і вражень. Згущення, але не змішання барвистих мазків, як на картинах Монэ, надає опису любовних переживань кульминационность і граничну чіткість образу улюбленої
Яка ж вона. Я знаю твою пристрасть до волось”, – говорить Григор’єв Фету про його оповідання “Кактус”. Ця пристрасть не раз проявляється у фетовских віршах: “люблю на локон твій заглядатися довгий”, “кучерів руно златое”, “тяжким вузлом набіглі коси”, “пасмо пухната волосся” і “коси стрічкою по обидва боки”. Хоча ці описи й носять трохи загальний характер, проте створюється досить чіткий образ прекрасної дівчини. Ледве по-іншому Фет описує її ока. Те це “променистий погляд”, те “недвижні очі, божевільні очі” (аналогічно віршу Тютчева “Я очі знав, об ці очі”). “Твій погляд відкритої й бесстрашней”, – пише Фет, і в цьому ж вірші він говорить про “тонкі лінії ідеалу”. Улюблена для Фета – моральний судія й ідеал. Вона має більшу владу над поетом протягом всього його життя, хоча вже в 1850 році, незабаром після смерті Лазич, Фет пише: “Ідеальний мир мий зруйнований давно”. Вплив улюбленої жінки на поета відчувається й у вірші “Довго снилися мені крики ридань твоїх”. Поет називає себе “нещасним катом”, він гостро почуває свою провину за загибель улюбленої, і покаранням за це з’явилися “дві крапельки злізло” і “холодне тремтіння”, які він в “безсонні ночі навік переніс”. Цей вірш пофарбований у тютчевские тону й убирає в себе й тютчевский драматизм
Біографії цих двох поетів багато в чому подібні – обоє вони пережили смерть улюбленої жінки, і безмірна туга за загубленим давала їжу для створення прекрасних любовних віршів. У випадку з Фетом цей факт здається найбільш дивним – як можна спочатку губити дівчину, а потім все життя писати про неї піднесені стихимне здається, що втрата зробила на Фета настільки глибоке враження, що поет пережив якийсь катарсис, і результатом цього страждання з’явився геній Фета – він був допущений у високу сферу поезії, весь його опис улюблених переживань і відчуття трагізму любові так сильно діє на читача тому, що Фет сам пережив їх, а його творчий геній наділив ці переживання у віршовану форму. Тільки могутність поезії змогло передати їх, випливаючи тютчевскому виреченню: думка виречена є неправда, Фет сам неодноразово говорить про могутність поезії: “Як багатий я в божевільних віршах”.
Любовна лірика Фета дає можливість глибше проникнути в його загальфілософські, а відповідно, і эстетические погляди, як говорить Благий, “у рішення їм корінного питання про відношення мистецтва й дійсності”. Любов, так само як і поезія, по Фету, ставиться до іншого, потойбічного миру, що дорогий і близький Фету. У своїх віршах про любов Фет виступав “не як войовничий проповідник чистого мистецтва на противагу шестидесятникам, а створював свій власний і самокоштовний мир” (Благий). І мир цей наповнений щирими переживаннями, духовними прагненнями поета й глибоким почуттям надії, відбитими в любовній ліриці поета
Схожі твори:
- Природа й любов у лірику А. Фета Древні говорили, що поетами народжуються. Панас Фет дійсно народився поетом. Багато хто литературоведи, письменники відзначають художню обдарованість цієї людини. Але Панас Фет – поет дивний і незвичайний. Багато в його житті й творчості якихось таємниць, чогось недоговореного й трагічного. Особистість А. Фета дуже суперечлива. Сучасники поета згадували, що “і зовнішністю,...
- Прекрасні ліричні вірші Миколи Заболоцкого Микола Заболоцкий приходить у літературу на рубежі тридцятих років, “судьбоносних”, що ламають життя мільйонам людей, але його поезія не криклива плакатна “агітка”, а лірична розмова автора “по душах”. Вдумливий погляд художника в навколишній світ відкриває багато загадкового й цікавого. Поет намагається знайти й обгрунтувати своє місце серед людей Як мир...
- Життєстверджуючий початок природи в лірику А. Фета Панас Фет – проникливий лірик, що приніс у літературу свіжість і новизну в зображенні почуттів. Його манера писати незвичайна в порівнянні із прийнятою тоді нормою в поезії. Неточні слова й вираження у віршах Фета створюють не тільки несподівані, але і яркие, що хвилюють образи. Створюється враження, що поет начебто б...
- Ліричний герой поезії А. Фета “Кто не в состоянии броситься с седьмого этажа вниз головой с непоколебимой верой в то, что он воспарит по воздуху, тот не лирик”. Ці дивні слова належать Афанасію Фету, і вони, ймовірно, розповідають про того, від чийого імені ллються вірші поета – іноді як мед, а то як струмок у...
- “Благоухающая свіжість почуттів” у поезії Панаса Фета Лірика Панаса Фета відкриває нам мир разючої краси, гармонии й досконалості, три становлющие якого – природа, любов і пісня. Фета можна назвати співаком російської природи. Наближення весни й осенїї зів’янення, запашна літня ніч і морозний день, що розкинувся без кінця й краю житнє поле й густий тінистий ліс – про...
- Героїня лірики А. А. Фета Найбільшою любов’ю всього життя Фета була Марія Лазич. Але їхня доля зложилася нещасливо. Вони розсталися, і Марія покінчила життя самогубством, упустивши запалений сірник, від якої зайнялося її плаття. Це нещастя наклало на життя й творчість поета незгладимий відбиток Вірші, у яких є присутнім “вона”, овіяні трагічністю й тугою. Разом з...
- Мир разючої гармонії в ліриці Панаса Фета Лірика Панаса Фета відкриває нам мир разючої краси, гармонії й досконалості, три складові якого – природа, любов і пісня. Фета можна назвати співаком російської природи. Наближення весни й осіннє зів’янення, запашна літня ніч і морозний день, що розкинувся без кінця й краю житнє поле й густий тінистий ліс – про...
- Твір-аналіз творчості А. А. Фета У своїй творчості А. А. Фет (1820-1892) виходив з визнання високого й неминущого значення поезії, різко протиставляючи її реальної дійсності, що представляється йому “миром нудьги й праці”. “Скорбота ніяк не могла надихнути нас”,- писав він наприкінці життя. Фет був переконаний у тім, що література покликана відбивати лише вищі цінності, відгукуватися...
- “МОЯ ЛЮБОВ – РОЖЕВИЙ КВІТ” – ВІРШІ ПРО КОХАННЯ Моя любов – рожевий квіт В весінньому саду, Моя любов – веселий спів, Що з ним я в світ іду. О, як тебе кохаю я, Єдиная моя! Тому коханню не зміліть, Хоч висхнуть всі моря. Нехай посхнуть усі моря, Потануть брили скал, А ти навік любов моя, – Аж згасне...
- Мелодійність поезії А. А. Фета АФАНАСІЙ ФЕТ ТВОРИ ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ АФАНАСІЙ ФЕТ Мелодійність поезії А. А. Фета Поезія Фета – поезія натяків, догадок, умовчань; його вірші у більшості своїй не мають сюжету, – це ліричні мініатюри, призначення яких не стільки передати читачеві думки і почуття, скільки “летючий” настрій поета. Фет обмежував свою поезію трьома темами: кохання,...
- На які особливості поезії А. А. Фета вказував Л. Н. Толстой, що відзначав “ліричну зухвалість” поета? На сайті вміщені всі матеріали для написання шкільних творів з рідної мови, української та зарубіжної літератур: зразки кращих творів, різноманітні плани та цитати, які можуть стати епіграфами. Усе це допоможе окреслити структуру та зміст майбутнього твору. Серед величезної кількості поетичних голосів Рісці останніх двох сторіч голос Панаса Фета дотепер звучить...
- У чому схожість і відмінність поглядів Тютчева і Фета на поезію? Імена Тютчева і Фета в історії літератури завжди стоять поруч. І не тільки тому, то вони сучасники, поети однієї епохи. Некрасов теж близький їм за часом, зовсім інша поезія, і його Муза зовсім іншого, земного походження. Вона на думку поета, “рідна сестра” молодої селянки з вірша “Вчерашний день…” – страждаюча,...
- Любов вірші животворить Російська поезія… Це висока правда про людину, про його життя, про життя його душі; це наше духовне надбання, наша національна гордість і любов. Усяке сильне переживання людини шукає виходу в слові – майже всі закохані пишуть вірші, навіть ті, хто іншим часом до них байдужий. Це не дивно, – адже...
- Основні теми лірики А. А. Фета В особистості Панаса Фета дивним образом з’єдналися два абсолютно різних характери: огрубілий, сильно тертий, битим життям практик і натхненний, невтомний буквально до останнього подиху (а вмер він у віці 72 років) співак краси й любові. Син дрібного німецького чиновника, Фет був за хабар записаний сином орловського поміщика Шеншина, що відвіз...
- Тема Батьківщини у творчості Панаса Фета У його віршах, незмінно доконаних стилістично, часто проявляється прагнення осягнути простір і час. Тема Батьківщини також займає важливе місце в його творчості. Так, збірник 1850 року відкриває вірш “Я росіянин”, у якому описується сувора, але прекрасна природа Півночі: Я росіянин, я люблю молчанье дали мразной, Під пологом снігів як смерть...
- Вишуканість і своєрідність лірики А. А. Фета 1. Фет як представник напрямку “чисте мистецтво”. 2. Фет про призначення поета й поезії. 3. Оспівування краси миру у віршах поета 4. Тема любові в лірику Фета. Лірикові А. А. Фета прийнято відносити до літературного напрямку за назвою “чисте мистецтво”. Насправді поет у своїй творчості не намагався висловити власну цивільну...
- У чому схожість і відмінність поглядів Тютчева і Фета на поезію? Чиє розуміння поезії вам ближче? Імена Тютчева і Фета в історії літератури завжди стоять поруч. І не тільки тому, що вони сучасники, поети однієї епохи. Некрасов теж близький їм за часом, але це зовсім інша поезія, і його Муза зовсім іншого, земного походження. Вона, на думку поета, “рідна сестра” молодої селянки з вірша “Вчерашний день...
- Мелодичность поэзии А. А. Фета Поэзия Фета – поэзия намеков, догадок, умолчаний; его стихи по большей части не имеют сюжета, – это лирические миниатюры, назначение которых передать читателю не столько мысли и чувства, сколько “летучее” настроение поэта. Фет ограничивал свою поэзию тремя темами: любовь, природа, искусство. Ему были чужды душевные бури и тревоги. Поэт писал:...
- Біографія Фета Панаса Опанасовича (Шеншин) Фет, Панас Опанасович (теперішнє прізвище – Шеншин) (1820- 1892 р. г.) Поет, прозаїк, публіцист Біографія Народився 5 грудня 1820 року в селі Новоселки Орловської губернії. Батько Иоганн Фет, чиновник, що служив у суді. Мати – Кароліна Шарлотта Фет, народила сина поза шлюбом, а пізніше виїхала з Німеччини з А. Шеншиним,...
- Які почуття викликають у мене вірші Тичини про природу, радість життя, любов до України? …Поета вже немає серед живих, але він завжди з нами, бо вічно житимуть його вірші в наших серцях. Вони і сьогодні живі і яскраві, їх музика і фарби – вражаючі. Багато поезій написано Павлом Тичиною, але найбільші почуття у мене викликають його поезії “Хор лісових дзвіночків”, “Гаї шумлять”. Коли я...