Поєднання епічності з глибоким ліризмом у поезії “Пастораль XX сторіччя”
Жанр пасторалі, тобто ідилічної картини життя звичайної сільської людини у гармонії з навколишнім світом, був поширений у XIV-XVIII століттях. Тому привертає увагу суттєве уточнення поетеси – пастораль саме XX століття. Уже в назві авторка акцентує на своєрідному парадоксі, антитезі заголовка твору і його змісту.
Замість ідилії, перед читачем – трагічне відлуння війни. Йдеться про сільських пастушків Павла, Сашка, Степана, яким, за логікою життя, рости, мужніти, стати справжніми господарями землі. Ллє цю органічну, як сама природа, схему
Скупими деталями епічної розповіді Л. Костенко змальовує жахливий епізод, починаючи з його кульмінаційної точки: убитих хлопчаків несуть з поля. А далі пояснення – коротке і страшне: “Розбирали гранату… їх рвонуло навідліг. І бризнуло кров’ю в багаття”. І як завершальний акорд цієї трагедії звучить розпачливий крик матері:
Хоч личко його покажіть!
Личка вже не було, кісточками, омитими кров’ю,
Осміхалася шия з худеньких дитячих ключиць.
Трагізм змальованої Л. Костенко ситуації підсилюється яскравим ліризмом
Як їх зносили з поля!
Набрякли від крові рядна.
У цих рядках – ціла гама почуттів: схвильованість, розпач, біль. Ставлення поетеси до хлопчаків – своїх ровесників – тепле, трохи іронічне: вони – “кирпаті сільські аргонавти, голуб’ята, анциболи”.
У цій характеристиці тісно переплелися, здавалось би, несумісні поняття: голуб’ята – іде малі хлопчаки, аргонавти – сміливі першовідкривачі, анциболи – задерикуваті, кмітливі, непосидючі.
Поетеса відтворює картину страшної трагедії, такої типової для українського повоєнного села. Це і прихована антитеза молодість – старість, житія – смерть у фразі: і несли їх, убитих, діди, яким “не хотілось жити”, бо хіба ж природно, що старі ховають молодих?
Це й олюднення природи, яка теж сумує за хлопцями, за їх загубленими життями: коли їх зносили, “навіть сонце упало ниць”, “а степам будуть груди пекти ті залишені в полі гранати”.
Найбільше горе – втрату дитини – переживають матері. Їх відчай і біль поетеса передає через Згадку про Аріадну. Бо чи може бути гіршою ситуація, в яку потрапили матері загиблих хлопців? Л. Костенко, згідно із своїм задумом, вплітає міф про дочку критського царя у канву своєї поезії, тому така безнадія і розпач звучать у рядках:
І ніяка в житті Аріадна
Вже не виведе з горя отих матерів.
Епічність розповіді посилюється своєрідною інтонацією – розміреною, уповільненою, а також повторенням получників і, то нагадує ритмомелодику думи, особливо в останній строфі:
Вечір був. І цвіли під вікнами мальви.
Попід руки держала отих матерів рідня.
А одна розродилась, і стала ушосте – мати.
А один був живий. Він умер наступного дня.
Л. Костенко утверджує вічний колобіг життя, незнищенність усього сущого, його оновлення, розвиток. Зв’язок часів і поколінь неможливо перервати. Глибокий ліризм поезії зумовлений й тим, що сама поетеса пережила лихоліття війни.
Втілення в образі Марусі Чурай моральної краси й таланту українського народу (за однойменним романом Ліни Костенко):
Ця дівчина не просто так,
Маруся,
Це – голос наш. Це – пісня.
Це – душа!
Схожі твори:
- Страшним відгомін війни, Сіль материнського серця у поезії Л. Костенко “Пастораль XX століття” Інколи, читаючи Поезію Л. Костенко “Пастораль XX століття”, виникає питання, чому поетеса обрала саме таку назву для вірша? Адже, як відомо, жанр пасторалі, тобто ідилічної картини життя сільської людини У її гармонійних зв язках з навколишнім світом, був поширений у XІV-XVІІІ століттях. Тому не можна не звернути увагу й на...
- Пастораль ХХ сторіччя Талант Л. Костенко, якщо зризикувати спробою психологічно увійти в її творчу мябораторію, справляє враження якогось гармонійного і врівноваженого. Вона ніби не силкується ні вишукувати теми, ні добирати оригінальних висловів для її оформлення. Тему їй дає кожна обсервація навколишнього, а поетичне мис-МИНЯ відразу одягає її в мистецьку форму, накликаючи при цьому...
- Гірка пам’ять останньої війни (поезія “Пастораль ХХ сторіччя” Ліни Костенко) Батьківщина, духовність, пам’ять… У Ліни Костенко ці категорії поєднані в одне ціле, нерозривне, святе для її народу і для неї самої. Тому то і є в творчості Ліни Костенко провідною тема історичної пам’яті народу, що є безцінним джерелом, яке живить національну свідомість, не дає їй згаснути. Тільки вона, історична пам’ять,...
- Конспект уроку – ПЛАЧ ЗА ПАСТОРАЛЛЮ ХХ СТОРІЧЧЯ ЛІНИ КОСТЕНКО Мета: через високохудожнє слово великої поетеси передати глибину материнської трагедії і перейнятися співчуттям до незмірного людського болю. Обладнання. Репродукція зображення Богоматері з дитям, свічки. ХІД УРОКУ 1. Вступне слово вчителя. – Сподіваюсь, що на сьогоднішньому уроці у ваші душі ввійде великий жаль, від якого стрепенеться серце і вже завжди озиватиметься...
- М. О. Некрасов. Поезії “Трійка”, “На смерть Шевченка”. Поетичне новаторство автора, поєднання поезії з прозою, наближення поетичної мови до розмовної інтонації; перегуки з Шевченком УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС ІI семестр 2. ТРАДИЦІЇ ТА НОВАТОРСЬКІ ЗРУШЕННЯ В ПОЕЗІЇ СЕРЕДИНИ – II ПОЛОВИНИ XIX ст. УРОК № 45 (з резервного часу) Тема. М. О. Некрасов. Поезії “Трійка”, “На смерть Шевченка”. Поетичне новаторство автора, поєднання поезії з прозою, наближення поетичної мови до розмовної інтонації; перегуки...
- Поєднання протилежних оцінок революції в поезії Тичини “Одчиняйте двері” Тичина – найвеличніший український поет 1920-х. Поряд із Франком. Бажаном і Гончаром висувався на Нобелівську премію. На думку відомого вченого Дмитра Степовика, у психіці Тичини переважає протистояння двох основних потуг: ролей поетичного діяча й самітника. Така людина усвідомлює, що живе неправильно, але змінити нічого не може. Тичина – доглибинно роздвоєний...
- Поєднання протилежних оцінок революції в поезії П. Тичини “Одчиняйте двері” Тичина – найвеличніший український поет 1920-х. Поряд із Франком, Бажаном і Гончаром висувався на Нобелівську премію. На думку відомого вченого Дмитра Степовика, у психіці Тичини переважає протистояння двох основних потуг: ролей поетичного діяча й самітника. Така людина усвідомлює, що живе неправильно, але змінити нічого не може. Тичина – доглибинно роздвоєний...
- Філософське осмислення життя в поезії Ліни Костенко Я вибрала долю собі сама. І що зі мною не станеться – У мене жодних претензій нема До Долі – моєї обраниці. Ліна Костенко “Безсмертним дотиком до душі” стала для мене поезія Ліни Костенко, м’яка, лірична, лаконічна і точна, вимогливо прискіплива і беззахисно щира. Читаючи й осмислюючи поезію Ліни Василівни,...
- Поєднання протилежних оцінок революції в поезії Павла Тичини “Одчиняйте двері” Тичина – найвеличніший український поет 1920-х. Поряд із Франком, Бажаном і Гончаром висувався на Нобелівську премію. На думку відомого вченого Дмитра Степовика, у психіці Тичини переважає протистояння двох основних потуг: ролей поетичного діяча й самітника. Така людина усвідомлює, що живе неправильно, але змінити нічого не може. Тичина – доглибинно роздвоєний...
- Духовні цінності в поезії Ліни Костенко Вже перші збірки поезій Ліни Костенко, що були надруковані в кінці п’ятдесятих років, провістили прихід Дужої і своєрідної творчої індивідуальності і її велике майбутнє в літературі. “Мій перший вірш написаний в окопі”,- згадує поетеса. Враз відступило дитинство. Дитячу душу струснула велика трагедія війни: О перший біль тих недитячих вражень, Який...
- Висока лірична простота поезії Ліни Костенко Видатна українська поетеса Ліна Костенко створила яскравий світ чудових подій. Такі автори, як Костенко, є хранителями високої культури художнього слова. Її поезії притаманні не лише багата образність і глибина ліричної думки, а й гостра афористичність, завдяки якій багато з творів Ліни Костенко вже сьогодні ввійшли до золотого фонду вітчизняної літератури....
- Чарівний світ поезії Поезія – це завжди неповторність, Якийсь безсмертний дотик до душі… Завжди, читаючи або слухаючи вірші, я згадую ці слова відомої української поетеси Ліни Костенко. Адже справді, віршовані рядки ти сприймаєш як прекрасну музику і, здається, фізично відчуваєш, як вони торкаються твоєї душі, найпотаємніших її струн… Поезію створюють люди незвичайні. В...
- “Крихітка Цахес на прізвисько Ціннобер” – романтична казка – новела з глибоким соціально-психологічним змістом ЗАНЯТТЯ 1 Тема: “Крихітка Цахес на прізвисько Ціннобер” – романтична казка – новела з глибоким соціально-психологічним змістом ПЛАН – Сатирико-метафоричний зміст казки. – Добрі сили (фея Розабельверде, лікар Проспер Альпанос) і їхня роль у казці. – Світ філістерів(Фабіан, Кандіда, Мош Терпін, князь, барони). – Образ князя Пафнутія. – Протиставлення творчої...
- “Підгрунтя поезії Артюра Рембо” Творча спадщина Артюра Рембо привернула увагу чималої кількості українських літераторів, зокрема неокласиків. Його поезії були перекладені такими авторами як Павличко, Стус, Терещенко, Лукаш й інші. Французького поета в своєму вірші змальовує і Ліна Костенко. У поезії “Хлопчичок прийшов із Шарлевілю” Рембо зображений як вічний бунтівник, мученик з красу та страждалець....
- Краще бути чистим струмком, ніж глибоким чорториєм (Лу Сінь)(твір на морально-етичну тему в публіцистичному стилі) ТВОРИ НА НЕЛІТЕРАТУРНІ ТЕМИ Краще бути чистим струмком, ніж глибоким чорториєм (Лу Сінь)(твір на морально-етичну тему в публіцистичному стилі) Мені іноді здається, що наші почуття – це кінь, який раптом перестає слухатися хазяїна, стає дибки і мчить світ за очі, не слухаючи ні голосу, ні нагая. Мабуть, кожна людина пережила...
- “Поєднання особистого й народного у творі Ліни Костенко “Маруся Чурай” Взаємопереплетення особистого й народного ніби уособлені в романі в трьох постатях, що мають відношення до долі Марусі. Це – мандрівний дяк, дід Галерник та Богдан Хмельницький. Останній рятує Марусю Чурай від смерті. Мудрий державний діяч вважає, що людину треба судити не з одного вчинку, а оцінювати через призму всього, що...
- Королева української поезії Матеріал уроку. Ліна Костенко “Веселий дощ”. Мета. Розширити знання учнів про життєвий та творчий шлях Ліни Костенко; формувати уміння аналізувати віршовані твори; вчити учнів захоплюватися красою природи, розвивати їхню уяву, фантазію, зв’язне мовлення. Обладнання. Портрет поетеси, збірки творів для дітей, аудіозапис віршів. Хід уроку I. Організаційний момент. II. Мовна розминка....
- Короткий виклад сюжету – Пастух і пастушка сучасна пастораль По пустельному степу уздовж залізничної лінії, під небом, у якому важким хмарним маренням проступає хребет Уралу, іде жінка. В очах її коштують сльози, дихати стає усе сутужніше. У карликового кілометрового стовпа вона зупиняється, ворушачи губами, повторює цифру, що значиться на стовпчику, сходить із насипу й на сигнальному кургані відшукує могилу...
- Роль поета і поезії в житті і суспільстві (за творчістю Лесі Українки) Чи може суспільство жити без письменників, без поетів? Раніше я над цим не задумувався, але, познайомившись із творчістю Лесі Українки, я зрозумів, що ні! Без її слова, без слова геніальної поетеси, без слова найосвіченішої жінки свого часу, без слова такої сильної духом людини не могло жити людство, не міг жити...
- Твір по романі Адамовича “Остання пастораль” Російська література останнього років всі частіше звертається до загальнолюдських проблем: людина і його місце в цьому світі кінцівка людини й кінцівка всесвіту; у літератур всі частіше з’являються есхатологические мотиви популярними стають міфологічні образи (образ розп’ятого Христа) і т. д. Сучасна література як би оглядається назад, обертаєте до досвіду минулого; іде...