Походження полоцких князів – “Рогволожьих онуків” (історична довідка)

Один з героїв описаної вище міжусобної війни – Всеслав доводився своїм супротивникам Ярославичам внучатним племінником. Про Всеслава на Русі ходили цікаві слухи. Говорили, що він волхв і чаклун-перевертень, що може перетворюватися те в птаха, то у вовка. Таким його й згадав у своїй поемі автор “Слова об полицю Игореве”. Батько Всеслава – Брячислав Изяславич був старшим братом Ярослава Мудрого.

Історик початку ХХ в. С. Ф. Платонов розповідав, що в Полоцких князів з роду в рід переходило такий переказ. Князь Володимир, як відомо, одержав

образливу відмову на своє сватовство до Рогнеди, дочці варяга правителя Полоцька. Однак Володимир однаково став чоловіком Рогнеди. З варягами й новгородцами він захопив Полоцьк, убивши батька й братів Рогнеди. Але женившись на Рогнеді насильно й приживши від її сина Изяслава, покинув її, захоплюючись іншими жінками. Рогнеда, з помсти за свого батька й за себе, покусилась умертвити Володимира під час сну, але Володимир встиг прокинутися вчасно й схопив неї за руку в ту мінуту, коли вона заносила над ним ніж. Владимир наказав їй одягтися в шлюбне вбрання, сісти в багато прибраному спокої й очікувати його:
він власноручно обіцяв умертвити її. Але Рогнеда навчила малолітнього сина свого Изяслава взяти в руки оголений меч і, вийшовши назустріч батькові, ськазати: “Батько, ти думаєш, що ти тут один!” Володимир рушив видом сина: “Хто б думав, що ти будеш тут!” – ськазав він і кинув меч, потім, призвавши “бояр”, передав на їхній суд своя справа з женою. “Не вбивай її, – ськазали бояри, – заради її дитяти; поверни їй із сином отчину її батька”. Владимир послухався. Він оселив Рогнеду і її сина Изяслава в Полоцьку. С. Ф. Платонов і інші історики вважають, що даний переказ у часи Древньої Русі було загальнопоширене.

Онуки й правнуки Рогволода, пам’ятаючи, по переказі, про цю подію, перебували у ворожих відносинах до онуків Владимирова сина, Ярослава. Із цього С. Ф. Платонов припустив, що Ярослав Мудрий не був сином Рогнеди (не дивлячись на повідомлення “Повести тимчасового років”). Однак більшість істориків не розділяє цієї гіпотези Платонова.

(Т. В. Черникова)


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.50 out of 5)

Походження полоцких князів – “Рогволожьих онуків” (історична довідка)