Повести Белкина характеристика образів Самсон Вирин
ПОВЕСТИ ПОКІЙНОГО ІВАНА ПЕТРОВИЧА БЕЛКИНА (1830; опубл. 1831) СТАНЦІЙНИЙ ДОГЛЯДАЧ Самсон Вирин – станційний доглядач, нещасний чиновник 14-го (останнього) класу, “сущий мученик” посади, батько дочки Дуни, повезеної гусаром у Петербург. Повість, розказана Белкину титулярним радником А. Г. Н. , поміщена в циклі четвертої, але у виносці до листа “одного поважного чоловіка” вона поставлена на перше місце; навряд чи це випадково. С. В. – сама складна з фігур, представлених у циклі; соціальні мотиви прописані тут гранично докладно. Як би Пушкін
Дружина вмерла; будинок тримається на юної Дуне; заїжджий гусар (Мінський) із чорними вусиками, уражений її красою, інсценує хвороба й зрештою відвозить Дуню в столицю; поїздка С. В. за “бідної Дуней” не дає результату. Спочатку гусар намагається від нього відкупитися (як би повторюючи жест ераста з “Бідної Лізи” Н. М. Карамзина, на тлі якої створюється “белкинская” повість). Потім – коли “одягнена із всею розкішшю моди” Дуня побачивши раптово, що з’явився батька, зомліває – Мінський проганяє С. В. утришия. Залишившись один, доглядач співається до смерті; Дуня на кареті в шість коней, із трьома маленькими барчатами й годувальницею, приїжджає поплакати на його могилці…
І все-таки автор із самого початку вводить скромну історію З. В. у загальфілософський контекст циклу. Всі герої “Повістей”, так чи інакше, дивляться на життя крізь призму схем, породжених аж ніяк не самим життям. Це може бути “романічна” схема – як в “Заметілі”, або пасторальна (але асоціативно зв’язана й із Шекспіром) в ” Панянці-Селянці”, або “байронічна” – як в “Пострілі”, або попросту “професійна” – як в “Трунарі”. Є своя схема сприйняття життя й у С. В. Вона відбита в картинках “із пристойними німецькими віршами”, розвішаних на стінах його “смиренної, але охайної обителі”.
(Прийом, розповсюджений в ” вальтер-скоттовской” росіянці романістиці. ) Чотири картинки зображують епізоди із притчі про блудного сина. Перша показує “неспокійного юнака”, що забирає мішок із грошима в “поважного старого” у шлафроке; друга живописует “розпусне поводження” юнака, оточеного помилковими друзями й безсоромними жінками; третя дає образ юнака, що промотався, у руб’я й трикутної (!
) капелюху – серед свиней; четверта присвячена торжеству “поважного старого”, що приймає раскаявшегося сина у свої обійми (“у перспективі кухар убиває вгодованого тельця”). Оповідач убийственно смішно описує картинки; риторичні штампи, які він при цьому пародіює, гранично далекі від релігійно-містичного змісту “джерела” – євангельської притчі про блудного сина. Тут містика підмінена “міщанською” мораллю; ця обитовленная мораль і лежить в основі виринского світогляду. Всі случившееся з ним С. В. розглядає крізь призму цих картинок. Втеча Дуни для нього рівнозначно відходу невдячного юнака (“вуж я чи не любив моєї Дуни…
“). Її життя п столиці повинна відповідати сцені “розпусного поводження”. Повинна – і не важливо, що гусар Мінський виявився для його дочки аж ніяк не “помилковим” іншому, що вона багата, вільна й має навіть якась влада над коханцем; що Мінський обіцяє йому: “…вона буде щаслива, даю тобі слово честі” – і зрештою слово тримає; що в житті все складається іншим способом, ніж передбачено виринским “сценарієм”. Реальності С. В. не те щоб не бачить; просто вона для нього менш реальна, чим життєва схема міщанської ідилії (” би-дермайера”), И тому він, майже слово в слово повторюючи слова матері “бідної Лізи” Н. М. Карамзина – “Ти ще не знаєш, як злі люди можуть скривдити бідну дівчину”, – чекає, коли ж Дунина життя повторить обрису третьої картинки – Багато їх в Петербурзі, молоденьких дурок, сьогодні в атласі так оксамиті, а завтра, подивишся, метуть вулиці разом з голотою кабацкою”. Чекає, тому що тільки після цього, послу повної життєвої катастрофи дочки, наступить черга четвертої картинки – відбудеться покаянне повернення “блудної дочки”.
І, як би передчуваючи, що не дочекається цього, С. В. бажає смерті улюбленої Дуне… Однак повість про С. В. дійсно сама складну по своїй побудові у всьому циклі. Погляди героя мотивовані соціально – по-своєму він правий, подібні “романічні” історії з увозами найчастіше завершуються катастрофою. (Отут читач, за задумом автора, повинен знову згадати повість Карамзина – її трагічний фінал.) Крім того, образ С. В. відбитий ще в декількох літературних дзеркалах.
Спочатку оповідач іронічно пригадує вірші князя В’яземського про “колезького реєстратора”, поштової станції “диктаторі”, щоб потім – всупереч цитаті – розбудити в читачі співчуття до цьому нещасного “диктаторові”, якого кожний може скривдити. Так – поступово й неявно – С. В. з’являється жертвою суспільства; його “формула” виведена з досвіду життя в цьому суспільстві. Інша справа, що доглядач не хоче відкритими очами, непредвзято подивитися окрест себе, щоб крізь “соціальну” життя побачити життя самого життя, її непередбачену повноту. Закони буття відкриті для благої волі Провидіння або хоча б для випадковості; її потік може вторгатися й у соціальний простір – міняючи звичний хід речей.
Таку можливість С. В. начисто відкидає; більше того, він як би входить, вростає в образ страждаючого батька, у буквальному значенні слова “впивається” своїм сумом, – так що оповідач поспішає відбити героя в черговому літературному дзеркалі, цього разу – кривому. Трохи театральний жест п’яного С. В., “мальовничо” отирающего сльози “своею полою”, рівняється з поводженням “старанного Терентьича” в “прекрасній баладі Дмитрієва” (“Карикатура”). Обмеженості соціальної схеми відповідає обитовленность виринских “картинок”; граничної відкритості самого буття відповідає втрачений у цих картинках релігійний зміст євангельського “джерела”. Поки С. В. чекає, що події вишикуються в послідовність, “підказану” його картинками, вільний потік життя компонує всі по-своєму.
Всупереч “картинкам” – і відповідно до духу Євангелія. Оповідання про приїзд Дуни і її покаянному плачі на могилі батька розв’язує сюжет повести – і остаточно стуляє його із сюжетом про блудного сина. Правда, сам С. В. цього вже ніколи не побачить. Складна організація образа С. В. припускала можливість його сприйняття й у чисто “літературному”, і в релігійному, і в сугубо соціальному ключі. Саме соціальну маску “маленької людини” Вирина використовували письменники й критики ранньої натуральної школи (так, Макар Девушкин в “Бідних людях” Ф. М. Достоєвського читає “Станційного доглядача”, як би дізнаючись у С. В. свого попередника).
Схожі твори:
- Повести Белкина характеристика образа Ліза Муромська (Бетси, Килина) ПОВЕСТИ ПОКІЙНОГО ІВАНА ПЕТРОВИЧА БЕЛКИНА (1830; опубл. 1831) ПАНЯНКА-СЕЛЯНКА Ліза Муромська (Бетси, Килина) – сімнадцятилітня дочка російського пана-англомана ГриГорея Івановича, що промотався й живе на відстані від столиць, у маєтку Прилучи-Але. Створивши образ Тетяни Ларіній, Пушкін увів у російську літературу тип повітової панянки. Л. М. належить до цього типу. Вона...
- Характеристика героїв Повести Белкина Пушкіна А. С ***. Так що образ С. послідовно відбитий у самих різних дзеркалах, як би пропущений крізь складну систему незбіжних точок зору – і при цьому нітрохи не міняється. Незмінність героя різко підкреслена, – точно так само, як підкреслене його прагнення здаватися двоїстим, дивним. *** із села Ненарадова; має романічна уява (подібно...
- Повести Белкина характеристика образа Сильвио ПОВЕСТИ ПОКІЙНОГО ІВАНА ПЕТРОВИЧА БЕЛКИНА (1830; опубл. 1831) ПОСТРІЛ Сильвио – тридцатипятилетний офіцер-дуелянт, одержимий ідеєю мести. Історія про нього повідана И. П. Белкину якимось полковником И. Л. П., в ініціалах якого легко прочитується натяк на знаменитого бретера тої пори И. П. Липранди; оповідання ведеться від імені И. Л. П. Полковник-Оповідач,...
- Повести Белкина характеристика образу Ліза Муромська(Бетсі, Килина) Ліза Муромська(Бетсі, Килина) – сімнадцятилітня дочка російського пана-англомана Григорія Івановича, що марнотратиться і живе на віддалі від столиць, в маєтку Прилучи-но. Створивши образ Тетяни Лариной, Пушкін ввів в російську літературу тип повітової панночки. Л. М. належить до цього типу. Вона теж черпає знання про світське життя(та і про життя взагалі)...
- Повести Белкина характеристика образа Марья Гаврилівна ПОВЕСТИ ПОКІЙНОГО ІВАНА ПЕТРОВИЧА БЕЛКИНА (1830; опубл. 1831) ЗАМЕТІЛЬ Марья Гаврилівна – героїня повести, сюжет якої (так само як ” Панянки-Селянки”) розказаний Белкину дівицею К. И. Т. Марья Гаврилівна – “струнка, бліда й сімнадцятилітня” дочка найдобрішого поміщика Гаврила Гавриловича Р*** із села Ненарадова; має романічну уяву (подібно оповідачеві й героєві...
- Повести Белкина характеристика образа Берестів Олексій Іванович ПОВЕСТИ ПОКІЙНОГО ІВАНА ПЕТРОВИЧА БЕЛКИНА (1830; опубл. 1831) ПАНЯНКА-СЕЛЯНКА Берестів Олексій Іванович – молодий герой повести, по закінченні університету не одержав батьківського благословення на військову службу, а до статської не має полювання й приїжджаючий у рідне віддалене Тугилово – де закохується в сусідку Лізу Муромську. Відкрившись оповіданням про “байронічний” герої...
- Повести Белкина характеристика образа Белкин Іван Петрович ПОВЕСТИ ПОКІЙНОГО ІВАНА ПЕТРОВИЧА БЕЛКИНА (1830; опубл. 1831) Белкин Іван Петрович – вигаданий персонаж-оповідач, поміщик села Горюхина, породжений в 1798 р. від “чесних і шляхетних батьків” (батько – секунд-майор); виучений сільським дячком і пристрастився до творчості; в 1815-1823 гг. служивший у піхотному єгерському полицю; не пила; имевший надзвичайну слабість до...
- Повести Белкина характеристика образу Берестів Олексій Іванович Берестів Олексій Іванович – молодий герой повісті, після закінчення університету що не отримав батьківського благословення на військову службу, а до статської що не має полювання і приїжджає в рідне віддалене Тугилово – де закохується в сусідку Лізу Муромську. Відкрившись розповіддю про героя “Байрона” Сильвио(“Постріл”), “Повести Белкина” завершуються новелою, один з...
- Повести Белкина характеристика образу Белкин Іван Петрович Белкин Іван Петрович – вигаданий персонаж-оповідач, поміщик села Горюхина, народжений в 1798 р. від “чесних і благородних батьків”(батько – секунд-майор); вивчений сільським дячком і такий, що приохотився до письменництва; у 1815-1823 рр. що служив в піхотному єгерському полку; що не пив; що мав надзвичайну слабкість до жіночої статі, але що...
- “Станційний доглядач” із циклу “Повести покійного Івана Петровича Белкина” З іншого боку, що стоїть одруження, незважаючи на всі прикрості, пов’язані із пристроєм весілля, не могла не радувати поета, не змушувати тріпотіти й хвилюватися його серце. Творчому натхненню сприяла й пора року – улюблена Пушкіним осінь. Лірика цього періоду як не можна глибше відбиває внутрішній стан поета: радісні, грайливі нотки...
- А. С. Пушкін “Повести Белкина”. Тема й ідейний зміст однієї з них В “Повістях Белкина” Пушкін опирається на традиції оповідальної прози кінця 20-х років XIX століття. В “Пострілі” і “Заметілі” романтичні ситуації й колізії дозволяються просто й щасливо, у реальній обстановці, не залишаючи місця ніяким загадкам і мелодраматичним кінцівкам, які були так популярні в романтичній повісті. В ” Панянці-Селянці” казавшийся романтичним герой,...
- Перші досвіди Пушкіна в області художньої прози (“Повести Белкина”) Улітку 1827 р. Пушкін починає писати історичний роман “Арап Петра Великого”, а в 1829 р. приступає до прозаїчного роману про сучасність – “Романові в листах”. Обоє добутки залишилися незавершеними. Разом з тим Пушкін одним з перших відзначив успіх і необхідність розвитку в російській літературі й понести. В 1827 р. Пушкін...
- Зображення російського жіночого національного характеру в “Повістях Белкина” У розвитку російської художньої прози значення А. С. Пушкіна особливийале велико: адже в нього майже не було попередників. На набагато більше низькому рівні, у порівнянні з поезиїй, перебувала літературна мова прози. Тому перед Пушкіним-Прозаикому встала винятково важка задача обробки матеріалу даної області словесного мистецтва. Прозаические жанри залучали своєї більший дохідливістю....
- Переказ повести Станційний доглядач Пушкіна А. С План переказу 1. Оповідач міркує про долю станційних доглядачів. 2. Перша зустріч із доглядачем і його дочкою. 3. Оповідач через роки зустрічає Самсона Вирина й довідається від нього історію Дуни: а) Дуня обманом їде з ротмістром Мінським у Петербург; б) доглядач їде в столицю, щоб повернути свою “заблудшую ягничку”; в)...
- Характеристика образів твору “Лісова пісня”. Цитатна характеристика Лукаша та Мавки Чарівний, казковий світ розкривається перед читачем у драмі-феєрії Лесі Українки “Лісова пісня”. Цікавим він постає не тільки з боку композиційної побудови, а насамперед багатошаровим смисловим навантаженням. Багатьох філософських питань торкаються головні герої протягом усього дійства. Тут можна зазначити конфлікт добра та зла, і питання творчої особистості в умовах реального життя,...
- Виклад сюжету повести Пушкіна “Станційний доглядач” На станції N служив старий доглядач Самсон Вирин. Дружину він давно поховав, єдиним скарбом і розрадою його була дочка – красуня Дуня. Добродії проїзні спеціально зупинялися, щоб подивитися на дочку доглядача. Була вона розумна, моторна, нею будинок тримався: що прибрати, що приготувати – усе встигала. Батько її плекав, нарадуватися н....
- Характеристика жіночих образів у повісті Нечуя-Левицького “Кайдашева сім’я” Повість Івана Нечуя-Левицького “Кайдашева сім’я” відзначають літературні критики і просто люблять мільйони читачів. Стиль автора легкий, часто іронічний, як кажуть – “з перцем”. В центрі подій родина Кайдашів. Спочатку ми бачимо старих Кайдашиху, Кайдаша та їх двох синів – Карпа та Лавріна. Потім родина зростає, коли хлопці приводять у дім...
- Порівняльна характеристика образів Мотрі та Явдохи І. Мотря та Явдоха – яскраві образи роману Панаса Мирного “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” (Цими образами письменник вносить новий нюанс у художнє розв’язання одвічної проблеми жіночої долі, доводить, що навіть юридично вільній людині в умовах гнобительського ладу не дано жодних можливостей для особистого щастя.) ІІ. Порівняльна характеристика Мотрі...
- Характеристика образів повісті І. Франка “Захар Беркут” Перу Івана Яковича Франка належить величезна кількість праць найрізноманітнішого спрямування. Виявив він себе і як талановитий повістяр. Доказом тому є його повість “Захар Беркут”. Написана вона була 1822 року, але й сьогодні, на початку третього тисячоліття, цікавить і бентежить читача. Описані події відбуваються 1241 року – у найтяжчий для українських...
- Характеристика образів повісті “Людина” О. Кобилянської Жіноча тема в українській літературі бере свій початок ще від Шевченка, продовжується у творчості письменників пошевченківської доби. Але проблема жіночої емансипації вперше постає у творах О. Ю. Кобилянської у творах “Людина”, “Царівна”, “Через кладку”, “За ситуаціями” таінших. Це пов’язано з тим, що середина80-х років позначена активізацією феміністичного руху в усіх...