Постать гетьмана Івана Мазепи очима двох слов’янських поетів (за поемами В. Сосюри “Мазепа” Та О. Пушкіна “Полтава”)
Гетьман Іван Мазепа – одна з найвеличніших і найтрагічніших постатей в українській історії.
Образ Мазепи широко представлений у світовій літературі, малярстві, музиці. Про Івана Мазепу писали Вольтер, Байрон, Гюго, Рилєєв, Пушкін та багато інших зарубіжних і вітчизняних письменників, зокрема українські письменники й поети Тарас Шевченко, Михайло Старицький, Богдан Лепкий, Володимир Сосюра.
Оцінки діяльності гетьмана в літературних та історичних творах неоднозначні й суперечливі.
1829 року з’явилася поема О. Пушкіна “Полтава”.
Не многим, может быть, известно…
Что он не ведает святыни,
Что он не помнит благостыни,
Что он не любит ничего,
Что кровь готов он лить, как воду,
Что презирает он свободу,
Что нет отчизны для него.
Пушкін у своїй поемі так характеризує українського гетьмана Мазепу:
Його діями, за Пушкіним, керує виключно дрібне самолюбство, бажання відомстити Петру І за особисту образу:
Я слово смелое сказал.
………………………………
Царь, вспыхнув, чашу уронил
И за усы мои седые
Меня с угрозой ухватил.
Тогда, смирясь в бессильном гневе,
Отмстить себе я клятву дал.
Фінал поеми логічно завершує викривальну, нищівну характеристику “злодія” Мазепи – ім’я українського гетьмана приречене на забуття, навіть від його могили не лишилося сліду:
И тщетно там пришлец унылый
Искал бы гетманской могилы:
Забыт Мазепа с давних пор;
Лишь в торжествующей святыне
Раз в год анафемой доныне
Грозя, гремит о нем собор.
Український поет Володимир Сосюра створив глибоко патріотичну поему “Мазепа”, у якій, відступаючи від загальноприйнятої в Росії думки, відтворив справжнього Мазепу – борця за свободу своєї країни, тим самим історично реабілітував його.
Драматичною була доля самої поеми. Початок її був уперше надрукований 1929 року. І хоча там йшлося тільки про молодого Мазепу в ролі пажа при дворі польського короля задовго до його стосунків з Росією як гетьмана, Сосюру почали цькувати й жорстоко переслідувати, звинувачуючи в українському буржуазному націоналізмі. Пізніше в автобіографічному романі “Третя Рота” поет згадуватиме: “Образ Мазепи був ще тільки в ембріоні, а мене навіть за ембріон почали бити”. Незважаючи на це, поет звертався до образу Мазепи впродовж усього творчого життя. ЗО років заборонена поема пролежала в рукопису і тільки на початку 90-х років з’явилася друком, щоб сказати десятиріччями приховану правду про славного українського гетьмана, до кінця відданого своїй багатостраждальній країні.
В. Сосюра, на відміну від Пушкіна, по-своєму трактує образ Мазепи. Не ідеалізуючи його, поет творить художній образ, а не політичний портрет гетьмана, намагається розкрити психологію його особистості і через цей образ піднести ідею державності України, її незалежності.
У поемі Сосюри Мазепа “любив Вкраїну… душею”, бажав їй добра і волі, шукав шляхів до утвердження її сили і суверенності. Але трагедія Мазепи полягала в тому, що його не підтримав народ:
Не пішов за ним народ,
Шляхом і радості й надії,
Не зрозумів його він мрії…
Коли гетьман помер, Україна втратила ті святі права, які Мазепа обороняв так довго із завзяттям справжнього патріота України. Але ідеї Мазепи про вільну і єдину Україну продовжували жити і допомагали народові, який хотів бути незалежним.