Пошук сенсу життя героями творів Чехова
Пошук сенсу життя – це доля кожної мислячої й совісної людини. Тому кращі наші письменники завжди напружено шукали художнє рішення цього вічного питання. Сьогодні, коли старі ідеали потьмяніли, а нові завойовують своє місце, ці проблеми чи стали не найважливішими. Але сказати з повною впевненістю, що багато з людей знайшли цей сенс життя, ми не можемо. Було б радісно усвідомлювати, що всі його шукали й шукають. Тільки кожна людина бачить сенс життя по-своєму.
Мені здається, сенс життя в любові до тих, хто тебе оточує, і до тієї справи, що ти
Ознака духовної культури особистості – готовність до самовіддачі й самопожертви. Чехів завжди був готовий допомогти людям. Він лікував хворих, працюючи лікарем. Але лікувати душі людей виявилося більше важким
Обговорюючи тему пошуку сенсу життя у творах Чехова, необхідно зупинитися на його останній п’єсі “Вишневий сад”. У ній тісно переплітається минуле, сьогодення й майбутнє всієї Росії. Раневская прощається із садом, начебто розстається, зі своїм минулим, дозвільним, марнотратним, але завжди вільним від розрахунків, вульгарних меркантильних інтересів. Їй не жаль розтрачених грошей, вона не відає ціни копійки. Раневскую хвилює це нещасливе, нескладне життя. Навіть останній бал, що затіває героїня, цей мир на уламках минулого, несе в собі головну мету життя – прагнення спостерігати радісну мить, перебороти свій розпач, забути про поганий, знайти радість у кожній хвилині, піднятися над хаосом, нещастям
Петя Трофимов повний дум про майбутнє. Він заражає своїми мріями й Аню. Вони вірять у прийдешню радість, волю, любов. Єрмолай Лопахин бачить сенс життя в придбаннях нерухомості, в оволодінні тим, про що його дід і батько й мріяти не могли, тому що були рабами. А він своєї мети досяг, став власником вишневого саду. Але не став счастливее, коли зрозумів, що це “непотрібна перемога”, що не про втрату саду сумують його власники, що є зовсім іншої цінності
Кожний з героїв п’єси шукає свій шлях у майбутнє. Тема “вишневого саду” – це тема особистої причетності до краси, до природи, що кличе до пошуків змісту життя
Героїня оповідання “Стрибуха” Ольга Іванівна Димова не шукає сенсу життя. Для неї все життя – смуга задоволень, танців, сміху. Всі навколишні її люди тільки для того й служать, щоб робити їй приємність. Тільки коли вона втрачає Димова, усвідомлення його незвичайності приходить, та й то ненадовго. Не хочеться їй вірити в те, що не буде більше безтурботного й дозвільною життя
Для люблячу ж Ольгу Іванівну Димова щастя в тім, щоб задовольнити всі примхи дружини, плекати її й терпіти все заради її блага. Боязка, інтелігентна людина жертвує всім, не думаючи про себе самому. Працює, лікує людей, терпить негоди заради справи, заради боргу. Він не може інакше, тому що любить людей
“Вільне й глибоке мислення, що прагне до розуміння життя, і повне презирство до дурної суєти миру, – от два блага, вище яких ніколи не знала людина”, – говорить доктор Ратин в оповіданні “Палата № 6” своєму пацієнтові. “Спокій і достаток людини не поза ним, а в ньому самому… мисляча людина відрізняється тим, що нехтує страждання, що завжди задоволений”. Іван Дмитрович Громов думає інакше. Для нього життя – це можливість відповідати на біль лементом і слізьми, на підлість – обуренням, на мерзенність – відразою
Підсумок їх споровши сумний: одного дня в лікарні було досить Рагину, щоб звалилася його теорія. Сашко в оповіданні “Наречена” переконує головну героїню Надю поїхати вчитися, кинувши будинок, звичний спосіб життя, нареченого, щоб показати всім, що ця “нерухоме, сіре, грішне життя” набридла їй. Він малює перед Надею чудові картини, обрії, які їй відкриє нове життя: “чудесні сади, фонтани”. Подібно Трофимову, Сашко вірить у прекрасне майбутнє, і його віра переконує Надю. Обоє вони бачать сенс життя в прагненні до кращого, коли “зла не буде, тому що кожний буде знати, для чого він живе”.
В оповіданні “Будинок з мезоніном” Ліда Волчанинова треба ідеям народництва, бачачи в цьому своє покликання. Чехів показує нам прогресивно мислячу дівчину, що ится сенс життя в допомозі хворим, у навчанні безграмотних дітей, у турботі обедних.
Любов до маленької, простої людини є сенсом життя Ліди Волчаниновой, Наді, Громова, Димова й інших героїв Чехова. Нарешті, в “маленькій трилогії” перед нами з’являється Іван Іванович, людина шукаючий, що міркує про свою долю. Він призиває: “…не заспокоюйтеся! Поки молоді… не утомлюйтеся робити добро!.. Якщо в житті є зміст і ціль, то зміст цей не в нашому щасті, а в чомусь більше розумному й великому. Робіть добро!”
Повстаючи проти пасивного погляду на життя, Чехов відкриває своїм читачам віру в російську інтелігенцію, віру в кожну чималу людину, здатного вистояти під ударами долі й піднятися над своїм часом у вічних пошуках вищого сенсу життя. На прикладі Беликова (“Людина у футлярі”) Чехов показує, що із середовища інтелігенції, байдуж і пасивної, нерідко виходили й переконані захисники мракобісся. На думку письменника, це закономірно: хто не бореться за нове, за справедливе, той рано або пізно виявиться ревнителем віджилого, відсталого. В образі Беликова Чехов дав символічний тип людини, що сам усього боїться й тримає в страху всіх навколишніх. Класичною формулою боягузтва стали беликовские слова: “Як би чого не вийшло”.
Не перестаєш дивуватися сучасності оповідань Чехова, їхньої злободенності, актуальності. Хіба немає й зараз серед нас таких Беликових, для яких думка навколишніх, страх за свої власні дії важливіше особистих переконань?
Немає однакових характерів, немає абсолютно однакових доль. Здається, люди йдуть кудись всі разом, від народження до смерті, проходячи схожий шлях. Але це тільки здається. Кожна людина йде своєю дорогою. У пошуках свого власного сенсу життя він вибирає собі друзів, професію, долю. Це дуже складно й вдається далеко не всім. Багато хто здаються, відступають, міняючи свої переконання. Деякі гинуть у нерівній боротьбі із труднощами й превратностями долі. Лише той, у кому стукає добре серце, хто здатний зрозуміти ближнього свого й допомогти слабкому, досягає щастя. Щастя – це збагнення сенсу життя. Щастя – це потреба й уміння робити добро. Цьому нас учить безсмертний, скромний і добрий Чехов. Цьому нас учить саме життя. Ніж раніше ми розуміємо необхідність робити добро, тим швидше досягаємо щастя. Іноді, на жаль, занадто пізно людин усвідомлює, що його моральні ідеали були помилковими, що не там він шукав сенс життя
Добре, якщо така людина встигає це зрозуміти тоді, коли ще є час щось змінити, виправити. Читати й перечитувати Чехова – це значить поспішати робити добро!
Схожі твори:
- Пошуки сенсу життя героями шукшинских оповідань Василь Шукшин – один з тих письменників, які не просто потрібні людям. Його добутку людям крайне необхідні. Добутку цього письменника залучають гостротою постановки споконвічної проблеми про зміст жизні. “Що з нами відбувається? ” – як би хоче запитати В. Шукшин своїми оповіданнями Зовнішні події в провинищеннях В. Шукшина не є...
- ШЛЯХИ СЫСКАНИЯ СЕНСУ ЖИТТЯ ГОЛОВНИМИ ГЕРОЯМИ РОМАНА “ВІЙНА Й МИР” ШЛЯХИ СЫСКАНИЯ СЕНСУ ЖИТТЯ ГОЛОВНИМИ ГЕРОЯМИ РОМАНА ” ВІЙНА Й МИР” Вище завдання таланта своїм добутком дати людям зрозуміти зміст і ціну життя. В. О. Ключевский В. И. Ленін високо оцінював художню спадщину знаменитого російського письменника Л. Н. Толстого. “У його спадщині є те, що не відійшло в минуле, що...
- Символічна картина пошук щастя і сенсу буття у п’єсі М. Метерлінка “Синій птах” І. Різні розуміння поняття “щастя” і його пошуку (щастя – в грошах, у спокійному родинному житті; у творчому пошуку, у праці, що подобається, тощо; шляхи пошуку можуть бути різні: через пізнання себе, через навчання, через здобуття професії, кар’єри, розштовхуючи інших). ІІ. Пошуки щастя героями п’єси “Синій птах”. 1. Символічний зміст...
- Пошук сенсу буття за “Божественною комедією’ Данте У Добу Відродження, коли поширились ідеї гуманістичної філософії, до неї звернувся Данте Аліг’єрі – останній поет Середньовіччя і водночас перший поет Нового часу. Протягом багатьох років на чужині Данте виношував і опрацьовував своє прекрасне творіння – поему “Божественна комедія”. Він закінчив її незадовго до смерті. Твір цей – підсумок всього...
- Роздуми про сенс життя в оповіданнях А. Чехова Із чого складається наше життя? Хіба з великих подій історичного значення, парадів і свят? Зовсім ні. Інколи й це буває, але щоденне життя зовсім не свято. І серед буднів воно інколи здається нудним, безглуздим. Проте це наше жииття, єдине й неповторне. Саме в цьому переконує читача й А. Чехов, міркуючи...
- Твір Філосовський мотив сенсу людського життя в дpамі-феєpії Лесі Укpаїнки Лісова пісня Філосовський мотив сенсу людського життя в дpамі-феєpії Лесі Укpаїнки “Лісова пісня” Сеpед всієї літеpатуpної спадщини Лесі Укpаїнки яскpавою зіpкою виділяється її чудова дpама-феєpія “Лісова пісня”, яка є визначним набутком укpаїнської і світової дpаматуpгії, яка не схожа на жодну іншу п’єсу поетеси. В ній втілилася любов поетеси до pідної Волині, її...
- Мотив сенсу людського життя у драмі-феєрії “Лісова пісня” Лариса Петрівна Косач. Ця мужня жінка залишила блискучий слід в літературі не тільки України, а й багатьох інших народів. І хоч не живе вона серед нас, та живуть її твори, написані сто років тому, і мені здається, вони будуть жити вічно. Ні! Я жива! Я буду вічно жити! Я в...
- Герої Л. Н. Толстого в пошуках сенсу життя Рано або пізно кожний з нас раптом замислюється: “А для чого я живу? Чи не так треба жити? Може бути, я тільки існую? У чому взагалі сенс життя?” І виявиться, що ці питання цікавлять не тільки героїв класичних романів, але й нас, простих смертних Романи лише допомагають правильно відповісти на...
- Астров – центральний персонаж “сцен із сільського життя” А. П. Чехова “Дядя Ваня” Образ А. відзначений у п’єсі особливим авторським ставленням, пов’язаних з професією героя: лікар в творах Чехова завжди виділений в особливу “касту”, до якої належав і сам Чехов. Повітовий лікар А. не з чуток знає російську провінцію. Він стикається з нею в повсякденному лікарській практиці: “У хатах народ покотом Бруд, сморід,...
- Віра в “інше життя” в оповіданні Чехова “Наречена” З найбільшою силою ця нота бадьорості та віри в “інше життя” прозвучала в останньому оповіданні А. П. Чехова “Наречена” (1903). Героїня цієї розповіді – Надя Шуміна – не тільки усвідомлює, що більше жити так неможливо, але і робить рішучий крок до нового життя. Як і в більшості своїх творів, в...
- Проблема сенсу життя у творчості Гессе Творчий вигляд Германа Гессе (1877-1962) багато в чому близький Томасові Маннові. Самі письменники усвідомлювали цю близькість, що виявилася й в органічній для кожного опорі на німецьку класику, і в часто, що збігалося відношенні, до дійсності XX в. Подібність, зрозуміло, не виключало розходжень. “Інтелектуальні романи” Гессе – неповторний художній мир, побудований...
- “Пошуки сенсу життя П’єром Безуховим” за романом Л. М. Толстого “Війна і мир” Відомий у всьому світі роман Л. М. Толстого “Війна і мир” є монументальним твором, в якому налічується більше п’ятисот персонажів, головні серед яких – Наташа Ростова, Андрій Болконський і П’єр Безухов. На початку роману Безухов показаний молодим, енергійним, абсолютно несхожим на всіх тих, хто його оточує. Він тільки що приїхав...
- Філософський мотив сенсу людського життя у драмі-феєрії Лесі Українки “Лісова пісня” Безсмертну драму-феєрію “Лісова пісня” Леся Українка написала за 12 днів, хоча виношувала її в своєму серці все життя. Цей твір – гімн єднання людини і природи, це щира пісня про велич духовного, про порив людини до щастя, про складні болісні шляхи до нього. Створена на багатому щедрому грунті української міфології,...
- ПОШУКИ СЕНСУ ЖИТТЯ У ТРАГЕДІЇ Й. В. ГЕТЕ “ФАУСТ” ПРАКТИЧНИЙ КУРС ПОШУКИ СЕНСУ ЖИТТЯ У ТРАГЕДІЇ Й. В. ГЕТЕ “ФАУСТ” План 1. Творча історія “Фауста”. 2. Жанр, особливості побудови, композиція трагедії. 3. Образи трагедії: А) Фауст і Вагнер; Б) Фауст і Мефістофель; В) Маргарита, її трагедія. 4. Реальне і фантастичне у творі 5. Своєрідність і світове значення “Фауста”. Завдання...
- Приклад твору: Питання сенсу життя у повісті О. І. Солженицина “Раковий корпус” У Росії завжди були люди, які не могли мовчати тоді, коли мовчання було єдиним способом вижити. Одним з таких людей став Олександр Ісайович Солженицин. Російський читач довідався про нього на початку шістдесятих після публікації в журналі “Новий світ” оповідання “Один день Івана Денисовича”. Цей добуток увів в літературу нову табірну...
- Проблема сенсу людського буття Роман В. Підмогильного “Місто” з часу його виходу в світ й до сьогодення сприймався неоднозначно. Ключем до прочитання твору є епіграфи. Перший, взятий із талмуду, стверджує: “Шість прикмет має людина: трьома вона подібна на тварину, а трьома на янгола: як тварина – людина їсть і п’є; як тварина вона множиться...
- Осуд вульгарності паразитичного життя в оповіданнях Чехова Для Чехова вульгарність – це самозакоханість, байдужість до інших людей, нікчемність духовних інтересів, самовдоволення, брехня. Часто вульгарність виступає за зовнішньою інтелігентністю людини. Чехов був самим непримиренним ворогом вульгарності і розкривав її різні прояви. Письменник бачив, що навіть усередині однієї сім’ї вульгарність тупих і обмежених людей душить людей чуйних і талановитих....
- Філософський мотив сенсу людського життя в драмі-феєрії Лесі Українки “Лісова пісня” Лариса Петрівна Косач. Мабуть, декому це ім’я незнайоме. Але коли кажуть: Леся Українка, перед усіма з’являється образ української жінки, яка залишила блискучий слід в літературі не тільки України, а й багатьох інших народів. І хоч не живе вона серед нас, та живуть її твори, написані сто років тому, і мені...
- X. КОРТАСАР. “ГРА В КЛАСИКИ”. МАНІАКАЛЬНИЙ ПОШУК ОСОБИСТІСТЮ ПРИЧИН СПРАВЖНОСТІ ЖИТТЯ ПРАКТИЧНІ ЗАНЯТТЯ X. КОРТАСАР. “ГРА В КЛАСИКИ”. МАНІАКАЛЬНИЙ ПОШУК ОСОБИСТІСТЮ ПРИЧИН СПРАВЖНОСТІ ЖИТТЯ План 1. Історія написання роману, назва твору, тема, особливості композиції. 2. Символіка імен та прізвищ героїв у романі, їх смислове вантаження. 3. Образ Орасіо Олівера як втілення поглядів письменника на проблему сучасного співіснування людини у світі. Трагізм...
- У пошуках сенсу буття – ВІХИ ЖИТТЯ ВІХИ ТВОРЧОСТІ Лев Толстой 1828 – 1910 ВІХИ ЖИТТЯ ВІХИ ТВОРЧОСТІ У пошуках сенсу буття Л. Толстой народився 28 серпня (9 вересня) 1828 p. у маєтку Ясна Поляна, що неподалік від Москви. За походженням він належав до родової російської аристократії. Серед предків Толстого – князі Волконські, Трубецькі, Одоєвські, Голіцини. Генеалогічна гілка роду...