Понтій Пілат у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”
1. Пілат у різних літературних джерелах. 2. Образ Пілата в романі Булгакова. 3. Покарання й прощення прокуратора. Цей герой пішов у безодню, пішов безповоротно, прощений у ніч на неділю син короля-звіздаря, жорстокий п’ятий прокуратор Іудеї, вершник Понтій Пілат.
М. А. Булгаков Римський вершник, правитель Іудеї Понтій Пілат, герой роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” – реальна історична особистість, чиє правління було жорстоким, супроводжувалося численними стратами без суду. Відповідно до Нового Завіту, Понтій Пілат присудив
Пом’януть мене, – зараз же пом’януть і тебе! Мене – підкидька, сина невідомих батьків, і тебе – сина короля-звіздаря й дочки мірошника, красуні Пилки”, – говорить Пілатові в сні Иешуа. Таким чином, для Булгакова Пілат, якому в Євангелії приділений не так вуж багато часу, – один з головних героїв роману. Його займає питання про реальність подій, що відбулися,
У процесі створення роману письменник ознайомився з поемою Г. Петровского “Пілат”. Автор поеми також зображує Пілата співчуваючому Ісу, а не сприймаючої його дії як погрозу скинення влади. Боягузливий прокуратор не зміг боротися за Ісус проти синедріону – так само, як і в романі Булгакова, у поемі Петровского за Пілатом зізнається цей порок.
Погляд письменника на події, “євангеліє від Булгакова” – це не просто спор героїв про існування Христа. Автор піднімає вічні теми – тему боягузтва, зрадництва, відносин людини й влади, несправедливого суду. Образ Пілата волею автора наділений численними дрібними подробицями, які роблять його рельефнее, зрозуміліше читачеві. Завдяки Булгакову герой його роману бачиться більше людяним, ніж у Новому Завіті.
У нього є слабкі сторони – йому властиві сумніви, коливання, він, жорстокий прокуратор, випробовує більшу прихильність до свого собаки, його хвилює не тільки доля Иешуа, але й доля його учня Левия Матвія Зрештою в Пілата є совість і вона його мучить. Пілат не вважає винним Иешуа, тому що бачить: ця людина просто не вміє брехати, його душа чиста. Він віддає Иешуа на страту проти своєї волі, затвердивши смертний вирок Синедріону, ставши мимовільним катом. Автор підкреслює дрібні відтінки настрою героя в процесі ухвалення нелегкого рішення, що дуже важко йому дається. Він не може пожертвувати кар’єрою заради порятунку Иешуа, але в ньому ще залишилося щось людське.
Фігура Пілата в романі неоднозначна Спочатку ми бачимо вершника Золотий спис, жорстокого прокуратора “у білому плащі із кривавою підбивкою”, що символізує його криваві діяння. Потім ми бачимо в ньому людини, підданого слабостям і хворобам, а пізніше й страждаючого. Читач бачить, як міняється прокуратор у бесіді з Иешуа. Спочатку його займає лише одна думка – про те, щоб скоріше скінчився допит У цей момент арештований і приречений Иешуа жалує його й співпереживає, точно визначивши його стан: “Істина насамперед у тім, що в тебе болить голова, і болить так сильно, що ти легкодухо помишляешь про смерть.
Ти не тільки не в силах говоритьсо мною, але тобі важко навіть дивитися на мене. І зараз я мимоволі є твоїм катом, що мене засмучує. Ти не можеш навіть і думати про що-небудь і мрієш тільки про те, щоб прийшов твій собака, єдине, очевидно, істота, до якого ти прив’язаний. Але мучення твої зараз скінчаться, голова пройде”. Ця страта стає поворотною подією в житті Понтія Пілата, вона не дає йому спокою все життя, адже він стратив невинного, чиє злочин не заслуговувало такого покарання.
Щоб надолужити свою провину, Пілат наказує вбити Іуду, але цим не повернути Иешуа, і дванадцять тисяч місяців прокуратор страждає… Воланд розповідає, що відбувається з Пілатом: “Він говорить те саме, він говорить, що й при місяці йому немає спокою, і що в нього погана посада. Так говорить він завжди, коли не спить, а коли спить, то бачить те саме – місячну дорогу й хоче піти по ній і розмовляти з арештантом Га-Ноцри, тому що, як він затверджує, він чогось недоговорив тоді, давно, чотирнадцятого числа весняного місяця нисана. Але, на жаль, на цю дорогу йому вийти чомусь не вдається й до нього ніхто не приходить.
Тоді, що ж поробиш, доводиться розмовляти йому із самим собою. Втім, потрібно яка-небудь розмаїтість, і до свого мовлення про місяць він нерідко додає, що найбільше у світі він ненавидить своє безсмертя й нечувану славу”. Спроба виправдатися своєю “поганою посадою”, такий же, як у кентуриона Марка Крисобоя, не може заглушити голосу совісті.
Навіть обмивання рук не дозволяє йому зняти зі своєї совісті цей тяжкий гріх Безсмертя – от яке саме тяжке покарання одержує Пілат. Иешуа приходить до нього в баченнях доти, поки Пілат, звільнений майстром, не приєднується до Га-Ноцри на місячній доріжці не тільки в баченні, але й насправді. Тоді Пілат знаходить спокій, завірений Иешуа в тім, що страти не було. Фінал приносить Пілатові прощення. Булгаков зневажає багатьма євангельськими фактами заради розкриття образа Пілата.
На відміну від Иешуа автор засуджує свого героя Йому важливо провести паралель тим часом часом і Москвою 20-х років, на доказ того, що люди залишилися такими ж, а боягузтво завжди залишається найважчим пороком
Схожі твори:
- Майстер і Маргарита – Понтій Пілат “У білому плащі з кривавим підкладкою, човгає кавалерійської ходою, рано вранці чотирнадцятого числа весняного місяця нісана в криту колонаду між двома крилами палацу Ірода Великого вийшов прокуратор Іудеї Понтій Пілат”. Найбільше на світі він ненавидів запах трояндової олії, а сьогодні цей запах почав переслідувати прокуратора з світанку, що віщувало нехороший...
- Майстер і Маргарита характеристика образа Понтій Пілата Понтій Пілат – прокуратор Іудеї (історичний Пілат перебував у цій посаді в 26-36 гг.); “син короля-звіздаря й дочки мірошника красуні Пилки” – ім’я героя складене з імен батьків (Пила й Ат); у той же час прізвисько “вершник Золотий Спис” актуалізує зв’язок ім’я з лат. рцит – спис. Характерна деталь вигляду...
- Образ Понтія Пілата в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Роман “Майстер і Маргарита” – головний добуток М. Булгакова, улюблене дитя його фантазії, його письменницький подвиг. Число жанрових визначень булгаковско-го роману велико: сатирико^-філософський, фантастический, філософський роман, роман-містерія, роман^-притча, лірико-сатирико-філософський роман… З появлениїм диявола в романі починає звучати одна з головних філософських тем – тема волі людини і його особистої відповідальності...
- Образ Понтія Пілата: покарання за боягузтво (По романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Місце роману у творчості письменника. 2. Образ Понтія Пілата. 3. Злочин і борошна совісті. 4. Образ Майстра. 5. Воздаяние. Боягузтво – мати жорстокості. М. де Монтень Роман “Майстер і Маргарита” став вінцем творчості М. А. Булгакова. Цей добуток дійшло до читачів через багато років послу смерті автора. Його можна...
- Коротка характеристика добутку Майстер і Маргарита Булгакова М. А “Майстер і Маргарита” – роман, що втілив міркування М. А. Булгакова про сучасність і вічність людини й миру, художника й влади, – роман, у якому дивним образом переплітаються їдка сатира, тонкий психологічний аналіз і філософське узагальнення. “Майстер і Маргарита”, як і більшість творів Булгакова, – у першу чергу роман про...
- Біблійні сюжети у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” У романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” є реальність і фантастика, сатира і любовна лірика. Особливо виділяються чотири глави історико-філософського характеру. Це “роман у романі” – оповідь про Христа і Понтія Пілата. Глави про прокуратора Іудеї та Ієшуа Га-Ноцрі (Ісуса Христа) пише головний булгаковський герой – Майстер. Створений за біблійним...
- Переосмислення біблійних образів у романі “Майстер і Маргарита” М. Булгакова У романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” є реальність і фантастика, сатира і любовна лірика. Особливо виділяються чотири глави історико-філософського характеру. Це “роман у романі” – оповідь про Христа і Понтія Пілата. Глави про прокуратора Іудеї та Ієшуа Га-Ноцрі (Ісуса Христа) пише голивний булгаковський герой – Майстер. Створений за біблійним...
- Центральний персонаж роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Син короля-звіздаря, жорстокий прокуратор Іудеї вершник Понтій Пілат На прізвисько Золотий Спис з’являється на початку 2-й глави “у білому плащі із кривавою підбивкою, що шаркає кавалерійською ходою”, виходячи на авансцену сюжету, де буде незримо присутній до повного його закінчення, до останньої фрази епілогу. Це його присутність обумовлена основною сюжетною подією,...
- Чому в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” затверджується, що боягузтво – один із самих головних людських пороків? Роман “Майстер і Маргарита” – головне произведение М. Булгакова. Навряд чи найдеться людина, навіть хорошо знаюча творчість письменника, який би став утверждать, що знайшов ключі до всім загадкам, що таяться в романі. А. Ахматова одна з перших високо оцінила роман “Майстер і Маргарита” і про Булгакова сказала: “Онгений”. Не можна...
- Твір по романі Булгакова “Майстер і Маргарита” “Один раз весною, у годину небувало жаркого заходу, у Москві, на Патріарших ставках, з’явилися два громадяни…” Цей початок. Це перші рядки роману Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”. І з перших слів невідомі сили приковують читача до сторінок і тягне роман за собою, захоплює, уливається в серце, охоплює душі, опановує волею....
- Доля художника в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Доля Михайла Булгакова як доля інтелігента й громадянина залучає мене й моїх сучасників. Трагедія Булгакова в тім, що він жив і затворів у стране, де творець, невизнаний при житті, не визнавався й після смерті. У листі, адресованому Михайлом Булгаковим правительству СРСР, читаєш не каяття, а бажання відстояти свої цивільні права,...
- Проблема добра і зла у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Хто кидає камінь нагору, кидає його на свою голову, і підступний удар розділить рани. Хто риє яму, сам упаде в неї, і хто ставить сеті, сам буде вловлений ними. Хто робить зло, на того повернеться воно, і він не дізнається, звідки воно прийшло до нього. Старий Завіт. Добро і зло…...
- Вічна боротьба добра і зла у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Боротьба добра і зла – центральна тема у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”. У творі дні далекого минулого дуже тісно пов’язані з днями тогочасної Москви. Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях”. Навіть обличчя у нього було...
- Вічна боротьба добра і зла в романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Боротьба добра і зла – центральна тема у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”. У творі дні далекого минулого дуже тісно пов’язані з днями тогочасної Москви. Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях”. Навіть обличчя у нього було...
- Особливості системи образів у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Дві сюжетних лінії роману. 2. Роман про Понтія Пілаті. 3. Роман про долі Майстра й Маргарити. 4. Двійники й антиподи вромане. 5. Складна єдність композиції й системи персонажів. Роман М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”, що стала програмним добутком для творця й хрестоматійним для всієї російської літератури, є складні...
- Боротьба добра і зла у романі М. А. Булгакова Майстер і Маргарита МИХАЙЛО БУЛГАКОВ ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ МИХАЙЛО БУЛГАКОВ Боротьба добра і зла у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Добро і зло… Поняття вічні і нероздільні. І поки жива людина, вони будуть боротися один з одним. Добро буде “відкриватися” людині, освітлюючи їй шлях до істини. Не завжди носіями добра і зла...
- Багатогранність людської натури (за романом М. Булгакова “Майстер і Маргарита”) Роман “Майстер і Маргарита” був твором, який приніс Булга-кову світову славу. Доля письменника дуже незвичайна. Поява у 1962-1967 роках декількох вагомих і до цього невідомих творів Булгакова, який був знаний у Росії і Європі головним чином як автор п’єс “Дні Турбіних” і “Зойчина квартира”, перемістило його ім’я в ряд найкращих...
- Боротьба добра й зла у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Добро й зло… Поняття вічні й нероздільні. І поки жива людина, вони будуть боротися один з одним. Добро буде “відкриватися” людині, висвітлюючи йому шлях до істини. Не завжди носіями добра й зла бувають різні люди, особливої трагічності досягає ця боротьба, коли вона відбувається в душі однієї людини. Роман М. А....
- Коротка характеристика твору “Майстер і Маргарита” “Майстер і Маргарита” – роман, що утілив роздуми М. А. Булгакова про сучасність і вічність людини і світу, художника і влади, – роман, в якому дивовижним чином переплітаються їдка сатира, тонкий психологічний аналіз і філософське узагальнення. “Майстер і Маргарита”, як і більшість творів Булгакова, – в першу чергу роман про...
- Образ Иешуа Га-Ноцри в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Кращий твір Булгакова. 2. Глибокий задум письменника. 3. Складний образ Иешуа Га-Ноцри. 4. Причина смерті героя 5. Безсердечність і байдужість людей. 6. Угода між світлом і тьмою На думку літературознавців і самого М. А. Булгакова, “Майстер і Маргарита” є його підсумковим добутком. Умираючи від важкої хвороби, письменник говорив своїй...