Показ глибоких зв’язкiв сучасного життя з бiблiйною давниною у “Пiснi над пiснями” Шолома-Алейхема
У лiтературi iснують так званi вiчнi теми. Вони рiзнi – це й сенс людського буття, i пошук моральних цiнностей, i кохання. У рiзнi епохи iснування людства рiзнi поколiння вiдчували схожу необхiднiсть вирiшити для себе цi важливi питання, бо i зневiрювалися, i закохувалися люди вiдтодi, як вперше усвiдомили себе людьми. З часом багато що мiняється, але цi теми не даремно названо “вiчними”.
Звичайно вони не могли не порушуватися у найвидатнiшiй пам’ятцi свiтового мистецтва – Бiблiї, за моральними засадами якої жила i досi живе значна частина людства.
Його “Пiсня над пiснями” – поетична розповiдь про перше чисте кохання. Почуття головного героя твору, Шимека, наскiльки цнотливе та свiтле, що в ньому самому є щось вiд релiгiйностi,
Бузя нагадує йому бiблiйну Суламiф. Її життя – життя звичайної дiвчини, що знає про несправедливiсть свiту: друге замiжжя матерi вона сприймає, як зраду. Порiвняно з Шимеком, вона бiльша реалiстка. Естер-Люба не вiрить в чаклунство, здатна плекати плани помсти новому чоловiковi матерi, але кохання спочатку переселяє у свiт “Пiснi над пiснями” й її. Рiзниця у свiтосприйняттi вийде назовнi пiзнiше. Шимек i Бузя обмiнюються цитатами, й тi звучать у них дуже природно, “Пiсня над пiснями” дозволяє їм нiби розумiти думки одне одного.
Невиннiсть кохання цих двох молодят така, що навiть батьки, що дотримуються суворої моралi, дозволяють їм гуляти вдвох i вибачають, коли тi забувають пiд час спiлкування про справи. Можливо батьки теж вiдчувають поетично-релiгiйне забарвлення стосункiв Шимека та Бузi.
Але дiйснiсть втручається у казку, все ж таки Шимек i Бузя живуть у реальному свiтi, й от вже вiн їде вчитися, порушивши завiти батька, стосунки мiж ними майже розриваються. Батько навiть було обiцяв нiколи не простити Шимековi. “Холодне, страшенно холодне було наше листування. Та хто мав час помiчати це у царствi мрiй, в якому я перебував?”. Тут йдеться про iншi мрiї, хоча змiст їх не уточнюється, зрозумiло, що стосуються вони якоїсь кар’єри, спроб досягти життєвого успiху. Повною несподiванкою стає для нього звiстка про заручини Бузi. Шимек не зважив, що життя не стоїть на мiсцi: повернувшись додому, вiн бачить мiстечко таким самим, як вiн його залишив, “Бракувало тiльки “Пiснi над пiснями”, але й вона нiби повертається до нього при зустрiчi з Бузею. Тiльки це вже не та пiсня. Глибоке розчарування чекає на Шимека. Саме подорослiшавши вiн розумiє, що його кохання до Бузi було справжнiм i взаємним, але не лише це, на нього чекає страшне вiдкриття: “Невже я прогавив своє щастя, прогавив навiк? Невже я власними руками спалив свiй дивовижний палац i випустив гарну божественну царiвну, яку я колись зачарував?” Марно вiн намагається повернути минуле. Щастя, яке було поруч, вже втрачено, рядки з “Пiснi над пiснями” не знаходять вiдгуку. “Надто пiзно я схаменувся, згадав, що є Бузя на свiтi… Бузя, яка має серце, що сумує, i душу, що геть поривається звiдси в iнший свiт…”
Шукаючи успiху, Шимек втратив цiннiсть значно бiльшу: саме кохання, що надихало його життя. Тут можна згадати бiблiйну тезу, що не належить до “Пiснi над пiснями”: нiчого не вартi всi земнi скарби, якщо за них людина втрачає душу. Чи – у цьому випадку – одну з найголовнiших власних цiнностей. Вже й кар’єра стає Шимековi не потрiбною, йому лишається тiльки згадувати про колишнє щастя, втрачене у гонитвi за приземленими успiхами…
А скiльки людей протягом iснування людства робили ту саму фатальну помилку? Так було в бiблiйнi часи. Так сталося iз Шимеком. Таке може статися з будь-ким, хто необачно мiняє вiчне на тимчасове, духовне на матерiальне. Мiняються зовнiшнi обставини та причини, але лишається головна сутнiсть. Може варто, нарештi, прислухатися до мудростi минулого, щоб не повторювати в майбутньому тi самi помилки?
Обрана Шоломом-Алейхемом форма твору лише пiдкреслює неминущу актуальнiсть вибору цiнностей.
Тому “вiчнi теми” лишатимуться джерелом натхнення завжди.
Схожі твори:
- Показ глибоких зв’язків сучасного життя з біблійною давниною у “Пісні над піснями” Шолома-Алейхема У літературі існують так звані вічні теми. Вони рівні – це й сенс людського буття, і пошук моральних цінностей, і кохання. У різні епохи існування людства різні покоління відчували схожу необхідність вирішити для себе ці важливі питання, бо і зневірювалися, і закохувалися люди відтоді, як уперше усвідомили себе людьми. З...
- Показ зв’язків життя з біблійною давниною у “Пісні над піснями” Шолома-Алейхема У літературі існують так звані вічні теми. Вони різні – це й сенс людського буття, і пошук моральних цінностей, і кохання. У різні епохи існування людства різні покоління відчували схожу необхідність вирішити для себе ці важливі питання, бо і знєвірювалися, і закохувалися люди відтоді, як уперше усвідомили себе людьми. З...
- Показ глибоких зв’язків сучасного життя з біблійною давниного у “Пісні над піснями” У літературі існують так звані вічні теми. Вони різні – це й сенс людського буття, і пошук моральних цінностей, і кохання. У різні епохи існування людства різні покоління відчували схожу необхідність вирішити для себе ці важливі питання, бо і зневірювалися, і закохувалися люди відтоді, як уперше усвідомили себе людьми. З...
- “Юнацький роман” Шолом-Алейхема Розмірковуючи про свої твори, Шолом-Алейхем писав, що сприймає слово “роман” і як художній твір, і як історію кохання. У “Пісні над піснями”, як у жодному з інших творів письменника, передане це розуміння роману, адже це оповідь про чаклунство, таїну зародження кохання і про його втрату. Роман Шолом-Алейхема нагадує поему про...
- Думки про безсмертя народу та його пiснi (Ліна Костенко) Живуть на свiтi люди, життя яких бездоганне, мов куля. Незважа ючи на те, яке суспiльне становище займає людина, кожному властиво робити помилки. Можна бути царем, мати владу i вмерти, не залишив ши згадки про себе в душi жодної людини. Але є такi люди, якi не зробили за своє життя надзвичайних...
- Твiр з народознавства. Українськi народнi пiснi Серед усiх видiв українського фольклору найважливiше i найпочеснiше мiсце належить пiсеннiй творчостi. Обрядовi пiснi, думи, iсторичнi пiснi, балади, лiричнi пiснi, частушки – такi основнi її види. Народнi пiснi володiють чудовою здатнiстю полонити людськi серця, пiдносити настрiй, окрилювати бажання, надихати у працi, овiювати, тамувати душевнi болi, множити сили у боротьбi. До...
- Обрядова пісня як показ життя давніх предків У давнину, ще в первісному суспільстві, наші предки намагалися пояснити різні явища навколишнього світу. Люди вважали, що дощ, грім, вітер, сонце та інші сили природи є живими істотами, від яких залежить їх життя і добробут. Вони створювали різні пісні, котрі виконували підчас певних обрядів, свят. Найважливішими серед них були колядки,...
- Показ боротьби за вільне творче життя в драмі-феєрії Лесі Українки “Лісова пісня” ЛЕСЯ УКРАЇНКА УКРАЇНСЬКА ДРАМАТУРГІЯ І ТЕАТР 70-90-Х РОКІВ XIX СТОЛІТТЯ ЛЕСЯ УКРАЇНКА Показ боротьби за вільне творче життя в драмі-феєрії Лесі Українки “Лісова пісня” Весна. Пробуджується природа від зимового сну. Розквітає навколо гарне й вільне життя. А в свободі – неодмінна умова розвитку кращих людських поривань. Але що це? Звідки линуть ці...
- Скорочено “Пісня про себе” Вітмена Частина перша. БУЗЯ Оповідь ведеться від імені Шимека – хлопця, що згадує про своє перше кохання до дівчинки Бузі в ті часи, коли їм разом ще ие було й двадцяти. Старший брат Шимека потонув, жінка його одружилася й поїхала, їхню дочку Бузю взяли до себе батьки Шимека. Дивлячись па дівчинку,...
- ПІСНЯ ПІСЕНЬ – ШОЛОМ-АЛЕЙХЕМ Юнацький роман Частина перша. Б У З Я Оповідь ведеться від імені Шимека – хлопця, що згадує про своє перше кохання до дівчинки Бузі в ті часи, коли їм разом ще не було й двадцяти. Старший брат Шимека потонув, жінка його одружилася й поїхала, їхню дочку Бузю взяли до себе...
- Пісня пісень скорочено – Шолом-Алейхем Частина перша. БУЗЯ Оповідь ведеться від імені Шимека – хлопця, що згадує про своє перше кохання до дівчинки Бузі в ті часи, коли їм разом ще ие було й двадцяти. Старший брат Шимека потонув, жінка його одружилася й поїхала, їхню дочку Бузю взяли до себе батьки Шимека. Дивлячись па дівчинку,...
- Показ трагічних результатів намагання втілити в життя утопічні ідеї марксизму-ленінізму (за оповіданням М. Хвильового “Я (Романтика)”) О дев’ятнадцятий рік поразок і перемог, Кривавий рік історичних баталій і нелюдських битв, Критичний по силі, незламний По волі, затятий і ніжний, Наріжний і вузловий, Безсонний дев’ятнадцятий рік! Юрій Яновський. “Вершники” Війна – це завжди величезне лихо, від якого страждають, вмирають, божеволіють люди. Але ще страшніші наслідки війни, коли вона...
- Михайло Стельмах. “Гуси-лебеді летять”. Автобіографічна основа повісті. Показ життя і побуту села. Опоетизований образ лебединої зграї УРОК 27 Тема. Михайло Стельмах. “Гуси-лебеді летять”. Автобіографічна основа повісті. Показ життя і побуту села. Опоетизований образ лебединої зграї. Мета. Розкрити автобіографічність повісті, подати визначення дилогії, формувати вміння обгрунтовувати власне ставлення до прочитаного, складати план окремих розділів повісті; виразно читати і переказувати твір, розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати любов до...
- Перша допомога при глибоких ранах Рана-це порушення цілісності шкірних покривів, тканин слизових, які викликані термічними, механічними, хімічними чи іншими впливами. Зозрізняють кілька видів ран: Різані вони наносяться гострими предметами. Рубані наносяться важкими гострими предметами. Колоті наносяться колючими предметами. Рвані утворюються під час розриву шкіри при натягу чи відкритих переломах. Вогнепальні нанесені зброєю. Рани від укусу,...
- В. Голобородько. “З дитинства: Дощ” (“Я вплетений…”). Оригінальність, простота висловлення глибоких почуттів, важливих думок УРОК 68 Тема. В. Голобородько. “З дитинства: Дощ” (“Я вплетений…”). Оригінальність, простота висловлення глибоких почуттів, важливих думок. Мета. Вчити учнів розуміти образний зміст поезії В. Голобородька, її своєрідність; розвивати навички читання, дитячу уяву вільних віршів, їх аналізу; виховувати оптимістичне, життєстверджуюче світобачення, естетичний смак. Обладнання: аудіозапис дощу, збірки А. Малишка і...
- Твір за повістю Шолом-Алейхема “Хлопчик Мотл” “Хлопчик Мотл” – повістю невибагливою, чистою, яка читається на одному подиху, повістю, яку неможливо переказувати. її треба читати й перечитувати, сповнюючись щирістю кожного слова й кожної емоції, світлом дитячої душі хлопчика Мотла, насолоджуючись мелодією цього поліфонічного твору: то сумною, то іронічною, то радісною, то насиченою ліризмом. Як бачимо, Шолом-Алейхем у...
- Драматична доля хлопчика Мотла (за оповіданням Шолом-Алейхема) Оповідання Шолом-Алейхема “Хлопчик Мотл”, звичайно, носить соціальний характер, оскільки саме соціальні причини призвели до того становища, у якому опинилися й батьки Мотла, й інші люди, що були їхніми сусідами чи співвітчизниками. Але чому автор змальовує всі ці негаразди очима дитини? Здається, що може розуміти дитина у складному світі дорослих проблем?...
- Відповіді до теми: Такубоку “Танка” та Шолом-Алейхема “Хлопчик Мотл” 1. Чому японці квітень називають “місяцем Такубоку”? Відповідь: У квітні в Японії відзначають день пам’яті поета. 2. Що дослівно з японської означає слово “танка”? Відповідь: “Коротка пісня”. 3. Як Ісікава Такубоку називав свої п’ятивірші? Відповідь: “Сумні іграшки Відповідь: забави”. 4. Чому танка Такубоку вважають своєрідним щоденником поета? Відповідь: Такубоку у...
- Національний колорит та гумор твору Шолом-Алейхема “Хлопчик Мотл” На титульній сторінці книги написано “Переклад з єврейської”. Зрозуміло, що перед нами твір, написаний для людей, для яких побут і звичаї єврейського народу не є чимось екзотичним. Автору більше до вподоби розібратися з психологією героя, ніж із його зачіскою чи повсякденним меню. Шолом-Алейхем (Шолом Нохумович Рабінович) писав івритом, ідіш і...
- “Тополя” – одна з ранніх балад Т. Шевченка. Відображення глибоких переживань дівчини, розлученої з коханим. Народна символіка і міфологічні метаморфози УРОК 15 Тема. “Тополя” – одна з ранніх балад Т. Шевченка. Відображення глибоких переживань дівчини, розлученої з коханим. Народна символіка і міфологічні метаморфози. Мета. Ознайомити учнів з однією з ранніх балад поета, з’ясувати її фольклорну основу, значення символів; удосконалювати навички виразного читання поезій; виховувати повагу до звичаїв і традицій рідного...