ПОЕТИЧНА СКРИНЬКА. МАРІЙКА ПІДГІРЯНКА. ПРИЙШЛА ОСІНЬ
І семестр
З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА
АВТОРСЬКІ ВІРШІ ТА МАЛІ ЖАНРИ ДЛЯ ДІТЕЙ
Урок 20. ПОЕТИЧНА СКРИНЬКА. МАРІЙКА ПІДГІРЯНКА. ПРИЙШЛА ОСІНЬ
Мета: формувати в учнів навички правильного виразного читання віршованого тексту; розширювати уявлення про красу природи восени; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву і фантазію; виховувати любов до природи.
II. МОВЛЕННЄВА ГІМНАСТИКА
– Почнемо наш урок із гімнастики, що допоможе підготувати органи мовлення до роботи протягом уроку.
– Швидко розплющити і заплющити очі;
–
– поглянути вдалину;
– допомогти пір’їнці підлетіти;
– облизати смачне варення;
– дістати язичком носа і підборіддя;
– усміхнутися відкритим і закритим ротом.
– Як співає соловей? (Фіть-фіть-фіть!)
– Як гуде жук? (Жу-жу-жу!)
– Як шумить вітер? (Ш-ш-ш!)
– Як дзижчить комарик? (Дз-дз-дз!)
Ти, малий, скажи малому,
Хай малий малому скаже,
Хай малий теля прив’яже.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Виставка-презентація малюнків до вірша Марійки Підгірянки “Ліс”.
Учні демонструють свій малюнок, зачитують рядки вірша,
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Відгадайте загадку.
– Коли це буває,
Що клен запалає?
А прихопив морозець
Та повіяв вітерець,
Весь вогонь на землю впав,
Зовсім клен без листя став. (Восени)
– Які прикмети осені згадано у загадці?
– Які прикмети наближення осені помічаєте ви?
– Вирушимо у невелику подорож в осінь за допомогою фотоілюстрацій. (На ілюстраціях зображена природа ранньої, золотої та пізньої осені.)
– Яку пору року зображено?
– Які кольори переважають? Який настрій викликають ці малюнки?
– Про красу осінньої природи написано багато поетичних творів. Ми сьогодні ознайомимося з віршем Марійки Підгірянки “Прийшла осінь”.
Фізкультхвилинка
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
ОПРАЦЮВАННЯ ВІРША МАРІЙКИ ПІДГІРЯНКИ “ПРИЙШЛА ОСІНЬ” (с. 22-23)
– Де настала осінь?
Довідкове бюро
Оксамит – тканина з густим коротким ворсом.
Читання слів “луною” за вчителем
Позолотила, осінь-мальовничка, помалювала, завивала, прикрасила, на потіху.
– Які слова надають віршеві ніжного забарвлення?
– Прочитайте виділені рядки. Як ви їх розумієте?
За командою “земля” – діти нахиляються до книжки і читають вірш. За командою “небо” піднімають голови вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову – “земля” – учні очима знаходять, де вони припинили читати.
Сливи… (завивала).
Груші… (позолотила).
Садочок… (прикрасила).
Яблучка… (помалювала).
– Чому осінь можна назвати золотою, щедрою, жовтогарячою, багряною, золотокосою?
Мила – позолотила;
Потіху – тиху;
Мала – помалювала;
Мальовничка – личка;
Позирала – завивала;
Робити – оксамити;
Ходила – прикрасила;
Тиху – потіху.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
– Чого вчать вірші Марійки Підгірянки?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виконати малюнок до вірша Марійки Підгірянки “Прийшла осінь”.