ЛІНА КОСТЕНКО. КРАСИВА ОСІНЬ ВИШИВАЄ КЛЕНИ

Мета: продовжити ознайомлення учнів із творчістю Ліни Костенко; вчити правильно та виразно читати віршовані твори, аналізувати прочитане; розвивати зв’язне мовлення учнів, фонематичний слух, образне мислення; виховувати любов до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Робота над скоромовкою

Гра “Дощик”

Бачила Зіна, як зірка упала,

Зразу бажання вона загадала:

“Взимку на землю хай випаде сніг,

Зіна хай буде завзятіша всіх,

Хай її до зоосаду залюбки батьки ведуть,

Хай

зефіру й мармеладу завтра зранку їй дадуть”.

2. Гра “Звуконаслідування”

– Уявним насосом накачайте шину велосипеда, роблячи руками звичні рухи і вимовляючи с-с-с-с, с-с-с-с, с-с-с-с…

– Короткими, уривчастими рухами стискайте “грушу пульверизатора”, супроводжуючи рухи звуками ф! ф! ф! ф!..

– Продемонструйте, що ви рубанком стружете дошку: ж-ж-ж-ж! ж-ж-ж-ж!..

– Покажіть, як ви косите траву: с-с-с-с! с-с-с-с!…

– Натріть підлогу щіткою: ш-ш-ш-ш! ш-ш-ш-ш! ш-ш-ш-ш!

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Гра “Хто краще?”

Конкурс на краще виразне читання вірша Ліни

Костенко “Здивовані квіти”.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Відгадайте загадку.

Із постелі виліз лис

І промовив:

– Лисенята,

Де це відра та лопата?

Швидше, швидше, любі діти,

Слід пожежу загасити.

Розсміялася сорока:

– Що у вас там за морока?

Де пожежу бачить лис?

То фарбує… ліс. (Осінь)

– Про які ознаки осені йдеться у загадці?

– Які ще ознаки осені ви знаєте?

– Що можете розповісти про цю пору року?

– Сьогодні ми дізнаємося, як описує осінь Ліна Костенко.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Виразне читання вірша вчителем

– Які почуття викликав у вас вірш?

– Що ви уявляли, слухаючи його?

2. Словникова робота

Читання колонок слів на одному мовному видиху

П’ють

Листя

Красива

Вишиває

Побудем

Просить

Прекрасні

Надкльовані

– Серед поданих слів знайдіть спільнокореневі.

Цікаво знати!

Чому жовтіє листя? Листя зелене тому, що зелений хлорофіл. Саме він надає листю такого забарвлення. А чому восени листя стає жовтим, червоним, фіолетовими? Хлорофіл легко руйнується. Але влітку він швидко і легко відновлюється. Листя залишається свіжим, зеленим.

Забарвлення листя не змінюється, утворення хлорофілу не відстає від його руйнування. Але ось дні стають коротшими. Світла стає все менше і менше. Тим часом зерна хлорофілу продовжують все так само швидко, як і влітку, руйнуватися, а нові утворюються повільніше, їх стає менше, і листя блідне.

Але в клітинах листя є інші фарбувальні речовини – жовті, тільки влітку буйна зелень хлорофілу їх заглушає, а тепер, коли хлорофіл поступово руйнується, вони виступають яскравіше. Листя жовтіє. Та не тільки жовтіє. Воно стає багряним і фіолетовим.

3. Фізкультхвилинка

4. Гра “Бджілки”

Самостійне напівголосне читання вірша учнями.

5. Фронтальна робота

Відповіді на запитання в підручнику

– Знайдіть у вірші спонукальні речення.

– З якою інтонацією їх прочитаєте?

– Як ви розумієте слова останньої строфи?

6. Гра “Диктор телебачення”

Учні читають вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.

7. Робота за ілюстрацією

– Розгляньте ілюстрацію до цього вірша.

– Що художник зобразив на ілюстрації? Які кольори він використав?

– Який настрій вони створюють? Як передають характер твору?

– Яким рядкам вірша відповідає ілюстрація?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Гра “Закінчи речення”

– Сьогодні на уроці я вчився…

– Найбільше мені запам’яталося…

– Сьогодні я зрозумів…

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виразно читати вірш (с. 53).


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

ЛІНА КОСТЕНКО. КРАСИВА ОСІНЬ ВИШИВАЄ КЛЕНИ