Подорож Маленького принца
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 6 КЛАС
ІІ семестр
ЛЮДИНА ТА ЇЇ СВІТ
УРОК № 64
Тема. Подорож Маленького принца
Мета: простежити шлях Маленького принца у Всесвіті, зрозуміти сенс цієї подорожі; розкрити сутність алегоричних образів; працювати над виразним читанням; виховувати здатність критичного ставлення до явищ навколишнього світу.
Обладнання: схема “Подорож Маленького Принца”; карта зоряного неба.
ХІД УРОКУ
I. Перевірка домашнього завдання
Підібрати цитати-підписи до малюнків Екзюпері.
1. “Маленький
– Яка ви прекрасна!”
2. “А коли він востаннє полив чудову квітку і збирався накрити її ковпаком, йому навіть захотілося плакати”.
3. “Останнього ранку він старанніше, ніж звичайно, прибрав свою планету. Він дбайливо прочистив діючі вулкани… Крім того, у нього був ще один згаслий вулкан… Він прочистив і згаслий вулкан теж”.
II. Мотивація навчальної діяльності
Карта зоряного неба.
– Чи хотіли б ви помандрувати Всесвітом, побувати на інших планетах? Ми зробимо це разом із Маленьким принцом і намалюємо карту Всесвіту Маленького
III. Робота з текстом
1. Читання за особами X розділу
– Яке враження справив на Маленького принца король? (Дивна людина, король без підданих)
– Чи можна назвати короля розумним? (І так, і ні. Він начебто говорить мудро: “Від кожного треба вимагати стільки, скільки він може дати. Влада насамперед повинна бути розумною… Я маю право вимагати слухняності, тому що веління мої розумні”. Але в цей же час пропонує Маленькому принцові судити старого щура, а потім помилувати його, щоб потім було кого судити знову. Так безглузді ідеї викликають сумнів у мудрості короля.)
– Які слова короля можна записати у “Скарбничку золотих висловів”? (“Судити себе самого набагато важче, ніж інших. Якщо ти зумієш правильно судити себе, значить, ти дійсно мудрий”.)
– Як ви розумієте ці слова?
– Яку рису характера уособлює в собі король? (Владолюбність) Зображення на карті планети короля (див. схему).
2. Читання розділу XI
– Хто жив на другій планеті? (Честолюбець)
– У чому полягав сенс його життя? (Викликати захоплення, пошану до своєї особи: “Визнавати, що на цій планеті я найкрасивіший, найошатніший, найбагатший і найрозумніший”)
– Що здивувало хлопчика у розмірковуваннях честолюбця? (Честолюбця зовсім не хвилювало, що його ні з ким порівнювати, він не прагнув чогось досягти, щоб викликати справжнє захоплення.)
– Яка домінуюча риса цього героя? (Честолюбність)
– Які слова з цього розділу можна занести до “Скарбнички золотих висловів”? (“Марнославні люди глухі до всього, крім похвали”)
– Як ви розумієте цей вислів? У чому полягає небезпека такої життєвої позиції? (Марнославні люди хочуть чути лише компліменти, не замислюючись над власними недоліками, які можна було б виправити, якби вони прислухались до критики. Небезпека такої життєвої позиції – в байдужості до навколишнього світу, небажанні допомогти тому, хто потребує допомоги та неможливості самовдосконалення.)
Зображення на карті планети честолюбця.
3. Читання розділу XII
– Який герой жив на третій планеті? (П’яничка)
– Що здивувало Маленького принца у поясненнях цього героя?
(Замкнене коло:
Нелогічність учинків героя, відсутність спроб розірвати це замкнене коло, змінити своє життя на краще.)
– Які риси характеру переважають в образі п’янички? (Нелогічність, слабкість)
Зображення на схемі планети п’янички.
4. Читання розділу XIII
– Кому належала четверта планета? (Ділкові)
– Чим зайнята ця людина? (Він рахує зірки і “кладе” їх у банк; вважає цю справу серйозною.)
– Доведіть, що ділок – неромантична людина. (Увесь час працює, рахує зірки, але ніколи не милується їхньою красою, навіть не пам’ятає, як вони називаються: “Такі маленькі, золоті, усякий ледар як подивиться на них, так і замріється”; багатство потрібне йому для власного збагачення, а не для радощів життя.)
– Чому у Маленького принца виникають сумніви щодо володіння зірками ділком? (“У мене є квітка, і я щоранку її поливаю. У мене є три вулкани, і я щотижня їх прочищаю. Усі три прочищаю і погаслий теж. І моїм вулканам, і моїй квітці корисно, що я ними володію. А зіркам від тебе немає ніякої користі…”)
– Яку рису характеру уособлює ділок? (Любов до багатства, неромантичність)
Зображення на схемі планети ділка.
5. Читання розділу XIV
– Хто жив на п’ятій планеті? (Ліхтарник)
“Подорож Маленького принца”
– Які почуття він викликав у Маленького принца? Чому? (Ліхтарник єдиний, хто викликав у Маленького принца повагу.
“У його роботі все-таки є сенс. Коли він запалює свій ліхтар – немов народжується ще одна зірка чи ще одна квітка. А коли він гасить ліхтар – немов зірка чи квітка засинають. Чудове заняття. По-справжньому корисне, тому що красиве”.
“Йому все більше подобалась ця людина, вірна своєму слову”.
“Він думав не тільки про себе”.
Маленький принц навіть хотів залишитися на цій планеті, подружитися з ліхтарником, людиною, що тримає свого слова, працює і думає не лише про себе.)
– Які риси характеру уособлює цей герой? (Вірність слову, неегоїстичність)
Зображення на схемі планети ліхтарника.
6. Читання розділу XV
– Кому належала шоста планета? (Географові)
– Чому Маленький принц був розчарований після розмови з географом? (Спочатку Маленький принц зрадів, бо подумав, що географ займається “справжньою справою”. Але, виявляється, житель планети, що зайнятий “серйозними” справами, навіть не знає, чи є гори і океани на його астероїді. Він вважає себе надто важливою особою для того, щоб робити “живу” справу, її він замінив на “паперову”.)
– Які риси характеру є головними в образі географа? (Відсталість – “ми пишемо про речі вічні й незмінні”, недопитливість.)
Зображення на схемі планети географа.
IV. Висновки
– Майже після кожної розмови з жителями астероїдів Маленький принц промовляє такі слова: “Що за дивний народ ці дорослі!” Недоліки, що втілюють у собі ці герої, настільки очевидні для хлопчика, наскільки непомітні для них самих. Маленький принц, вирушаючи в подорож, мріяв пошукати собі заняття та навчитися чого-небудь. Поки що повчитися він міг лише у ліхтарника: його вірності своєму слову та неегоїстичності.
V. Домашнє завдання
Розкрити сутність алегоричних образів жителів астероїдів за допомогою схеми “Подорож Маленького принца”.