ПОДИВИСЯ У ВІЧІ ВІКАМ… – З міфології Давнього Єгипту
Уроки зарубіжної літератури 6 клас
Урок 5
ПОДИВИСЯ У ВІЧІ ВІКАМ…
Тема: З міфології Давнього Єгипту.
Нам відмовлено в довгому житті; залишимо праці, які доведуть, що ми жили!
Пліній Старший
Од звичайного погляду скрите
Відкривається лиш дивакам.
Прочитай золоті манускрипти,
Подивися у вічі вікам.
Л. Костенко
Мета: презентувати світ і культуру Давнього Єгипту, розкрити зміст міфів про створення світу, розвивати навички виразного читання та усного мовлення, удосконалювати вміння складати опорно-логічні
Обладнання та матеріали: карта світу, фото – та ілюстративні матеріали (зображення пірамід, храмів, Сфінкса, папірусів, ієрогліфів тощо).
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
1. Вступне слово вчителя.
Матеріал для вступного слова вчителя
Коли ми згадуємо про Єгипет, то в першу чергу уявляємо піраміди, Сфінкса, синій – синій Ніл під пекучим сонцем і велику, неосяжну пустелю… Дивовижна стародавня культура, подібно найдовшій річці у світі, проклала шлях через віки і часи,
Ті самі піраміди, подібні горам, та вишукані храми впродовж тисячоліть продовжують милувати око сучасних людей, змушуючи досліджувати давні таємниці, що надійно ховаються під величним камінням…
У 1801 році одинадцятирічний французький хлопчик Жим Франсуа Шампольон роздивлявся єгипетські папіруси. Їх при везли у Францію після єгипетського походу армії Наполеона у 1798 році. Хлопчик спитав у учасника походу Жозефа Фур’є, видатного фізика й математика, чи можна прочитати ці давні рукописи. Той заперечно похитав головою. “Я прочитаю. Прочитаю, коли виросту!” – впевнено сказав Шампольон. Йому щойно виповнилося 16 років, коли за свою працю з історії Давнього Єгипту він отримав звання академіка. У 1822 році він опублікував книгу про розшифрування єгипетських ієрогліфів.
Завдяки відкриттю французького вченого Жана Шампольона ожили єгипетські рукописи на папірусах, на стінах пірамід та саркофагів. Світ відкрив найбагатшу давньоєгипетську літературу: міфи, казки, повчання, повісті, гімни, байки та поеми.
2. Оголошення теми уроку.
3. Робота з епіграфами.
4. Результати роботи груп. Повідомлення учнів про культуру Давнього Єгипту із зверненням до фото – та ілюстративних матеріалів.
Матеріал для повідомлення учнів
Матеріали для роботи 1-ї групи
На відміну від Месопотамії, культура Давнього Єгипту ніколи не забувалася людством. Якщо міста Дворіччя опинилися під землею, то давньоєгипетські храми і піраміди, складені з гігантських кам’яних блоків, продовжують височіти і зараз. Як написав арабський мандрівник, “усе на світі боїться часу, але час боїться єгипетських пірамід”. Збереглися численні написи на стінах храмів, пам’ятних обелісках, статуях, у жаркому сухому кліматі не загинув навіть папірус (назва цього єгипетського матеріалу для письма походить від назви тростини, яка служила для нього сировиною). Проте уявлення про єгипетську історію довгий час залишалися вельми схематичними. Вченим ніяк не вдавалося прочитати єгипетську писемність – ієрогліфи. її секрет, який ретельно оберігався кастами жерців і писарів, було втрачено ще в старовину. Честь відкриття секрету ієрогліфів належить французькому вченому Франсуа Шампольон у. Він по праву вважається основоположником науки єгиптології.
Матеріали для роботи 2-ї групи
Єгиптяни олюднювали природу. Давній Єгипет поділявся на номи (області). У кожному номі існував свій пантеон богів, що втілювався в небесних світилах, камінні, деревах, звірах, птахах, зміях тощо. Сам ном також представлявся в образі окремого божества. Наприклад, богинею Гермопольського нома вважалась Унут, яку шанували у вигляді зайця. Найчастіше єгиптяни уявляли богів у вигляді тварин. Звідси походить культ тварин. До тварин, які заслужили шанобливе ставлення і, як вважалось, були втіленням того чи іншого божества, віднесемо бика – у його вигляді поставали боги Апіс, Мневіс, корову – такою уявляли богинь Хатор, Ісіду, кішку – втілення богині Баст та ін. Цілий культ склався навколо жука скарабея. Йому поклонялися в храмах сонячних божеств, зображали штовхаючим перед собою сонячний диск. Під час муміфікації кам’яне зображення скарабея клали на місце серця. Поступово уявлення про зовнішній вигляд богів змінювалися. Божества стали зображатися, зазвичай, у вигляді людей з головами тварин, рідше – у вигляді тварин з головами людей. Наприклад, богиня Хатхор зображалася з коров’ячою головою, бог Амон – з рогами барана, бог Гор – з головою сокола. Сфінкс – божество, яке охороняє кордон пустелі, стереже Єгипет від Сета – бога смерті – і гарячого спопеляючого вітру – у вигляді лева з чоловічою головою. Певні звірі і птахи стали вважатися душами богів і жили при храмах. Щоб бути визнаним втіленням божества, тварина повинна була мати особливий колір, форму плям, рогів. Після смерті священних тварин муміфікували, ховали за певним обрядом. Археологи знайшли цілі кладовища биків, кішок, крокодилів.
Матеріали для роботи 3-ї групи
Вищим культом був культ сонячного божества. Єгипет називали “країною Сонця”, фараонів – “синами Сонця”. У часи Давнього царства головним божеством був бог Сонця – Ра. Захід і схід Сонця різні міфи пояснювали неоднаково. Так, вважалось, що небо – це небесний Ніл, по якому Ра вдень пливе в човні до західних гір. Під землею теж є Ніл, біля західних гір Ра пересідає в нічний човен, допливає до східних гір, звідки, витримавши битву зі своїм ворогом – змієм, знову з’являється на небі. В інших міфах небо уявлялося у вигляді корови з тілом, покритим зірками, а іноді – в образі жінки – богині Нут, яка, зігнувшись, пальцями рук і ніг торкається землі. У такому випадку зникнення і появу Сонця пов’язували з проковтуванням світила і новим його народженням.
Матеріали для роботи 4-ї групи
Важливою рисою давньоєгипетської релігії було обожнювання царської влади. Правлячого фараона вважали живим богом, вірили, що влада фараона поширюється навіть на сили природи. Існував обряд, коли фараон кидав до Нілу папірус, в якому наказував річці розлитися. Простим людям заборонялося вимовляти вголос не тільки ім’я фараона, але навіть його царський титул.
Після походів Олександра Македонського замкнена єгипетська культурна традиція перервалася, але порівняно з іншими цивілізаціями стародавнього Сходу через греків культурні досягнення Єгипту мали найбільший вплив на зовнішній світ.
Одне з найвідоміших єгипетських повчань свідчить: “Зверни ж серце твоє до книг… немає нічого вищого за книгу”.
5. Виразне читання різних міфів про створення світу (за хрестоматією).
6. Робота в групах.
Завдання:
1. Скласти опорні схеми за змістом.
2. Визначити спільне та відмінне у варіантах міфів про створення світу.
3. Знайти відповідності між єгипетськими та раніше опрацьованим міфами про створення світу.
7. Робота на дошці. Учні оприлюднюють результати напрацювань у групах.
8. Підведення підсумків уроку.
9. Домашнє завдання. Підготувати відповідь на запитання 7 зі с. 11 підручника (робота в групах).