ПІДСУМКИ РОКУ: ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО
ПІДСУМКИ РОКУ: ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО
От і добіг кінця навчальний рік. Упродовж нього ви відкрили для себе чимало нових творів, ознайомилися із цікавими фактами з життя письменників, навчилися уважніше читати й глибше розуміти художню літературу. Тепер на часі переконатися в тому, що набуті вами знання насправді грунтовні. І перевірити це ви зможете, опрацювавши запропоновані підсумкові запитання й завдання.
Теоретична розминка
1. Що таке художній образ? Чим художній образ у літературі відрізняється від художніх
2. Які образи називають “вічними”? Доповніть відповідь прикладами з вивчених творів.
3. Дайте визначення понять “композиція літературного твору”, “конфлікт”, “ліричний герой”, “мотив”, “підтекст”.
4. Чим відрізняються одне від одного: гумор та іронія; міф і казка; роман і повість; вірш і поема?
5. Які особливості байки мав на увазі український байкар Леонід Глібов, коли стверджував: “Здається, байка просто бреше, // А справді – правду мудру чеше”!
6. Назвіть характерні ознаки пригодницького роману. Наведіть приклади з вивчених
7. Які вірші називаються хайку? У якій національній літературі вони виникли?
8. Що означає поняття “езопівська (езопова) мова”? У яких творах така мова зазвичай застосовується?
9. Укажіть характерні ознаки наукової фантастики. Назвіть твори, які належать до цього різновиду літератури.
10. Установіть відповідність між назвами літературних творів та їхніми жанрами.
А “Острів Скарбів”
Б “Пісня про Гайавату”
В “Усмішка”
Г “Хамелеон”
Д “Маленький принц”
1 гумористичне оповідання
2 фантастичне оповідання
3 казка-притча
4 поема
5 пригодницький роман
Практикум
1. Знайдіть у переліку твір, який не належить до байок.
– “Мурашки й Цикада”, “Вовк і Ягня”, “Орфей і Еврідіка”, “Лисиця і виноград”.
2. Знайдіть у переліку персонажа, який не належить до міфологічних героїв.
– Прометей, Пігмаліон, Ікар, Тефнут, Като, Геракл.
3. Знайдіть у переліку оповідання, яке не належить до гумористичних творів.
– “Товстий і тонкий”, “Усмішка”, “Хамелеон”.
4. Знайдіть у переліку твір, у якому немає фантастичних елементів.
– “Різдвяна пісня в прозі…”, “Міо, мій Міо”, “Запах думки”, “Сліпий музикант”.
Художні твори, ї%ні автори й герої
1. Назвіть головних героїв творів “Запах думки”, “П’ятнадцятирічний капітан” (або “Острів Скарбів”), “Різдвяна пісня в прозі…”, “Міо, мій Міо”.
2. Назвіть твори, у яких зображено:
– людство після атомної війни;
– зустріч двох колишніх гімназистів, які зробили різні чиновницькі кар’єри;
– важкий шлях золотошукача додому;
– пригоди космічного поштаря на планеті, населеній звірами, що “читають” думки.
3. Укажіть імена письменників.
– … Лондон, … Чехов, … Короленко, … Ліндгрен, … Діккенс, … Берне.
4. Установіть відповідність між творами та прізвищами їхніх авторів.
А “Пісня про Гайавату” | 1 Чехов |
Б “Хамелеон” | 2 Гоголь |
В “Ніч перед Різдвом” | 3 Родарі |
Г “Запах думки” | 4 Лонгфелло |
Д “Листівки з видами міст” | 5 Короленко |
Е “Сліпий музикант” | 6 Шеклі |
Упізнайте письменника
1. Який письменник зауважив, що й сам не знає, яка в нього душа – російська чи українська?
2. Псевдонім якого письменника перекладається як “банан”, або “бананове деревце”?
3. Про якого письменника було сказано: “Він – раб, але мудріший за вільних; він негарний, але вищий за красенів”?
4. Кому з письменників належить вислів “Стислість – сестра таланту”?
Хто з письменників певний час був золотошукачем у Клондайку? Кого з митців називали поетом-орачем?
Упізнайте літературний твір
1. Продовжте речення і вкажіть назви відповідних творів.
– Герой цього твору народився сліпим, але, отримавши мудре виховання, спромігся…
– Герой цього твору викрав вогонь богів для людей, за що був…
– Герой цього твору, щоб завоювати серце коханої дівчини, осідлав чорта й вирушив…
– Герой цього твору жив на крихітній планетці, про яку старанно дбав, та якось…
– Герой цього твору, помітивши чоловіка, якого покусав собака, узявся розслідувати цю справу, і…
2. Назвіть персонажів, які промовляють наведені слова, і вкажіть, з яких вони творів.
– “У сильного безсилий винний завсігди…”
– “Прощавайте сині гори, білії сніги…”
– “Я спокутую минуле теперішнім і майбутнім!”
– “Ти назавжди береш на себе відповідальність за тих, кого приручив”.
3. Розгляньте кадри з кінофільмів і мультфільмів. Назвіть літературні твори, за якими знято ці стрічки.
Літературні розваги
Групова робота. Завдання для першої групи. За матеріалами рубрики “У світі мистецтва” підготуйте презентацію проекту на тему “Мандрівки книжок у різних видах мистецтва”.
Завдання для другої групи. Підготуйте літературну рекламу найцікавіших творів зарубіжних письменників, що вивчаються в 6-му класі. Завдання для третьої групи. Створіть веселий літературний “мікс”, змішавши сюжети, мотиви й персонажів художніх творів, вивчених протягом навчального року.