“Перверзія” Андруховича як постмодернicтський роман
Сюжет цього твору має умовний характер. Інтелектуал, учений, митець Станіслав Перфецький їде на наукову конференцію у Венецію. В мандрівці він веде богемне життя, повне насолод. Читає лекції з мистецтва, зустрічає веремію людей, приділяє пильну увагу протилежній статі, здійснюється в масі таємничих подій.
Нарешті на самій конференції відбуваються абсолютно ірраціональні події, він зустрічає жінку своєї мрії, учасники конференції констатують, що цивілізація знаходиться в тупику, а зранку після прощального вечора Перфецький з’ясовує,
У процесі розвитку дії читач помічає, що Персонаж – це людина без цілі, жінки, дому, особистих речей (“Людина без властивостей” Р. Музіля). Власне, ім’я в романі не вказує на особу. Відбувається гра іменами (масками), коли Станіслав стає Стахом, прізвище “Перфецький” (з латинської – “досконалий,
Центральним гаслом роману є вираз: “Посткарнавальне безглуздя світу: що даті?” Життя цивілізації уподібнюється до карнавалу. Карнавал у Південній Америці – це містеріальне дійство, покликане пробудити життєві сили всесвіту, зробити їх доброзичливими до себе. Карнавал – граничне напруження сил життя в усій повноті й невичерпності, вищий прояв любові зі смертю. В людях згас вогонь існування. Венеція стає прообразом аварійної зони: повільно потопаюче місто вказує на потопаючу Землю. У воді гине Перфецький, Венеція, культура, Земля. Настав кінець світу, й на людині лежить тяжке завдання самоспасіння.
Власне, рятувати людей треба не від інопланетян, падіння астероїда, екологічної катастрофи, перенаселення чи атомної війни. Через показ внутрішнього світу своїх персонажів Андрухович натякає, що людей треба порятувати від них самих, заповнити їх душевну порожнечу. Центральним принципом існування є гедонізм – пошук насолод, задоволення життям як способом користування благами цивілізації (“Портрет Доріана Грея” О. Вайлда).
У Перфецького немає думок, є тільки сприйняття того, що відбувається навкруги. Розпад людського в людях проявляється в аморалізмі чи навіть позаморалізмі, бездуховності, відсутності справжніх цінностей.
Спробуймо пояснити назву. Перверзія або перверсія – перекручення чогось, збочення, відхід від норми. У романі автор констатує відхилення людства стосовно самого існування. Життя перетворилося на затяжне й виснажливе святкування-розважання, де карнавал мусить тривати, інакше настане кінець, тому за будь-яку ціну show must go on! Завдання роману – пошуки сили, що врятує карнавал.
Ірраціоналізм, містика, синтез релігій світу – такий шлях пошуку здійснює Перфецький. “Матрицею” його кохання стає міф про Орфея та Еврідїку – велика містерія чоловіка та жінки, містерія кохання, яке може подолати смерть. Андрухович наголошує, що безглуздя починається там, де закінчується любов, тому ера постмодернізму – це “постлюбовний” час, час дефіциту людських взаємин. Тому таємниче щезнення “досконалого” риби-Перфецького у водах каналу може бути тільки видимістю смерті, а насправді – народженням нової форми життя (“Перетворення” Ф. Кафки).
Смерті як такої нема, є тільки змагання життя і смерті, перехід в іншу форму існування. Тому “перверзія” може розумітися й протилежно – як винайдення абсолютно нового напрямку для розвитку людства.
Схожі твори:
- Постмодерністські переліки Павича та Андруховича Якщо подібні постмодерністські переліки Павича називають “гомерівськими”, то в Андруховича їх схильні порівнювати з відомими переліками І. Котляревського, маючи на увазі схожі варіації з “Енеїдою” на рівні “риторикосемантичного синонімічного додавання чи віднімання” (Т. Гундорова) – так створюється словесноігровий образ світу, для розпізнавання якого необхідні хоча б ” поодинокі спалахи культурної...
- Манливі лакуни прози Юрія Андруховича і Милорада Павича Найкращий вірш – виправлений, переписаний і закреслений. Найкраща поезія – недомовлена. Найкраща пісня – недоспівана. Найкраща риба – невпіймана. Ю. Андрухович. Так, має рацію митець. Ще з часів Поля Валері відомо: наскільки більшою мірою чогось не існує, настільки воно прекрасніше, або з часів Сартра: чим більше не існує, тим виразніше....
- Творча особистість у поетичних творах Юрія Андруховича Юрій Андрухович – сучасний поет, прозаїк, перекладач, есеїст, творчість якого пов’язують із напрямком постмодернізму, що прийшов на зміну модернізму ще на початку 80-х років XX ст., і це має свою точку відліку – 1985 рік, коли Ю. Андрухович разом із В. Небораком та О. Ірванцем заснували поетичну групу “Бу-Ва-Бу” (Бурлеск-Валаган-Буфонада)....
- Манливі лакуни прози Юрія Андруховича В українській літературі Ю. Андруховича не випадково називають “конкістадором образнохудожнього мислення” (Я. Голобородько): він розширює масштаби зору і мисленнєві координати сучасного літературного процесу, ламає стереотипи і сталі естетичні канони, позбувається тривіальних та банальних форм у своєму літературному іміджі, пропонуючи взамін нові парадигми поетичного думання. Творчість Андруховича – це постійне долання...
- Роман на “вічну” Тему (відгук на “Роман про Тристана та Ізольду”) Є твори, що не підвладні невпинному часу. Є теми, що бентежать душі читачів, як колись хвилювали їхніх дідів та прадідів, як хвилюватимуть онуків та правнуків. Почуття, які не згасають. Вічні скарби людської душі. Скільки вже написано про кохання, про шалений, яскравий світ, що розкривається перед очима, про трагедію і смерть,...
- Естетизм і роман Уайльда – ПОРТРЕТ ДОРІАНА ГРЕЯ” ЯК ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ РОМАН. ЙОГО ХУДОЖНЯ СВОЄРІДНІСТЬ РОМАН РАННЬОМОДЕРНІСТСЬКОЇ ДОБИ ОСКАР УАЙЛЬД (1854-1900) ” ПОРТРЕТ ДОРІАНА ГРЕЯ” ЯК ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ РОМАН. ЙОГО ХУДОЖНЯ СВОЄРІДНІСТЬ Естетизм і роман Уайльда З-поміж усіх творів О. Уайльда принципи естетизму найкраще проявилися в інтелектуальному романі “Портрет Доріана Грея”. Парадоксальна “Передмова” готує читачів до сприйняття твору, закликаючи не шукати в ньому нічого, окрім того,...
- Роман “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” П. Мирного – перший соціально-психологічний роман в українській літературі Серед майстрів глибокого психологізму в українській літературі другої полонини XIX століття найпочесніше місце посідає Панас Мирний. Особливість індивідуального стилю цього письменника – внутрішній стан героя. Він підкреслював, що для нього головне – зобразити душевне життя з усіма суперечностями і труднощами. У його щоденнику є такий запис: “Якби я зміг показати...
- Роман – застереження, “роман – набат” Письменник пророчо розгледів небезпечні явища, котрі зароджувались у нашому суспільстві, але котрі потім спалахом плісняви і тліну покрили мертві води застою. Символом цього застою став герой “Собору” – Володька Лобода – цинік і негідник, “духовний браконьєр”, здатний на будь-яке святотатство в ім’я нищої кар’єри. Від знищення соборів до аварії на...
- Роман “Тигролови” – перший пригодницький роман в українській літературі Іван Багряний увійшов в українську літературу не тільки своїм напруженим, емоційним стилем художньої мови, не тільки сміливістю своїх думок та безкомпромісністю їх викладу, коли йшлося про правду та про совість автора, але й тим, що розвинув новий жанровий різновид у нашій літературі – пригодницький роман. Що таке пригодницький роман як...
- Роман П. Мирного “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” – перший в українській літературі соціально-психологічний роман Українська література, зокрема проза, з часів Шевченка зазнала значного розвитку. Та особливе місце в багатому літературному доробку українських прозаїків посідає творчість Панаса Мирного та Івана Білика, зокрема їхній роман “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”. Це перший в український літературі соціально-психологічний роман. Він вражає масштабністю зображенні дійсності і в часі,...
- Роман Панаса Мирного “Хіба ревуть воли, як ясла повні?’ перший в українській літературі соціально-психологічний роман Роман Панаса Мирного “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” – перший в українській літературі соціально-психологічний роман Українська література, зокрема проза, з часів Шевченка зазнала значного розвитку. Та особливе місце в багатому літературному доробку українських прозаїків посідає творчість Панаса Мирного та Івана Білика, зокрема їхній роман “Хіба ревуть воли, як ясла...
- “Червоне і чорне” як соціально-політичний роман – Відкрита книга РОМАН “ЧЕРВОНЕ І ЧОРНЕ” Фредерік Стендаль 1783 – 1842 Відкрита книга РОМАН “ЧЕРВОНЕ І ЧОРНЕ” Роман “Червоне і чорне” справедливо вважається одним з шедеврів Стендаля. Це роман про сучасність, про французьке суспільство періоду Реставрації, взяте в широкому діапазоні. Перед читачем розгортається життя провінції і столиці, різних класів і прошарків – провінційної і столичної аристократії,...
- Пшеніцина Агафія Матвіївна – Обломов Роман Пшеніцина Агафія Матвіївна – вдова чиновника, яка залишилася з двома дітьми, сестра Івана Матвійовича Мухоярова, кума Тарантьева. Саме Тарантьев поселяє Обломова, вимушеного шукати нову квартиру, в будиночку П. на Виборзькій стороні. “Їй було років тридцять. Вона була дуже білого і повна в особі, так що рум’янець, здається, не міг пробитися...
- “Зовсім тут інші причини…” – Відкрита книга РОМАН “ЗЛОЧИН І КАРА” Федір Достоєвський 1812 – 1881 Відкрита книга РОМАН “ЗЛОЧИН І КАРА” “Зовсім тут інші причини…” Мотиви злочину Раскольникова розкриваються поступово. Не випадково вони обговорюються протягом усього роману: в авторській оповіді, у розмовах Раскольникова з Сонею, зі слідчим Порфирієм Петровичем, з Разуміхіним і Замьотовим, нарешті, у сповідях героя після скоєння вбивства....
- Доктор Живаго Роман – Лара – головна героїня роману Приїхавши після смерті чоловіка з Уралу до Москви, мати Л., за порадою свого коханця-Комаровського, відкриває швейну майстерню. Л. вчиться в гімназії; відчуває дивну залежність від Комаровського і стає його коханкою, не відчуваючи до нього прихильності. Підозрюючи про їхні стосунки, мати Л. намагається отруїтися, але-залишається жива. Все більш переймаючись зв’язком з...
- “Юнацький роман” Шолом-Алейхема Розмірковуючи про свої твори, Шолом-Алейхем писав, що сприймає слово “роман” і як художній твір, і як історію кохання. У “Пісні над піснями”, як у жодному з інших творів письменника, передане це розуміння роману, адже це оповідь про чаклунство, таїну зародження кохання і про його втрату. Роман Шолом-Алейхема нагадує поему про...
- “Червоне і чорне” як соціально-психологічний роман – Відкрита книга РОМАН “ЧЕРВОНЕ І ЧОРНЕ” Фредерік Стендаль 1783 – 1842 Відкрита книга РОМАН “ЧЕРВОНЕ І ЧОРНЕ” “Червоне і чорне” як соціально-психологічний роман Головною підставою для такого визначення жанрової специфіки твору є те, що в ньому означені соціальні процеси й колізії переломлюються крізь призму свідомості й реакцій центрального героя, його внутрішньої боротьби і, зрештою, його драматичної...
- Червоне і чорне як соціально-психологічний роман Відомо, що назва роману Стендаля символічна. Це два кольори часу. Це два шляхи, якими можна йти життям. Почнемо з твердження, що час, коли Жульєн Сорель мав нещастя жити, був часом між двома світами. Перший, що відійшов, ніс у собі великі зрушення, коли повсталий народ Франції шукав і знаходив у самому...
- Густав Флобер: роман “Пані Бовари” Г. Флобер автор добутку “Мадам Бовари”. В 1857р. після того, як роман “Пані Бовари” вийшов у світло, автора обвинуватили в аморальності. Прокурор доглянув у цьому романі погрозу суспільної моралі. Флобер обвинувачувався в тім, що в його романі немає жодного позитивного героя, а Емма головна героїня роману спокушає молодих жінок. Захисники...
- “Інтелектуальний роман” у творчості Манна Термін “інтелектуальний роман” був уперше запропонований Томасом Манном. В 1924 р., у рік виходу у світло роману “Чарівна гора”, письменник помітив у статті “Про навчання Шпенглера”, що “історичний і світовий перелом” 1914-1923 р. з надзвичайною силою загострив у свідомості сучасників потреба збагнення епохи, і це певним чином переломилося в художній...