“Перевага грозових початків в атмосфері століття повідомило її творчості наліт цивільної значущості” Б. Л. Пастернак (По творчості А. А. Ахматовій)
1. Ахматова – відкриття в літературі початку XX століття. 2. Лірична героїня. 3. Цивільна позиція Ахматової. Наприкінці XIX – початку XX сторіччя Росія відкрила для себе імена багатьох талановитих людей, що пробують себе в різних областях людської діяльності, зокрема в літературі.
Одним з таких відкриттів з’явилася А. А. Горенко, що використовує літературний псевдонім Ахматова Талановита поетеса народилася в сім’ї морського інженера-механіка А. А. Горенко, що був проти захоплення дочки написанням віршів. Великий вплив на дівчинку зробила
Жінка із прозорими очами (такоїої глибокої синявого. Що море Не можна не згадати, подивившись у них), З найрідшим ім’ям і білою ручкою, И добротою… В 1912 році вийшов перший ахматовский збірник віршів “Вечір”, що відразу викликав захват у літературного суспільства.
Багато віршів були відбиттям поглядів популярних у той час акмеистов і були перейняті мотивами смутку й самітності. Творчість молодої поетеси вразило аматорів поезії глибокими духовними переживаннями.
Навколишній світ був для поетеси невичерпним джерелом для натхнення Вона могла гармонійно взаємодіяти з миром природи, дозволяючи своїм читачам хоч на короткий період, але відчути вічний перебіг часу. Незначна подія або деталь могли настільки вразити Ганну, що народжувався новий чудовий добуток. Через свою творчість поетеса робила цей мир небагато радостней і пречервоній. Великий вплив на творчість Ахматової зробили добутку А. С. Пушкіна. Можливо, саме у свого кумира молода поетеса запозичило прагнення й до ясного лаконічного складу, і до граничної чіткості образа, і до інтонаційної виразності.
Ганну Андріївну не можна обвинуватити в наслідуванні великому поетові, але двох талантливейших поетів все-таки зв’язує загальне розуміння призначення поета в цьому житті. Для них поет – це насамперед пророк, що неодмінно до самої своєї останньої мінути повинен бути відданий своєму поетичному дарунку. Вірші Ахматової часто написані короткими четирехстрочними строфами. Цього вистачає поетесі, щоб точно і яскраво відбити всю гаму людських відносин і психологічних характерів Добутку не пестрят розгорнутими метафорами або складними епітетами.
Як досвідчений скульптор Ахматова відтинає від речень вся зайва, відволікаюча увага читача від по-справжньому головного. У результаті у віршах залишаються тільки важливі речі. Нерідко, намагаючись ще більше підсилити враження, поетеса взагалі відмовляється від займенників: Те змійкою, згорнувшись клубком, У самого серця чаклує, То цілі дні голубком На білому віконці воркоче… Ахматовские добутку не терплять голосного декларування зі сцени, оскільки вимовлені пошепки, вони здатні торкнути серце слухача набагато сильніше.
У поезії Ганни Андріївни можна простежити трохи тематичних напрямків Однак особливе місце займає тема батьківщини. Цей мотив з кожним роком звучить усе голосніше й голосніше у творчості Ахматової незважаючи на те що любити рідну землю зовсім не просто. Адже саме тут ведуться криваві війни, які несуть життя багатьох добре знайомих їй людей, а потім чоловіка й сина. Проте мелодія рідної землі дозволяє поетесі зайняти в першу світову війну позицію, що різко відрізняється від офіційною пропагандисткою літератури.
Для Ахматової війна назавжди залишиться великим злом, які б благі цілі вона не переслідувалася Можливо, саме тому її вірші-плачі так скорботні: Ялівця запах солодкий Від палаючих лісів летить. Над хлопцями стогнуть солдатки, Овдовілий плач по селу дзенькає. У своєму вірші “Молитва” поетеса повною мірою виражає свою цивільну позицію, молячи долю, дати їй можливість принести в жертву Росії все, що в неї є дорогого: Дай мені гіркі роки недуги, Задиханья, безсоння, жар, Отими й дитини, і друга, И таємничий пісенний дарунок – Так молюся за твоєю літургією Після стількох томливих днів, Щоб хмара над темною Росією Стала хмарою в славі променів.
З кожним роком Ахматова усе уважніше дивиться на пейзажі рідної країни, всі частіше в її віршах проявляється тремтливість і ніжність патріотичного почуття, свідома відмова від суєти світського життя. Починає проявлятися цивільний^-цивільний-громадянський-національно-цивільний характер її поезії: Ти, росою окропляющий трави, Звісткою душу мою оживи, – Не для пристрасті, не для забави, Для великої земної любові. Ахматова не приймає революцію, однак вона не мислить себе й своя творчість без Росії. Вона засуджує тих, хто їде, кидає свою батьківщину у важкі для неї часи З іншого боку, вона не бажає примикати до так званих внутрішніх емігрантів, які залишилися на рідній землі, однак ворожі стосовно Росії.
Мені голос був. Він кликав утешно, Він говорив: “Іди сюди, Залиш свій край глухої й грішний, Залиш Росію назавжди…” Але равнодушно й спокійно Руками я замкнула слух, Щоб цим мовленням невартої Не опоганився скорботний дух. У цьому вірші вона, по суті, уперше виступила як жагучий цивільний поет.
Емоційний вплив добутку на читача ще більше підсилює стругаючи, піднята, євангельська форма вірша, що нагадує проповідник^-проповідників-пророків-проповідників Интонационно створюється відповідний жест, що виганяє кого-небудь або що-небудь із храму. Як би починалося нове літочислення, і Ахматова прекрасно почуває це. 40-е роки XX сторіччя важкі для Ахматової. Арештовано сина, однак і в цей критичний для неї момент, поетеса не опускає рук, жене від себе зневіра.
У цей період з’являється знаменитий ахматовский “Реквієм”. Ідею написати цей цикл віршів подала їй випадкова знайома, так само як і вона ожидающая звісточки про рідному їй людині в стін в’язниці. Вона просто запитала поетесу, чи зможе та описати цей час у своїх віршах Ганна Андріївна відповіла: “Можу”. Поступово сталипоявляться її щирі й неймовірно сильні по ступені впливу на читача вірша, що становлять поему “Реквієм”.
Десять невеликих добутків написані в різний час, з 1935 по 1940 рік, але все разом являють собою єдине значеннєве ціле. Поема з’явилася завдяки неймовірному почуттю боргу, що випробовувала Ахматова стосовно сотень тисяч жінок, як і вона, що випробували на собі велике материнське Горе В “Присвяті” Ахматової цитується звертання Пушкіна до декабристів: Але міцні тюремні затвори, А за ними каторжні нори, И смертельна туга. Цим вона начебто поєднує каторжників різних часів між собою. “Реквієм” дуже емоційний. Тут явно звучить і вага втрати, і безутішність материнських страждань.
У першій же главі поеми з’являється головна героїня, чоловіка якої ведуть на світанку Вона рисується поетесою в трагичной обстановці, де всі речі ясно свідчать про розпач цієї жінки. Це поетичне оповідання багато в чому автобиографичен – в 1935 році арештований чоловік Ахматової Н. Н. Пунин. И далі, протягом всієї поеми зустрічається багато моментів, які перегукуються з життям самої поетеси. Однак Ганна Андріївна свідомо не називає яких-небудь імен, і це ще більше підсилює відчуття того, що лірична героїня – одна з багатьох жертв репресій. Вона не цілком ще усвідомлює, що ж з нею відбулося, і що в її житті змінилося.
А останнім завершальним акордом стає лише одне слово – вирок. У поемі воно пролунало в сьомому розділі циклу. Це кульмінація всієї поеми. Із проголошенням цього слова нічого не міняється навколо, однак повністю валить внутрішній мир героїні, міняється її емоційний стан: У мене сьогодні багато справ, Треба пам’ять до кінця вбити, Треба, щоб душу скам’яніла, Треба знову навчитися жити Кілька разів Ганна Андріївна у своїй поемі звертається до біблійних тем. Як приклад можна привести вірш “Розп’яття”.
Як і в інших частинах добутку, тут переважає високий стиль, що не псують навіть прозаїчні подробиці. Ахматова залишається вірної собі, і саме тому поема виявляється наповненої безліччю символічних речей і предметів. По своєму значеннєвому навантаженню “Реквієм” – це свого роду обвинувачення всім кривавим тиранам тої складної епохи, всім тим, хто знищував людей Але головним обвинувачем тут стає не поетеса або лірична героїня, у цій ролі виступає час, що неминуче розставляє все по своїх місцях
Схожі твори:
- Пушкінська тема у творчості А. А. Ахматовій Постукайся кулачком я відкрию. Я тобі відкривала завжди. Я тепер за високої горою, За пустелею, за вітром і спекою, Але тебе не зраджу ніколи… А. А. Ахматова, 1942, Ташкент. Доля нагородила Ганну Ахматову щасливим дарунком. Її зовнішній вигляд “царський профіль” чітко й красиво виражав особистість Але Бог обдарив Ахматову не...
- “Поезія – це форма любові” (М. М. Пришвін). По творчості Ганни Ахматовій 1. Раніше творчість Ганни Ахматовій. 2. Своєрідність любовної лірики поетеси. 3. Поезія – любов, життя. В одинадцять років, по спогадах самої поетеси, Ганна Ахматова записала свій перший вірш. Можна сказати, із цього моменту почався творчий шлях поетеси в російської поезії. Кожний її вірш, особливо в ранній період творчості, написано з...
- Пушкін у поезії “срібного століття” (по творчості А. А. Ахматовій) Геній Пушкіна, чарівність особистості, його гуманістична філософія, відкриття, зроблені в області російського вірша, вплинули на розвиток літератури XIX століття, що ввійшла в історію як “золоте століття” російської поезії. Але й кращі поети “срібного століття” сформувалися під впливом його Музи, всі вони були внимательнейшими читачами Пушкіна, багато хто внесли свою лепту...
- Мотив історичної пам’яті в поезії (По творчості Г. А. Ахматовій) Ганна Ахматова – поет, що прийшов у літературу в першому десятилітті нового, XX століття й світ, що покинув, коли XX століття перевалило далеко за шістдесят. Найближчою аналогією, що виникла вже в перших її критиків, виявилася давньогрецька співачка любові Сапфо: росіянці Сапфо часто називали молоду Ахматову. Дитинство поетеси пройшло в Царському...
- “Любити істинно може тільки цілком дозріла душа…” (В. Г. Бєлінський). (По одному або декількох добутках російської літератури XX століття). Лірика Ганни Ахматовій 1. Тема любові в поезії Ахматової. 2. Образ ліричної героїні. 3. Загадкова душа поетеси. Любов – це найбільша цінність, без якої неможливо духовний розвиток людини. У поезії Ахматової тема любові займає значне місце. Поетеса знаходить дивні поетичні порівняння, щоб підкреслити стан своєї ліричної героїні. Не любиш, не хочеш дивитися? ПРО,...
- Образ музи у творчості А. А. Ахматовій 1. Тема поета й поезії. 2. Образ музи. 3. “Вечір”. 4. “Чіткі”. 5. “Біла зграя”. Муза пішла по дорозі… Я, дивлячись їй вслід, мовчала, Я любила її одну. А в небі зоря стояла. Як ворота в її країну. А. А. Ахматова В щоденнику А. А. Ахматовій зустрічається наступний запис: “X....
- Тема твору Поезія Ганни Ахматовій Я хочу розповісти про Ганну Ахматової, моїй улюбленій росіянці поетесі. Поезія цієї дивної людини гіпнотизує своєю простотою й волею. Твору Ахматової не залишать байдужим нікого, хто хоч раз чув або читав їх. Майстерність Ахматової бути визнано майже відразу ж після виходу першого її поетичного збірника “Вечір”. А вийшли через два...
- “Я навчилася просто, мудро жити…” (філософські мотиви лірики А. Ахматовій) Ганна Ахматова прожила довге й щасливе життя. Хоча, напевно, не можна так говорити про жінку, чий чоловік був розстріляний, а син кілька разів перебував у тетерьме й посиланню. Її гнали й труїли, вона майже завжди жила в бідності й у бідності вмерла. Але з нею завжди були її вірші. Вона...
- Гамлет XX століття: Б. Пастернак Поетичні твори читають, вивчають, але, на жаль, деякі люди поезії не розуміють і не цікавляться нею. Для того, щоб полюбити поезію, зрозуміти її, замало престо читати вірші. Треба цікавитись поетом як особистістю, відчувати час, у який писалися ці чи інші поетичні твори. Запрошую вас вирушити у країну, яка має назву...
- Многоликость музи А. А. Ахматовій 1. Основні напрямки лірики Ахматовій. 2. Батьківщина у віршах Ахматової. 3. Взаємозв’язок поезії Ахматовій і Блоку. У людині чималому патріотизм є ніщо інше, як бажання трудитися на користь своєї країни, і відбувається він ні від чого іншого, як від бажання робити добро, скільки якнайбільше й скільки можливо краще”. Н. А....
- Вещизм у творчості А. А. Ахматовій 1. Речі й спогади. 2. Тривоги й переживання. 3. Кімната й скринька. Позбавити серце бажань – однаково, що позбавити Землю атмосфери. е. Булвер-Литтон Речі у творчості А. А. Ахматовій мають особливе значення Вони здатні через свої банальні якості передати щиросердечний стан ліричної героїні, розкрити нам те, що вона почуває. Особливість...
- Відбиття трагедії особистості, сім’ї, народу в поемі А. Ахматовій “Реквієм” Життя Ганни Ахматовій була трагічною. Ця мужественная жінка, на частку якої випали страшні часи, пережила багато горя. В 1921 році розстріляли Миколи Гумилева. Хоча на той час Ахматова була з ним розведена, біль за нього, за інших людей, які безвинно гинули, ранила її серце. Як поет Ахматова теж переживає не...
- Тема Батьківщини й громадянської мужності в поезії А. А. Ахматовій Важким, довгим і дуже складним був шлях Ганни Ахматовій. Він не міг бути легенею для великої трагічної поетеси, що народилася на рубежі, на зламі епох, двох століть, що жила в період найтяжких суспільних потрясінь: революцій, світових війн, репресій. Ахматова пишалася тим, що застала краєчок сторіччя, у якому жив Пушкіна, її...
- Твір По віршах А. А. Ахматовій Роки сталінізму відгукнулися диким болем і нелюдськими стражданнями в долях людей. Багатьох духовно скалічили, винищили, зламали. Вплив сталінізму – цього дивовижного монстра – перенесла Ганна Ахматова. Сина Ахматової, Лева Гумілева, кілька разів заарештовували. Під враженням від цих подій народився чудовий добуток – поема “Реквієм”. Читання цієї поеми робить незабутнє враження,...
- Художні засоби в поэеме “Реквієм” А. А. Ахматовій Художні засоби в поэеме “Реквієм” А. А. Ахматовій. I Передумови створення поеми (трагічна доля Ахматовій). II Традиції створення поетичного добутку. 1) народно-пісенна, поетична, християнська 2) епітети, метафори. III Ахматова поетеса, гідна преклоніння. Доля Ганни Андріївни Ахматовій у післяреволюційні роки складалася трагично. В 1921 році розстріляли її чоловіка, поета Миколи Гумилева....
- Особливості жанру поеми А. Ахматовій “Реквієм” А. А. Ахматова затвора в дуже складний час, час катастроф і соціальних Потрясінь, революцій і війн. Поетам у Росії в ту бурхливу епоху, коли люди Забували, що таке воля, часто доводилося вибирати між вільним Творчістю й життям Але, незважаючи на всі ці обставини, поети як і раніше продовжували Творити чудеса:...
- “Поезія втрат Анни Ахматової”. Вірш “Сіроокий король” О. БЛОК, А. АХМАТОВА, Б. ПАСТЕРНАК – “СРІБНА ДОБА” РОСІЙСЬКОЇ ПОЕЗІЇ “СРІБНА ДОБА” РОСІЙСЬКОЇ ПОЕЗІЇ О. БЛОК, А. АХМАТОВА, Б. ПАСТЕРНАК “Поезія втрат Анни Ахматової”. Вірш “Сіроокий король” Вірш “Сіроокий король” був написаний у Києві і увійшов до збірки “Вечір” (1912р.) Саме тоді, на ранньому етапі творчості, поезія Анни Ахматової була “любовним щоденником”, у якому тема кохання набула характеру “поезії втрат”,...
- Літературні паралелі й образи у творчості А. А. Ахматовій і М. И. Цветаевой Бувають дивні зближення. А. Пушкін Творчість двох чудових жінок і більших поетів оригінально й неповторно, але є співзвуччя, які ріднять почуття й переживання А. А. Ахматовій і М. И. Цветаевой. Дуже рано, зовсім у юному віці, з’являються у віршах цих поетів міркування про тлінність життя, про неминучий кінець, але думки...
- Твір по поезії А. А. Ахматовій Музика й звук – те, що оточує кожної людини з дитинства. І чарівництво звуку не тільки в тім, що він втілює в собі життєву ситуацію, як би усмоктує її в себе, але й у тім, що довгостроково зберігає її, оберігаючи від руйнування часом. У непідвладності звуку біжу часу – високо...
- “Я навчила жінок говорити…” (По добутках А. А. Ахматовій) 1. Особливості лірики Ахматовій. 2. Лірична героїня. 3. Теми віршів Ахматовій. 4. Романность віршів. 5. Еволюція поезії. Цивільний пафос. Ці слова – “я навчила жінок говорити”, – в 1958 році написала сама А. А. Ахматова, буквально чотирма словами позначивши свою роль впоезии. Переживаючи свої життєві трагедії, від любовних страждань до...