Переказ – “ХАПАЙТЕ СКАРБИ!”
Я знаю: не всі мені повірять у те, що зараз скажу, та й справді воно може видатися надто вже фантастичним.
А було так.
Хтось із господарників нашого міста задумав у темному, квадратному й глибокому, немов велика студня, подвір’ї на вулиці Руській (там на стіні й нині пишається барельєф п’яного маскарона, який пожирає гроно винограду) розчистити від культурного, як мовлять археологи, нашарування середньовічні погреби, у яких на зламі ХУ-ХУП століть поміщалася не дуже славна, бо плебейська (славна, аристократична, знаходилась у підвалі
Цей намір, як відомо, не увінчався успіхом, хтось із вищепо-ставлених господарників сказав: “Досить!” – але роботи якийсь час велися, а я, завжди цікавий до старовини і не менш зацікавлений у відкриттях подібних закладів, навідувався сюди доволі часто.
Робітники викидали гори сміття, глини і всілякої нечисті, що спресувались у погребах за більш ніж триста років, добиралися до товстої стіни, яка відділяла корчму Мацька від сусіднього житлового будинку,
Не обурюйтеся, хто повірив у мою розповідь: я поніс його не в наукову установу, а додому, і здається мені, що ви зробили б так само (Р. Іваничук; 280 сл.).
Завдання до тексту
1. Визначити стиль і тип мовлення.
2. Скласти план до тексту. Орієнтовний план
1. Фантастична оповідь.
2. Корчма “У Лисого Мацька”.
3. Задум успіхом не увінчався.
4. Великий чорний згорток.
3. Лексична робота.
• Барельєф – скульптурна прикраса на плоских поверхнях, що виступає площиною фону менше ніж на половину своєї товщини.
• Маскарон – декоративна скульптурна прикраса у вигляді стилізованої фантастичної маски людини або тварини, що нею оздоблювали будівлі, фонтани, вироби декоративно-ужиткового мистецтва тощо.
• Плебейський – неаристократична.
• Студня (діалектне) – криниця без зрубу.
• Юхта – сорт шкіри, одержуваний особливою обробкою шкур великої рогатої худоби, коней, свиней.
4. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів. Барельєф, подвір’я, середньовічний, аристократичний, вище-
Поставлений, нечесть, дзенькнути.
5. Питання до тексту.
• Яку майже фантастичну історію хоче розповісти нам автор?
• Чому на вулиці Руській задумали чистити середньовічні погреби?
• Чи вдалося здійснити задумане?
• Що знайшли робітники під час розчищення погребів?
• Що було зроблено зі “скарбом”?
6. За складеним планом Переказ – ати текст.