Переказ твору Чехова Скрипка Ротшильда
Зміст Скрипки Ротшильда в короткому викладі неоковирна, як у більшості оповідань Чехова. Трунар Яків Іванов на прізвисько Бронза – житель маленького заштатного містечка. Він незадоволений всім і всіма в світі, а вельми тим, що його земляки вмирають дуже рідко і він терпить через це збиток. “Жив він бідно, як звичайний мужик, в невеликому старому будинку, де була одна лише кімната, і в цій кімнаті містилися він, Марфа, піч, двоспальне ліжко, труни, верстат і все господарство”. Мозок сімдесятирічного трунаря і вдень, і вночі гризе нестерпна
Проживши з дружиною Марфою п’ятдесят років, він жодного разу не приголубив її, не пошкодував, жодного разу не здогадався купити їй хустку
Думки переходять на всі прожиті сірі року, і всюди старий бачить лише шкоду. Життя минула без користі, без будь-якого задоволення, пропало ні за пучку тютюну; попереду вже нічого не залишилося, а подивишся назад-там нічого, крім втрат, і таких страшних, що аж моторошно. І чому людина не може жити так, щоб не було цієї шкоди і втрат… Навіщо люди завжди роблять саме не те, що потрібно? Навіщо люди взагалі заважають жити одне одному? Від цього ж які збитки! Який страшний збиток! Якщо б не було ненависті і злоби, люди мали б один від іншого велетенську користь.
Промучившись, ніч, Яків тягнеться через силу до лікарні. З виразу обличчя фельдшера він розуміє, що нічого вже йому не допоможе, що і за ним прийшла смерть. Йдучи потім додому, він думав, що від смерті буде одна тільки користь! Не потрібно ні їсти, ні пити, ні платити податки, ні ображати людей… Від життя людині збиток, а від смерті користь… але все ж таки образливо і гірко: навіщо в світі такий дивний порядок, що життя, якій дається людині лише один раз, проходить без користі?
Все, пов’язане з хворобою і смертю Марфи, а потім і Якова, – це одна лінія розповіді. Друга виникає через те, що у трунаря, крім уміння добре робити скрині для останнього спочинку, є ще справжній талант – він дуже добре, з душею грає на скрипці. Разом з містечковим оркестром, у якому більшість музикантів євреї, він грає на весіллях.
Але через грубість трунаря і його ненависть, і зневага до євреїв, йому звуть тільки тоді, коли це конче необхідно. Особливо огидно відноситься Яків до рудого, худому, нещасному музикантові зі смішним для цього бідолахи прізвищем Ротшильд (смішним, так як це прізвище найбагатшою в Європі сім’я банкірів). Високий на зріст, могутній, як дуб, трунар-скрипаль до несамовитості бере на переляк чахлого флейтиста Ротшильда, який будь-яку мелодію грає жалібно і цим дратує Бронзу. Гірко ображений чоловік змішаним ламаним мовою видали погрожує Якову, від чого стає ще мешне. Але вся його постать трагікомічна і викликає не сміх, а жалість. Тремтячи від збудження і страху, флейтист викрикує на адресу Якова:
O Якщо б я не поважав вас за талант, то ви б давно полетіли у мене у віконце.
Тут важливо, що бідний музикант розуміє і високо шанує музичне обдарування свого злобливого колеги. В оповіданні Яків двічі ображає Ротшильда, нацьковує на нього собаку, але той приходить до нього в третій раз, тому що нікому грати на багатій весіллі і диригент послав нещасного за скрипалем. Ротшильд лякливо чекає на нові образу, але вмираючий старий, переживши перед смертю духовне прозріння, лагідно кличе музиканта до себе. Він востаннє імпровізує на своїй улюбленій скрипці якусь зворушливу мелодію, яка в обох викликає сльози. Справжнє мистецтво очищає грішну душу, об’єднує в загальному світлому почутті таких різних, ворожих одне одному людей.
А потім весь день Яків лежав і сумував. Коли ввечері батюшка, сповідуючи його, запитав, чи не пам’ятає він за собою будь-якої особливий гріх, то він, напружуючи згасаючі пам’ять, знову згадав нещасне обличчя Марфи і відчайдушний крик жида, якого вкусила собака, і сказав ледь чутно:
– Скрипку віддайте Ротшильду.
– Добре, – відповів батюшка.
І ось Ротшильд, відкинувши флейту, грає тепер на скрипці Якова ту його сумну, щемливу мелодію, а люди охоче слухають музику і плачуть. Майже весь розповідь Скрипка Ротшильда – це потік думок сімдесятирічного злого і заздрісного накопичувача, який раптом під впливом певних подій усвідомлює, що втратив власна і чужа життя, тужить, кається і вмирає. Втручання автора в роздуми, спогади, нехитрі філософські міркування героя мінімальне. Авторське слово, звичайно, є, і при уважному читанні можна навіть помітити дещо в думках Якова Іванова, який глибше і мудріше від нього. Але взагалі письменник психологічно точно показує важке, болісне пробудження в зашкарублої, майже мертвої душі совісті і таких людських почуттів – жалості, туги за нездійсненого, каяття.
Якщо перефразувати назву відомого твору Фрідріха Ніцше, перед нами народження трагедії з духу музики, тому що музика – це те найкраще, на що здатний змальований, як здається, суцільною чорною фарбою трунар. Це вона летить, коли Яків грає у години невимовною туги на своїй скрипці, його загнані глибоко в підсвідомість, забуті людські почуття. Саме музика в передсмертний час піднімає душу цієї людини на рівень трагедії, викликає співчуття до погубленої життя істоти фізично могутньої, працьовитої і вмілої, наділеною талантом, але втраченої прагненням збагачення, скупістю.
Світова література знає багато образів накопичувачів і скнар. Згадаймо хоча б скупого Гарпагона, б Гобсека, гоголівського Плюшкіна. Накопичення для кожного з цих заможних або навіть багатих людей – своєрідна манія, а в Плюшкіна – справжнє божевілля. Персонаж Чехов – людина спотворений, викривлений мрією іншої життє, не так убогий, сер, безнадійний. Він нещасний, хоча і не усвідомлює цього, і це породжує в ньому злість, гнів, жорстокість.
Марту ми бачимо і чуємо через сприйняття її чоловіком і п’яницею фельдшером, до якого Яків привіз хвору. Чоловік звик до того, що її обличчя завжди бліде, боязке, нещасне. Портрет єврея Ротшильда повніше, і фрази його довгі до того ж імітують неправильність його вимови. Цікаво відзначити, що в описі жалюгідною фігури музики нібито змішується об’єктивне бачення автора і суб’єктивно забарвлене – антисеміта Якова. Авторська об’єктивність жорстока, позбавлена сентиментальної чутливості, але всі разом сказане про маленьку людину в оповіданні свідчить про гуманізм письменника, відсутність у нього, як і в його сучасників – видатних російських інтелігентів Льва Толстого, Всеволода Гаршина, Володимира Короленка та багатьох інших – ганебних шовіністичних упереджень. По суті, в оповіданні Скрипка Ротшильда мова йде про маленьких нещасних людей, двох з яких – Ротшильд і Марфа – це брат і сестра гоголівського Акакія з Шинелі, а третій – Яків, показаний по-новому, як жорстокий і страшний образ свого суспільства – власників та накопичувачів. Постать трагічна і суперечлива.
Твір на тему: Переказ твору Чехова Скрипка Ротшильда
Схожі твори:
- Переказ твору Чехова “Скрипка Ротшильда”. Стисло Зміст “Скрипки Ротшильда” в стислому викладі нескладний, як у більшості оповідань Чехова. Трунар Яків Іванов на прізвисько Бронза – мешканець маленького заштатного містечка. Він незадоволений всім і всіма на світі, а надто тим, що його земляки вмирають дуже рідко і він терпить через це збитки. “Жив він бідно, як звичайний...
- Яків Бронза та його життя. Твір за оповіданням А. Чехова “Скрипка Ротшильда” Чимало творів написано про сенс життя, про високі пориви і благородних мріях людства. Тим не менш, щоденне життя людини часто далека від високих мрій і героїчних випадків. А часом воно і поготів ввижається нудним і буденним. Саме ці думки виникають, коли читаєш розповідь А. Чехова “Скрипка Ротшильда”. Життя трунаря Якова...
- (ПЧ) А. П. Чехов “Скрипка Ротшильда”, “Людина у футлярі”. Бесіда з позакласного читання УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС ІI семестр 1. ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ УРОКИ № 39-40 Тема. (ПЧ) А. П. Чехов “Скрипка Ротшильда”, “Людина у футлярі”. Бесіда з позакласного читання Мета: розширити коло читацьких інтересів школярів, зацікавити життям і творчістю письменника; розвивати навички самостійного читання й аналізування...
- Переказ твору Чехова “Дама з собачкою”. Стисло Чехов Написав порівняно небагато оповідань про кохання, та майже кожне з них змальовує це почуття як найбільше щастя, муку, таїну людського існування. Най-відоміші з них “Будинок з мезоніном”, “Про кохання” і “Дама з собачкою”. Це останнє розглянемо докладніше. Якщо “Людина у футлярі” та “Скрипка Ротшильда” – це трагедії безнадійно змарнованого...
- Стислий переказ твору “Кавказ” (1845) Жанр: Сатирична поема з елементами лірики й героїки. Джерела: Загарбницька Війна царської Росії проти народів Кавказу (1840 – 1845). Загибель у цій війні друга Шевченка Якова де Бальмена дала поштовх до написання поеми, у якій піднімається питання про право на щастя всіх поневолених народів. Ідейко-художній зміст Вступ Похмурий пейзаж гір,...
- Короткий виклад твору Чехова Дама з собачкою Чехов написав порівняно небагато розповідей про любові, І майже кожному з них зображує це почуття як найбільше щастя, мука, таємницю людського існування. Одне з них Дім з мезоніном, Про любов і Дама з собачкою. Це останнє розглянемо докладніше. Якщо Людина у футлярі і “Скрипка Ротшильда” – це трагедії безнадійно втраченої...
- Сюжет і героїня твору Чехова “Дама з собачкою” Героїня “Дами з собачкою” Ганна Сергіївна фон Дідериц (це жорстке німецьке прізвище так само не пасує жінці, як є чужим їй носій цього прізвища-її чоловік, котрий викликає у неї відразу своєю лакейською вдачею) втілює риси найпри-вабливіших жіночих образів Чехова. Певно, саме такі жінки йому найбільше подобалися. І Женя Волочанинова, яку...
- Переказ оповідання Хамелеон Чехова А. П План переказу 1. Поліцейський наглядач Очумелов починає розгляд. 2. Ювелір Хрюкин розповідає свою версію що произошли. Очумелов згодний з його точкою зору. 3. Голос із юрби повідомляє, що собака належить генералові Жигалову. Очумелов міняє свою думку на протилежне. 4. Очумелов обвинувачує те Хрюкина, те собаку. 5. Генеральський кухар розвіює сумніви,...
- Коротка характеристика твору Ганна на шиї Чехова А. П Майстерність Чехова в створенні портретів персонажів оповідання. писання зовнішності героїв містить або який-небудь лейтмотив, або повторювану деталь. Так, у Петра Леонтъича, батька Ганни, “жалюгідна, добра, винувата особа”. Таким бачиш його в будь-якому епізоді (і коли він просить у борг, і коли зустрічає Ганну на балі, і у фіналі оповідання). Часто...
- Переказ твору Гоголя “Сорочинський ярмарок” Жах скував усіх, хто був у хаті. Кум так і застиг з роззявленим ротом, а один з гостей, що вважався сміливцем, підстрибнув під стелю. Він ударився об дошку, інші дошки посунулися, і вниз з гуркотом упав попович. Пролунав крик. Кум, ледь живий від страху, “поповз у судомах під поділ своєї...
- Переказ оповідання Ганна на шиї Чехова А. П План переказу 1. Ганна з розрахунку виходить заміж за Модеста Олексійовича. 2. Ганна почуває себе обманутої: вона не розпоряджається грошима чоловіка. 3. Чоловік хоче за допомогою Ганни домогтися підвищення по службі. 4. Ганна почуває себе вільної: на балі вона мала успіх у чоловіків. 5. Чоловік одержує підвищення по службі, Ганна...
- Переказ твору Василь Теркин Твардовского А. Т План переказу 1. Монолог героя поеми. 2. Труднощі переправи під ворожим вогнем. Серед протилежного береги, що досягла, і Василь Теркин. 3. Бійці зупиняються переночувати в селі, що перебуває в тилу ворога 4. Поранені Теркин попадає в медсанбат. 5. Герої міркує про те, як приємно повернутися додому снаградами. 6. Теркин грає...
- Переказ твору Проспера Меріме “Маттео Фальконе” На північний захід від Порто-Веккьо розкинулися зарості маки. Маки – батьківщина корсиканських пастухів і всіх, хто не в ладах з правосуддям їм. Виникли ці зарості на випалених ділянках лісу. Коріння дерев, що залишилися недоторканими, пускають часті пагони, через кілька років досягають висоти в сім-вісім футів. Ця густа, майже непрохідна поросль...
- Переказ расказа Пересолив Чехова А. П План переказу 1. Землемір Смирнов їде для межування (визначення границь земельних ділянок) у далеке село. 2. Смирнов, боячись розбійників і здоровенного візника, розповідає вигадані історії про свою сміливість. 3. Візник Клим, злякавшись, ховається в хащі. 4. Смирнов розуміє, що захопився хвалькуватими оповіданнями. Угодами йому вдається заспокоїти Клима, щоб продовжити шлях....
- Переказ оповідання Хірургія Чехова А. П План переказу 1. Прихід дячка Вонмигласова в земську лікарню на прийом до фельдшера Курятину. 2. Дячок скаржиться на біль у зубі, фельдшер вирішує його видалити. 3. Перша спроба вирвати зуб Зуб не піддається. 4. Друга спроба. Зуб розламується 5. Розсерджений дячок іде ні із чим. Переказ Перед нами земська лікарня,...
- Живий (переказ твору) Федору Хомич Кузькіну, прозваному на селі Живим, довелося піти з колгоспу. Адже і не останньою людиною в Прудка був Хомич – колгоспний експедитор: то мішки добував для господарства, то діжки, то збрую, то воза. І дружина Авдотья працювала так само невтомно. А заробили за рік шістьдесят-два кілограма гречки. Як прожити,...
- Переказ Кінське прізвище Чехова А. П План переказу 1. Генерал Булдеев страждав від зубного болю й перепробував всі народні засоби. 2. Прикажчик Іван Евсеич пропонує звернутися до людини з “кінською” прізвищем. 3. Усі пропонують варіанти “кінської” прізвища. 4. Доктор вирвав генералові зуб, а прикажчик згадав прізвище Переказ У генерал-майора Булдеева розболілися зуби. Він застосував всі народні...
- Переказ змісту оповідання А. П. Чехова “Весілля” (Сцена в одній дії) У яскраво освітленому залі великий стіл накритий для весільної вечері. Біля стола клопочуть лакеї, за стіною звучить Музика. Через зал проходять гості: Ганна Мартинівна Змеюкина (акушерка), у яскраво-яскраво-червоному платті, і телеграфіст Іван Михайлович Ять, що запекло доглядає за дамою, що на всі його: “Згляньтеся! Згляньтеся!” – відповідає тільки “Ні, ні,...
- Переказ оповідання Товстого й тонкого Чехова А. П План переказу 1. Зустріч двох приятелів на вокзалі. 2. Шкільні товариші мило розмовляють. 3. Зміна поводження Тонкого після того, як він довідався про службове становище Толстого. 4. Розсерджений Товстий іде. Сім’я Тонкого приємно здивована цією зустріччю. Переказ На залізничному вокзалі зустрілися два давніх приятелі: “один товстий, інший тонкий”. Товстий робив...
- Переказ твору Буніна “Життя Арсеньєва. Юність” Олексій Арсеньєв народився в 70-х рр. XIX в. у середній смузі Росії, у батьківській садибі, на хуторі Каменка. Дитячі роки його пройшли в тиші непомітної російської природи. Безкрайні поля з ароматами трав і квітів улітку, неозорі сніжні простори взимку народжували загострене почуття краси, що формувало його внутрішній мир і зберігся...