Переказ роману “Розгром”
Роман “Розгром”, над яким А. А. Фадєєв працював в 1925-1926 роках, був написаний виходячи із заздалегідь наміченого політичного завдання. Автор уважав: “Перша й основна думка: у громадянській війні відбувається відбір людського матеріалу, все вороже змітається революцією, все нездатне до теперішньої революційної боротьби, що випадково потрапило в табір революції, відсівається, а все, що піднялося зі справжніх Корінь революції, з мільйонних мас народу загартовується, росте, розвивається в цій боротьбі. Відбувається величенна переробка
Відібравши найбільш істотне з життєвого матеріалу, що перебуває в його розпорядженні, Фадєєв створив струнке, органічно закінчене оповідання. “Розгром” складається з 17 глав, кожна з яких має свою назву. Майже неможливо яку-небудь із них вирвати з тексту, хоча глава “Розвідка Метелиці” має свою відносну композиційну завершенность.
Оповідання можна умовно розбити
Тепер, коли багато чого з’ясувалося, Левинсон знав, що буде робити він і люди, що перебували в його підпорядкуванні: вони будуть робити всі, “щоб зберегти загін як бойову одиницю”. У той же день він зібрав загонову раду, на якому був прийнятий план відступу, і в найближчу ніч по тривозі підняв загін, щоб піти в безпечне місце, укритися до часу.
У другій частині оповідання, із глави “Мечик у загоні” і по главу “Вантаж” включно, загін зображений у нескінченних переходах і суворій боротьбі із супротивником, що насідав. Партизани прагнули пробитися у вільну від супротивника Тудо-Вакскую долину. Багато днів вони металися по улахинской тайзі, знемагали в боях і виснажливих походах. Всі селища й навіть занедбані хутори займав супротивник. “Кожна крихта хліба добувалася з боєм… Люди черствіли, робилися сухіше, мовчазніше, злій”. Нарешті загін спустився до джерел Хаунихедзы й був у мети, – залишався один перехід, щоб пробитися у вільну від ворога Тудо-Вакскую долину. Але низов’я Хаунихедзы могло бути зайняте супротивником, тому Левинсон вирішив заночувати в тайзі й послав командира взводу Метелицю розвідати місцевість.
Особливістю другої частини роману є відсутність широких батальних картин, незважаючи на те, що все це час загін перебувала в постійних боях. Автор зупиняє свою увагу не на сценах битв, не на болісних переходах загону, а на епізодах перепочинку, відпочинку, ночівлі. Події, про які ведеться оповідання, зв’язані те з ночівлями в місці розташування госпіталю (смерть Фролова), те з перепочинком на березі ріки (випадок із глушінням риби), або із зупинкою, зовсім несподіваної й для загону, і для корейця, у самотньої корейської фанзи (конфіскація свині), або з очікуванням результатів розвідки Метелиці (бесіда Левинсона з Мечиком). Ці “мирні” епізоди повні внутрішнього напруження. Є глибокий зміст у тім, що письменник саме так будував оповідання: йому важливо було виділити ідейно – політичні, моральні проблеми, філософськи осмислити час, події, долі людей і класів
Письменник пильно стежить за ходом думок героїв, за їхніми переживаннями, за відношенням до всього, що відбувається навколо них. Саме в цій частині роману вже визначається особа кожного, відбувається відбір людського матеріалу. У третій, останній частині загін показаний у відкритих боях, що тривали одні доба: глави “Трясовина” і “Дев’ятнадцять” містять у собі самий напружений момент у розвитку дії. Тут зображений розгром загону, дозволяються всі конфлікти. У результаті бурхливих і напружених подій стає остаточно ясним особа кожного учасника що відбуває.
Основні думки письменника повні пафосу: “… все вороже змітається… все що піднялося… загартовується, росте…” У самому романі ніщо вороже не змітається й пафос якось розсмоктується, не залишаючи сліду. Немає в “Розгромі” ні голосних мовлень, ні дзвінких революційних фраз, ні клятв вірності ідеалам. І переможних боїв з гідрою контрреволюції теж немає. Є кров і бруд. Є загибель партизанського загону, затиснутого супротивником і потрапив у пастку, з якої виривається лише жменька партизанів
И навіть цей трагічний фінал поданий без високих слів. Таке неприкрашене й непригладжене зображення подій громадянської війни й забезпечило роману величезну популярність. Втім, і інше викликало підвищену увагу до нього читачів і критики – фігура більшовика Левинсона.
Про коливання командира ніхто в загоні не знав, як ніхто взагалі не міг подумати, що він може коливатися: він ні з ким не ділився своїми думками й почуттями, підносив уже готові “так” або “ні”. Усі вважали його людиною “особою, правильної породи”, і відтоді, як Левинсон командує загоном, не можна було його представити на іншому місці. Кожному здавалося, що самою відмітною його рисою є саме те, що він командує їхнім загоном. Левинсон знав, як думають про нього партизани, але в той же час він бачив “багато своїх слабостей і слабості інших людей і думав, що вести за собою інших людей можна, тільки вказуючи їм на їхній слабості й придушуючи, ховаючи від них свої”. Не показуючи своїх слабостей іншим, він виховував волю й мужність у своїх підлеглих.
Розкривши перед читачем ті сторони життя командира, які були невідомі його підпорядкованими (можливість прояву слабості, коливань, щиросердечні переживання, пов’язані зі спогадом про сім’ю), автор не знизив героя, а зробив його більше людяним і тим самим підсилив симпатії до нього читачів. У другій частині оповідання з безлічі подій, які місцями лише перераховуються, автор затримує увагу на самих необхідні. Ніж сутужніше було людям, чим мовчазніше й злее вони ставали, тим ближче ставав до них Левинсон. Він “тепер завжди був на людях – водив їх у бій самоособисто, їв з ними з одного казанка, не спав ночей, перевіряючи варти, і був майже єдиною людиною, що ще не розучився сміятися”. Всім своїм поводженням, кожним словом він намагався підтримати в людях бадьорість духу.
Мінялися умови – мінялася тактика командира, відповідно до цього автор відкриває нові якості в характері Левинсона. У розмові Левинсона з Мечиком (глава “Вантаж”) утримується дуже багато важливого для розуміння поглядів Левинсона. Командир, як звичайно в ці важкі для загону дні, пішов перевірити варти. Зустрівшись із Мечиком і почувши від нього про злісні почуття стосовно партизанів і революції, командир був здивований і схвильований. “Экий непрохідний плутаник”, – думав Левинсон, продовжуючи обхід варт
Він згадував і продумував свій життєвий шлях. У внутрішньому монолозі розкрилися погляди героя на життя. От до якого головного висновку прийшов командир: “Бачити всі так, як воно є, – для того, щоб змінити те, що є, наближати те, що народжується й повинне бути”. У цієї левинсо – новской формулі виражена сутність його світогляду. Левинсоновское мистецтво керівництва людьми підкуповувало. А “величезна, не порівнянна ні з яким іншим бажанням спрага нової, прекрасної, сильної й доброї людини”, що, по Фадєєву, керувала його справами й учинками, і тим більше залучала. Звідси читацька довіра до нього, якого Фадєєв саме й домагався.
З появою “Розгрому” з’ясувалося, що всі інші літературні герої-більшовики помітно уступають Левинсону, написаному живее й глибше кожного з них. І що роману в цілому призначене зайняти одне із самих видних місць серед добутків про громадянську війну