Перед портретом Л. М. Толстого роботи І. М. Крамського
Володар дум російської інтелігенції Лев Миколайович Толстой не міг не звернути до себе уваги художників. Його портрет писали такі майстри, як М. М. Ге, І. Ю. Рєпін, М. В. Нестеров, батько поета Бориса Пастернака Л. О. Пастернак, що створив ілюстрації до “Воскресіння”.
Першим зробити портрет письменника пощастило І. М. Крамському, хоча спочатку Толстой рішуче відмовився позувати, вважаючи, що “мистецтво не повинне служити оспівуванню особистості”. Після довгих умовлянь Крамський знайшов переконливі аргументи. Він сказав Толстому,
Коли Крамський писав портрет, Толстому виповнилося сорок п’ять років. Ним уже була написана “Війна і мир”. Але те, що він “живий геній”, зрозуміли на той час лише деякі. У тому числі – Третьяков, що замовив портрет Толстого художнику Крамському. І от
Він дивиться на нас звідтіля, із сімдесятих років дев’ятнадцятого століття. Проникливий, навіть пронизливий погляд всевидючих очей письменника-вченого, готового задати одні питання і відповісти на інші. Людина, здатна не тільки побачити, але й, здається, і почути увесь світ і кожну людину, його сольну партію в багатоголосому людському хорі.
У цьому портреті немає нічого зайвого. Монохромний колорит, трохи піднята лінія обрію, що ніби складає простір для думок, знаменита толстовка, схожа на селянську сорочку, але з білим комірцем інтелігента. І руки людини, які годинами могли орати землю. Це могли й можуть робити тисячі людей. А от написати книгу, рівноцінну “Війні і миру”, поки не зміг ніхто.
Про це я думаю, коли стою перед портретом Толстого кисті великого художника Крамського.