Панорама французького суспільства доби Реставрації: Безансон – РОМАН “ЧЕРВОНЕ І ЧОРНЕ”
СТЕНДАЛЬ (Анрі Марі Бейль) (1783-1842)
РОМАН “ЧЕРВОНЕ І ЧОРНЕ” – ШИРОКА ПАНОРАМА ЖИТТЯ ФРАНЦІЇ ПЕРІОДУ РЕСТАВРАЦІЇ
Панорама французького суспільства доби Реставрації: Безансон
Можливо, ці риси притаманні лише глибокій провінції Франції доби Реставрації, а в більших містах моральна атмосфера є іншою? Можливо, там живуть духовніші люди й серед них більше ентузіастів, а менше філістерів?
Переїхавши до значно більшого міста Безансона, Жульєн Сорель став семінаристом і знову побачив інтриги, заздрощі й шпигунство. Чого вартий
Семінаристам також притаманна жадоба до грошей і накопичення матеріальних цінностей. Сумлінно повторюючи біблійні постулати про те, що швидше верблюд пройде крізь вушко голки, аніж багатий потрапить до Царства Небесного, вони моляться “золотому теляті”. Яскравим прикладом цього є випадок, коли Жульєнів друг Фуке (його образ ледве окреслено, він є дещо ідеалізованим, але надзвичайно привабливим) зробив подарунок семінарії: “Фуке спало на думку прислати в семінарію від імені Жульє – нових батьків оленя й кабана. Туші поклали на проході між кухнею і трапезною. Там, ідучи обідати, і побачили їх усі семінаристи… Подарунок Фуке, що ставив Жульєнову сім’ю на почесне місце в суспільстві, завдав смертельного удару заздрощам семінаристів. Жульєн набув право на вищість, освячену добробутом”. Отже, як у Вер’єрі, так і в Безансоні зазвичай більше шанували гроші, аніж людей.
Окрім того, у семінарії сповідували культ сліпої покори владі, а здібності, інтелект і здатність мислити самостійно не лише не цінувалися, а засуджувалися: “На думку семінаристів, він (Жульєн. – Авт.) завинив у найжахливішому гріху: він мислив, міркував сам, замість того, щоб сліпо коритись авторитетові”.