Пам’ять історична й морально-етична в драмі А. С. Пушкіна “Борис Годунов”
1. Історична пам’ять і її осмислення. 2. Пам’ять царедворця. 3. Пам’ять злочинного правителя. 4. Пам’ять народу в розумінні автора драми Сюжет драми “Борис Годунов” А. С. Пушкін взяв з “Історії держави Російського” Н. М. Карамзина. Цьому видатному російському історикові й письменникові він і присвятив свій добуток Таким способом Пушкін приніс данину поваги не тільки особистості Карамзина, але й праці історика, що прагне непредвзято висвітлювати події, що визначають долю країн і народів.
За допомогою образа літописця Пимона
Судити про діяльність того або іншого правителя будуть люди прийдешніх поколінь, але насамперед
Усе перед тобою тріпотить, Ніхто тобі не сміє й нагадати Про жеребі нещасної дитини, – А тим часом пустельник у темній келії Тут на тебе донос жахливий пише: И не підеш ти від суду мирського, Як не підеш від божого суду. Таким чином, ГриГорей не розцінює літопис як безсторонній виклад фактів. Для нього вона є обвинуваченням злочинному правителеві, викриттям Бориса.
Крім цього, потрібно відзначити й наступне. Пимон, за задумом Пушкіна, пише про події, що відбувалися в його час, про які він чув або яким був свідком. Однак у випадку одержання інформації із третіх рук навіть сучасник не застрахований від неточностей, перекручувань і грубих помилок. Що ж говорити про історика, що пише про події, що відбувалися кілька століть назад?
Авторитет Карамзина як історика в його час був досить значним. Але сучасні вчені беруть під сумнів версію, що царевич Дмитро Иоаннович був убитий за наказом Бориса Годунова. Пушкіна в драмі “Борис Годунов” використовував версію Карамзина. І отут з катеГореєю історичної пам’яті відбувається щось несподіване – навіть при наявності більше аргументованих версій подій тої епохи добуток геніального майстра продовжує впливати на формування подань про історію Русі. Відношення до пам’яті, спогаду як інструменту формування майбутнього в драмі демонструє не тільки ГриГорей, але також і боярин Шуйский.
Поки було неясно, чи стане Борис чи царем ні, чи буде продовжувати відмовлятися від трону або ж погодиться прийняти те, до чого він, властиво, і прагнув, Шуйский пропонував іншому бояринові, Воротинскому, спробувати залучити симпатії народу до князів зі стародавніх пологів, до яких належать і обоє боярина. Але коштувало Борисові стати царем, і Шуйский з легкістю відрікається від своїх колишніх слів: Тепер не час пам’ятати, Раджу часом і забувати. Шуйский, по власному визнанню, міг би викрити Бориса в убивстві царевича. Але Шуйскому, на відміну від ченця ГриГорея, їсти що втрачати, тому йому вигідніше забути, чим пам’ятати про злочин Годунова. І Шуйский, і ГриГорей будують своє майбутнє на фундаменті минулого: однак величезна різниця в положенні цих двох людей, інтереси кожного з них впливають і на те, як вони реагують на події минулого.
У їхньому сприйнятті немає неупередженості літописця Пимона, тому що вони не спостерігачі, а учасники історичних подій. Пам’ять про вбивство царевича Димитрия показана Пушкіним не тільки зовні, тобто з погляду очевидців і тих, хто довідався про нього зі слів інших людей, але й зсередини – у монологах Бориса Годунова. Чи зумів він забути про свій злочин? Адже Борис досяг влади, до якої так жадібно прагнув. Однак він так і не знайшов справжнього щастя й щиросердечного спокою – спогад про свій злочин постійно переслідує царя, йому тринадцять років “снилося вбите дитя”.
Пам’ять для героя стає прокльоном і покаранням. Він не бачить відради у своїй діяльності, багато хто його починання йдуть не так, як він задумував. Народна поголоска винить його у всіх нещастях, які відбуваються в країні, але будь його совість чиста, він би спокійно переніс всі ці випробування: Так, здорова, вона восторжествує Над злобою, над темним наклепом, – Але якщо в ній єдина пляма, Єдине, випадково завелося, Тоді – лихо! як виразкою моровой Душа згорить, наллється серце отрутою, Як молотком стукає у вухах докір, И все нудить, і голова кружляється, И хлопчики криваві в очах…
І радий бігти, так нікуди… жахливо! Так, жалюгідний той, у кому совість нечиста. У драмі “Борис Годунов” Пушкін звертається й до питання про те, що є значимим у пам’яті народу. Однак ця проблема розкривається досить суперечливо: автор показує її очами персонажів драми.
Князь Воротинский думає, що народу немає справи до історичної пам’яті – він живе сиюминутним, випливаючи за тими, хто зумів залучити його увагу: Не мало нас, спадкоємців варяга, Так важко нам змагатися з Годуновим: Народ отвик у нас бачити древню галузь Войовничих володарів своїх. Годунов же, навпроти, думає, що народ не вміє цінувати корисних починань живого правителя, у той час як до минулого ставиться із благоговінням і повагою: Живаючи влада для черні ненависна, Вони любити вміють тільки мертвих. Однак розвиток драми, а особливо її фінал, спростовують і те, що Годунов завоював міцну популярність у народі, і те, що мертві правителі завжди користуються повагою. Годунов уже при житті стрімко втрачав авторитет у народу. Після його смерті народна ненависть до злочинного царя обрушилася на його сім’ю: “Так гине рід Бориса Годунова!
” – кричить юрба, забувши, як благала (правда, за вказівкою бояр) того ж Бориса прийняти царський вінець. Ім’я царевича Дмитра впливало на розуми росіян – народ не забув, що Дмитро був сином Іоанна Грозного, отже, законним спадкоємцем престолу. І все-таки після вбивства вдови й сина пануючи Бориса “народ мовчить”, хоча сам же й вимагав смерті для Годунових і, здавалося б, від душі повинен кричати: “Так здраствує цар Димитрий Іванович!
” Що це означає? Чи не сколихнулася пам’ять про колишній, не менш фатальній помилці? Прогневали ми бога, згрішили: Владикою собі царевбивцю Ми нареклися
Схожі твори:
- Образ літописця в драмі О. С. Пушкіна “Борис Годунов” Одним із самих чудових добутків, звернених до історії Росії, є драма “Борис Годунов”, що вражає широтою охоплення російського життя XVІІ століття. Найбільше досягнення Пушкін-драматурга виявилося в створенні неповторних характерів діючих персонажів. Одним із самих яскравих образів у добутку є образ літописця Пимона. Повне подання про нього не може зложитися без...
- Так, жалюгідний той, у кому совість нечиста (по драмі “Борис Годунов”) Борис Годунов змальований Пушкіним всебічно. Він прекрасний батько, що бажає щастя своїм дітям, справедливий і турботливий правитель, що думає про благо народу, але чому ж скрізь він терпить поражениенет щастя його дітям: Я, може бути, прогневал небеса, Я счастие твоє не міг улаштувати. Безвинна, навіщо ж ти страждаєш Говорить він...
- Російська історія очами А. С. Пушкіна (по трагедії “Борис Годунов”) У цьому філософському добутку автор міркує про сутність влади і її впливі на самого правителя, про незаконне сходження на престол і вічний страх перед втратою трону. А тут ще пролилася кров царевича Дмитра. Усе в цьому обвинувачували Годунова, і Шуйский, посланий розслідувати це лиходійство, виявив тому підтвердження, але в той...
- Образ літописця в драмі А. С. Пушкіна “Борис Годунов” Відомо, що за першою ремаркою в чорновому варіанті йшло: “Літописець пише, Григорій спить”. В остаточному варіанті з’явився: “Батько Пимон, Григорій сплячий”. Але на самого літописця в цій сцені читач дивиться очами Григорія. З якою безпосередністю і юнацьким захватом говорить Григорій про зосередженому, зануреному в заняття Пимоні: Як я люблю його...
- “Борис Годунов” Пушкіна і “Ревізор” Гоголя “Борис Годунов” Пушкіна довгий час носив назву, якою Пушкін надзвичайно пишався: “Комедія про справжню біді Московської держави, про царя Бориса і Гришке Отрепьеве. Писав раб божий Алекс син Сергєєв Пушкін в літо 7333 на городищі Воронич “. Чудове заголовок це згладити, стерлося. “Борис Годунов” став сприйматися в дусі театру “палаців”,...
- Народ у трагедії А. С. Пушкіна “Борис Годунов” Перше й основне місце в трагедії належить російському народу, він є головним героєм добутку. Народ у трагедії показаний у русі, у своєму розвитку. Сцена на Червоній площі, де ми вперше зустрічаємося з головним героєм, говорить про його розгубленість і здивування із приводу безвладдя в країні: “Про Боже мій, хто буде...
- Центральний персонаж трагедії А. С. Пушкіна “Борис Годунов” Пимон герой однієї сцени, п’ятої картини трагедії. Роль П. відносно невелика. Однак функція цього персонажа в розвитку сюжету, у зчепленнях ідей, образів – важлива й значна. Колізія трагедії в сцені з П. одержує істотні прояснення. З оповідання Шуйского в першій картині відомо про царевбивство, доконаному в Угличу, названий його винуватець...
- Пімен – центральний персонаж трагедії О. С. Пушкіна “Борис Годунов” Пімен – центральний персонаж трагедії О. С. Пушкіна “Борис Годунов” (1825), монах-літописець Чудова монастиря, “старець лагідний і смиренний”, під керівництвом якого складається молодий чернець Григорій Отреп’єв, майбутній Самозванець. Матеріал для цього образу (як і для інших) Пушкін почерпнув з “Історії…” М. М. Карамзіна, а також з епістолярної та житійної літератури...
- Юродивий персонаж трагедії А. С. Пушкіна “Борис Годунов” Юродивий – центральний персонаж трагедії А. С. Пушкіна ” Борис Годунов ” (1825). Юродивими на Русі називали блаженних, що відмовилися “Христа заради” від земних благ і ставших “жалібниками” народними. Юродиві вели злидарський спосіб життя, ходили в руб’ях і звичайно носили вериги. У період з XIV по XVI в. юродиві користувалися...
- Переломні моменти минулого Росії в трагедії А. С. Пушкіна “Борис Годунов” У цій п’єсі поет з величезною силою творчого натхнення відтворив картину історичного минулого Росії. Працюючи над “Борисом Годуновым”, Пушкін хотів “перетворити російський театр”: замість придворної трагедії класицизму дати зразок народної драми шекспірівської сили й глибини, що показує широку й правдиву панораму однієї із самих драматичних епох російської історії. Задум цей...
- Мої міркування по трагедії А. С. Пушкіна “Борис Годунов” Майже всі знають, що Борис слывет царевбивцею, і однаково призивають його на царство. Дивне поводження юрби, дивне виявлення волі народу. У цій сцені Пушкін показує народ нетямущим (йому однаково, хто зійде на престол), сліпим знаряддям у руках бояр. “Про що там плачуть?” “А як нам знати! Те відають бояри, не...
- НАРОД І ВЛАДА трагедія А. С. Пушкіна “Борис Годунов” Але ці слова їм підказали бояри. Майже всі знають, що Борис слывет царевбивцею, і однаково призивають його на царство. Дивне поводження юрби, дивне виявлення волі народу. У цій сцені Пушкін показує народ нетямущим (йому однаково, хто зійде на престол), сліпим знаряддям у руках бояр. “Про що там плачуть?” “А як...
- Екзаменаційний твір по поемі Пушкіна “Борис Годунов” Звертання Пушкіна до жанру трагедії було знаменним. Жанр цей був давно відомий у літературі. Його широко використовували не тільки классицисты, але й романтики. Пушкіна, прекрасно російську і європейську літературу, був переконаний у необхідності створення трагедії реалістичної – тим більше, що досвід створення реалістичної комедії вже був: саме в Михайлівськім він...
- Художні особливості трагедії “Борис Годунов” Ідейний і літературний задум і ідейний зміст трагедії ” Борис Годунов ” визначили її художні особливості: композицію, реалізм образів, історизм у відтворенні епохи, розмаїтість мови. Відмітною рисою композиції “Бориса Годунова” є рішучий розрив із правилами класицизму. (Даний матеріал допоможе грамотно написати й по темі Художні особливості трагедії Борис Годунов. Короткий...
- ПРОБЛЕМА НАРОДУ Й ВЛАДИ В ТРАГЕДІЇ А. С. ПУШКІНА “БОРИС ГОДУНОВ” Піднімаються найглибші філософські й Політичні проблеми. Нарівні з ними Пушкін розглядає проблеми Моральності й совісті. Велика увага А. С. Пушкін приділяє проблемі народу й Влади, у своєму добутку він показує Ідеал російського народу, ідеал правди й Совісті. Відразу в Експозиції перед нами встає юрба народу (сцена У Новодівочого монастиря), що...
- Основна тема трагедії “Борис Годунов” Образ Бориса Годунова розкритий широко й різнобічно. Борис показаний і як цар, і як сім’янин; відзначаються його різні щиросердечні якості. Борис наділений багатьма позитивними рисами. Привабливі його великий розум, могутня воля, чуйність, бажання “свій народ у постачанні, у славі заспокоїти”. Як ніжний батько, він щиро вболіває про гору своєї дочки,...
- Історія Росії у творчості А. С. Пушкіна (на прикладі поеми “Борис Годунов”) Але вивчення історії – це не тільки читання підручників або історичних монографій. Через культуру високого художнього слова ми осягаємо історичні закономірності, учимося міркувати про складність історичного шляху нашої батьківщини, Росії. Не випадково письменник і історик у свій час об’єдналися в особі Н. М. Карамзина. Про трагедію ” Борис Годунов ”...
- Основна думка трагедії “Борис Годунов” Образ Бориса Годунова розкритий широко й різнобічно. Борис показаний і як цар, і як сім’янин; відзначаються його різні щиросердечні якості. Борис наділений багатьма позитивними рисами. Привабливі його великий розум, могутня воля, чуйність, бажання “свій народ у постачанні, у славі заспокоїти”. Як ніжний батько, він щиро вболіває про гору своєї дочки,...
- Борис Годунов (краткое содержание) – Пушкин А 20 февраля 1598 г. Уже месяц, как Борис Годунов затворился вместе со своей сестрой в монастыре, покинув “все мирское” и отказываясь принять московский престол. Народ объясняет отказ Годунова венчаться на царство в нужном для Бориса духе: “Его страшит сияние престола”. Игру Годунова прекрасно понимает “лукавый царедворец” боярин Шуйский, прозорливо угадывая...
- Розкриття ідейного змісту трагедії “Борис Годунов” Досить важливою у розкритті ідейного змісту пушкінського “Бориса Годунова”, авторського розуміння бід минулого, сучасного, майбутнього є сцена в келії монахалітописця Пимена, який минуле, сучасне, Майбутнє оцінює передусім через міру духовності людини, її конкретних справ – величних чи гріховних. Причину грядущих бід святий старець бачить у моральному падінні, кровному переступї узурпатора,...