Падіння особистості в оповіданнях Чехова “Ганна на шиї” і “Ионич”
Антон Павлович Чехов увійшов у російську літературу на самому початку 80-х років XIX століття. Ця епоха була бідна великими історичними подіями й навіть стала називатися “застійними часами”. Тому у творчості письменника відбилися й розчарування в порятунку й відновленні Росії, і переосмислення системи духовних цінностей. Вся художня діяльність Чехова – заклик до духовного звільнення й розкріпаченню людини. Голос внутрішньої волі, а не спроба знайти істину звучить практично в кожному його добутку. Письменник пише просто і ясно, зовсім
У Чехова вони, як правило, розгортаються спокійно, плавно й чітко. У його прозі немає зовнішнього конфлікту між героями, енергійної й запеклої боротьби або фатального збігу обставин. Майстерність Чехова – це мистецтво більших узагальнень у малій формі. Він показує життя не в повному варіанті, як Гончарів або Тургенєв, а в мініатюрі, з огляду на всі штрихи й деталі. Гумор, особливо в зображенні характерів людей, – одна із провідних особливостей чеховського стилю
Він
Аня – головна героїня оповідання “Ганна на шиї”. Це зовсім не бездіяльна людина, якій ні до чого немає справи. Навпроти, вона бере активну участь і життя суспільства, насолоджуючись задоволеннями й розвагами світла
На початку оповідання ця молоденька дівчина виходить заміж за багатий старого Модеста Алексеича, щоб допомогти нужденним і голодним братам. Цей епізод навіть викликає співчуття, тому що перед нами типовий “нерівний” шлюб. Аня змучилася, змушена “доглядати за п’яним батьком, штопати братам панчохи й ходити на ринок”. Заради своїх рідних вона готова на всі, навіть стати дружиною грубого, вульгарного й ненависного їй Модеста Алексеича. Але чи зміниться її життя? У скаредного чоловіка їй ще сутужніше, ніж удома, де було весело, і вона почувала себе вільної. Та й сім’ї допомагати виявилося неможливо. Тепер Аня була багата: чоловік дарував їй “кільця, браслети, брошки”, тоді як недавно вона соромилася своєї “дешевого капелюшка й дірочок на черевиках, замазаних чорнилом”.
И от героїня перший раз з’являється у вищому світлі. Цей епізод є кульмінаційним, переломним моментом у структурі оповідання, у якому можна виділити дві основні частини: заміжжя головної героїні я життя л світському суспільстві. На балі Аня з “забитої”, боязкої дівчини перетворює в даму, “гордий і самовпевнену”: “И в перший раз у житті вона почувала себе багатої й вільної. Навіть присутність чоловіка не стискувало її…”. Сподобавшись начальникові чоловіка, Аня забрала владу над Модестом Алексеичем. Вона, так боявшаяся навіть звуку його кроків, тепер чітко вимовляє йому в особу: “Подите ладь, дурень!”. Тепер вона живе як хоче, у розкоші, у ній з’являються впевненість у собі й самовдоволення. Так, дійсно, Аня весело сміється, фліртуючи із впливовими особами, вона узяла гору над чоловіком, але ця перемога їй далася дуже дорогою ціною – ціною втрати власної душі. Це чітко видно у фіналі оповідання, коли героїня, качаючись на конях, не зауважує рідного батька й братів. Цією сценою автор завершує оповідання. Процес духовної деградації, По думці автора, запобігти неможливо. Аню поглинуло світське суспільство, вона втратила здатність щиро почувати, любити. “Ганна на шиї” – це історія збідніння людської душі, втрати духовних якостей, що є головним багатством людини
Важливим для Чехова є здатність зупинитися, оглянутися, перервати черзі повторюваних подій, відкрити себе для сприйняття духовного миру. Саме в цій здатності стан перемоги над вульгарністю, але цього не розуміла героїня оповідання
Розглянемо еволюцію характеру головного героя оповідання “Ионич”, Дмитра Ионича Старцева. Можна виділити чотири етапи життєвого шляху доктори Старцева, у розкритті змісту яких Чехов лаконічно демонструє поступове зубожіння духу героя, ослаблення його волі, сили опору, втрату активності, живої людської реакції
На першому етапі Дмитро Старців – парубок, тільки що призначений земським лікарем і оселився в Дялиже, недалеко від губернського міста С. Це юнак з ідеалами й бажанням чогось високого. Він повний сил, енергії (“… Пройшовши дев’ять верст і потім лягаючи спати, він не почував ні найменшої утоми”), захоплений роботою настільки, що навіть у свята не має вільного часу. Його цікавлять література, мистецтво, він почуває себе чужим серед обивателів. Доктор Старців знайомить із сім’єю Туркиних, “самої утвореному й талановитої” у місті. Уклад їхнього будинку наштовхує на думку про те, що навіть життя сім’ї Туркиних напрочуд монотоннаі (ті самі жарти, розваги, заняття), пересічна, типова
И це – краща сім’я в місті. А якщо кращі люди такі, те які ж інші? Тут Чехов точно помічає явище обивательщини на прикладі однієї сім’ї. От у це життя занурює молодий лікар Старців. Він намагається боротися з нею, закоханий у Котика, повний надій і т. п.
Але на другому етапі Дмитро Ионич, зробивши невдале речення Котикові й одержавши відмову, уже не намагається пручатися обставинам, він розуміє, у яку трясовину поринає, але не намагається нічого почати; тим самим Старців ховається в “футляр”, відгороджується від усього мира
Він перестає ходити пішки, страждає задишкою, любить закусити. Їздить на парі коней. У нього немає поки близьких друзів, обивателі дратують його своїми поглядами на життя усе менше й менше. Головною розвагою доктора, у яке “він втягся непомітно, помалу”, було по вечорах виймати з кишень добуті практикою білого й зеленого папірця
Уже на третьому етапі Старців відходить від земської лікарні, його увага поглинає більша приватна практика. Тепер він ще більше повніє, ще сильніше страждає задишкою: “Виїжджав він уже не на парі коней, а на трійці з бубенцами”.
Нарешті, на четвертому етапі життя Дмитра Старцева остаточно спустошена й збіднена, він заражений накопиченням, у нього маєток і два будинки в місті, але на цьому він не зупиняється, із задоволенням згадує про папірці, які по вечорах діставав з кишень і із благоговінням перебирав їх. Старців все життя працював, але діяльність, позбавлена мети, виявляється пагубною. І ми бачимо, як у результаті втрати змісту, мети життя руйнується особистість. Поступово доктор Старців перетворився в Ионича. Життєвий шлях на цьому завершений…
Можна зробити висновок, що Старців, все прекрасно розуміючи, нічого не спробував змінити. У цьому його винить і сам Чехов
Показуючи еволюцію Старцева від молодого лікаря, живої й емоційної людини, до ожирілого пухкого Ионича, що на своїй трійці з бубенцами здається не людиною, а “язичеським богом”, А. П. Чехов викриває, таким чином, і середовище, що зробило на головного героя оповідання тлетворное вплив, і його самого
На прикладі доктора Старцева в оповіданні показана взаємодія слабкого й пасивного характеру з духовно зубожілим суспільством і вплив цього суспільства на людину, не здатного до опору й відстоювання в собі позитивних початків
Уміння показати мале у великому, сполучення гумору із сарказмом – головні прийоми, за допомогою яких в оповіданнях Чехова розкриваються вульгарність і обивательщина, здатні загубити навіть розумних, утворених людей…
У своїх творах Антон Павлович Чехов звертається до читачів із закликом не піддаватися впливу обивательського середовища, пручатися обставинам, не віддавати вічні ідеали й любов, берегти в собі людське
Схожі твори:
- Тема духовного падіння людини в оповіданні А. П. Чехова “Ионич” 1. Історія деградації героя. 2. Життя доктора Старцева. 3. Перетворення в Ионича. Влада життєвого футляра обкреслена тут художником сильно, стисле й красиво… А. С. Глинка Оповідання А. П. Чехов “Ионич” – це історія деградації особистості. Автор описує хворобу суспільства на прикладі молодого доктора Старцева. Простежуючи вплив середовища на людину, письменник...
- Образ доктори Старцева в оповіданні А. П. Чехова “Ионич” Образ доктора Старцева в оповіданні Антона Павловича Чехова “Ионич” є неоднозначним, як і багато інших характерів, що з’являються на сторінках сатирических добутків письменника. Чехів намагався приділяти максимально можливу увагу психологічної характеристике персонажів, причому для цього йому зовсім не обов’язково було докладно й у деталях описувати всі дрібні переживання або щиросердечні...
- Моральне збідніння особистості у творчості А. П. Чехова (На прикладі оповідань “Ионич” і “Агрус”) 1. Болото вульгарності. 2. Побутова рутина. 3. Божевільна ідея. Усяка потреба вщухає, а всякий порок збільшується від задоволення А. Ф. Амьель У своїй творчості А. П. Чехов піднімає чимало проблем И кожної з них він приділяє особливу увагу, дозволяючи нам не з авторських ремарок і пояснень, а із самого тексту...
- Проблема деградації особистості в оповіданнях Чехова Борючись проти всіляких ілюзій, Чехов протиставляє їм правду життя, як він її розуміє. Драму загибелі усіх сподівань людини намалював Чехов в оповіданні “Іонич”. Райдужний настрій Дмитра Іонича Старцева по приїзді його в нове місто тривав недовго. Невдовзі йому відкривається справжнє обличчя міського життя. Іонич не мириться з обивательщиною. Спочатку він...
- Проблема формування особистості людини в оповіданнях Чехова У російській літературі існувало чимало письменників, які досліджували у своїх добутках проблему формування особистості людини. Вона завжди становила особливий інтерес для російських письменників. Одним з таких письменників, що присвятили проблемі особистості людини більшість своїх створінь, був Антон Павлович Чехов. Ця неабияка людина завжди хотіла бачити людей простими, щирими, добрими; все...
- Проблема деградації особистості в оповіданнях Антона Чехова Головна тема творів видатного російського письменника і драматурга А. П. Чехова – це життя звичайних людей, його сучасників, яке автор змальовує зі співчуттям до них і з обуренням проти умов, у яких вони змушені жити. Життя у суспільстві, устрій якого майже неминуче примушує їх деградувати, і ніщо для його героїв...
- Новий погляд на “маленьку людину’ в оповіданнях А. П. Чехова І. Звернення до проблеми “маленької людини” російських письменників О. С. Пушкіна, М. В. Гоголя, Ф. М. Достоєвського, А. П. Чехова (заклик Гоголя полюбити, пожаліти “маленьку людину” такою, яка вона є; прагнення Достоєвського побачити в ній особистість; пошук Чеховим винного не в суспільстві, а в самій людині). ІІ. Новий поворот старої...
- “Герої часу” в оповіданнях А. П. Чехова Нещодавно я прочитала оповідання Чехова Іонич. Чехов пристрасно бичував людську вульгарність в побуті і настроях інтелігенції. Намалювавши безліч образів російських інтелігентів, Чехов досяг величезної сили типізації. Імена деяких його героїв стали загальними. До їх числа належить передусім ім’я Бєлікова, ворога всього нового і свіжого, людини у футлярі, що живе під...
- Зображення “вульгарності вульгарної людини” в оповіданнях А. П. Чехова Чехов уважав вульгарність украй опасним соціальним явищем. І особливо хвилювала письменника доля интеллигенции. Чехів уважав трагедією, що люди, покликані звістки за собою народ, преобертаються в обивателів, деградують під впливом середовища. Подібна трагедія зображена в расрозповіді “Ионич” (1898). Сюжет його простий: молодий, розумна людина попадає в рєрий, провінційний містечко С. Много...
- Деградація особистості під впливом пристрасті до наживи (за оповіданням А. П. Чехова “Іонич”) АНТОН ЧЕХОВ ТВОРИ ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ АНТОН ЧЕХОВ Деградація особистості під впливом пристрасті до наживи (за оповіданням А. П. Чехова “Іонич”) Як ми поживаємо отут? Та ніяк. Старішаємо, повнішаємо, опускаємося. День і ніч-доба геть, життя проходить Тьмяно, без вражень, без думок… А. Чехов Оповідання “Іонич” було написано А. П. Чеховим у 1898...
- Деградація особистості під впливом пристрасті до наживи (за оповіданням А. П. Чехова “Іонич”) Як ми поживаємо отут? Та ніяк. Старішаємо, повнішаємо, опускаємося. День і ніч-доба геть, життя проходить Тьмяно, без вражень, без думок… А. Чехов Оповідання “Іонич” було написано А. П. Чеховим у 1898 році. Тема не була новою для нього. Він знову звернувся до питання, над яким хотів примусити задуматися російського обивателя....
- “Деталі у оповіданнях А. Чехова” Чехов виступив справжнім новатором як у прозі, так і в драматургії. Оповідання та повісті письменника вражають відсутністю в них яскравого цікавого сюжету – все відбувається, як у житті. Ті події, які розгортаються на сторінках його творів, становлять лише зовнішню канву, а головне – це внутрішній сюжет, зміна самого героя, його...
- “Маленька людина” в оповіданнях і п’єсах А. П. Чехова В людині повинно Бути усе прекрасно: І обличчя, і одяг, і Душа, і думки. А. Чехов Маленька і велика людина. Як порівняти, чи можна взагалі порівнювати людей? Як визначити розмір одного й іншого в цьому “бурхливому світі?” І чи не увагою до “маленької людини”, до звичайної людини обділене наше сьогоднішнє...
- Маленька людина в оповіданнях і п’єсах А. П. Чехова АНТОН ЧЕХОВ ТВОРИ ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ АНТОН ЧЕХОВ “Маленька людина” в оповіданнях і п’єсах А. П. Чехова В людині повинно Бути усе прекрасно: І обличчя, і одяг, і Душа, і думки. А. Чехов Маленька і велика людина. Як порівняти, чи можна взагалі порівнювати людей? Як визначити розмір одного й іншого в цьому...
- Висміювання підлабузництва, самоприниження, чиношанування та малодушності в оповіданнях А. Чехова Антон Павлович Чехов за фахом був лікарем, але славу і визнання принесли йому короткі оповідання. Саме оповідання стали засобом лікування людських над, негативних рис характеру. Кожний рядок, написаний автором, бореться за людяне в людині. Що може бути приємніше за зустріч шкільних друзів? Можна разом пригадати багато веселих і цікавих моментів...
- “Зображення вульгарної людини” в оповіданнях А. П. Чехова У пору самого вищого творчого розквіту Чехов пише кілька оповідань про інтелігенцію. Він б’є тривогу, попереджаючи, що люди, покликані вести за собою народ, перетворюються в обивателів, деградують під впливом середовища, у яке попадають. Найдужчим, на мій погляд, є оповідання “Іонич” (1898 р.). Сюжет оповідання простий: молода, розумна людина попадає у...
- Значення художніх деталей у оповіданнях А. П. Чехова Л. М. Толстой казав, що твори А. П. Чехова зрозумілі і споріднені не тільки всякому росіянину, але і усякій людині взагалі. Дійсно, головною темою творчості Чехова (як Толстого і Достоєвського) став внутрішній світ людини. Але художні методи, художні прийоми, які використовували у своїй творчості письменники, різні. Чехов по праву вважається...
- Роль художніх деталей в оповіданнях А. П. Чехова У Творчості Антона Павловича Чехова оповідання займає особливе місце. Він був одним з улюблених жанрів письменника. Характерною рисою оповідання як літературного жанру є його порівняно невеликий обсяг, що робить досить скрутним застосування великих описів. Тому для письменника, що працює в цьому жанрі, особливо важливо вміти передати ідею за допомогою художніх...
- Тема духовного переродження людини в оповіданнях А. П. Чехова Чехов – майстер короткого оповідання, і предметом дослідження в них найчастіше для письменника стає внутрішній світ людини. Він був непримиренним ворогом вульгарності і міщанства, ненавидів і зневажав обивателів, їх порожню і безцільно життя, позбавлену високих прагнень та ідеалів. Головне питання, яким задається А. П. Чехов протягом усього свого творчого шляху,...
- Смішне й смутне в оповіданнях А. П. Чехова У творах Чехова величезне число відтінків комедійного й драматичного. Чим більше вдивлявся письменник у найпростіші життєві ситуації, тим до більше несподіваних висновків приходив. Гумористичні обставини раптом оберталися драмою, а сумні події перетворювалися у фарс. Все це виражено у творах Чехова, де, як у житті, переплітаються смішне й смутне Письменникові хочеться,...