Особливості романтичного бачення В. А. Жуковського
1. Заворожливий голос серця. 2. Перемога чистого серця над долею. 3. Страшний і таємний мир. 4. Особливості двоемирия.
Мрія й дійсність зливаються в любові. В. В. Набоков. Творчість В. А. Жуковського доводиться на період романтизму, одного із самих загадкових напрямків у російській літературі. Кожний з письменників і поетів вносить у нього свої особливі відтінки й штрихи.
Свій вплив на цей напрямок накладає класицизм. Він іде з літературної арени, залишаючи розчарування в здатностях людини раціонально сприймати цей мир. Тому в якості головної
Такими і є герої балад Жуковського, які дослідники називають “театром страстей”. У баладі “Людмила” героїня вирішує, що для неї немає місця на цьому світлі, тому що не повернувся з далеких Країн її улюблений. Для неї життя закінчилося Вона не хоче не слухати
Дівчина живе у своєму внутрішньому світі. Вона не хоче нікого туди впускати. Культ чутливості, характерний для романтизму, яскраво представлений у цьому образі.
Рано життям насолодилося, Рано життя моя затьмарилася, Рано колишнього років врода Що дивитися на небеса? І з нею згодна природа, що у баладах поета-романтика є відбиттям внутрішнього миру героїні. Тобто не тільки за словами дівчини, але й по навколишньому пейзажі ми можемо догадатися про те, що діється в її душі. … З гір простягнені довгі тіні; И лісів дрімучі сіни, И зорцало хитких вод…
Але в романтичний мир В. А. Жуковського втручається не тільки природа, але й різні фантастичні явища. У такий спосіб у баладі “Людмила” є їздець, що потрапив на ганок дівчини. Він дуже неї налякав. Але страх проходить тоді, коли дівчині здається, що вона довідається голос коханої людини. Однак автор нагнітає обстановку Крім знайомого голосу чутно уханье сов, неспокійне іржання коня, тривожне мовчання бору.
І після цього автор розповідає про страшний і таємний будинок цього незваного гостя. “Де ж, скажи, твій тісний будинок?” “Там, у Литві, краї чужому: Хладен, тихнув, відокремлений, Свіжим дерном покровенний; Саван, хрест, і шість досток. Їдемо, їдемо, шлях далекий”.
И дівчина зважується на розпачливий учинок! Вона не упокорюється з тим, що їй підготувала доля. Людмила, як щира романтичная героїня, готова піти проти світла для того, щоб у її серце знову оселилася любов і те полум’яне почуття, з яким їй довелося розстатися. Тому дівчина відправляється в новий і дивний будинок свого улюбленого.
По дорозі він не раз її запитує про те, чи не боїться вона. При цьому з кожним відрізком шляху атмосфера стає усе більше дивною Для створення такої картини використовується не тільки образ коханого – мерця, але й природні картини. Вони ж створюються за допомогою особливих фарб (тіні, димові хмари), звуки (шерехи, спів повітряних ликів), образів (могили, чорний ворон). У такий спосіб обстановка навколо мандрівників нагнітається, ситуація поступово розжарюється. Це теж одна з характеристик романтичного добутку У момент, коли подорожани, нарешті, досягають наміченої мети, автор показує напругу, що досягла межі.
Раптом – глухий підземний грім; Страшно дошки затріщали; Кістки в кості застукали; Пил взвилася; обруч хлоп; Тихо, тихо розкрила труна… Людмила розуміє, що її коханий умер у литовській землі. Але вона, корячись тільки свої почуттям, треба за ним Смерть дівчини підносить автором ні як трагедія, а як рятування від страждання. Людмила домоглася того, чого хотіла: творець почув її стогін і сум і зміг з’єднати з коханим.
Незважаючи на те що головна героїня загинула, вона змогла перемогти долю, що приготував їй зовсім іншу долю. Таке відношення до життя характерно для добутків романтизму. Жуковський зберігає в цьому добутку всі романтичні традиції, але він вносить у нього й свої особливості. Це містичні й фантастичні тональності, що створюють похмуру картину Порох оставя гробовий З пізнім місяця сходом, Легенею,- світлим хороводом У ланцюг повітряну звилися…
Але такі страшні картини не лякають дівчину, тому що вона перебуває в цей момент поруч із улюбленим. Тому даний образ відповідає уявленню самого поета про людську особистість, що завжди готова до жалю й участі: “…усе в житті до великого засіб…
“. Подібне відношення до людей окриляє Людмилу И вона, незважаючи на те що гине, здобуває крила для того, щоб піднятися “над низинним і прозаїчно тьмяним існуванням”. Саме таке відношення до життя дозволяє їй протистояти долі, що змушує її жити по іншим, далеким їй законам. У такий спосіб письменник будує для своїх героїв зовсім новий мир, у якому пропонує їм існувати.
І він здобуває особливі риси “прекрасного далека”. Таке своєрідне двоемирие й створює Жуковський у баладі “Світлана”. Починається добуток з того, що дівчини сіли ворожити. Але до них Світлана приєднуватися не хоче.
Вона тужить за улюбленим, тому не підкорятися тим веселощам, що панує в душах її подруг. Так, у добутку створюється два різних мири: один – реальний, другий – щиросердечний. Саме другий і висувається для дівчини на перший план Учинки романтичних героїн не передбачувані.
Такий і є Світлана. Вона намагається в реальному світі жити за іншими законами, підкоряючись тільки своїм почуттям і емоціям. І вони ведуть неї до “магічного” столу, на якому коштують дзеркало й свіча. Боязкість у ній хвилює груди, Страшно їй назад глянути, Страх туманить очі…
У добуток знову вторгаються елементи, характерні для творчості поета, – фантастичні речі Вони відбувається із простими людьми, тим самим вириваючи їх із щоденності й несучи в зовсім інший світ. Страшна атмосфера нагнітається й за допомогою розділових знаків. При описі того, що чує Світлана, автор постійно використовує многоточие. Здається, що оповідання тільки починається, але воно відразу переривається.
Потім триває, але знову обривається. У такий спосіб створюється рваний ритм оповідання, що ще більше нагнітає обстановку Можливо, це й позначається на самій Світлані, настрої й почуття якої, як романтичної героїні, мінливі. Вона з легкість сідає за вершником, що приїхав за нею. Дівчина готова піти за улюбленим на край світла.
Але коли він пролітає повз церкву, їй стає моторошно. Пущі дівиця тремтить; Коні мимо; друг мовчить, Блідий і сумовитий. Але Світлана продовжує протистояти тій долі, що була їй уготована. Вона й далі треба за коханою людиною.
Почуття не зупиняють дівчину й тоді, коли вона залишається одна в порожній хатині із труною. Але насправді те, що Світлана бачила у водохресну ніч, виявилося просто жахливим сном. Однак автор зміг створити в цьому добутку настільки реальний мир, що ми всі повірили в те, що бачила дівчина в самотній хатині. У цьому добутку В. А. Жуковський залишає героїню в живі. Вона не платить за свої почуття, які стають єдиною дороговказною зіркою в цьому житті.
Тому автор обрамляє страшне оповідання яркою й барвистою картиною водохресного вечора й наступного дня. А сам пише про те, що не варто лякатися таких страшних снів. ПРО! не знай цих страшних снів Ти, моя Світлана… Будь, Творець, їй покрив!
Ні суму рана, Ні хвилинного смутку тінь До неї так не торкнеться; У ній душу як ясний день… В останньому рядку цього уривка поет говорить про те, що він найбільше цінує в житті людини – це чиста і ясна душа. Такими й з’являються дві його героїні – Людмила й Світлана. Нехай у них різна доля, що неодмінно зіштовхує їх зі страшним вжизни.
Але обидві кристально чисті душі вірні своїм коханим. Вони безневинні й прекрасні з перших до останніх рядків добутку. Саме на цьому й акцентує своя увага автор, показуючи тим самим у своїх баладах, що щиросердечна щедрість, чистота й безвинність здатні приносити щастя її власникам. Але таке барвисте, але в той же час фантастичне оповідання Жуковський зміг створити завдяки особливостям такого напрямку як романтизм. Воно має в його творчості визначальне значення
Схожі твори:
- Балада В. А. Жуковського “Світлана” Балада В. А. Жуковського “Світлана” є твором романтизму. Тут описані почуття, піднімає людини: “Милий друг далеко; Мені доля померти в смутку самотньою”. Світлана любить, страждає, вірить, боїться, дуже багато почуттів вона відчуває у баладі. Світлана є ідеальним героєм, героєм мрії Жуковського. Вона селянка, красуня, дуже добра, щаслива, що не зовсім...
- Поезія й життя в баладі “Світлана” В. А. Жуковського В. А. Жуковський – відомий поет, майстер поетичного слова, тонкий знавець російської культури й фольклору. У баладі “Світлана” автор реалістично описав російський побут, народні обряди, розкрив російську душу, таку щедру, трепетну й гарячу. Життя російської людини раніше тісно була пов’язано із традиціями й обрядами. По знаменнях долі або природи коректувалося...
- Лірична героїня в баладі “Світлана” В. А. Жуковського В. А. Жуковський – відомий поет, майстер поетичного слова, тонкий знавець російської культури й фольклору. У баладі “Світлана” автор реалистично описав російський побут, народні обряди, розкрив росіянку душу, таку більшу, щедру, трепетну й гарячу. Життя російської людини раніше тісно була пов’язана із традиціями й обрядами. По знаменнях долі або природи...
- Переказ балади Жуковського В. А. – Світлана Світлана – героїня балади, написаної, як і інша Балада Жуковського, “Людмила”, на тему “зразкової” балади німецького поета Г.-А. Бюргера “Ленора”, – повернення нареченого-мерця за своєю нареченою і їхній шлях до труни. “Світлана” – спроба створення ідеального національного характеру, “росіянці душі”, який її бачив і розумів поет. Відмітні риси цього характеру-душі...
- Внутрішня логіка романтичного мистецтва приводить Гюго Віктор Гюго – син наполеонівського генерала, глава прогресивних романтиків, пер Франції, великий гуманіст, один із учасників і правдивих істориків бурхливих і стрімких подій XIX століття. Шлях Гюго-поета, драматурга, прозаїка, теоретика романтизму і суспільного діяча охоплює більш, ніж півстоліття, і дотепер надихає на справедливі і розумні справи. Його мистецтво насичене такими...
- Риси романтичного героя в образі Мазепи Мазепа чудово підходив на роль романтичного героя байронічного типу. “Його історія, заснована на екзотичних реаліях, містила сюжет нещасливого кохання і жорстокої кари. Нескінченний галоп коня є водночас знаряддям долі, яка готувала Мазепу до великих політичних звершень. Навіть остаточна поразка гетьмана приносить йому додатковий німб мучеництва”, – зазначав польський дослідник Я....
- “Образ романтичного героя Максима Гримача” Кожен твір має власних героїв, в деяких випадках, якщо твір не позбавлений драматизму, ці герої є романтичними. Повість відомої української авторки Марко Вовчок під назвою “Максим Гримач” розповідає трагічну історію Максима Гримача, який мав двох дочок. Драматизм повісті розкривається завдяки показуванню того, які наслідки виникли через особливі відносин між батьком...
- “Риси романтичного героя у поемі “Мазепа” Джорджа Байрона” Життєвий шлях та діяльність одного з видатних представників українського народу гетьмана Мазепи потребує вдумливого і глибокого вивчення. Бо його так звана “зрада” Петрові I, якою заклеймили його деякі історики, і яка відбулася під Полтавою у 1709 році, можливо була зовсім не зрадою, а вкрай необхідним заходом заради спасіння української державності....
- Співіснування романтичного й обивательського у повісті Гріна “Пурпурові вітрила” Сьогоднішнє життя не балує нас романтикою, чимось піднесеним. Ми задихаємося й нікчемніємо у буденних турботах і, раптом усвідомлюючи це, підводимо очі до неба й немовби підносимося. Але вистачає нас ненадовго: буденщина має властивість затягувати. І все рідше й рідше задивляєшся в блакитну височінь чи на яскраві зірки. І доводиться самого...
- Образи бачення довколишнього світу (лірика Івана Малковича) Народився в с. Березові Нижньому Косівського району на Івано-Франківщині у селянській родині. Закінчив Івано-Франківське музичне училище (клас скрипки), філологічний факультет Київського державного університету ім. Т. Г. Шевченка. Працював редактором видавництв “Веселка”, “Молодь”. У 1992 році заснував власне видавництво “А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА”, з якого побачили світ близько півсотні чудових дитячих книжок українською мовою....
- Бачення молодим Шевченком трагічних подій в Україні 1768 року Шевченко був гнівним голосом українського поневоленого народу, в пам’яті якого дотлівали останні задимлені головешки з гайдамацьких пожеж, а бурхлива епоха щемливим болем одлунювала в розлогих душах сліпих бандуристів – Україна була потрощеною бандурою з обірваними струнами. У 1768 році селянське повстання охопило всю Правобережну Україну. Коліївщина (коліями називали учасників цього...
- “Листування” Вяземського й Жуковського Своє сприйняття сформованій тоді ситуації Вяземський емоційно передав у листі Жуковському від 22 серпня 1809 року: “Дякую тобі і цалую за відповідь Шаликову. Зізнаюся, мовчання твоє дратувало мене, і це вже брав зброю за тебе. Пиеса і написана, і може бути, буде цікавий і вийшла друком Рус. Віснику”. Показово, що...
- Визначте риси характеру та світогляду романтичного героя на прикладі поеми Д. Н. Г. Байрона “Мазепа” Поема “Мазепа” Байрона – це ліро-епічний твір, тому що в ньому наявна розповідь про події, вчинки персонажів, і водночас змальовані ліричні переживання героя, розвиток його емоцій, його внутрішній світ. “Мазепа” – романтичний твір, в ньому наявний романтичний герой, це український гетьман. Образ Мазепи у Байрона такий – це сильна людина,...
- Реакція Вяземського публікацій Жуковського Особливе співчуття Вяземського викликала здатність Кантемира “сміливо і натяків схоплюватися з усіма пороками, з усіма дуріннями і на забобони, які панують у суспільстві”, і “подолати їх силою істини і розуму”. Симптоматичною є різниця у акцентах щодо цілей сатирика Жуковським та її рецензентом. Жуковський бачив завдання сатири в “осміянні людських помилок,...
- Аналіз вірша Жуковського “Листок” Вірш був написаний в 1818 році. У цей час поет перебував у Петербурзі і перебував на службі у государя – імператора як вчителі російської мови у великої княгині Олександри Федорівни. Пережив заміжжя М. Протасової в 1817 році. Для 24 – річного Жуковського це розквіт творчості. Особиста драма поета і пов’язане...
- Аналіз вірша Жуковського “Квітка” Вірш було написано в 1811 році, безсумнівно, факти біографії впливають на зміст вірша. “Квітка” – не виняток. Кожен, хто знайомий з біографією Жуковського знає, що рік написання вірша став роком розлуки, роком останнього пояснення з Машею Протасової і, звичайно, ця подія особистому житті відбилося в темі та ідеї цього вірша....
- Аналіз балади Жуковського “Кубок” Василь Андрійович Жуковський – один із кращих літературних особистостей РФ. Одержавши гарне утворення, відмінно володіючи іноземними мовами, він рано почав писати вірші й перекладати іноземних поетів. Одним з його відомих добутків є балада “Кубок”. Балада починається зі слів підступного царя: “Хто, чи лицар знатний иль латник простій, у ту безодню...
- Ліричний герой В. А. Жуковського В. А. Жуковський по праву вважається одним з найяскравіших російських поетів-сентименталистов, розвинули цей літературний метод в ліриці до величних масштабів і забезпечили плавний і закономірний перехід до романтизму. Ранні вірші поета пройняті сентиментальними настроями, в пізніх ж можна-знайти характерні для романтизму теми й образи. Разом з тематикою, проблематикою і загальним...
- “Вісник Європи” Жуковського і увагу до нього з боку Вяземського Чільну увагу Вяземський приділив публікаціям Жуковського в “Віснику Європи” (це відповідало їх домінуючому стану збірнику: семеро з дев’яти), і тим, у яких автор постає як критик і публіцист, а чи не белетрист. Такий їхній підхід цілком закономірне у світі власних творчих переваг рецензента. Його приваблювала і велика просвітницька, багато в...
- Вірш В. А. Жуковського “Море” Безмовне море, блакитне море, Відкрий мені глибоку таємницю твою. Таємниця моря хвилює поет. Море завжди мінливе, воно як би з’єднане з небом: у гарну погоду спокійне, ясне, а в погану – неспокійне. Воно – як людина, як сам поет. … Іль тягне тебе з земния неволі Далеке, світле небо до...