Особливості народного характеру в прозі А. П. Платонова. Сила жіночого характеру в оповіданні А. П. Платонова “Піщана вчителька”
1. Творчість Платонова. 2. Особливості народного характеру. 3. Сила жіночого характеру в оповіданні “Піщана вчителька”. Творчість Платонова є одним із самих значних явищ у літературі XX століття Перший етап творчості пов’язана із пролеткультом.
Основною темою творчості Платонова була ідея перебудови за допомогою техніки. Велике значення мають публікації про народно-господарські проблеми, посуха, перемоги армії, релігія, багато ідей пов’язані з ідеями пролеткульту. Визначальної для Платонова є ідея відродження. Народ відігравав
Люди здатні перетворювати мир, перемагати, жити й тоді, коли життя здається неможливою. Новела “Фро” – поема про несвідому красу почуття любові, очікуванні материнства. Не випадково в центрі всієї групи героїв (чоловік – інженер, заворожений якимись таємничими машинами; батько Фро, старий машиніст; сама героїня Фрося – Фро) виявляється жінка, мудра природністю почуттів, вірністю інстинктам любові, обов’язку продовження роду людського Прославити людство, уразити його сенсацією відкриття
Справжнім шедевром світової прози є повість “Джан”. Таку віру в людину, таку силу історичного оптимізму в художнику ХХ століття важко із чим-небудь зіставити. Людина серед пісків… Серед особливого простору, де він коштує рівно стільки, скільки “коштує” його мужність, його душу…
Де не можна бути утриманцем, що перекладає всі труднощі на інші. У пустелі треба бачити мир дуже зірко – не фізичним зором, а за допомогою пам’яті, уяви. Пустеля безмовна, не “балакуча”, але скільки невиречених слів почує тут чуйне серце, які глибокі “подихи” донесуться звідси до нього! Схід лише дрімав тисячоріччями, зітхаючи серед сонячного достатку, але скільки великих ідей народжувалося серед цих подихів, у гаданій його ліні… И в сутності, весь подвиг головного героя “Джан” комуніста Чагатаева, що виводить народ “джан” – символічний образ всіх самотніх, кинутих, знедолених – з полону марної западини в пустелі, був перемогою над цими “гальмами” покірності, роз’єднання, що знесилювали людей.
Платонов писав: “Писати треба не талантом, а “людяністю” – прямим почуттям життя”, – і сам писав всім життям, втягуючи в будь-яку картину самі далекі духовні й фізичні враження, роздуми багатьох лет. Приклад тому – чудесне оповідання “Липнева гроза”. Л. Н. Толстой один раз сказав про можливості людини: “Я переконаний, що в людину вкладена нескінченна не тільки моральна, але й фізична сила, але разом з тим на цю силу покладене жахливе гальмо – любов до себе, або, швидше за все, пам’ять про себе, що робить безсилля. Але як тільки людина вирветься із цього гальма, він одержує всемогутність”.
Герої Платонова живуть по цьому принципі, це звичайні люди зі своїми достоїнствами й недоліками, але всіх їх поєднує велич простих серць. Маленька людина в добутках Платонова більше значимо, чим герой самодостатній, яскравий і самобутній. Саме “маленька людина” стоитближе до розуміння життя й більше, ніж всіх інших готів зрозуміти й полюбити що-небудь крім себе У добутку “Ямська слобода” героєм є забита людина – “бомж”.
У революційну епоху Филат усвідомлює, що він теж особистість. Через усвідомлення самого себе як особистості Филат приходить до розуміння революції. Добутку Платонова дуже глибокі й виконані змісту. До особливостей народного характеру Платонова можна віднести здатність людини бачити й розуміти навколишню дійсність, почувати життя Оповідання “Піщана вчителька” – одне з яскравих і ємних добутків Платонова. В оповіданні події розвертаються в 20-е роки XX століття в селі Хошутове, “на границі з мертвою середньоазіатською пустелею”, куди після закінчення училища направили молоду вчительку Марію Никифорівну й де вона “побачила тяжкий і майже непотрібну працю, – тому що розчищені місця знову завалювало піском, – мовчазну бідність і смиренний розпач”.
Від цієї обтяжуючої обстановки “міцна, весела, мужня натура Наришкіній початку губитися й потухати. Довгі вечори Марія Никифорівна думала, що їй робити в селі, приреченому на вимирання”. Надії на допомогу батьків учнів у неї не було, тому що “селяни на школу дивилися равнодушно, вона їм була не потрібна в їхньому положенні. Селяни підуть куди завгодно за тим, хто допоможе їм здолати піски, а школа стояла осторонь від цієї місцевої селянської справи”.
Героїня оповідання знайшла вихід з положення: “У школі треба зробити головним предметом навчання боротьбі з пісками, навчання мистецтву перетворювати пустелю в живу землю”. Оповідання “Піщана вчителька” є одним із кращих оповідань Платонова, створених у двадцяті роки. Молода вчителька, лише недавно сама закончившая навчання, зустрілася віч-на-віч із природною стихією. Сіло, у яке вона потрапила, було майже занесене піском.
На вулицях лежали цілі замети піску, що доходив до підвіконь будинків. Щодня селянам доводилося очищати садиби від піщаних заметів Молода вчителька вперше зштовхнулася з важкою дійсністю, але не впала духом. Мужньо вона почала роботу в школі. Учителька зібрала підписи селян і принесла заяву в окружний відділ народного утворення, вона просила допомогти селянам у боротьбі з піщаною стихією.
В оповіданні письменник показало високу моральну силу дівчини, що не здалася перед труднощами. Марія Никифорівна переконала селян посадити лісові захисні смуги навколо зрошуваних городів По її рекомендаціях були посаджені сосни, що зберігають вологу й посіви, що зберігають, від піщаних вітрів. Селяни перейнялися вірою в молоду жінку. Образ сильної й сміливої жінки розкривається перед читачем у цьому оповіданні. Марія Никифорівна допомогла народу перебороти стихію, що розбушувалася.
У цьому оповіданні звелися воєдино дві основні теми творчості Платонова. Він показав силу народного характеру – і свою віру в можливість перетворення природи людськими руками
Схожі твори:
- Особливості народного характеру в повісті Платонова “Котлован” А. П. Платонов в одному зі своїх самих значних добутків – повести “Котлован” – відбив усе противоречия сучасної йому епохи “будівництва світлего майбутнього”, глянувши на цю епоху очами простого народу. Всі герої повести – прості люди, представники повітової Росії, здибленої революційними перідрягами. Вони – люди маленькі, “недорікуваті й непотужні”, важко...
- Моя вчителька (роздуми над віршем А. Малишка “Вчителька”) Рідна школа. Перша вчителька. Добру пам’ять про них зберігає людина все життя. Саме перша вчителька введе маленьку дитину в казковий світ знань, вона навчить не тільки навчить читати і писати, а й бути доброю, чуйною, чесною і розуміти, що це таке – бути справжньою людиною. Теплотою і ніжністю оповитий образ...
- Велич простих сердець у прозі А. П. Платонова Усе можливо – і вдасться усе, Але головне – сіяти душі в людях. А. Платонов До середини 30-х років, переосмисливши свій досвід публіцистики, досягнення романтика і сатирика, А. Платонов наново відкрив для себе Пушкіна. Великому поету присвячена стаття “Пушкін – наш товариш” і найзначніша, яка стала відомою читачеві після смерті...
- Велич простих сердець у прозі А. Платонова АНДРІЙ ПЛАТОНОВ ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ АНДРІЙ ПЛАТОНОВ Велич простих сердець у прозі А. П. Платонова Усе можливо – і вдасться усе, Але головне – сіяти душі в людях. А. Платонов До середини 30-х років, переосмисливши свій досвід публіцистики, досягнення романтика і сатирика, А. Платонов наново відкрив для себе Пушкіна. Великому поету...
- Особливості прози Платонова Як непоправний ідеаліст і романтик, Платонов вірив в “життєву творчість добра”, в “мир і світло”, що зберігаються в чоловеческой душі, у займається на горипарасолі історії “зорю прогресу человечества”. Як письменник-реаліст, Платонов бачив причини, що змушують людей “заощаджувати свою природу”, “виключати свідомість”, переходить “зсередини зовні”, не залишаючи в душе ні єдиного...
- Особливості прози А. Платонова Непоправний ідеаліст і романтик, Платонов вірив в “життєву творчість добра”, в “мир і світло”, що зберігаються в людській душі, узорю прогресу, що займається на обрії історії “, людства”. Письменник реаліст, Платонов бачив причини, що змушують людей “заощаджувати свою природу”, “виключати свідомість”, переходити “зсередини зовні”, не залишаючи в душі ні єдиного...
- Усвідомлення необхідності жалю й поваги до людини в оповіданні А. П. Платонова “Юшка” Оповідання А. П. Платонова “Юшка” необхідно читати кілька разів, щоб краще зрозуміти щирий зміст добутку. На перший погляд тут мова йде про людину, про яке можна сказати, що він “не від миру цього”. Дійсно, Юшка не схожа на всіх навколишнім. Його разюча несхожість на інші не має пояснення. Юшка таким,...
- Зображення російського жіночого національного характеру в “Повістях Белкина” У розвитку російської художньої прози значення А. С. Пушкіна особливийале велико: адже в нього майже не було попередників. На набагато більше низькому рівні, у порівнянні з поезиїй, перебувала літературна мова прози. Тому перед Пушкіним-Прозаикому встала винятково важка задача обробки матеріалу даної області словесного мистецтва. Прозаические жанри залучали своєї більший дохідливістю....
- Чириков: до проблеми мифопоетики народного характеру Багато в чому типологически подібно вирішується проблема народного характеру в Е. Н. Чирикова в збірнику легенд і переказів, даних у яскравій авторській інтерпретації, – “Волзькі Казки ” (1916). Безсумнівна значимість для письменника образа людини з народу, що допомагає героєві-інтелігентові в усвідомленні вічних істин. Помітна й тенденція до міфологізації такого роду...
- Справжній тип російського народного характеру в “Лівші” Н. С. Лєскова 1. Кращі риси російського народу в Лівші. 2. Самобутність і талановитість героя. 3. Патріотизм Лівші. 4. Трагічність образа. Лісочків – самобитнейший письменник росіянин, далекий усяких впливів з боку. Читаючи його книги, краще почуваєш Русь… М. Горький В основу своєї відомої розповіді “Лівша” Н. З. Лєсков поклав народний жарт про те,...
- Від “зовнішнього” людини до “таємного” (по повісті А. П. Платонова “Таємна людина”) Ім’я самобутнього російського письменника Андрія Платоновича Платонова (Климентова) не дуже давно стало відомо широкому колу читачів. До сожале нию, його дивна проза, вистраждана, по власному визнанню автора, ” серцем, щооголилося,”, довгий час залишалася примусово незатребуваної читачами. Дійсно, у прози Платонова важка доля. В 1927 р. відбувся його яскравий дебют: збірник...
- Сила народного духу в повісті О. Довженка “Україна в огні” Із творів Олександра Довженка, із його фільмів та щоденникових записів доходимо висновку, що найбільше ця непересічна людина любила свій народ і правду, сувору і водночас героїчну правду життя. У кіноповісті “Україна в огні” показано саме таку правду про страшні часи Другої світової війни на території України. Повість була заборонена, Довженка...
- Сила волі до життя пораненого воїна в оповіданні “Воля до життя” О. Довженко в своєму оповіданні “Воля до життя” змалював звичайних людей у екстремальній ситуації. Основою цього оповідання було саме життя воєнних років. Головний герой твору – звичайний боєць Іван Кармалюк. Важко поранений, він усіма силами намагається вижити: незважаючи на біль, затискає розірвану артерію, бореться з газовою гангреною, навіть коли вже...
- Маруся Чурай – втілення українського жіночого характеру (За романом Л. Костенко “Маруся Чурай”) Ліна Василівна Костенко – одна з найвидатніших українських поетес XX століття. Її перу належать кілька відомих поетичних збірок. До сьогодні Ліна Костенко веде активну публіцистичну й громадську діяльність. Твір поетеси, який заслуговує на особливу увагу, називається “Маруся Чурай”. “Історичний роман у віршах”, – так сама авторка визначила жанр цього твору....
- “Моя перша вчителька – шановна та літня людина” Перша вчителька – важлива людина в житті кожної людини. У певному сенсі її навіть можна порівняти з батьками дитини. Саме від неї дитина отримує найбільш цінну інформацію у своєму житті, завдяки першій вчительці дитина нерідко вчиться читати і писати. Приємна пам’ять про першу вчительку супроводжує людину під час всієї решти...
- Сила характеру Катерини в драмі А. Н. Островського “Гроза” У Катерині бачили ми протест проти кабановских понятий про моральність, протест, доведений до кінця. Н. А. Добролюбов П’єса Островського була написана в 1859 році, під час підйому революційного руху мас, в епоху, коли особистість вставала на боротьбу за своє розкріпачення. “Гроза”, на думку Н. А. Добролюбова, “самий рішучий твір Островського”,...
- Твір про війну за творчістю А. Платонова Андрій Платонов почав писати дуже рано. Він ставиться до письменників зі славою, що розпалюється чим далі, тим більше. При житті його видавали дуже мало. Платонов писав у своїх статтях, оповіданнях, повістях, романах про усім: про важку працю робітників і селян, про інтелігенцію, про науку, про спорт, про фантастику, про будівельників...
- Мої роздуми над піснею А. Малишка “Вчителька” Школа і перша вчителька – це найдорожче з нашого дитинства, те, що людина проносить через життя. Я з глибокою вдячністю згадую свою першу вчительку Ніну Іванівну. Адже колись вона, усміхнена, з барвистими квітами в руках, повела нас до країни знань. Із надзвичайним терпінням вчила не тільки читати й писати, а...
- Сила характеру Катерини у драмі О. М. Островського “Гроза” П’єса Островського написана в середині XІX століття, під час підйому революційного руху мас, в епоху, коли особистість піднімалася на боротьбу за своє розкріпачення. “Гроза”, на думку М. О. Добролюбова, “самий рішучий твір Островського”, тому що в ньому показаний складний трагічний процес розкріпачення душі, яка оживає. У п’єсі темрява бореться зі...
- Образ могутнього народного характеру в повісті “Капітанська дочка” Реальна сцена страти Пугачова пе може не викликати в пам’яті образа чорнобородого мужика із сокирою. І, дивна справа, страта але сприймається як відплата, навпаки, вона наповнює особливим хвилюючим змістом образ із грипевского спа – цьому допомагає калмицька казка! Пугачов зпал, що чекає його, і йшов безбоязно по вибраній дорозі. Співвіднесеність...