Особливості композиції паремій
За композицією паремії дуже різноманітні – від простих узагальнюючих суджень (типу “Ситий голодного не розуміє”, “У єдності сила”), до складних з точки зору структури та змісту тверджень, розуміння яких ускладнюється різними чинниками (підтекстом, іронічним забарвленням). Як і в багатьох інших фольклорних жанрах, тут основну роль відіграє асоціативність та художня образність тексту.
У структурі приказок спостерігаються різні композиційні прийоми: зіставлення – одне явище чи поняття зіставляється з іншим на основі подібності,
Поширена структура приказок
Подібної структури є паремії, де заперечення висловлюється від протилежного: “Хоч плач, хоч гопки скач”, “Хоч криком кричи”, “Хоч вовком вий”, “Хоч трава не рости”. Особливо колоритні приказки, в основі яких лежить прийом карикатури – порівнюються чи зіставляються два тотожні предмети, явища або ознаки, але один компонент подано в прямому значенні, а другий – у карикатурно зміщеному (перебільшено, перекручено, доведено до смішного): “Худий, аж ребра світяться”, “Іде – ледве ноги тягне”. До найпоширеніших відносяться також прислів´я, стрижнем композиції яких є причинно-наслідковий зв´язок: “Що посієш – те пожнеш”, “Як постелиш – так виспишся”.
Як бачимо, паремії можуть будуватись за різними композиційними структурами (симетричними, асиметричними), в основі яких лежать різні смислові аспекти. Окрім названих вище, що є найпоширенішими, може бути велика кількість інших композиційних формул. Наприклад, часто зустрічаються тричленні приказки: “Говори мало, слухай багато, а думай найбільше”, “Обмок, як вовк, обкис, як лис, замерз, як пес”.