ОРІЄНТОВНИЙ КАЛЕНДАРНИЙ ПЛАН З ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ ЗА ПІДРУЧНИКОМ МАРІЇ ЧУМАРНОЇ
№ з/п | Тема уроку | Сторінки Підручника | Дата |
СВІТ НАРОДИВСЯ ДЛЯ МЕНЕ | |||
1. | Вступ. Ознайомлення з підручником. Дмитро Павличко “Рідна мова”. | 1-4 | |
2. | Що більше ми пізнаємо світ, то більшим він стає для нас. Вступ до теми: “Світ народився дія мене”. Марія Чумарна “Осіннє листя облітає”. | 5-7 | |
3. | Ця мудрість пройшла кріль віки. “Казки, міфи і легенди | 8-Ю | |
4. | Життя – це просто дивна кажи, в яку приходимо лиш раз. “Як виникло життя на Землі” (стаття в підручнику). | 11 | |
5. | Життя – це просто дивна каска, в яку приходимо лиш раз (продовження). “Сотворения світу” (з “Книги Буття” Старого Завіту). | 12-15 | |
6. | … Бо прийшли ми у світ – любити! Прислів’я. Загадка. Микола Руденко “Думає | 15-16 | |
7. | Народ скаже – як зав’яже. “Про велетів і майбутніх людей” (переказ). “Лелеки” (легенда). “Соловейко” (легенда). | 17-19 | |
8. | Ну й гарно все придумав Бог… Підсумок за темою “Світ народився для мене”. Акровірш “Легенда”. Дмитро Павличко “Звернення”. Галина Кирпа “Ну й гарно все придумав Бог!”. | 19-20 | |
9. | Урок позакласного читання. | ||
Я НАРОДИВСЯ ДЛЯ СВІТУ | |||
10. | Як людина з’явилася на Землі… Вступ до теми “Я народився дія світу”. Акровірш “Людина”. Марія Чумарна “Перші люди на землі”. | 21-22 | |
11. | Про перших людей. Із книги індіанців кіче “Пополь-Вух”. | 23-25 | |
12. | 3 казки слова не викинеш. Українська народна казка “Яйце-райце”. | 26-33 | |
13. | Перша каска про творення світу. Українська народна казка “Яйце-райце” (продовження). | 26-33 | |
14. | Ти знаєш, що ти людина?.. Василь Симоненко “Ти знаєш, що ти – людина?”. | 34 | |
15. | Із слова починається людина… Вислови про слово. Народна притча “Сила слова”. Акровірш “Слово”. Прислів’я. | 35-36 | |
16. | Урок позакласного читання. | ||
Я СВІТУ У ПРИГОДІ СТАНУ | |||
17. | Коли каска мудрість сіє, тоді народжуються мрії. Вступ до теми “Я світу у пригоді стану”. Акровірш “Казка”. Марія Чумарна “В казковім світі”. | 37-39 | |
18. | Каска – мудрим людям підказка. “Які бувають казки” (стаття в підручнику). Українська народна казка “Ілля Муромець”. | 40-45 | |
19. | Усяке в світі діється, про всяке в кали мовиться. Українська народна казка “Ілля Муромець” (продовження). Прислів’я. | 40-45 | |
20. | Друзі пізнаються в біді. Українська народна казка “Про бідного парубка й царівну”. Прислів’я. | 46-53 | |
21. | Як прийде туга, пізнаєш друга. Українські) народна казка “Про бідного парубка й царівну” (продовження). | 46-53 | |
22. | Праця чоловіка годує, а ліні, марнує. Соціально-побутові казки “Ремесло царевича”, “Золота пшениця”. | 54-56 | |
23. | Поважай кожну людину, бо вона – дитя Боже. Притчі: “Про самарянина”. “Годинникові колеса”. | 57-58 | |
24. | Щоб рибку з їсти, треба в воду лізти. Притчі: “Корінь і стебло”. “Треба нахилитися”. Підсумок за темою. | 58-60 | |
25. | Урок позакласного читання. | ||
РОЗКАЖУ ВАМ БАЙКУ | |||
26. | Що таке байка і хто такий байкар? Вступ до теми “Розкажу вам байку.. Акровірш “Байка”. Іван Франко “Байка про байку”. | 60-63 | |
27. | Не тим цікава байка, що говорить неправду, а тим, що під лушпиною тої неправди криє велику правду. Іван Франко “Байка про байку” (продовження). | 63-66 | |
28. | Перший байкар світу. Езоп. Байка “Лисиця і ворона”. | ||
29. | Здається, байка просто бреше, а справді – ясну правду чеше. Народна байка “Хвалькувата муха”. Леонід Глібов “Муха і Бджола”. | ||
30. | Хоч розповідь кортика й жартівлива, мета її ясна й правдива. Марія Чумарна “Про хвалькуватого Горобця”. Підсумок за темою. | ||
31. | Урок позакласного читання. | ||
МИ – ОДНІЄЇ КРОВІ | |||
32. | Людина – дитя природи. Вступ до теми. Акровірш “Рідня”. Мирослава Кулик “Пахне ліс осінній”. Дмитро Чередниченко “Бабине літо”. Народні прикмети. | 71-72 | |
33. | Світло батьківської любові. Микола Вінграновський “Гусенятко”. | 73-78 | |
34. | Один батько важить більше, ніж сто вчителів. Микола Вінграновський “Гусенятко” (продовження). | 73-78 | |
35. | Мову рідної природи розуміти серцем вчись. Василь Сухомлинський “Гавеня і соловей”. Богдан-Ігор Антонич “Ліс”. Оксана Сенатович “Друже мій”. Загадки. | 78-80 | |
36. | Урок позакласного читання. | ||
КОЛИ ЩЕ НЕ БУЛО ПИСЬМА | |||
37. | До сучасного письма людство йшло поволі… Вступ до теми. Акровірш “Книга”. “Перші писемні знаки” (стаття). | 81-82 | |
38. | Листи, які нелегко читати. Ред’ярд Кіплінг “Як написати найпершого листа”. | 82-89 | |
39. | Страшенно прикро не вміти писати. Ред’ярд Кіплінг “Як написали найпершого листа” (продовження). | 82-89 | |
40. | Нарешті виникло письмо. Предметні листи. “Знамениті дари” (за Геродотом). Найдавніші українські книги. | 89-90 | |
41. | Очі три мати донизу, а душу – вгору. Повчання дітям від князя Володимира Мономаха. Віктор Близнець “Ярослав Мудрий”. | 91-93 | |
42. | Найголовніше й найбільше з усіх наших міст. Анатолій Григорук “Наша столиця Київ”. | 93-94 | |
43. | Урок позакласного читання. | ||
ГЕРОЙСЬКОМУ РОДУ НЕМА ПЕРЕВОДУ | |||
44. | Поля дорожча за життя. Вступ до теми. Акровірш “Україна”. Володимир Малик “Воєвода Дмитро”. | 95-97 | |
45. | Колись вони нові міста творили. “Король Данило” (за Антоном Лотоцьким). Прислів’я. | 97-98 | |
46. | Козацька слава не вмре, не загине. Українська народна пісня “Гей, там на горі Січ іде”. | 99 | |
47. | Справжні герої – захисники рідної землі. Марія Хоросницька “Запорозька Січ”. Підсумок за темою. | 100 | |
48. | Підсумовуємо прочитане за І семестр. | ||
49. | Урок позакласного читання. |
II СЕМЕСТР
(4 години на тиждень)
№ з/п | Тема уроку | Сторінки Підручника | Дата |
3 НОВИМ РОКОМ, 3 КОЛЯДОЮ! | |||
50. | Зима щедра святами. Вступ до теми. Акровірш “Коляда”. “Зимові свята” (стаття). | 101-102 | |
51. | Зиму можна не тільки побачити, зиму можна навіть почути. Платон Воронько “Перший сніг”. Василь Сухомлинський “Як дзвенять сніжинки”. | 103 | |
52. | Краса зими мовою віршів. Марійка Підгірянка “Сипле, сипле, сипле сніг”. Загадка. | 104 | |
53. | У лісі грається зима. Олександр Копиленко “У лісі взимку”. Скоромовка. Загадка. | 105-106 | |
54. | Колядуємо та віншуємо. Колядка “Добрий вечір тобі…”. Посівання “Сію, сію, посіваю…”. | 107 | |
55. | Вже Різдво прийшло до хати, всім пора колядувати! Віншування “Я маленький хлопчик”. Підсумок за темою. | 108 | |
56. | Урок позакласного читання. | ||
ФАНТАСТИЧНІ МАНДРІВКИ У СВІТІ ЧУДЕС І В КОСМОСІ | |||
57. | Де найкраще місце на землі? Вступ до теми. Акровірш “Земля”. | 109 | |
58. | Новорічні диви. Моріс Метерлінк “Блакитний птах” (уривки з п’єси). | 110-119 | |
59. | В новорічну ніч усе таке казкове… Моріс Метерлінк “Блакитний птах” (продовження). | 110-119 | |
60. | То ж мріймо, скільки душа наша просить, вона нам в майбутньому щастя приносить. Моріс Метерлінк “Блакитний птах” (продовження) | 110-119 | |
61. | Без пригод не бути дитинства. Всеволод Нестайко “Дід Мороз у підвалі” (уривок із повісті “Чарівні окуляри”). | 120-128 | |
62. | А воно таки приємно – робить добро таємно. Всеволод Нестайко “Дід Мороз у підвалі” (уривок із повісті “Чарівні окуляри”). Продовження. Марія Чумарна “Біле ангелятко”. | 120-128 | |
6.2. | Подорожі і мандрівки. Українська народна казка “Як Іван до Сонця ходив”. | 129-133 | |
64. | Найдавніші мандрівники – герої казок. Українська народна казка “Як Іван до Сонця ходив” (продовження). | 129-133 | |
65. | Урок позакласного читання. | ||
66. | Розумний з книжок знання бере. “Зірка на ім’я Сонце” (з книги “Планета Земля”). Прислів’я. “Український робінзон” (стаття). | 133-134 | |
67. | Де руки и охота, там скора робота. Ігор Федів та Вал. Злотополець “Життя та дивовижні пригоди козака Миколи на безлюдному острові”. | 135-139 | |
68. | Не тільки вижити, а й залишитися людиною. Ігор Федів та Вал. Злотополець “Життя та дивовижні пригоди козака Микати на безлюдному острові” (продовження). | 135-139 | |
69. | Щасливий, хто сни має милі! Льюїс Керрол “Пригоди Аліси в Дивокраї” (уривки з повісті). “Білий кролик”. | 140-142 | |
70. | Діти повинні жити у світі краси, гри, казки, фантазії і творчості. Льюїс Керрол “Як Алісу вигнало вгору”. Скоромовки. | 142-144 | |
71. | У світі немає нічого кращого за дружбу. Антуан де Сент-Екзюпері “Маленький принц” (уривки з повісті). ІІІ частина. | 145-146 | |
72. | Не варто гніватися на дорослих. Антуан де Сент-Екзюпері “Маленький принц” (уривки з повісті). IV частина. | 146-149 | |
73. | Подбаймо про Землю разом. Антуан де Сент-Екзюпері “Маленький принц” (уривки з повісті). V частина. | 149-152 | |
74. | Урок позакласного читання. | ||
75. | Всесвіт нам бентежить мрії. “Про астероїди” (з “Енциклопедії.). “Про Місяць” (жарт). “Стародавня астрономія” (із книги “Найцікавіше про космос”). | 152-153 | |
76. | Якби всі жили у мирі і злагоді… Марія Чумарна “Планета рожевого світанку”. | 154-160 | |
77. | Нема пам’яті – і нема майбутнього. Марія Чумарна “Планета рожевого світанку”. Продовження. | 154-160 | |
78. | Нема землі такої, як у нас. Василь Симоненко “Я не бував за дальніми морями”. Анатолій Качан “Летючий корабель”. | 161-162 | |
79. | Підсумок за темою. | ||
80. | Урок позакласного читання. | ||
ЛІТЕРАТУРНЕ КОЛО | |||
81. | Серед книжок, як і серед людей, можна потрапити в гарне товариство. Вступ до теми. Акровірш “Література”. Улюблені письменники. | 163-164 | |
82. | Жила колись на світі Леся… Леся Храплива “Колись весною на Волині”. | 164-168 | |
83. | На шлях я вийшла ранньою весною… Леся Хропливо “Колись весною на Волині” (продовження). | 164-168 | |
84. | Вчитаймося в Лесине слово іскристе. Леся Українка “Тішся, дитино, поки ще маленька”. | 168-169 | |
85. | Ні, я жива, я вічно буду жити… Леся Українка “Хотіла б я піснею стати…”, “Вже сонечко в море сіда…”. | 169-170 | |
86. | Шевченкові твори сяють, мов зорі. Тарас Шевченко “Що воно там, за горою?” (уривок з повісті “Княгиня”). | 171-173 | |
87. | Тарасові думки будуть жити віки. Тарас Шевченко “Що воно там. за горою?” (уривок з повісті “Княгиня”), Продовження. | 171-173 | |
88. | Урок позакласного читання. | ||
89. | Вчитайтеся, вслухайтеся в Шевченкове слово… Тарас Шевченко “І досі сниться…”. | 174 | |
90. | Хто Шевченка прочитав, той багатший серцем став. Тарас Шевченко “Ой діброво, темний гаю”. Прислів’я. | 174-175 | |
91. | Маленька казка, а розуму навчає. Іван Франко “Лисичка і Рак”. | 176-177 | |
92. | Франко і поезія. Іван Франко “Розвивайся, лозо, борзо”. | 177 | |
93. | Краса природи в поемі Максима Рильського. Максим Рильський “Цвітуть бузки, садок біліє”. | 178 | |
94. | Що означає бути людиною? Максим Рильський “Синові”. | 178-179 | |
95. | Урок позакласного читання. | ||
96. | Дивний мрійник з очима дитини і розумом філософа. Павло Тичина “Як Дуб із Вітровієм бився”. | 180-181 | |
97. | Якими можуть бути дуб і вітер? Павло Тичина “Як Дуб із Вітровієм бився” (продовження). | 180-181 | |
98. | Королева української поезії. Ліно Костенко “Веселий дощ”. | 182 | |
99. | У світлому храмі природи. Ліна Костенко “Природа мудра”. | 182-183 | |
100. | Ну що б, здавалося, слова… Анатолій Комінчук “Про мову”. Загадки. | 184 | |
101. | Братня любов краще кам’яної стіни. Михайло Слабошпицький “Брат знаменитого воротаря”. | 185-191 | |
102. | Воротарський хліб не з медом. Михайло Слабошпицький “Брат знаменитого воротаря” (продовження). Скоромовка. Прислів’я. | 185-191 | |
103. | Урок позакласного читання. | ||
104. | Дмитро Павличко – дітям. Дмитро Павличко “Мамине слово”. | 192 | |
105. | Знай і шануй державні символи України! Дмитро Павличко “Наш прапор”. | 192-193 | |
106. | Хай кожен день до кожного приходить, як весна! Анатолій Костецький “Пісня для всіх”. Микола Вінграновський “Сама собою річка ця тече”. | 193-194 | |
107. | Тематичне оцінювання за темою “Літературне коло”. | ||
108. | Урок позакласного читання. | ||
Я – ТВОЯ КРОВИНКА, УКРАЇНО! | |||
109. | Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини. Вступ до теми. Акровірш “Край”. Марія Чумарна “3 Україною в серці”. | 195-196 | |
110. | Люби і лінії свій рідний край. Валерій Шевчук “Дорога історії”. Микола Чернявський “Рідний край”. | 197-I9S | |
111. | В чужім краю і пташка не співає. Калмицька народна казка “Казка про рідний край”. | 199-200 | |
112. | Продовжуймо подорож у калмицьку народну казку. Калмицька народна казка “Казка про рідний край”. Прислів’я. Перевірка навичок читання мовчки. | 199-200 | |
113. | Де рідний край, мам і рай. Ліна Костенко “Усе моє, все зветься Україна”. Перевірка навичок читання вголос. | 201 | |
114. | Україна – єдина країна. Слова великих українців про рідну землю. Перевірка навичок читання вголос. | 201 | |
115. | Духовний гімн українського народу. Олександр Кониський “Молитва за Україну”. | 202 | |
116. | Я – твоя кровинка, Україно! Підсумок за темою “Я – твоя кровинка, Україно!”. | 203 | |
117. | Урок позакласного читання. |