Оповідання про творчу історію “Подорожі й Петербурга в Москву”
Задум книги, цілком ймовірно, сходить до того періоду, коли Радищев вернувся з Німеччини й став служити в Сенаті. До цього часу, тобто до 1772 р., ставиться й формування творчого принципу письменника, що ліг в основу “Подорожі з Петербурга в Москву”, – принципу правдивості. “Вийдете від мене, – пише автор “Уривка”,- ласкательство й пристрасть, низькі властивості підлих душ: істина пером моїм руководствует!” Правдивість у сполученні із гражданственностью, публицистичностью є попередницею реалістичного методу зображення людини
У цьому змісті Радищев був попередником великих російських письменників-реалістів: Пушкіна, Гоголя, Толстого, Достоєвського, Салтикова-Щедрина, Чехова. Сама російська дійсність виховувала письменника, борця. Російський письменник XVIII в., що ввірував у концепцію освіченого абсолютизму, виступав у ролі громадянина, що дерзав учити царів. В “Листі до друга, жительствующему в Тобольську по боргу звання свого”, присвяченому відкриттю пам’ятника Петрові Першому в Петербурзі, письменник піднімає – проблему ідеального государя, мудрого й справедливого, котрий
Так поступово, з кожним роком зріли й міцніли антимонархічні переконання письменника. В 1779-1730 р. Радищев працював над песнословием “Утвір миру”, що вошли в одну з перших творчих редакцій глави “Твер”. В 1780-і рр. він уже створив трохи глав “Подорожі” і серед них оду “Вільність” (1781-1783).
У ній Радищев писав: ПРО! дарунок небес благословенний, Джерело всіх великих справ; ПРО! вільність, вільність, дарунок безцінний, Дозволь, щоб раб тебе оспівав Иснолни серце твоїм жарам, У ньому сильних м’язів твоїх ударом У світло рабства тьму перетвори, Так Брут і Телль ще прокинуться, Седяй у владі так смятутся Від гласу твого царі
У цьому добутку була вперше в російській літературі поставлена й обгрунтована ідея народної революції. “Раб, що оспівує вільність”, перестає бути рабом, перетворюючись у справедливого месника, пророка прийдешньої революції. Він привітає й переможне народне повстання, і суд над монархом, і страта останнього:
На віче весь тече народ, Престол чавунний руйнує, Самсон як древле трясе Виконаний підступництв чертог; Законом будує твердінь природи; Великий, великий, ти дух волі, Зиждителей, як сам є бог!
В оді Радищев-юрист по-новому витлумачує дію цивільних законів, спрямованих на захист феодального правопорядку: вони недійсні в період революції. Цю же думку автор “Подорожі” розвиває в главі “Зайцово”: суддя Крестьянкин виправдує вбивство поміщиків, виходячи з “природного права” селян на самозахист. “Якщо закон, або не в силах його заступити, – говорить Крестьянкин, – або того, не хоче, або влада ого не може миттєве, у майбутнім лиху дати допомога, тоді користується громадянин природною вдачею защищения, схоронності, добробуту”. Логічним продовженням цієї думки було б визнання необмеженого права народу на самозахист – аж до всенародного повстання проти гнобителів
У другій половині 1788 року створюється первісна редакція “Подорожі”, Змістом свого добутку автор зобов’язаний винятково російської дійсності, що він, як відповідальний чиновник, добре знав, зіштовхувався каждодневно в суровою правдою життя, вивчав її по документах, проханнях, слідчих справах, судовим розглядам, оповіданням друзів і знайомих
Радищев як мислитель був не самотній. Він підтримував ділові відносини з Видавцем-просвітителем Н. И. Новиковим, добре знав організатора таємного антиурядового кружка “Всенародне вільно до благоденства становить общество, що, поручика Федора Васильовича Кречетова1. В 1789 р. Радищев вступив в “Суспільство друзів словесних наук”, що складає з колишніх вихованців Московського університету, молодих літераторів, офіцерів, чиновників. Щирий син Батьківщини, Радищев мріяв підкорити журнал, цього суспільства ” громадянин, ЩоРозмовляє,” цілям революційної пропаганди. У цьому суспільстві в млості було чимало друзів, наприклад С. А. Тучков, автор вільнолюбних віршів, що розділяв його погляди
З юнацького років Радищев знав, що стати послідовним революціонером може тільки людина із твердими переконаннями, об’єктивний і справедливий, чутливий і суворий, жагучий у своєму гніві до соціальних несправедливостей, до гноблення людини людиною, до обмеження волі. Прекрасні людські якості гармоніювали в Радищева з його переконаннями. Син письменника Павло писав, що батько був “вдачі прям і палкого, умів зносити прикрості зі стоїчною твердістю, далекий був лестощів, був у дружбі непохитний, забував незабаром образи, обходження його було просте й приємне…, говорив сильно й цікаво… Він ненавидів неправду й обман, пияцтво й картярську гру”. Щирий син батьківщини була “майже універсальна людина… Це був скарб пізнань, з’єднане із чудовим розумом і високим характером… Він знав музику, грав на скрипці, був спритний танцюрист, митецький фехтувальник, гарний їздець і щасливий мисливець із рушницею”. Радищев добре знав і розумів літературу й мистецтво, театр, грав у шахи. Усе, що він говорив, було “добре обдумане й завжди залишалося в пам’яті”. Всі знавшие Радищева поважали його як людини розумного, чесного, безкорисливого
“Громадянин майбутніх часів” загрожує поміщикам неминучою загибеллю від рук повсталого народу. У Росії майбутнього (мається на увазі XIX століття) науки, мистецтва й ремесла будуть перебувати на найвищому рівні досконалості, людський розум не зустріне ніяких перешкод для свого розвитку, закони будуть засновані тільки на розумі,.справедливості й науці, громадяни будуть усі рівні перед законом, приватна власність збережеться, але кріпосного рабства не буде, зникне й самодержавство й гноблення людини людиною; у цій державі майбутнього панують мир і спокій, війн більше немає. Подібної ж думки в другому-третьому десятиліттях XIX в. розвивали дворянські революціонери – декабристи; Радищев набагато випередив свій час
Схожі твори:
- Аналіз “Подорожі з Петербурга в Москву” Радищева “Подорож…”, всеосяжне по охопленню фактів російського життя, з’явилося як би кодексом критичних антимонархічних і антикріпосницьких висловлень. Із властиво йому аналітичною глибиною Радищев освітив зв’язок таких явищ, як падіння моральності народу й розпуста верхів (“нижні заражаються від верхніх, а від них виразка розпусти дістає й до сіл”), як взаємна залежність самодержавства...
- Сюжетна основа книги “Подорожі з Петербурга в Москву” Олександр Миколайович Радищев – легендарна фігура, особливо для російської революційної інтелігенції XІX століття. У його поглядах на російське суспільство бачили радикальний гуманізм і глибину розкриття соціальних проблем. Ім’я Радищева для багатьох поколінь російських читачів оточено ореолом мучеництва. Це пов’язане з історією створення книги “Подорож з Петербурга в Москву”, над якою...
- Художня своєрідність “Подорожі з Петербурга в Москву” Після революції 1917 року доморослі літературознавці-марксисти побачили в Радищеві навіть зачинателя соціалізму в Росії й першого російського матеріаліста, однак у цих більш ніж сміливих судженнях вони явно йшли по стопах В. И. Леніна, що поставив Радищева першим у ряді російських революціонерів, що викликають у російського народу почуття національної гордості. Щоб...
- Композиція “Подорожі з Петербурга в Москву” А. Н. Радищева 1. Особистість автора. 2. Основний зміст добутку. 3. Особливості композиції “Подорожі… “. 4. Революційне значення Творчість А. Н. Радищева, першого російського письменника-революціонера, було засновано й підготовлене цілим поруч важливих історичних подій: Пугачевским повстанням, війною американських колоній за незалежність, Великою Французькою революцією. Ці історичні віхи не тільки вплинули на становлення характеру...
- Доля селян у зображенні А. Н. Радищева (По добутку “Подорожі з Петербурга в Москву”) 1. Значення роману в рамках російської літератури. 2. Стиль роману й основний зміст добутку. 3. Селянські долі в тексті роману. 4. Бєлінський про “Подорож… “. Радищев – рабства ворог. А. С. Пушкін Роман “Подорож з Петербурга в Москву” за рахунок піднятих у ньому питань, складності й оригінальності стилю, а також...
- Подорож з Петербурга в Москву А. Пушкін Олександр Миколайович Радищев – перший російський революціонер із дворян, письменник, що проголосив у своїй книзі “Подорож з Петербурга в Москву” необхідність революції в ‘Росії проти монархії й кріпосного права. Картини кріпосної неволі й самодержавної деспотії написані в ній пером жагучого патріота, захисника рідного народу. У травні 1790 року...
- Радищев рабства ворог – Подорож з Петербурга в Москву У травні 1790 року на прилавку одного із книгарень столиці з’явився добуток А. Н. Радищева Подорож з Петербурга в Москву. Робота друкувалася без вказівки автора, у ній з нечуваної для того часу сміливістю й прямотою безіменний мандрівник наносив нищівні удари по всім підвалинам тодішньої імператорської Росії: кріпосному праву, що панує...
- “Подорож з Петербурга в Москву” у художньому й ідеологічному контексті епохи Хоча Радищев писав вірші, поеми, а також склав філософський трактат “Про людину, його смертності й безсмерті”, у пам’яті нащадків він залишився всього лише автором “Подорожі з Петербурга в Москву”. Цей Твір одержало досить невтішну характеристику в А. С. Пушкіна, що написав, що воно “причина його нещастя й слави, є дуже...
- Ідеал людського достоїнства й цивільного служіння батьківщині (На прикладі роману А. Н. Радищева “Подорож з Петербурга в Москву”) 1. Соціальна й політична обстановка в Росії наприкінці XVIII – початку XIX століть. 2. Першовідкривачі нової людини в літературі. 3. Їхньої заслуги перед вітчизняною літературою. 4. А. Н. Радищев – проповідник цивільної самосвідомості. Поетом можеш ти не бути, Але громадянином бути зобов’язаний А. С. Пушкін На рубежі XVIII-XIX століть у...
- Зображення народу й об6рази в добутку “Подорож з Петербурга в Москву” Радищева Чому ж співчуває оповідач? Положенню народу. Роман дає широку панораму життя кріпосного селянства. І Радищева обурює навіть не стільки бідність і найтяжка праця селян, скільки те, що вони, як кріпаки, позбавлені вільної волі, юридично безправні. “Селянин у законі мертвий”, – пише Радищев. Причому мертво тільки тоді, коли потрібна захист закону....
- Тема подорожі ПРИГОДИ ТА ФАНТАСТИКА Тема подорожі Темa подорожі и пригод дуже часто використовується в художній літературі. Вона приваблює письменників не тільки прихованою в ній цікавинкою і не тільки заради можливості розважити читача. Ухопившись за ниточку подорожі, ми відкриваємо для себе інші, не менш важливі, теми. Так, герой роману Дж. Свіфта “Мандри...
- Сочинение “Путешествие в Москву” или “Поездка в Москву” Я ездил в Москву с родителями на летних каникулах. Столица оставила у меня впечатление огромного, великого и богатого города. Я хотел бы посетить ее еще не один раз. Гуляя по центру, я увидел Кремль, Красную площадь, захоронения разных великих людей у Кремлевской стены, в том числе маленький черный Мавзолей Ленина....
- Художнє своєрідність “Подорожі з Петербургу до Москви” О. М. Радищева і його вплив на передову думка епохи Для багатьох поколінь російських читачів ім’я Радищева. Оточене ореолом мучеництва: за написання “Подорожі з Петербургу до Москви” автор був засуджений до смертної страти, заміненої Катериною II десятьма роками висилки до Сибіру. Її наступники на троні відновили Радищева в правах, проте він не змінив своїх поглядів і, не знайшовши до них...
- Пригадуємо всі літературні подорожі Пригадуємо всі літературні подорожі Мужній Прометей, загадкова пані Алегорія, щедрий Дух Теперішнього Різдва, цілеспрямований Дік Сенд, мрійливий Маленький принц… Усі вони завітали до вас, щоб подарувати подорожі, пригоди, дивовижні відкриття і незабутні зустрічі. Спробуйте і ви зробити подарунок своїм провідникам світом літератури у вигляді уявного ЖУРНАЛУ СПОГАДІВ ТВОРЧОГО ЧИТАЧА, в...
- Незвичайні подорожі Жуля Верна Найбільше докладно Жуль Берн розробив в “Незвичайних подорожах” п’ять науково-фантастичних тем: 1) освоєння Арктики й завоювання обох полюсів; 2) підводна навігація; 3) авіація й повітроплавання; 4) використання електричної енергії; 5) міжпланетні подорожі. Монопольне право на видання своїх творів Жуль Берн поступився Этцелю. “Незвичайні подорожі” попередньо публікувалися в “Журналі виховання й...
- Біографія Радищева Олександра Миколайовича Народився в небагатій дворянській сім’ї. Виховувався й учився в петербурзькому Пажеському корпусі. По закінченні навчання в числі ще дванадцяти юнаків був посланий Катериною II у Лейпциг для підготовки “до служби політичної й цивільної”. У Німеччині вивчав французьку й німецьку просвітительську філософію. Великий вплив на формування поглядів Радищева мав “вождь його...
- Хто він: геній або пігмей? (про творчу особистість П. Тичини) Саме так називалася літературознавча стаття В. Стуса про П. Тичині. Чому ж такий контраст? Справді, фігура й творчість відомого українського поета неоднозначні й досить суперечливі. З одного боку – “Ви знаєте, як липа шелестить”, “Про панно Інна…”, “Гаю шумлять”, “Подивилася ясно”, “Скорботна мати”, “Золотий гул”, з іншого – “Партія веде”...
- Розкрийте духовний і моральний сенс подорожі героя в потойбічний світ у “Божественній комедії’ Данте У славетній “Божественній комедії” поет Данте змалював подорож самого себе у потойбічному світі. Твір базується на християнській міфології, на вченні про рай та ад, але воно художньо переосмислене. Герой опиняється у різних фантастичних місцях: пеклі, яке нараховує дев`ять кіл, чистилищі, раю. Данте бачить дивовижні дива, зустрічається з ангелами, з праведниками,...
- Згадка про творчу спадщину Саші Чорного На сільському цвинтарі Лаванду, що спав вічним сном на жовтозеленому пагорбі, біля могили з дерев’яним хрестом, схиливши голови, стояли одягнені в чорне вбрання жінки, серед яких вирізнялась уже не молода, але ще красива смуглявка з очима, схожими на очі лебідки, яка втратила свого супутника життя. Навколо жінок стояли понурі чоловіки,...
- Твір “Подорожі Гуллівера” Роман Джонатана Свіфта Подорожі Гуллівера складається з чотирьох частин, в кожній описується одна з чотирьох подорожей головного героя. Головним героєм романа є Лемюель Гуллівер, хірург, а після – і капітан декількох кораблів. Перша частина романа описує відвідини Гуллівером Ліліпутії. Само назва країни говорить читачеві про те, як виглядають її мешканці....