Олександр Олександрович Блок (1880-1921)
Батько майбутнього поета – юрист Олександр Львович Блок, талановитий, наділений гострим, скептичним розумом, був вродливим чоловіком, і своїм гордим, похмурим, витонченим обличчям нагадував Бай-рона. Але в житті він був неврівноваженою, деспотичною, хворобливо скупою людиною; у нього траплялися напади божевільних ревнощів і скаженого роздратування. Олександра Андріївна, його дружина, дочка ректора університету Андрія Миколайовича Бекетова, незабаром залишає чоловіка та їде в Петербург до батьків. Там вона і народила 16 листопада 1880 року
Маленького Сашка обожнювали всі члени великої дружної родини: дід, бабуся, прабаба, численні тітки. Його балувала прислуга. Дитинство хлопчика минало, наче у спадкового принца. Влітку Бекетови виїжджали до свого маленького підмосковного маєтку Шахматово, і Олександр Блок назавжди палко й ніжно полюбив цей клаптик землі.
Років у шість в Сашка з’явився інтерес до поезії, зокрема до віршів Жуковського і Полонського. Саме тоді й виникло в майбутнього митця бажання написати щось самому: він придумував маленькі оповідання, казки, жартівливі
У гімназію Сашко вступив, коли йому ще не виповнилося десяти років. Величезна галаслива юрба дітей вразила звиклого до родинного затишку хлопчика першого ж дня. І, власне, аж до 17-18 років Блока сприймали як велику дитину, що її позбавила досвіду “грубого життя”, життєвої тверезої дорослості теплична домашня атмосфера. І водночас незвичайність, інтелігентність, духовність родини відіграли величезну роль у його формуванні як особистості і як поета. Особливо ж близькою людиною для Олександра була його мати.
30 травня 1898 року Блок закінчив гімназію. А 31 серпня він вступив на юридичний факультет Петербурзького університету, проте незабаром зрозумів, що займатися юриспруденцією йому нецікаво, і перейшов на філологічний факультет, який закінчив 1906 року. Слід зауважити, що університет, хоча й не залишив великого сліду у його житті, проте дав йому грунтовну систематичну філологічну освіту, навички дослідницької роботи.
Одним із найбільших захоплень юнака був театр. Улітку 1898 року він бере участь в аматорських спектаклях у маєтку Боблово. Ця садиба, що належала Д. І. Менделєєву, другу й університетському колезі! А. М. Бекетова, знаходилась в декількох верстах від Шахматова. Там Олександр Блок побачив шістнадцятирічну дочку Менделєєва Любу і закохався в неї на все життя.
Влітку 1898 року молодий поет написав багато віршів, що згодом увійшли до циклу “Віршів про Прекрасну Даму”. Цей океан любовних гімнів, звернених до Л. Д. Менделєєвої став справжнім ліричним злетом молодого Блока.
Роман Олександра Олександровича з Любов’ю Дмитрівною Менделєевою був досить напруженим, нервовим. Блоку доводилося і мук ревнощів зазнавати, і тяжкої пригніченості через сувору холодність вихованої Люби. Але все одно він часто перебував у стані екзальтованого поклоніння ідеалу, що втілився в цій золотоволосій, рум’яній, спокійній і радісній дівчині. 17 серпня 1903 року в селі Тараканово, що між Шахматовим і Бобловим, у стародавній білій церкві над рікою було влаштоване весілля.
Так було в житті. А життя супроводжували його вірші – наче щоденник, наче сповідь. Створювалася книга віршів про велике кохання, про Прекрасну Даму.
Молодий, спрямований уперед, до всього нового, Блок стає палким прихильником нового напрямку – символізму. Згодом він переріс рамки символістської естетики – бо геніальний художник не може розвиватися лише в тісних межах єдиної заданої системи. Однак перший період творчості О. Блока, його світовідчуття якнайтісніше пов’язані з ідеями символістів. У цей час Блок перебуває під величезним впливом ідеалістичного вчення Володимира Соловйова – попередника російського символізму – відомого філософа, талановитого поета, релігійного публіциста і критика.
Поступово Блок входить у літературне середовище. Він знайомиться з найвидатнішим поетом-символістом В. Брюсовим, Д. Мережковським і 3. Гіппіус.
Навесні 1903 року відбувається літературний дебют Блока: деякі його вірші були надруковані в релігійно-філософському журналі “Новий шлях”, що його видавав Мережковський, у “Літературно-художньому збірнику” студентів Петербурзького університету і в альманасі “Північні квіти”. А в жовтні 1904 року в московському видавництві “Гриф” побачила світ перша книга Блока – “Вірші про Прекрасну Даму” (датована 1905 роком).
А життя в Росії ставало все похмурішим і похмурішим. Блок важко переживав “темну смугу убивчого спустошення” після придушення революції 1905 року.
Усе складнішими і заплутанішими стають відносини з дружиною. Іноді їм починає здаватися, що вони далекі один одному, що їх ніщо не пов’язує, що треба розлучитися. І хоч якими складними бували стосунки з Любов’ю Дмитрівною, Блок завжди повертався до неї, своєї Милої, Незрівнянної, кохав її великим, безсмертним коханням, не міг жити без неї. Своїй дружині поет присвятив безліч віршів, у тому числі вражаючу поезію 1908 року “Про доблесті, про подвиги, про славу”.
Світову війну Блок сприйняв байдуже, а Жовтневу революцію зустрів беззастережно, захоплено, відразу ж повірив у її могутність, у її творчу силу. Він зневажливо писав про тих, хто злякався революції, про тих інтелігентних обивателів, що дозволяли собі знущатися з народу, який вперше одержав владу.
8 січня 1918 року Блок почав писати “Дванадцять”. Написав він поему, власне, за два дні; потім, до 28 січня, лише обробляв, допрацьовував.
У перші роки Радянської влади Блок багато сил віддавав просвітницькій діяльності, і з гордістю говорив про “купу зробленого” заради щасливого майбутнього молодої держави.
Як не дивно, він, звиклий до комфорту, найменшою мірою страждав від матеріальних нестатків, від побутового безладдя. Звичайно, їжі не вистачало, грошей не було. Він не вмів якось вивертатися, “уривати” пайки. Він умів тільки працювати. З щемливою гіркотою поет довідався, що його улюблене Шахматово розгромлене, що немає вже цього місця, з яким були пов’язані щасливі дні його життя.
Навесні 1921 року з’явилися перші симптоми страшної хвороби. У травні він поїхав з виступами до Москви; повернувся вже смертельно хворим. Нили руки й ноги, виснажувала слабкість, було важко дихати, боліло серце. Жити залишалося зовсім недовго. Він лежав у своєму крихітному кабінеті в квартирі на Офіцерській вулиці і задихався. З ним була тільки Любов Дмитрівна.
Помер Блок 7 серпня 1921 року, вранці. Поховали його на Смоленському цвинтарі, під старим кленом.





Схожі твори:
- Різні редакції та місце повісті “Гобсек” у творчому доробку Бальзака – КОМПОЗИЦІЯ ТА РІЗНІ РЕДАКЦІЇ ПОВІСТІ, ПОЄДНАННЯ В НІЙ ЕЛЕМЕНТІВ РЕАЛІЗМУ Й РОМАНТИЗМУ ОНОРЕ де БАЛЬЗАК (1799-1850) КОМПОЗИЦІЯ ТА РІЗНІ РЕДАКЦІЇ ПОВІСТІ, ПОЄДНАННЯ В НІЙ ЕЛЕМЕНТІВ РЕАЛІЗМУ Й РОМАНТИЗМУ Різні редакції та місце повісті “Гобсек” у творчому доробку Бальзака За кількістю редакцій повість “Гобсек”, здається, не має подібних з-поміж усіх творів “Людської комедії”. Бальзак працював настільки інтенсивно, навіть каторжно, що втратив своє здоров’я...
- Гумор та людяність творів О. Генрі Гумор та людяність творів О. Генрі Американський новеліст О. Генрі написав майже 400 оповідань і один роман “Королі та капуста”. Критики нерідко називають О. Генрі “великим утішником” і розважальним письменником. Так, в його оповіданнях є щось райдужне і казкове. Його герої – типові маленькі люди – часто зазнають поразки своїх...
- Новаторство Ібсена-драматурга. Його значення у світовій літературі П’єса Г. Ібсена “Нора” (“Ляльковий будинок”) викликала бурхливі суперечки в суспільстві, подекуди у вітальнях навіть вивішували об’яву: “Просимо не говорити про “Ляльковий будинок”. Власне, нова драма почалася зі слів головної героїні Ібсена, які були сказані чоловікові Хельмеру: “Нам з тобою є про що поговорити”. Ібсен створив своєрідний жанр п’єси-дискусії, де...
- КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ – Я. КАВАБАТА, Г. Г. МАРКЕС – ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТОЛІТТЯ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТОЛІТТЯ Я. КАВАБАТА, Г. Г. МАРКЕС КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ До теми “Творчість письменників Я. Кавабата, Г. Г. Маркеса” 1. За що Ясунарі Кавабата був нагороджений Нобелівською премією? 2. Що покладено в основу сюжету повісті Ясунарі Кавабата “Тисяча журавлів”? 3. Від чого застерігає письменник...
- Українське літературознавство ХХ століття Уже в перші десятиліття XX століття в українському літературознавстві працювали такі відомі дослідники, як С. Єфремов, М. Грушевський, А. Кримський, М. Зеров, П. Филипович, М. Драйхмара, Л. Билецкий. З літературознавчими працями виступали Леся Українка, М. Дашкевич, М. Коцюбинський, В. Стефаник, А. Чайковський і інші. Одним з найвідоміших вітчизняних літературознавців початку...
- САФО (I пол. VI ст. до н. е.) САФО (I пол. VI ст. до н. е.) – давньогрецька поетеса. Народилася близько 612 р. до н. є. на острові Лесбос. Жила в Мітілені. Дата смерті Сафо невідома, але з одного фрагменту можна припустити, що вона дожила до глибокої старості. Втім, існує також...
- Персоніфікація образів: Фамусов і Молчалин Комедія Грибоєдова “Горі від розуму”, робота над якою завершилася в 1824 році, добуток новаторське й по проблематиці, і по стилі. Уперше в російської драматургії було поставлене завдання показати не образи-маски, що відповідають традиційним амплуа комедій класицизму, а живі, реальні типи людей – сучасників Грибоєдова. “Портрети, і тільки портрети входять до...
- Осуд антигуманної сутності війни в оповіданні Г. Белля “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…” Генріх Белль – відомий письменник повоєнної Німеччини – народився і виріс у місті Кельні в родині робітника. Батьки були глибоко віруючими людьми і виховували у своїх дітях християнську мораль, благочестя. І тому не дивно, що майбутній письменник свого часу не вступив до молодіжної нацистської організації “Гітлерюгенд” і відмовився піти добровольцем...
- Розділові знаки при цитуванні Клімат України, як відомо, досить суворий, і теплий одяг нашому населенню завжди був потрібний не менше як на шість, а то й на сім місяців у році. Ось чому в Україні хутро завжди було найулюбленішим матеріалом для виготовлення верхнього теплого одягу як для чоловіків, так і для жінок. Колись наші...
- Зображення покріпачення України у романі П. Мирного “Хіба pевуть воли, як ясла повні?” Історія України має багато трагічних сторінок, але найбільшим нещастям для нашого народу стала ліквідація Гетьманщини і перетворення вільного селянина на безправного кріпака. Дуже часто кріпосниками ставали давні вороги українців – польські пани і підпанки, яким російські самодержці роздавали родючі землі своєї Малоросії. Саме так з’явився у Пісках пан Польський –...
- М. Некрасов як “співець страждань народних” Микола Некрасов – відомий російський поет середини XIX століття. Смерть поета та його поховання перетворилися на демонстрацію великої любові до співця “страждань народних”. Під час траурної церемонії Достоєвськйй виголосив промову і сказав, що Некрасов стоїть в одному ряду з Пушкіним і Лєрмонтовим. Але хтось із натовпу поправив його: “Вище за...
- “Караюсь, мучусь, але не каюсь” – життєве кредо поета-громадянина Т. Шевченка Якось до мене потрапили вірші грузинського поета В. Гапріндашвілі. Читаючи їх, я звернула увагу, на вірші, присвячені Тарасу Шевченку, і запам’ятала одну строфу: Не вмре повік твоє святе ім’я! Йому, як сонцю, вічно пломеніти! І буде пісня зроджена твоя, Мов океан розбурханий, гриміти. Так, стільки буде жити людина на землі,...
- Характеристика образу Килини (Мазайлихи) за драмою М. Куліша “Мина Мазайло” Головним конфліктом твору є українізація 20-30-х рр. XX ст. Сюжет п’єси оригінальний, кумедний, сатиричний, але в ньому також проглядаються й трагічні моменти. Якщо сказати точніше, то даний твір – політична комедія. На цьому підгрунті між героями п’єси постійно виникають суперечки, які супроводжуються широким діапазоном живої і колоритної мови. Саме вона...
- Роль Мефістофеля в пошуках сенсу буття Фауста Творчість Гете віддзеркалила найважливіші тенденції і протиріччя епохи. У підсумковому філософському творі-трагедїї “Фауст” митець виклав свої роздуми про сенс життя, який він вбачав у діяннях в ім’я людини. Трагедія відкривається “Прологом на небі”, де зіштовхуються два філософських погляди на сенс людського буття. Суперечка Нога з Мефістофелем про гідність людини, про...
- Краса людини і природи в кіноповісті О. Довженка “Зачарована Десна” О. ДОВЖЕНКО УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 1940-1950 РОКІВ О. ДОВЖЕНКО Краса людини і природи в кіноповісті О. Довженка “Зачарована Десна” На схилі літ, завершуючи свій життєвий шлях, людина часто думками повертається в далеке своє дитинство – найщасливішу пору свого життя, коли відбувалося активне пізнання світу з його радощами й прикрощами, першими відкриттями и розчаруваннями....
- Вінграновський Микола Степанович Триптих 1 Тут все говорить із прадавніх пір, Тут вічність диха тихо серед гір. Це не легенда лине давниною І не мара злітає із пітьми… Човни століть пливуть переді мною, Вантажені народами-дітьми. І ти, Гуцульщино, смереко сиволиста, Своїм човном пливеш в мої світи… Я прошу тебе, земле моя чиста, Крізь моє...
- Пісня про Сокола Море – величезне, ліниво зітхає біля берега, – заснуло й нерухомо в дали, облитої блакитним сяйвом. Воно злилося з небом, відбиваючи його хмари. Потворно вигнуті гори облямовують море, приховують місяць. Надир-Рагім-огли, старий кримський чабан, важко зітхає, лежачи у морської кромки. Він міркує про людське буття. Непомітно випливає місяць і “тепер...
- Скорочено “Біблійні легенди” Про створення світу Спочатку Бог створив небо і землю, потім світло. Світло назвав “день”, а темряву – “ніч”. Другого дня Бог створив твердь посеред води, назвав землею, а воду – морем. На землі виросла трава, злаки, що давали насіння, дерева. Далі Бог створив риб, плазунів, птахів. Про перших людей Адама...
- Прелестные картины скорочено – Симона де Бовуар У Лоранс, красивой молодой женщины, на первый взгляд есть все, что нужно для счастья: любящий муж, две дочки, интересная работа, достаток, родители, друзья. Но Лоране, отчужденно глядя на все это благополучие, не чувствует себя счастливой. Она замечает пустоту, никчемность светских бесед обо всем и ни о чем, видит всю фальшь...
- Костянтин Левін: історія шукань – Відкрита книга РОМАН “АННА КАРЕНІНА” Лев Толстой 1828 – 1910 Відкрита книга РОМАН “АННА КАРЕНІНА” Костянтин Левін: історія шукань Морально-психологічна проблематика роману найяскравіше проступає в тій царині “лабіринту зчеплень” (Л. Толстой), яка композиційно поєднує сюжетні лінії Анни Кареніної та Костянтина Левіна. Подробиці. У ХІХ ст. твір Толстого досить часто визначали як “два романи в одному”...