Огляд творчості. Остап Вишня (1889 – 1956)
“Мені нове життя усміхається. І я йому усміхаюсь!’ Через те й усмішка.'”
( Остап Вишня). Біографічні відомості
• 13 листопада 1889 р. – народився Павло Михайлович Губенко на хуторі Чечва біля с. Грунь на Полтавщині;
• 2 листопада 1919 р. у газеті “Народна воля” П. Губенко опублікував перший сатирич-ний твір “Демократичні реформи Денікіна…” під псевдонімом Павло Грунський.
• 1921 р –
• Друкував усмішки, антирелігійні гуморески, літературно-мистецькі нариси та рецен-зії, фейлетони на шпальтах газет “Вісті ВУЦВК”, “Селянська правда”.
• У 20 – 30-х роках виходять Збірки Остапа Вишні (23 книги), серед них:
– “Діли небесні” (1923);
– “Кому веселе, а кому й сумне”, “Ану, хлопці, не піддайсь!” (1924);
– “Реп’яшки”, “Вишневі усмішки (сільські)” (1924);
– “Вишневі усмішки кримські”(1925);
– “Щоб і хліб родився,
– “Вишневі усмішки кооперативні” ?і927);
– “Вишневі усмішки театральні” (1928);
– “Ну, й народ”, “Вишневі усмішки закордонні” (1930);
• 1928 р. – вийшло зібрання усмішок у 4-х – Томах.
• Літературна дискусія 1925 – 1928 рр. позначилася на долі Остапа Вишні. Письменник захищали право на національну самобутність. Через це, звинувачений у націоналізмі, реакційності, оспівуванні куркульства, письменник був заарештований (1933); 22 лютого 1934 р. Остапа Вишню було засуджено до розстрілу, а 3 березня вищу міру покарання замінили десятьма роками заслання. У 1934 р. починає вести табірний щоденник, який згодом отри-мав назву “Чиб’ю. 1934” (побачив світ у 1989 р.).
• 3 грудня 1943 р. – звільнений з-під арешту, повертається до творчої роботи.
• Побачили світ Твори Остапа Вишні:
– “Зенітка” (1944), яка ознаменувала початок другого періоду життя і Творчості пись-менника-гумориста, показала, що Остап Вишня за 10 років ув’язнення не розучився сміятися;
– Остап Вишня працює в журналі “Перець”;
– з 1948 р. веде щоденник під назвою ” Думи мої, думи мої…”;
– “Весна-красна” (1949);
– “А народ воювати не хоче” (1953);
– “Нещасне Кохання ” (1956) та ін.
• 25 жовтня 1955 р. Остапа Вишню реабілітовано.
• 28 вересня 1956 р. – помер. Похований на Байковому кладовищі в Києві.
Особливості творчого стилю Остапа Вишні
• Тематика творів пов’язана із злободенними проблемами часу:
– українське Село у віковічних злиднях;
– доля інших народів (наприклад, кримських татар);
– розвиток української культури (література і театр);
– потяг неосвічених людей до нового життя;
– партійна ідеологія (“Сміх крізь сльози”);
– проблеми розвитку національної мови;
– відродження національної гідності українського народу;
– Природа як джерело краси і натхнення тощо;
• Створення образу людини з народу, авторового спільника, однодумця;
• багатство відтінків;
• соковитий народний гумор;
• дотепність;
• правдиво змальовані характери персонажів;
• один із основних засобів характеристики персонажів – колоритні діалоги;
• застосування прийому зіставлення та поєднання в межах одного твору різних лексичних “шарів” і стилів – побутового і політичного, літературного і ділового, високого й буденного;
• використання пейзажів.
Фейлетон (від франц. “лист, аркуш”) – невеликий за обсягом жанр художньо-публі-цистичноїлітератури злободенного змісту, який характеризують сатиричність, динамізм викладу, невимушена композиція, пародійність, застосування позалітературних жанрів тощо
Гумореска (від лат. “волога”) – невеликий віршовий, прозовий чи драматичний твір з комічним сюжетом, що відрізняється від сатири легкою, жартівливою тональністю У гуморесці сміх постає у вигляді доброзичливої, емоційно забарвленої критики в дотепній, парадоксальній, іронічній, гротескній, пародійній формі
Усмішка – різновид гуморески, синтез гумористичного оповідання, анекдоту і фейлетону, характеризується лаконізмом, дотепністю, обов’язковою присутністю автора, поєднанням побутових замальовок, жанрових сценок з частими авторськими відсту-пами.
Автобіографічне оповідання – опис власного життєвого шляху (наближений до мемуарів).
“Мисливські усмішки”
(“Відкриття охоти”, “Заєць”, “Сом”, “Вальдшнеп”, “Перепілка”, “Дикий кабан, або вепр”, “Як варити і їсти суп із дикої качки” та ін.)
Особливе місце у творчості Остапа Вишні займає тема любові до рідної природи, змалювання її краси.
М. Рильський: “Остап Вишня – справжній мисливець, і притому поет полювання”. Особливість таланту письменника, що розкрилася в оповіданнях, усмішках, фейлетонах циклу “Мисливські усмішки”, полягає в умінні поєднати гострий сарказм і м’який гумор з глибоким ліризмом, поетичністю в осягненні світу, ніжністю у ставленні до природи.
Художні компоненти “Мисливських уумішок”:
– дотеп;
– анекдот;
– пейзаж, що виконує важливу композиційну або ідейно-смислову функцію;
– портрет;
– пісня;
– авторський ліричний відступ;
– порівняння;
– епітети;
– персоніфікація;
– гіпербола.
Головним персонажем “мисливських усмішок” є мисливець чи рибалка, який з почуттям гумору розповідає цікаві бувальщини. Як правило, в основі “невигаданих” історій лежить такий улюблений засіб народної творчості, як художнє перебільшення.
Герої усмішок, здається, не полювали по-справжньому: найважливішим під час полювання для них було помилуватися світанковими ранками, тихими вечорами над озерами.
Автор Постає в “Мисливських усмішках” як співець рідної природи великий гуманіст, що змалював колоритних мисливців і рибалок, безмежно закоханих у рідні озера і ліси, річки і гаї. У щоденнику за 23 січня 1952 р. Остап Вишня писав: “їздили полювати. Це не вперше і не востаннє. Нічого! І як радісно, що я нічого не вбив!”