Ода – ліричний жанр
Шкільний твір на тему “На день сходження на всеросійський престол її величності государині імператриці Єлизавети Петрівни 1747 року” – зразок урочистої оди в Росії XVIII в. Ода – ліричний жанр. У ній, за словами Тредьяковського, “описується! матерія шляхетна, важлива, рідко – ніжна й приємна в мовленнях”. Її джерела – хорова лірика стародавніх греків. Створювалися врочисті оди, що славили велику подію або великого героя по імені давньогрецького поета Анакреона, що оспівував радості й насолоди земного буття; духовні – “речення”
Урочиста ода в Росії XVIII в. – це не тільки
Однак зміст і значення похвальних од Ломоносова незмірно ширше й важливіше їхньої офіційно-придворної ролі. Похвальна ода представлялася Ломоносову найбільш зручною формою бесіди із царями. У кожній з них поет розвивав свої ідеї й плани, пов’язані з долями російської держави. Більша частина од була адресована Єлизаветі Петрівні. Це пояснюється не тільки тим, що з її царюванням збіглися двадцять років життя самого поета, але й тим, що вона була дочкою Петра I, що, на думку Ломоносова, насамперед належало продовжувати справи батька. Поет виступає творцем, що створює своїм словом особливий мир, де немає місця повсякденним предметам і словам. Свідомість такої своєї місії дає йому право втручатися в державні справи, говорити “мовою богів” про насущні політичні й культурні проблеми, формулювати власні погляди й давати раду правителям.
Так, в 1747 р., коли російський уряд збирався вступити у війну на стороні Австрії, Англії й Голландії, що воювали тоді проти Франції й германських держав, Ломоносов пише свою знамениту оду “На день сходження на всеросійський престол її величності государині імператриці Єлизаветі Петрівни 1747 року”.
Ломоносов не був пацифістом, він пишався славою російської зброї й міццю Російської держави, здатного постояти за себе перед особою будь-якого ворога. Але, захоплюючись військовою міццю Росії, Ломоносов бачив і ті страждання, які несе війна простим людям. Тому, прославляючи оборонні війни, Ломоносов віддавав перевагу мирному стану народів, що він назвав словом “тиша”. Ода починається вступом, що містить хвалу цій тиші, тобто мирним часам, які сприяють процвітанню держави й благополуччю народу.
Царів і царств земних відрада,
Улюблена тиша,
Блаженство сіл, огорожа,
Коли ти корисна й червона!
Навколо тебе квіти майорять
И на полях жовтіють;
Скарбів повні кораблі
Дерзають у море за тобою;
Ти сиплеш щедрою рукою
Своє багатство по землі.
Звертаючись до Єлизавети, Ломоносов славить її як поборницю миру, що при вступі на престол припинила війну зі шведами: Коли на трон вона вступила, Як вищий подав їй вінець, Тебе в Росію повернула, Війні поставила кінець. Що стосується мирного процвітання держави, те й тут у Ломоносова була чітко продумана програма. Він прекрасно бачив невичерпні багатства Росії: її повноводні ріки, плодоносні землі, казкові надра. Але все це, за словами поета, вимагає “мистецтвом затверджених рук”. Головним завданням свого часу Ломоносов уважало поширення наук, які допоможуть опанувати цими скарбами. Суспільна програма Ломоносова могла втілитися в життя тільки при одній умові: її повинен був прийняти й схвалити монарх. Для того щоб зробити свої доводи максимально переконливими, поет уводить образ Петра I. Ломиносів славить Петра за його військові успіхи, за створення морського флоту, за зведення Петербурга, але особливо за його заступництво наукам. Петро стає живим і переконливим прикладом для кожного з його спадкоємців.
Коротко згадавши про царюванні Катерини I, Ломоносов знову звертається до Єлизавети, у кому йому хотілося б бачити гідну дочку великого батька, таку ж покровительку науки й мистецтва. В 1747 році Єлизавета затвердила новий устав і новий штат була збільшена вдвічі. І поет славить імператрицю як поборницю освіти:
Академії наук, сума засобів на науку
Мовчите, полум’яні звуки,
И коливати перестаньте світло,
Тут у світі розширювати науки Позволила Єлизавета..
Так в оду вводиться нова тема – тема науки, підготовки із середовища російських людей учених. Ломиносів не обмежував коло вчених рамками одного стану, не вважав утворення й наукову діяльність привілеєм дворянства. У цьому виявився демократизм мислення Ломоносова. Талановитих людей, “власних Платоном” і “Невроном”, на його думку, може “народжувати” вся російська земля. Імена давньогрецького філософа Платона й великого англійського математика Ньютона приводяться їм як символи справжньої вченості.
Заключна строфа оди перегукується із вступної: поет знову славить мир і тишу, і Єлизавету, і звертається із застереженням до ворогів Росії. Художня своєрідність похвальної оди 1747 р. цілком визначається її ідейним змістом. Ода являє собою натхненний монолог поета. Цей поет, що є присутнім у всіх одах Ломоносова, – не сам Ломоносов; його образ позбавлений індивідуальних людських рис. Це як би дух поезії, дух держави й народу, що виразив себе у віршах. В авторське мовлення вводяться типово ораторські прийоми – питання, вигуки. Характер патетично-патетичного-схвильованого мовлення надають оді численні звертання автора до ліри, до муз, до наук, до російських “Невроном” і “Платоном”.
Важливе місце приділяється всіляким “прикрасам”: уособленням, метафорам, алегоріям і гіперболам. “Прикраса! – писав Ломоносов в “Риториці”, – складається в чистоті штилю! у пишноті й силі одного”. Тропи Ломоносова відрізняються святковим, радісним характером. За допомогою уособлень поняття стають учасниками великого торжества, на яке поет запрошує своїх читачів. Згадуючи про царювання Петра I, Ломоносов пише:
Тоді божественні науки
Через гори, ріки й моря
У Росію простирали руки!
Нева дивується будинкам, побудованим на її недавно пустельних берегах:
Або я нині забулася
І з одного шляхи схилилася,
Яким колись я текла?
Поет використає міфологічні образи. Уособленням військових успіхів Петра I стає Марс, переможеної морської стихії – Нептун. Ломиносів уважає достоїнствами поетичного мовлення “важливість”, “пишнота”, “піднесення”, “прагнення”, “силу”, “достаток” і т. п. Він використає слов’янізми, бібліонізми, високу лексику, підтримуючи тим самим загальну атмосферу врочистого стилю. У більшості випадків ода складалася зі строф з повторюваним римуванням, але десяти строфа, запропонована Ломоносовим, закріпилася в російської поезії. Перетворювач нашого віршування – М. В. Ломоносов – першим досяг вершин поетичного мистецтва. Своєю видатною одою “На день сходження на всеросійський престол її величності государині імператриці Єлизаветі Петрівни 1747 року” він вписав ще одну яскраву сторінку в історію світової лірики.
Урочисті оди в Росії XVIII в. писали В. К. Тредьяковський, А. П. Сумарков, М. М. Херасков, Г. Р. Державін, що докорінно переробив цей жанр. Але класичними стали оди Ломоносова, на які орієнтувалися надалі російські поети.
Схожі твори:
- Тема Росії – “улюбленої матері” – в одах Ломоносова Ломоносов був не тільки геніальним ученим, але й талановитим письменником і поетом. “Він довів собою, що… росіянин здатний до всього великого й прекрасному”, – писав про нього В. Г. Бєлінський. Ломиносів втілив у собі бурхливу енергію й творчу силу й волю великого російського народу, що наполегливо переборював історична відсталість своєї...
- Зразок урочистої оди в Росії XVIII столітті Ода – ліричний жанр. У ній, за словами Тредиаковского, “описується… матерія шляхетна, важлива, рідко – ніжна й приємна в мовленнях досить політичних і чудових”. Її джерела – хорова лірика стародавніх греків. Створювалися врочисті оди, що славили велику подію або великого героя; анакреонтические – по ім’ю давньогрецького поета Анакреонта, що оспівував...
- На день сходження на всеросійський престол її величності государині імператриці Елисаветы Петрівни 1747 року Ода – ліричний жанр. У ній, за словами Тредиаковского, “описується… матерія шляхетна, важлива, рідко – ніжна й приємна в мовленнях досить пиитических і чудових”. Її джерела – хорова лірика стародавніх греків. Створювалися врочисті оди, що славили велику подію або великого героя; анакреонтические – по ім’ю давньогрецького поета Анакреонта, що оспівував...
- Оди Ломоносова Ода – ліричний жанр. У ній, за словами Тредиаковского, “описується… матерія шляхетна, важлива, рідко – ніжна й приємна в мовленнях досить пиитических і чудових”. Її джерела – хорова лірика стародавніх греків. Створювалися врочисті оди, що славили велику подію або великого героя; анакреонтические – по ім’ю давньогрецького поета Анакреонта, що оспівував...
- Значення “Оди на день сходження на пристол…” У своїх творах Ломоносов оспівав “небу рівну Росію”, просторість території, багатство ресурсів, працьовитість і обдарованість народу. Він жагуче бажав бачити свою батьківщину оновленої, могутньої й величної, процвітаючої в науках і промисловості, здатної непохитно захищати свої рубежі й забезпечувати мир своїм громадянам. Але він також добре представляв щире положення в країні....
- “Тут у світі розширювати науки изволила Елисавет” (по творчості М. Ломоносова) М. В. Ломоносов жив у Російській імперії, створеної Петром I. Росія на початку XVIII в. стала великою світовою державою. Але її промисловість, наука, культура, освіта багато в чому перебували ще в рамках середньовіччя, у той час як у Європі усе більше затверджувалася Освіта, відбувалися промислові й наукові революційні перетворення. Щоб...
- “Ломоносов – Російський геній” В XVIII в. Росія завдяки реформам Петра I відкрила нову й надзвичайно важливу сторінку своєї історії – Російська імперія стала світовою державою, Щоб зберегти й усталити це положення, Росії необхідно було наблизитися у своєму розвитку до рівня найбільш передових країн Європи. Виконати це гігантське завдання – розвивати вітчизняну промисловість, освіту,...
- Життя й творчість М. В. Ломоносова (який внесок вніс М. В. Ломоносов у російську мову й літературу) Незабаром сам довідаєшся в школі, Як архангельський мужик По своїй і божій волі Став розумний і великий. Некрасов. Славна біографія Ломоносова добре відома кожному школяру. Закінчивши навчання в Слов’яно-греко-латинській академії, а потім у Німеччині, Ломоносов 8 червня 1741 року прибув у Петербург. Із цього часу почалася його блискуча академічна діяльність....
- Ода “На день сходження Єлизавети Петрівни” Може бути, зараз ми не дуже цікавимося тими державними діячами, яким адресовані вірші Ломоносова, а для когось і зовсім незнайоме ім’я Єлизавети Петрівни, який присвячена його ода, написана в 1747 році Але думки й почуття великої людини, громадянина й патріота, невтомного її дослідника й першовідкривача незвіданого в природному світі, –...
- Внесок Ломоносова в російську мову й літературу Ломоносов багато зробив для російської мови й літератури. Перші поетичні Твори Ломоносова Були прислані їм ще через границю, при “Звітах” в академію наук : французький переклад у віршах “Оди Фенелона” і оригінальна “Ода на узяття Хотина” (1739).У сутності цим починалася нова російська література, з новими розмірами вірша, з новою мовою,...
- Ліричний герой поезії О. Блока І. Олександр Блок – поет, наділений божественним даром. ІІ. Особливості ліричного героя О. Блока. 1. Входження Блока в літературу як співця “туманної любові, неземної і піднесеної” (гармонійність віршованої мови, натхенність і вишуканість почуттів ліричного героя в ранніх віршах Блока). 2. Драматична суперечка ліричного героя з вульгарним буржуазним побутом (“Незнайомка” –...
- Жанр балади у творчості Генріха Гейне Німецький поет-романтик, Його твори – видатне явище світового романтизму. “Книга пісень” (1827) – поетична збірка Гейне, Куди увійшли 215 віршів, написані за перші десять років творчості. Книга складається з п’яти розділів. Найбільш відомими віршами є “Чому троянди ніби мертві”, “Коли розлучаються двоє”, “Вмирають люди і роки”, “Хотів би я слово...
- Бурлескно-травестійна поема як жанр (за твором І. Котляревського “Енеїда”) У будь-якій галузі творчої чи наукової діяльності ми зустрічаємо певні класифікації: за жанром, за видами, численними підвидами та різновидами. І коли з’являється щось нове, дослідники та вчені вже знають, “на яку поличку його поставити”. До чого я про це згадую? Бо іноді буває так, що письменник, художник чи вчений створять...
- Епістолярний жанр в повісті А. С. Пушкіна “Капітанська дочка” У той час, коли жив великий російський письменник Олександр Сергійович Пушкін, дуже поширеним способом спілкування між людьми були листи. Цей епістолярний жанр набув широкого поширення і в літературі того часу. Скарбниця література знає безліч повістей і романів у листах. Почасти, поява такого художнього засобу в російській літературі є деяким наслідуванням...
- Ліричний герой А. Блоку Ліричний герой Блоку – це постійно мінлива людина, ведена спрагою пізнання істини, що віддається сповна почуттю любові й прекрасного. У поезії Олександра Блоку – живий, яскравий характер самого поета. Ліричний герой Блоку проходить через усе, що випробував сам поет. Це спрага життя й зневіра, зльоти й розчарування, віра й спустошеність…...
- Бальзак і жанр історичного роману Стіни мансарди пропускають зимовий холод. Дує із всіх щілин. Юнак кутається в стару шаль, що йому надіслала сестра, підбирає під себе змерзлі ноги, зігріває подихом почервонілі пальці рук і пише, пише… За роботою він забуває навіть про те, що голодно, а голодний він у цю зиму постійно. Батьки посилають йому...
- Ліричний герой О. Блока Ліричний герой Блока – це постійно мінлива людина, ведена спрагою пізнання істини, що віддається сповна почуттю кохання і прекрасного. У поезії Олександра Блока – живий, яскравий характер самого поета. Ліричний герой Блока проходить через усе, що випробував сам поет. Це спрага життя і зневіра, зльоти і розчарування, віра і спустошеність…...
- “Енеїда” І. Котляревського – жанр та джерела твору Робота над “Енеїдою” з перервами тривала понад ЗО років. Котляревський почав працювати над поемою приблизно 1795 року. Перші розділи поеми набули такої популярності, що ходили у рукописних списках. Один із цих списків під назвою “Малороссийская “Энеида” в трех частях ” 1798 року без погодження з автором у Петербурзі видав конотопський...
- Ліричний монолог про Україну (За поезіями А. Малишка) Андрій Самійлович Малишко був одним з тих літераторів, які разом з нашим народом долали складні шляхи XX століття. Він учителював, працював у “Літературній газеті”, у роки Великої Вітчизняної війни був військовим кореспондентом. Після війни Андрій Самійлович працював у журналі “Дніпро”. Здається, звичайний шлях радянського літератора. Але Малишко ні в якому...
- Ліричний початок у поезії Пушкіна Почуття самітності й щиросердечної туги, що володіло Пушкіним у перший період південного посилання, знаходить своє адекватне вираження в образі самотнього листка, що тріпотить під осіннім вітром на облетілому дереві: Так, пізнім хладом уражений, Як бури чутний зимовий свист, Один на гілці оголеної Тріпотить запізнілий аркуш! Цей зрительно відчутний образ підсилюється...