Образи-Символи в п’єсі А. Н. Островського “Гроза”
1. Образ грози. Час у п’єсі. 2. Сни Катерини й символічні образи кінця світла 3. Герої-Символи: Дикої й Кабаниха. Уже сама назва п’єси А. Н. Островського “Гроза” символічно. Гроза – це не тільки атмосферне явище, це алегоричне позначення взаємин між старшими й молодшими, що мають влада й зависимими.
“…Тижня дві ніякі грози треба мною не буде, кайданів цих на ногах немає…” – Тихін Кабанів радий хоч ненадовго вирватися з будинку, де мати “надає наказів, один іншого грозней”. Образ грози-погрози – тісно пов’язаний
Кожна тепер травичка, кожна квітка радується, а ми ховаємося, боїмося, точно напасти який! Гроза вб’є! Не гроза це, а благодать! Так, благодать! У вас усім гроза!
” – соромить Кулигин співгромадян, що тріпотять при звуках грому. Дійсно, гроза як явище природи так само необхідна, як і сонячна погода. Дощ змиває бруд, очищає землю, сприяє кращому росту рослин Людина, що бачить у грозі явище, природне в круговороті життя, а не знак божественного гніву, не випробовує страху. Відношення до грози певним чином характеризує героїв п’єси. Фаталістичне
“; “Так уже як не ховайся! Коли кому судилося, так нікуди не підеш”. Але в сприйнятті Дикого, Кабанихи й багатьох інших страх перед грозою є чимсь звичним і не занадто яскравим переживанням. ” Те-Те от, жити-те треба так, щоб завжди бути готової до всього; страху-те б такого не було”, – холоднокровно зауважує Кабаниха. Вона не сумнівається в тім, що гроза – знак божого гніву.
Але героїня настільки переконана в тім, що веде правильний спосіб життя, що не випробовує ніякої тривоги. Живейший трепет перед грозою в п’єсі випробовує тільки Катерина. Можна сказати, що цей страх наочно демонструє її щиросердечний розлад З одного боку, Катерина жадає кинути виклик осоружному існуванню, піти назустріч своєї любові. З іншої ж сторони, вона не здатна отрешиться від подань, викликаних тим середовищем, у якій вона виросла й продовжує жити. Страх, на думку Катерини, є невід’ємним елементом життя, причому це не стільки страх перед смертю як такий, скільки страх перед прийдешнім покаранням, перед своєю духовною неспроможністю: “Усякий повинен боятися.
Не те страшно, що вб’є тебе, а те, що смерть тебе раптом застане, як ти є, з усіма твоїми гріхами, з усіма помислами лукавими”. У п’єсі ми знаходимо й інше відношення до грози, до страху, що вона нібито неодмінно повинна викликати. “Я от не боюся”, – говорять Варвара й винахідник Кулигин.
Відношення до грози характеризує й взаємодія того або іншого персонажа п’єси згодом. Дикої, Кабанихи й ті, хто розділяє їхній погляд на грозу як на прояв небесного невдоволення, звичайно, нерозривно пов’язані з минулим. Внутрішній конфлікт Катерини походить від того, що вона не має сил не порвати з поданнями, що йдуть у минуле, не зберігати завіти “Домострою” у недоторканній чистоті. Таким чином, вона перебуває в крапці сьогодення, у суперечливому, переломному часі, коли людин повинен вибрати, як йому надходити.
Варвара й Кулигин спрямовані в майбутнє. У долі Варвари це підкреслюється завдяки тому, що вона йде з рідного доманеизвестно куди, майже як герої фольклору, що відправляються на пошуки щастя, а Кулигин постійно перебуває в наукові пошуках Образ часу раз у раз прослизає в п’єсі. Час не рухається рівномірно: воно те стискується до декількох митей, то тягнеться неимоверно довго. Ці перетворення символізують різні відчуття й зміни, залежно від контексту.
“Точно, бувало, у рай увійду, і не бачу нікого, і час не пам’ятаю, і не чую, коли служба скінчиться. Точно як все це в одну секунду було” – так Катерина характеризує особливий стан духовного польоту, що вона переживала в дитинстві, відвідуючи церкву “Останні часи… по всіх прикметах останні.
Ще у вас у місті рай і тиша, а по інших містах так просто содом, матінка: шум, біганина, їзда невпинна! Народ-Те так і снує, один туди, інший сюди”. Прискорення темпу життя мандрівниця Феклуша трактує як наближення до кінця світла Цікаво, що суб’єктивне відчуття стиску часу по-різному переживається Катериной і Феклушей. Якщо для Катерини швидко, що пролетіло час, церковної служби пов’язане з відчуттям непередаваного щастя, то для Феклуши “применшення” часу є апокалиптическим символом: “…
Час-Те коротше стає. Бувало, літо або зима-те тягнуться-тягнуться, не дочекаєшся, коли скінчаться, а нині й не побачиш, як пролетять Дні-Те й годинники всі ті ж начебто залишилися; а час-те, за наші гріхи, усе коротше й коротше робиться”. Не менш символични образи з дитячих снів Катерини й фантастичні образи в оповіданні мандрівниці. Нетутешні сади й палаци, спів ангельських голосів, поле в сні – все це символи чистої душі, що ще не знає протиріч і сумнівів. Але невтримний рух часу знаходить вираження й у снах Катерини: “Уж не сняться – мені, Варячи, як колись, райські дерева так гори; а точно мене хтось обіймає так гаряче-гаряче й веде мене кудись, і я йду за ним, іду…
“. Так переживання Катерини знаходять висвітлення вснах. Те, що вона намагається придушити в собі, піднімається із глибин несвідомого. Мотиви “суєти”, “вогненного змія”, які виникають в оповіданні Феклуши – це не просто результат фантастичного сприйняття дійсності простою людиною, неосвіченим і марновірним. Теми, що звучать в оповіданні мандрівниці, тісно зв’язані й з фольклором, і з біблійними мотивами. Якщо вогненний змій – це всього-на-всього поїзд, то суєта в поданні Феклуши – ємний і багатозначний образ.
Як часто люди квапляться щось встигнути, не завжди правильно оцінюючи реальне значення своїх справ і прагнень: “Йому представляється-те, що він за справою біжить; квапиться, бедний, людей не довідається, йому ввижається, що його вабить хтось; а прийде на місце^-те, ан порожньо, немає нічого, мрія одна”. Але в п’єсі “Гроза” символични не тільки явища й поняття. Символични й фігури персонажів п’єси Особливо це ставиться до купця Дикому й Марфі Ігнатіївні Кабановой, прозваної в місті Кабанихой. Символичное прізвисько, та й прізвище поважного Савела Прокофьича з повним правом можна назвати мовця. Це не випадково, адже саме в образах цих людей і втілилася гроза, не містичний небесний гнів, а цілком реальна тиранічна влада, що твердо зміцнилася на грішній землі
Схожі твори:
- Сенс назви п’єси О. М. Островського “Гроза” З появою А. М. Островського в російській літературі змінилося багато чого, а основні зміни відбулися у драматургії: письменник відкрив новий конфлікт на нашому грунті, нове середовище – купецтво, яка принесла своїх героїв і новий сенс п’єс, отже, принципово нові назви творів. Ці зміни добре помітні у п’єсі О. М. Островського...
- Образи самодурів у драмі А. Н. Островського “Гроза” Уж такого-те ругателя, як у нас Савел Прокофъич, пошукати ще!.. Гарна теж і Кабаниха. А. Островський. Гроза У своїй драмі “Гроза” А. Н. Островський яскраво й жваво зобразив “темне царство” російської провінції, що придушує кращі людські почуття й прагнення. Автор не тільки першим увів у літературу слово “самодур”, але й...
- Образ Катерини (по п’єсі А. Н. Островського “Гроза”) Задум “Грози” виник під час поїздки Островського по Волзі ( 1856-1857), але написана драма лише в 1859 році. “Гроза”, – писав Добролюбов, – без сумніву, саме вирішительное твір Островського”. Ця оценка не втратила своєї сили й дотепер. Серед усього написаного Островським “Гроза” є, безсумнівно, кращим произведенням, вершиною його творчості. Це...
- Історія створення п’єси Н. А. Островського “Гроза” 1. Народності творчості Островського. 2. Судьбоносное подорож по Волзі. 3. Загальнонаціональний масштаб трагедії. 4. Значення “Грози” з погляду Добролюбова. “Мир Островського – не наш мир, і до відомого ступеня ми, люди іншої культури, відвідуємо його як чужоземці… Далеке й незрозуміле життя, що там відбувається… може бути цікавої для нас, як...
- Символіка в п’єсі О. М. Островського “Гроза” Для творів реалістичного напряму характерне наділення предметів або явищ символічним сенсом. Першим цей прийом використав О. С. Грибоєдов у комедії “Лихо з розуму”, і це стало ще одним принципом реалізму. О. М. Островський продовжує традицію Грибоєдова і начає важливим для героїв глуздом явища природи, слова інших персонажів, пейзаж. Але в...
- Значення картини волзького пейзажу в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” 1. Життя в провінційному містечку. 2. Живий і непокірливий характер головної героїні. 3. Роль природи в п’єсі. А. Н. Островський у п’єсі “Гроза” показує, як у маленькому містечку на березі Волги, розвертаються трагічні події. З найперших рядків добутку ми довідаємося про те, у якій атмосфері довелось жити героям п’єси. У...
- Біблійні мотиви в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” У сюжеті “Грози” Островського одержують послідовне втілення різні біблійні мотиви. Один з таких мотивів – мотив гріха, воздаяния за нього й покаяння. Мотив цей послідовно втілюється в мовленні персонажів, у їхніх думках, у розвитку сюжетної дії, у глибинному, філософському підтексті п’єси. Про гріх постійно згадує Марфа Ігнатіївна Кабанова: “От чи...
- На чиїй стороні драматург? (по п’єсі Островського “Гроза”) П’єса А. Н. Островського “Гроза” була написана за матеріалами поїздки автора в 1856 році по Волзі. Драматург задумав написати цикл п’єс про провинциальном купецтво, що повинен був би називатися “Ночі на Волзі”. Але, до зжалению, весь задум так і не був здійснений В 1859 році була написана перша драма із...
- Конфлікт поколінь у драмі А. Н. Островського “Гроза” 1. Життя російського патріархального купецтва. 2. “Темне царство” і його представники. 3. Молоде покоління в драмі. 4. Протиріччя між старшим і молодшим поколінням А. Н. Островський показав життя російського купецтва. У драмі “Гроза” на повсякденному тлі розгортається трагедія, що погубило життя молодої жінки. У чому причина загибелі Катерини? Чи можна...
- П’єси О. Н. Островського “Гроза” і О. П. Чехова “Вишневий сад” В обох п’єсах пейзаж дивно гарний, хоча важко порівнювати захоплюючі волзькі види, що відкриваються з того місця, де розташоване місто Калинов, з маленьким у порівнянні з великою російською рікою вишневим садом. Величезний, колоритний волзький пейзаж придушує своєю красою, суворої й могутньої. На його тлі людини здається – дрібною комашкою, незначністю...
- Образ Катерини в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” У п’єсі “Гроза” Островський створює зовсім новий для його творчості жіночий тип, простій, глибокий характер. Це вже не “бідна наречена”, не байдуже-добра, лагідна панянка, не “аморальність по дурості”. Катерина відрізняється від раніше створених героїнь Островського гармонійністю своєї особистості, силою духу, своїм світовідчуванням. Це натура світла, поетична, піднесена, мрійлива, із сильно...
- Скорочено драми Гроза Островського А. Н ГРОЗА Драма в п’яти діях Дія перше Суспільний сад на березі Волги. Сидячи на ослоні, міщанин Кулигин захоплюється Волгою. Що прогулюються Кудряш і Шапкин, почувши, як купець Дикої лає свого племінника, обговорюють це. Кудряш співчуває Борисові Григоровичу, уважає, що Дикого потрібно як варто налякати, щоб не знущався з людей. Шапкин...
- Жертви “темного царства” (По драмі А. Н. Островського “Гроза”) 1. Сюжетна лінія драми “Гроза”. 2. Представники “темного царства” – Кабаниха й Дикої. 3. Протест проти підвалин святенницької моралі Уявите, що це саме анархічне суспільство розділилося на дві частини: одна залишила за собою право пустувати й не знати ніякого закону, а інша примушена визнавати законом усяку претензію першої й безмовно...
- Значення символів у п’єсі Островського “Гроза” Для добутків реалістичного напрямку характерне наділення предметів або явищ символічним змістом. Першим цей прийом використав О. С. Грибоєдов у комедії “Горі від розуму”, і це стало ще одним принципом реалізму. А. Н. Островський продовжує традицію Грибоєдова й наділяє важливим для героїв змістом явища природи, слова інших персонажів, пейзаж. Але в...
- МАЙСТЕРНІСТЬ МОВНИХ ХАРАКТЕРИСТИК У ДРАМІ А. Н. ОСТРОВСЬКОГО “ГРОЗА” В 1845 році Островський працював у Московському комерційному суді канцелярським чиновником стола “для справ словесної розправи”. Перед ним розкривався цілий мир драматичних конфліктів, звучало все різноголосе багатство живої великоросійської мови. Доводилося вгадувати характер людини по його мовному складі, по особливостях інтонації. Виховувався й вигострювався талант майбутнього майстра мовної характеристики персонажів...
- “Гроза” А. Н. Островського – драма або трагедія? “… Мир затаєної, тихої скорботи, що зітхає,” зображує драматург, втілюючи його події й характери в образах персонажів драми “Гроза”, і очевидно, що слова Н. Добролюбова допомагають точніше дати жанрове визначення добутку. “… Мир тупого, ниючого болю, мир тюремної, гробової безмовності…” – але цілий мир, а не фрагмент його, – мир,...
- Жіночі долі й характери в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” 1. Особливості творчості Островського. 2. Образ Кабанихи в п’єсі “Гроза”. 3. Варвара, дочка Кабанихи. 4. Катерина, невістка Кабанихи. Кілька десятків п’єс написав А. Н. Островський за своє життя, і у всіх цих добутках, як у дзеркалі, відбилися ті або інші сторони життя, сучасної авторові. Але тільки чи про свій час...
- Трагічна доля Катерини в п’єсі А. И. Островського “Гроза” 1. Жорстокі вдачі міста Калинова. 2. Кабаниха й Дикої. 3. Життя й смерть Катерини. П’єси А. Н. Островського дозволяють нам, сучасним читачам, зануритися в життя російського купецтва. Письменник настільки вірогідно показує будь-які, навіть незначні деталі купецького побуту, що в нас немає приводу сумніватися в його правдивості. Після прочитання драми “Гроза”...
- Переказ фінальної сцени драми А. Н. Островського “Гроза” Така собитийная канва добутку, за допомогою якої автор розкриває перед нами целую галерею людських типів. Тут і купці – самодури, И почесні матері сімейств – охоронниці місцевих вдач, і мандрівниці – прочанки, що розповідають небилиці, користуючись темрявою й неосвіченістю народу, і доморослі вчені – прожектери. Однак при всій розмаїтості типів...
- Щиросердечна драма Катерины (по п’єсі А. Н. Островського “Гроза”) Характер складається в здатності діяти по принципах. А. Н. Островський написав багато п’єс із життя купецтва. Вони настільки правдиві і ярки, що Добролюбов назвав їх “п’єсами життя”. У цих добутках життя купецтва описується як мир затаєної, що тихо зітхає вболівай, мир тупого, ниючого болю, мир тюремного гробового мовчання А якщо...