Образ Воланда в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”
1. Булгаковський образ Воланда і його місце в літературі. 2. Життя Москви 30-х років, обивателі в романі. 3. Ідейно-художня роль сил зла в романі “Майстер і Маргарита”. Він ледь самого мене не звів з розуму, доводячи мені, що мене немає! Але ви-те вірите, що це дійсно я? М. А. Булгаков Воланд – сама загадкова фігура в романі “Майстер і Маргарита”. Згадаємо його опис у момент першої появи на Патріарших ставках – “…
Років сорока із зайвим, рот кривій, брюнет, праве око чорний, лівий чомусь зелений, брови чорні, але одна вище інший”.
Відповідь нам може дати тростина із чорним набалдашником у вигляді голови пуделі в нього під пахвою й епіграф, узятий М. Булгаковим до всього добутку: “Я – частина тої сили, що вічно хоче зла й вічно робить благо”. Це відсилання до Мефистофелю Й. В. Гете прямо вказує на те, що перед Бездомним і Берліозом з’явився Сатана. Міркуючи про зміст епіграфа, можна зробити висновок, що ціль автора
Споріднення Воланда з Мефистофелем Булгаков підкреслює також, коли Воланд називає себе німцем. Так само, як і Мефистофель, Воланд здобуває людські риси. В “іноземці” неможливо запідозрити диявола Усе у світі змінив прогрес. Як бути?
Міняється й біс. Арктичний фантом не в моді, Пазурів ти не знайдеш у заводі, Рогу зникли, хвіст зник. (И. В. Гете “Фауст”) Ім’я Воланда при уважному прочитанні ми теж знаходимо в Гете Булгаков мав можливість ознайомитися з перекладом А. Л. Соколовского, де в сцені Вальпургиевой ночі Мефистофель називає себе “пан Воланд”. Звичайно ж це місце опускалося в російських перекладах.
У стародавній німецькій літературі зустрічається ще одне ім’я чорта – Фаланд. Для того щоб розгадка героя не відразу розкривалася читачеві, Булгаков і бере для нього рідко вживане ім’я, зовні олюднюючи диявола, щоб він не залучав до себе зайва увага Говорячи про літературні прототипи героя, можна згадати також і лермонтовского Демона, і Едуарда Едуардовича фон-мандро – героя роману А. Білого “Московський дивак” (1925), якого автор характеризує як “свого роду маркіза де Саду й Калиостро XX століття”. У романі також чутні відгомони “Золотого горщика” е. Т. А. Гофмана. Часто поминаючи чорта, москвичі призивають його, і він є. Помітимо, що Воланд далі в романі не намагається навіть зобразити із себе ілюзіоніста: на сеансі чорної магії він сидить осторонь і спостерігає за людьми, відзначаючи про себе, що вони залишилися такими ж, тільки “квартирне питання їх зіпсував”.
Обивателі живуть лише своїми дрібними інтересами. Жителі Москви 30-х років – це люди, що гордо заявляють, що вони атеїсти, піддані обжерливості, що зайняли теплі місця. Берліоз – перша жертва в романі – не вірить ні в існування Бога, ні в існування диявола, але думає про те, як швидше написати донос на Воланда.
На думку критиків, Булгаков фактично зрівнює у своєму добутку поняття “обиватель” і “грішник”. Зображено творчу інтелігенцію настільки непринадно, що стає ясно: не можуть ці люди “сіяти розумне, добре, вічне”. Москвичі ласі на гроші, убрання, люблять смачно поїсти, готові підсидіти колег, не зупиняться ні перед чим для досягнення власного благополуччя. Місто загрузло в гріху.
Майстер у цьому оточенні живе зовсім іншим життям – він присвячує себе не погоні за теплим місцем, а написанню роману. Різка критика роману з боку обивателів, а потім арешт майстри показують, що письменникові, у якого немає посвідчення, що він письменник, немає місця серед іншими, постаченими скоринками. Його можуть знищити і як письменника, і як людини Майстрові й Маргариті теж властиві людські слабості, але їх не можна дорівнювати до обивателів. У них є Любов, заради якої Маргарита здатна навіть провести ніч у диявола. У майстра є талант, що неможливо знищити ні вогнем, ні висновком, ні критикою.
Саме талант виділяє майстра з юрби бездарних обивателів Це єдині герої в романі, що прагнуть до добра, красі. Майстер не входить у жодну письменницьку організацію, у той час як їх наповнили люди з посвідченнями. Майстрові ж потрібно тільки самота й спокій, чим і нагороджує його Воланд наприкінці історії. Варто відзначити, що майстер відразу розуміє, з ким зустрівся Іван Бездомний на Патріарших, у той час як всі навколишні продовжують і після цього шукати раціональне пояснення тому, що трапилося, нехай це навіть масове зникнення людей Образ Воланда досить складний і неоднозначний.
У ньому є такі риси, які дозволяють говорити про те, що він наділений явними атрибутами не Сатани, а Бога. Саме цим можна також пояснити думка деяких критиків, що, зображуючи Воланда, письменник дає натяки на Христа, одягаючи його в руб’я, говорячи про його шпагу, що відкидає тінь у вигляді хреста. Не можна розділити те, що вершить звита диявола, на білі й чорне – границі між добром і злом нечіткі. Роль Воланда в романі не обмежується спостереженням за москвичами.
Він міняє життя деяких з них, залишаючи слід у долях, або ж дає можливість зробити це. Результат ми бачимо у фіналі. Іван Бездомний, здатний у розмові з майстром визнати жахливість власних віршів, після лікування стає професором інституту історії й філософії Іваном Миколайовичем Пониревим, назавжди залишивши поезію. Він “знає, що в молодості став жертвою злочинних гіпнотизерів”, але в ніч повні нічого не може із собою поробити, турбується доти, поки йому не є Майстер, і Маргарита слідом цілує його в чоло й говорить, що все в нього буде як треба. Хто хоч небагато здатний до цього, встають на шлях переродження.
Навіть Варенуха перестає брехати по телефоні. Воланд прагне дати людям знання про те, що таке добро й зло Він приходить для того, щоб відновити справедливість – роман Майстра повстає з попелу, він нагороджений спокоєм і залишається разом з Маргаритою, Пілат одержує можливість із волі Майстра поговорити з Иешуа й упевнитися в тім, що страти не було. Місія виконана. Кожний зі звиті Воланда теж зіграв свою роль і повернув собі щиру особу.
Звита виконує доручення Воланда, розкриваючи недоліки суспільства обивателів, караючи людей за гріхи й очищаючи все вогнем. Кара наздоганяє й “Грибоєдов”, МАССОЛИТ. У такий спосіб людям дається шанс побудувати новий храм літератури й розбудити людей ктворчеству.
Куди попадає Майстер після смерті в лікарні? Він знаходить спокій – не рай, не пекло, а місце, де “чекають будинок і старий слуга, свічі вже горять”. Булгаков вишиковує свою картину загробного миру, що не обмежена звичними рамками. Так само автор дивиться й на Воланда зі свитою. Те, що вони роблять – це не зло, а справедлива відплата.
А здійснювати його – ніяк не прерогатива чорних сил Виходить, це не чорні сили зла господарюють у Москві. Пригоди звиті Воланда, на думку дослідників, важливий елемент опису історичної дійсності 1930-х років. Вони не підштовхують людей до гріха, а знімають завісу з їхній око, оголюючи насущні проблеми в изолгавшемся суспільстві, дають зробити вибір між добром і злом. Тому Воланда можна назвати мудрим і справедливим вершителем правосуддя
Схожі твори:
- Образи Воланда та його почту (за твором М. Булгакова “Майстер і Маргарита”) Твір “Майстер і Маргарита” Михайло Булгаков писав більше десяти років, декілька разів змінював задум, але відомо, що в першому варіанті в центрі роману був Воланд – уособлення містичного шару твору. Волана – повелитель тіней, злий дух, йому і його почту належить фантастичний світ, чистилище, де спокутує свій гріх Понтій Пілат....
- Моральні експерименти Воланда у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Якщо спробувати апределіть одним словом багатство ідей та образів роману “Майстер і Маргарита”, то можна сказати, що це – роман-випробування. Кожен з героїв, навіть самий незначний, другорядне, стає учасником фантастичного експерименту. Може бути, цей самий герой ніколи і в очі не бачив Воланда, але тим не менше сам сатана випробовує...
- Тема добра і зла в романі Булгакова “Майстер і Маргарита” Основою творчості Михайла Панасовича Булгакова був гуманізм. Письменник не сприймав ту літературу, яка підносила страждання абстрактних, нереальних героїв, проходячи повз правду життя. Тому в своєму останньому романі “Майстер і Маргарита” він завуальовано показав віддалену надію на те, що зло буде покаране, а добро переможе. Тема боротьби добра і зла –...
- Вічна боротьба добра в романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Вічна боротьба добра в романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Прояви сил зла в романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогому костюмі, у закордонних, в колір костюма, туфлях. Навіть обличчя в нього було дуже дивне: “Праве око чорний, лівий зелений. Брови чорні, але одна вища за другу “. В образі...
- Світ без рум’ян і гриму у романі М. А. Булгакова Майстер і Маргарита МИХАЙЛО БУЛГАКОВ ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ МИХАЙЛО БУЛГАКОВ Світ без рум’ян і гриму у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” У 30-ті роки Михайло Булгаков працює над значним твором – романом “Майстер і Маргарита”. Цей роман приніс автору посмертну світову славу. Цей твір став гідним продовженням тих традицій російської літератури, які...
- Вічна боротьба добра і зла у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Боротьба добра і зла – центральна тема у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”. У творі дні далекого минулого дуже тісно пов’язані з днями тогочасної Москви. Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях”. Навіть обличчя у нього було...
- Вічна боротьба добра і зла в романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Боротьба добра і зла – центральна тема у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”. У творі дні далекого минулого дуже тісно пов’язані з днями тогочасної Москви. Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях”. Навіть обличчя у нього було...
- Тільки людина відповідальна за добро й зло (По романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”) – …Так хто ж ти, нарешті? – Я частина тої сили, що вічно хоче зла й вічно робить благо… И. В. Гете. Фауст М. А. Булгаков – один із чудових письменників післяреволюційної епохи. Доля Булгакову дісталася важка, у ній було багато конфліктів, перемог і поразок. Роман ” Майстер і Маргарита...
- Вічна боротьба добра у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях”. Навіть обличчя у нього було дуже дивне: “Правый глаз чер-мый, левый зеленый. Брови черные, но одна выше другой”. У образі Понтія Пілата втілено внутрішню боротьбу людини. У ньому стикаються сила вочлі...
- Боротьба добра і зла – центральна тема у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” У творі дні далекого минулого дуже тісно пов’язані з днями тогочасної Москви. Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях”. Навіть обличчя у нього було дуже дивне: “Правый глаз черный, левый зеленый. Брови черные, но одна выше другой”. У...
- Світ без рум’ян і гриму у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” У 30-ті роки Михайло Булгаков працює над значним твором – романом “Майстер і Маргарита”. Цей роман приніс автору посмертну світову славу. Цей твір став гідним продовженням тих традицій російської літератури, які стверджували пряме поєднання гротеску, фантастики, ірреального з реальним у єдиному потоці розповіді. Роман став унікальним людським документом тієї епохи...
- Фантастичні образи у романі М. А. Булгакова Майстер і Маргарита МИХАЙЛО БУЛГАКОВ ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ МИХАЙЛО БУЛГАКОВ Фантастичні образи у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Михайло Булгаков – письменник із незвичайною долею: основна частина його літературної спадщини стала відома світу тільки через чверть століття після його смерті. При цьому останній його роман – “Майстер і Маргарита” – приніс автору...
- Новаторсьний характер зображення Булгаковим Воланда – героя роману “Майстер і Маргарита” Ф. КАФКА, ДЖ. ДЖОЙС, М. БУЛГАКОВ – ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. Ф. КАФКА, ДЖ. ДЖОЙС, М. БУЛГАКОВ Новаторсьний характер зображення Булгаковим Воланда – героя роману “Майстер і Маргарита” Воланд, герой роману Булгакова, – представник сил зла, очолює світ потойбічних злих сил. Автор називає його “князем темряви”, “духом зла”, “повелителем тіней”. У героя є багато чого...
- “Яке враження справили б на Воланда сучасні люди? За твором “Майстер і Маргарита” Воланд – це один з найцікавіших героїв роману Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”. Він примітний багатьма своїми особливостями. Його образ цікавий сам по собі, однак набагато цікавіше відповісти на питання про те, як би Воланд сприйняв нинішніх людей, якби опинився в сучасному світі. Яке б враження вони на нього справили?...
- Творчість і кохання в романі М. Булгакова “Майстер та Маргарита” Кохання, милосердя, прощення, творчість – це загальнолюдські поняття, які являються складниками моральності будь-якої людини, будь-якої світової релігії. На цих принципах і базується твір Михайла Булгакова “Майстер та Маргарита”. Цей роман є в деякій мірі автобіографічним, побутує думка, що Майстер – двійник самого письменника. Двійник, але не копія. Кохання між Майстром...
- Тільки людина відповідальна за добро і зло (за романом М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”) М. Булгаков – один із видатних письменників післяреволюційної епохи. Доля Булгакова була дуже важка, у ній було багато конфліктів, перемог і поразок. Роман “Майстер і Маргарита” став одкровенням великого письменника і філософа. Основна тема роману – проблема добра і зла. Ця тема завжди займала головне місце в російській філософії і...
- Тільки людина відповідальна за добро і зло – за романом М. А. Булгакова Майстер і Маргарита МИХАЙЛО БУЛГАКОВ ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ МИХАЙЛО БУЛГАКОВ Тільки людина відповідальна за добро і зло (за романом М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”) М. Булгаков – один із видатних письменників післяреволюційної епохи. Доля Булгакова була дуже важка, у ній було багато конфліктів, перемог і поразок. Роман “Майстер і Маргарита” став одкровенням великого...
- Особливості сатири у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Особливості сатири у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Роман “Майстер і Маргарита” створювався протягом 1928-1940 років. Булгаков, як будь-яка освічена людина, бачив вади і помилки устрою, що існував. Як письменник, він майстерно описав у своєму романі ці проблеми. Сатира – це висміювання чогось негативного. Читаючи уважно роман “Майстер і...
- Образ Иешуа Га-Ноцри в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Кращий твір Булгакова. 2. Глибокий задум письменника. 3. Складний образ Иешуа Га-Ноцри. 4. Причина смерті героя 5. Безсердечність і байдужість людей. 6. Угода між світлом і тьмою На думку літературознавців і самого М. А. Булгакова, “Майстер і Маргарита” є його підсумковим добутком. Умираючи від важкої хвороби, письменник говорив своїй...
- Фантастичний реалізм у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Роман М. А. Булгакова – унікальний добуток російського реалізму. 2. Сполучення реальності й фантастики вромане. 3. Морально-філософський зміст роману. М. А. Булгаков працював над романом “Майстер і Маргарита” з 1928 року по 1938 рік. Він уважав цей добуток найважливішим у своїй творчості. Роман підбивав підсумок розвитку умовної, гротескної оповідальної...