Образ Прекрасної Дами
З ім’ям Блока у нашому світогляді, зв’язаний, насамперед, образ романтичного поета, що оспівує у своїх віршах ідеальну кохану, втілення доконаної жіночності і краси. Поява цього мотиву (скоріше, навіть лейтмотиву ранньої творчості автора) пов’язана з естетикою символізму і з філософією та поезією В. Соловйова. Навчання останнього про Світову Душу або Вічну Жіночність, покликану обновити і відродити світ, пройшло крізь призму поетичного таланта Блока. При цьому “Вірші про Прекрасну Даму” багато в чому автобіографічні, наскільки
Часом слуга, порою милий,
І вічно – раб.
Лицар, уклінний чернець, раб – він здійснює своє служіння прекрасній цариці, Пречистій Діві:
Входжу я в темні храми,
Роблю бідний обряд,
Там чекаю я Прекрасну Даму
У мерехтінні червоних лампад.
У всьому героєві чудиться її присутність – у бездонній лазурі неба, у весняному вітрі, у пісні скрипки. При цьому героїня майже безтілесна, її образ не припускає нічого конкретного, “відчутного”, адже все земне їй чужо:
От особа виникає з мережив,
Виникає з мережив особа!
От пливуть її хуртовинні трелі,
Зірки світлі шлейфом тягнучи!
“Мені не чутні ні подихи, ні мовлення”, – говорить герой. Для опису об’єкта свого поклоніння автор використовує епітети типу “променистий”, “таємничий”, “несказанний”, “осяяний”, “втішний”. Але у деяких віршах про Прекрасну Даму її образ приймає більш конкретні, земні риси, позбавлені нальоту містики:
Встану я у ранок мрячний,
Сонце вдарить в обличчя.
Чи ти, подруга бажана,
Сходиш до мене на ганок?
Перед нами вже не відвернений образ, а земна жінка. У віршах, що пішли слідом за циклом про Прекрасну Даму, можна простежити подальший розвиток її образа. Героїня циклу так і залишилася небожітельніцею, що не зглянулася до героя і його кохання. У більш пізніх віршах виникає фігура нової героїні, що також по-своєму втілювала ідеал краси і світла. Небесний ангел, Зоряна Діва зненацька падає на землю:
Зіркою кривавої ти текла,
Я вимірював твій шлях у сумі,
Коли ти падати почала.
Метафізичне падіння Діви тривожить і засмучує героя, але потім він розуміє, знайшовши свою кохану на неосвяченій землі, у “неосвітлених воротах”, що
І цей погляд не менше світлий,
Чим був у мрячних висотах.
Спустившись із “небес”, героїня не втратила своєї краси, принадності, зачарування. Так народжується на світло Незнайомка – ангел, що зійшов на землю, “геній чистої краси”, говорячи словами О. С. Пушкіна. У вірші “Шлейф, заляпаний зірками” героїня рівняється з кометою, що падає вниз, що з’єднує цим своїм падінням небо і землю:
Шлейф, заляпаний зірками,
Синій, синій, синій погляд.
Меж землею і небесами
Вихром підняте багаття.
Так образ містичної “Вічної Жіночності” переміняється у поетичному світі Блока романтичним образом живучої на землі Незнайомки. І тоді виникає інший конфлікт:
Серед цієї вульгарності таємничої,
Скажи, що робити мені з тобою –
Недосяжною і єдиною,
Як вечір димно-голубий?
Героїня приречена на перебування у світі вульгарності і бруду. Як можливе співіснування прекрасного і потворного, піднесеного і повсякденного? На це питання Блок намагається дати відповідь у своєму вірші “Незнайомка”. Він побудований на протиставленні двох світів. У першій частині поет дає картину виродливої повсякденної реальності (духота вулиць, нудьга, пил, плач, вереск). Щоденність, звичність що відбувається, підкреслюються кількаразовим вживанням сполучення “і щовечора”. І в той же час –
!у годину призначену,
(Але це тільки сниться мені?)
Дівочий стан, шовками схоплений,
У мрячному рухається вікні.
Образ Незнайомки не можна тлумачити однозначно. Чи то тільки бачення, що примарилося сидячому за склянкою вина героєві? Чи то реальна жінка, наділена атрибутами романтичної коханої – знову ж, не без впливу алкоголю? Спадкоємець романтизму, Блок не уникає двозначності та іронії. Безсумнівним представляється одне: мрія і дійсність несумісні, у світі побуту немає місця ідеалу. Останні рядки виглядають саркастичним висновком:
Ти право, п’яне чудовисько!
Я знаю: істина в вині.
Але – як знати? може бути, це – вино поезій? Романтичний за своїм характером образ Прекрасної Дами надає трагічне звучання блоківським добуткам. Ідеальна кохана далека, недоступна, безжиттєва вона лише символ. Згодом її образ наповнюється життєвим змістом: поет шукає свою героїню у цьому світі. Але зустріч не може принести йому ні радості, ні заспокоєння, тому що неможливість існування її на землі очевидна. Так розвивається і знаходить свій кінець у поезії Блока образ Прекрасної Дами – Вічної Жіночності бажаної подруги – занепалого ангела – Незнайомки
Схожі твори:
- Еволюція образа Прекрасної Дами у ліриці О. Блока З ім’ям Блока у нашому світогляді, зв’язаний, насамперед, образ романтичного поета, що оспівує у своїх віршах ідеальну кохану, втілення доконаної жіночності і краси. Поява цього мотиву (скоріше, навіть лейтмотиву ранньої творчості автора) пов’язана з естетикою символізму і з філософією та поезією В. Соловйова. Навчання останнього про Світову Душу або Вічну...
- Культ прекрасної дами і його вираження в поезії провансальських трубадурів Удосконалюється поетична Мова, зникають грубі вираження. Мова збагачувалася за рахунок введення абстрактних термінів. Найбільш яскравої стає поезія провансальських трубадурів. Прованс – південь Франції, де виникає поетична школа. Трубадури (від фр. гл. тробар – знаходити). Створені близько 900 розмірів. Серед трубадурів люди різних станів. Основна тема – любов. Створено культ Прекрасної...
- Образ прекрасної та нещасної Есмеральди у романі В. Гюго “Собор Паризької Богоматері” Один з найулюбленіших жіночих образів світової літератури – образ Есмеральди у романі В. Гюго “Собор Паризької Богоматері”. Есмеральда є втіленням того, що ми називаємо жіночість. Ніжність, тендітність, чарівність, цнотливість гармонійно поєднуються із незламною силою духу. І найголовніше – вона уміла кохати, самовіддано, безмежно, до смерті. Письменник відразу не відкриває таємницю...
- Оспівування образу Чарівної Дами у творі Дж. Рюделя “Канцона” І. Ставлення до жінок в епоху Середньовіччя. (Епоха Середньовіччя в Західній Європі була наповнена суперечностями. Саме в цю епоху у багатьох країнах на вогнищах спалювали жінок, яких називані відьмами, і возвеличували в піснях образ Чарівної Дами, заради якої лицарі чинили подвиги і з ім’ям якої вмирали на полі бою.) ІІ....
- Образ Незнайомки як втілення Вічної Жіночості (за віршами О. Блока) Творчість Олександра Блока відноситься до періоду розвитку російської літератури, який називається “срібним віком)”. Три імені – Пушкін, Достоєвський, Соловйов – стануть тими величинами, на які буде рівняти поет свою творчість протягом усього життя. У російській літературі цього періоду не було, мабуть, митця, у якого життя і творчість були б так...
- Проблема спокутування боргів минулого у драмі Ф. Дюрренматта “Гостина старої дами” Можна напевно стверджувати, що немає людини, яка б уважала світ ідеальним, сповненим справедливості й гармонії. Відомий швейцарський драматург Фрідріх Дюрренматт у п’єсі “Гостина старої дами” порушив проблему справедливості і спокутування боргів минулого, проаналізувавши людську психологію. Справді, хіба часто ми замислюємося над тим, що саме є справедливістю. І чи для всіх...
- Дух прекрасної епохи – Анри де Тулуз-Лотрек Тулуз-Лотрек дуже тонко організує характер розгляду кожної афіші. Розглянемо як приклад афішу “Ла Гулю в Мулен-Руж” (1892 ). Уже з першого погляду ми охоплюємо всю композицію цілком, – і це визначається ритмічними повторами:гротескно розставленим ногам танцівниці вторять перпендикулярно спрямовані руки її партнера Валентина, білій спідниці Ла Гулю – обрису жовтої...
- Візит старої дами (стисло) Дія відбувається в глухому швейцарському містечку Гюллене в 50-і рр.. XX ст. До містечка приїжджає стара мультимільйонерка Клара Цаханассьян, уроджена Вешер, колишня мешканка Гюллена. Колись в містечку працювало кілька промислових підприємств, але один за одним вони збанкрутували, і містечко прийшов в цілковите запустіння, а його жителі зубожіли. Мешканці Гюллена покладають...
- Образ Незнайомки як втілення Вічної Жіночності (за віршами О. Блока) І. Філософія В. Соловйова як основа поетичних шукань О. Блока. (На початку 1900-х років О. Блок захоплюється філософією В. Соловйова, під впливом якого й написано цикл “Стихи о Прекрасной Даме”. Філософ вірив у рятівну місію Краси (єдність включала: Красу, Добро, Істину). Посередником у досягненні “всеєдності” покликане бути мистецтво. Риси позитивної...
- ГОСТИНА СТАРОЇ ДАМИ – ФРІДРІХ ДЮРРЕНМАТТ Трагічна комедія Дія перша Події п’єси відбуваються у містечку Гюллен. Спочатку Гюллен зруйнований і занедбаний: неохайний будинок станції; заіржавілий семафор; напівздертий розклад потягів на мурі; будка з череп’яним дахом та обшарпаними плакатами. Такими ж неохайними і занедбаними виглядають п’ять чоловіків на станції. Один із них, маляр, малює транспарант “Ласкаво просимо,...
- Скорочено “Гостина старої дами” Дюрренматта Події п’єси відбуваються у містечку Гюллен. Спочатку Гюллен зруйнований і занедбаний: неохайний будинок станції; заіржавілий семафор; напівздертий розклад потягів на. мурі; будка з череп’яним дахом та обшарпаними плакатами. Такими ж неохайними і занедбаними виглядають п’ять чоловіків на станції. Один із них, маляр, малює транспарант “Ласкаво просимо, Клер!”. Четверо інших чоловіків...
- Скорочено “Візит старої дами” Дюрренматта Дія відбувається в закутковому швейцарському містечку Гюллене в 50-е рр. XX в. У містечко приїжджає стара мультимиллионерша Клара Цаханассьян, уроджена Вешер, що була жителька Гюллена. Ніколи в містечку працювало кілька промислових підприємств, але один за іншим вони збанкрутували, і містечко прийшло в цілковите запустіння, а його жителі зубожіли. Мешканці Гюллена...
- Гостина старої дами скорочено – Дюрренматт Фрідріх Дія перша Події п’єси відбуваються у містечку Гюллен. Спочатку Гюллен зруйнований і занедбаний: неохайний будинок станції; заіржавілий семафор; напівздертий розклад потягів па мурі; будка з череп’яним дахом та обшарпаними плакатами. Такими ж неохайними і занедбаними виглядають п’ять чоловіків на станції. Один із них, маляр, малює транспарант “Ласкаво просимо, Клер!”. ....
- Тема кохання у творчості О. Блока Олександр Блок увійшов в історію літератури як видатний поет-лірик. Почавши свій поетичний шлях книгою містичних віршів про Прекрасну Даму, Блок завершив свою двадцятилітню творчість у російській літературі революційною поемою “Дванадцять”. Ранній період творчості поета пройшов під знаком релігійних роздумів. У 1904 році він створює цикл “Віршів про Прекрасну Даму”, повний...
- “Вірші про Прекрасну Даму” загальна характеристика Цілком виразне уявлення про ранній ліриці Блоку дадуть, на наш погляд, вірші “Я чекаю призову, шукаю відповіді…”, “Сутінки, сутінки весняні…”, “Вірю в Сонце Завіту…”, “Я, отрок, запалюю свічки…”, “Заходжу я в темні храми… “,” Ми зустрічалися з тобою на заході сонця… “. “Вірші про Прекрасну Даму”, це вірші про ідеальну,...
- Поезія Блока – вершина російського символізму Символізм – літературний напрям у модерністському мистецтві кінця XIX – початку XX століття. Основна риса символізму – це перетворення конкретного художнього образу на багатозначний символ. Поети-символісти виробляють власні, естетичні принципи і протиставляють їх реалізму і натуралізму. Блок добре знав творчість В. Соловйова і захоплювався його філософським трактуванням жіночного начала світу,...
- Розкрийте образну систему роману “Євгеній Онєгін” (Онєгін, Тетяна, Ленський, Ольга, образ міста, образ автора, образ природи та ін.) Розкрийте образну систему роману “Євгеній Онєгін” (Онєгін, Тетяна, Ленський, Ольга, образ міста, образ автора, образ природи та ін.). В основі системи образів роману лежить протиставлення Місто – Село (позанаціональне – національне). Саме так розташовуються як головні, так і другорядні й епізодичні персонажі (сім’я Ларіним, їхні сусіди-поміщики; петербурзький і московський світло)....
- Поет мрії (любовна лірика О. Блока) Романтичний поет, що оспівує свою кохану, у якій все – бездоганно, все – втілення краси і вічної жіночності – це перше, що ми згадуємо про Блока. Так, поет пройшов складний шлях, і теми його творчості набагато ширше, але так незвичайні, так доконані його вірші про Прекрасну Даму, стільки в них...
- Ліричний герой О. Блока Ліричний герой Блока – це постійно мінлива людина, ведена спрагою пізнання істини, що віддається сповна почуттю кохання і прекрасного. У поезії Олександра Блока – живий, яскравий характер самого поета. Ліричний герой Блока проходить через усе, що випробував сам поет. Це спрага життя і зневіра, зльоти і розчарування, віра і спустошеність…...
- Болісні, духовні пошуки О. Блока Олександр Блок увійшов в історію літератури як видатний поет-лірик. Почавши поетичний шлях книгою містичних віршів про Прекрасну Даму, Блок завершив свою двадцятилітню творчість у російській літературі прокльоном старому світу у дивній поемі “Дванадцять”. Блок пройшов складний творчий шлях від поета-символіста, від марної романтичної мрії до реальної дійсності, до революції, прийнятої...