Образ Понтія Пілата в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита”
Роман “Майстер і Маргарита” – головний добуток М. Булгакова, улюблене дитя його фантазії, його письменницький подвиг. Число жанрових визначень булгаковско-го роману велико: сатирико^-філософський, фантастический, філософський роман, роман-містерія, роман^-притча, лірико-сатирико-філософський роман… З появлениїм диявола в романі починає звучати одна з головних філософських тем – тема волі людини і його особистої відповідальності за моральний вибір, що він звершает, визнаючи або заперечуючи існування Бога. Ідейний центр роману
Понтій Пілат – п’ятий прокуратор Іудеї – людин державний, що є уособленням влади. Він змушений перебувати в Ерлашаиме, що ненавидит через свої обов’язки. Пілат жорстока людина, його називають “люте чудовиська”, і він цим хвастається; він уважає, що миром керує закон сили Він був віншому, знає ціну небезпеки й тому вважає, що побеждает тільки сильний, такий, котрий не знає страху, сумнівів, жалості.
Понтій Пілат живе по своїм задонам: він знає, що мир розділений
Але зустрівшись із Иешуа, Пілат зрозумів, що це тот людина, з яким він хотів би спілкуватися вічно. Га-Алецри не боїться заперечувати прокураторові й робить це так мистецьки, що Понтій Пілат приходить на якийсь час у замішання. Більше того, цей “бурлака” сміє передлагать: “Мені прийшли в голову деякі нові думки, і я охоче поділився б ними з тобою, тим більше, що ти робиш враження розумної людини”. Га-ноцри вважає, що “злих людей немає на світі”, є люди “нещасливі”; він гранично відвертий, адже “правду говорить легко й приємно”. Арештант здався цікавий прокураторові.
У невинності Иешуа прокуратор переконався відразу. У римського прокуратора немає бажання губити життя бродячего філософа, він намагається схилити Иешуа до когопромиссу, а коли це не вдається, умовити первосвященника Кайфу помилувати Га-Ноцри з нагоди наступления свята Великодня. Ми бачимо, що Понтій Пілат проявляє до Иешуа й людська співучасть, і жалість, і жаль. Але разом з тим і страх. Саме страх, породжений залежністю від держави, необходимостью випливати його інтересам, а не істині, і визначає в остаточному підсумку вибір Понтія Пілата В умовах будь-якого тоталітарного режиму, будь те рабовладельческий Рим або сталінська диктатура, навіть найдужча людина може вижити, превстигнути, лише керуючись найближчою державною користю, а не своїми моральними орієнтирами.
Синедріон вирішує стратити Иешуа. Зачеплено закон про образу кесаря, у наявності бунт, а бунт потрібно втихомирити. І Понтій Пілат кричить, щоб чули все: “Злочинець!
Злочинець! Злочинець!”. Иешуа страчений.
Чому ж мучається Понтій Пілат? Чому йому сниться сон, начебто він не послав на страту бродячего філософа й цілителя, начебто вони йдуть разом по місячній доріжці й мирно розмовляють? І він, “жорстокий прокуратор Іудеї, від радості плакав і сміявся в сні…
“. Понтій Пілат для Булгакова, на відміну від устано традиції, щовилася в історії християнства, – не просто боягуз і відступник. Його образ драматичний: він і обвинувач, і жертва. Відступившись від Иешуа, він губить і себе, свою душу. От чому, загнаний у кут необхідністю предати смерті бродячого філософа, він про себе вимовляє: “Загинув!”, потім: “Загинули!
“. Він гине разом з Иешуа, гине як вільна особистість. Таким чином, уставши перед вибором: посада або порятунок душі, страх перед Цезарем або мужність ізвершити вчинок, він вибирає крісло, життєві блага й відданість тому, що ненавидить. Діючи від імені Тиберия, що персоніфікує собою держава, Понтій Пілат випробовує до імператора почуття бридливості, відрази.
Прокуратор розуміє, що могутність його виявилося мнимим. Він боягуз, він вірний пес кесаря й усього лише пішак у руках. Читаючи Булгакова, ми робимо для себе висновок: людина не вільна розпоряджатися власним народження й смертью. Але він повинен розпоряджатися своїм життям.
Чолостоліття, по Булгакову, відповідальний за власний вибір життєвих шляхів, ведучих або до істини й волі, або до рабства, зрадництву й нелюдськості
Схожі твори:
- Образ Понтія Пілата: покарання за боягузтво (По романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Місце роману у творчості письменника. 2. Образ Понтія Пілата. 3. Злочин і борошна совісті. 4. Образ Майстра. 5. Воздаяние. Боягузтво – мати жорстокості. М. де Монтень Роман “Майстер і Маргарита” став вінцем творчості М. А. Булгакова. Цей добуток дійшло до читачів через багато років послу смерті автора. Його можна...
- У чому суть суперечки Иешуа Га-Ноцри й Понтія Пілата у романі Майстер і Маргарита? Переказу, почасти й помилкові, можуть містити в собі відому частку правди, которою зневажати не повинна історія… Ж.-е. Ренан В “Майстру й Маргариті” сполучені два романи. Га-ноцри й Пілат – головні герої так званого “античного” роману, створеного Майстром. “Античний” роман описує один день із життя римського прокуратора, що напередодні свята Великодня...
- Суперечливість і трагічність образу Понтія Пілата (за твором М. Булгакова “Майстер і Маргарита”) Михайло Булгаков народився в Києві в сім’ї професора Духовної семінарії. Віра в Бога в сім’ї не була предметом розмов. Вона була органічною складовою стосунків між членами родини, основою виховання дітей. У своїй творчості письменник часто звертався до теми віри, боротьби добра і зла, Бога і Диявола. У романі “Майстер і...
- Майстер і Маргарита характеристика образа Понтій Пілата Понтій Пілат – прокуратор Іудеї (історичний Пілат перебував у цій посаді в 26-36 гг.); “син короля-звіздаря й дочки мірошника красуні Пилки” – ім’я героя складене з імен батьків (Пила й Ат); у той же час прізвисько “вершник Золотий Спис” актуалізує зв’язок ім’я з лат. рцит – спис. Характерна деталь вигляду...
- Суперечливість і трагічність образу Понтія Пілата За твором М. Булганова ” Майстер і Маргарита “. Пілат – уособлення влади. Понтій Пілат – п’ятий прокуратор Іудеї – людина державна. Через свій обов’язок він змушений перебувати в Єршалаїмі, який ненавидить. Пілат жорстокий, його називають “лютим чудовиськом” і він цим ще й вихваляється, бо вважає, що світом керує закон...
- Понтій Пілат у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Пілат у різних літературних джерелах. 2. Образ Пілата в романі Булгакова. 3. Покарання й прощення прокуратора. Цей герой пішов у безодню, пішов безповоротно, прощений у ніч на неділю син короля-звіздаря, жорстокий п’ятий прокуратор Іудеї, вершник Понтій Пілат. М. А. Булгаков Римський вершник, правитель Іудеї Понтій Пілат, герой роману М....
- Чому в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” затверджується, що боягузтво – один із самих головних людських пороків? Роман “Майстер і Маргарита” – головне произведение М. Булгакова. Навряд чи найдеться людина, навіть хорошо знаюча творчість письменника, який би став утверждать, що знайшов ключі до всім загадкам, що таяться в романі. А. Ахматова одна з перших високо оцінила роман “Майстер і Маргарита” і про Булгакова сказала: “Онгений”. Не можна...
- Біблійні сюжети у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” У романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” є реальність і фантастика, сатира і любовна лірика. Особливо виділяються чотири глави історико-філософського характеру. Це “роман у романі” – оповідь про Христа і Понтія Пілата. Глави про прокуратора Іудеї та Ієшуа Га-Ноцрі (Ісуса Христа) пише головний булгаковський герой – Майстер. Створений за біблійним...
- Образ Иешуа Га-Ноцри в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Кращий твір Булгакова. 2. Глибокий задум письменника. 3. Складний образ Иешуа Га-Ноцри. 4. Причина смерті героя 5. Безсердечність і байдужість людей. 6. Угода між світлом і тьмою На думку літературознавців і самого М. А. Булгакова, “Майстер і Маргарита” є його підсумковим добутком. Умираючи від важкої хвороби, письменник говорив своїй...
- Переосмислення біблійних образів у романі “Майстер і Маргарита” М. Булгакова У романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” є реальність і фантастика, сатира і любовна лірика. Особливо виділяються чотири глави історико-філософського характеру. Це “роман у романі” – оповідь про Христа і Понтія Пілата. Глави про прокуратора Іудеї та Ієшуа Га-Ноцрі (Ісуса Христа) пише голивний булгаковський герой – Майстер. Створений за біблійним...
- Проблеми творчості й творчої особистості в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Роман М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” до деякої міри автобиографичен, оскільки Майстер – двійник Булгакова. Ні, це не тінь автора, не його копія, це – жива особа. Він одночасно схожий і не схожий на свого творця. Але як би там не було, саме Майстрові автор віддав свої заповітні образи...
- Коротка характеристика добутку Майстер і Маргарита Булгакова М. А “Майстер і Маргарита” – роман, що втілив міркування М. А. Булгакова про сучасність і вічність людини й миру, художника й влади, – роман, у якому дивним образом переплітаються їдка сатира, тонкий психологічний аналіз і філософське узагальнення. “Майстер і Маргарита”, як і більшість творів Булгакова, – у першу чергу роман про...
- Центральний персонаж роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Син короля-звіздаря, жорстокий прокуратор Іудеї вершник Понтій Пілат На прізвисько Золотий Спис з’являється на початку 2-й глави “у білому плащі із кривавою підбивкою, що шаркає кавалерійською ходою”, виходячи на авансцену сюжету, де буде незримо присутній до повного його закінчення, до останньої фрази епілогу. Це його присутність обумовлена основною сюжетною подією,...
- Твір по романі Булгакова “Майстер і Маргарита” “Один раз весною, у годину небувало жаркого заходу, у Москві, на Патріарших ставках, з’явилися два громадяни…” Цей початок. Це перші рядки роману Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”. І з перших слів невідомі сили приковують читача до сторінок і тягне роман за собою, захоплює, уливається в серце, охоплює душі, опановує волею....
- Проблема добра і зла у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Хто кидає камінь нагору, кидає його на свою голову, і підступний удар розділить рани. Хто риє яму, сам упаде в неї, і хто ставить сеті, сам буде вловлений ними. Хто робить зло, на того повернеться воно, і він не дізнається, звідки воно прийшло до нього. Старий Завіт. Добро і зло…...
- Образ Воланда в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Булгаковський образ Воланда і його місце в літературі. 2. Життя Москви 30-х років, обивателі в романі. 3. Ідейно-художня роль сил зла в романі “Майстер і Маргарита”. Він ледь самого мене не звів з розуму, доводячи мені, що мене немає! Але ви-те вірите, що це дійсно я? М. А. Булгаков...
- Боротьба добра й зла у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Добро й зло… Поняття вічні й нероздільні. І поки жива людина, вони будуть боротися один з одним. Добро буде “відкриватися” людині, висвітлюючи йому шлях до істини. Не завжди носіями добра й зла бувають різні люди, особливої трагічності досягає ця боротьба, коли вона відбувається в душі однієї людини. Роман М. А....
- Доля письменника і його утвору в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Багатоплановість добутку. 2. Євангельські мотиви. 3. Нерозривність добра й зла. 4. Загальнолюдські цінності роману Що б робило твоє добро, якби не існувало зла? М. А. Булгаков М. А. Булгаков – найбільший російський письменник з дуже й дуже непростою літературною долею. Так зложилося, що більша частина його добутків стали відомі...
- Особливості системи образів у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Дві сюжетних лінії роману. 2. Роман про Понтія Пілаті. 3. Роман про долі Майстра й Маргарити. 4. Двійники й антиподи вромане. 5. Складна єдність композиції й системи персонажів. Роман М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”, що стала програмним добутком для творця й хрестоматійним для всієї російської літератури, є складні...
- Боротьба добра і зла у романі М. А. Булгакова Майстер і Маргарита МИХАЙЛО БУЛГАКОВ ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ МИХАЙЛО БУЛГАКОВ Боротьба добра і зла у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Добро і зло… Поняття вічні і нероздільні. І поки жива людина, вони будуть боротися один з одним. Добро буде “відкриватися” людині, освітлюючи їй шлях до істини. Не завжди носіями добра і зла...