Образ міста в одному з добутків російської літератури XIX століття
…Розлетиться… гнилий, склизлый місто, підніметься з туманом і зникне, як дим, і залишиться Фінське болото, а посередині його, мабуть, для вроди, бронзовий вершник… Ф. М. Достоєвський Роман Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання” – один з найбільших добутків світової літератури, ” роман-трагедія”, як писали про нього критики. Мир “Злочину й покарання” – це мир Петербурга. Однак у романі, на мій погляд, присутні три іпостасі Петербурга. Петербург, що втілює силу й владу держави, лише один раз виникне на сторінках роману.
“. У ньому немає тої живої краси, що оспівав А. С. Пушкін: ні одягненої в мармур Неви, ні мережива огорож. Живий і прекрасний “град Петра” виникне у свідомості Родіона в той момент, коли він іде на злочин. Цей майбутній убивця замислюється про “пристрій фонтанів”, покликаних “освіжити повітря” у страшному місті. Але цей Петербург усього лише мрія героя. Щирий же Петербург для автора і його героїв – це кам’яний мішок,
Дія роману розвертається влітку, але ми не знайдемо на його сторінках яскравих фарб, властивій цій порі року. Сморід, бруд, духота панують усюди: “На вулиці жару стояла страшна, до того ж духота, штовханина… і той особливий літній сморід, настільки відома кожному петербуржцеві”.
Але огидні не тільки вулиці й провулки. Не менш жахливі й ті “клітки”, у яких живуть герої роману. У задушливих і тісних кімнатах люди голодують, страждають, у їхніх розумах зароджуються страшні злочини. Розкольників живе в комірці “під самою покрівлею”, схожої на шафу, а точніше, на труну
Тут він замислюється над своєю теорією, що приводить його до вбивства. Як пізніше герой зізнається, “квартира багато сприяла” тому, що він вчинив злочин. Таким чином, Петербург – це не тільки тло, на якому розвертаються події, але й символ ненормального, аморального життя. Людина в цьому місті самотнє, люди тут – юрба, нічого не чує й не розуміюча
Як яскраво це виражено в епізоді загибелі Мармеладова! Тільки що люди “кричали, ойкали”, але через кілька хвилин “суєта й цікавість” стихли. Кучері були “не дуже сумовиті й переляканий”: екіпаж належали богатому хазяїнові
Поліцейські були задоволені, довідавшись ім’я роздавленого: бідняк і гіркий п’яниця. Злочин проти людини – звичайна справа в цьому місті. Лебезятников б’є Катерину Іванівну, Лужин обмовляє на Соню, обвинувачуючи її в злодійстві, баба-процентщица оббирає нещасних бідняків, що потрапили до неї влапы.
“За вбогість, – говорить Мармеладов, – навіть не ціпком виганяють, а мітлою вимітають…, щоб оскорбительнее було”. “Приниженого й ображеним” немає місця в цьому місті. Безвихідність – от лейтмотив роману “Злочин і покарання”.
” чиРозумієте ви…, що виходить, коли вже нікуди йти!” – викликує Мармеладов. Майже в кожному романі Ф. М. Достоєвського присутні діти. Але в Петербурзі немає місця щасливому дитинству: “Там не можна дітьми залишатися
Там семирічний розпусний і злодій”. А Миколка зізнається, що в цьому місті можна знайти всі, крім батька й матері. В описі Петербурга і його мешканців Достоєвський використовує в основному жовтий колір, але це не колір сонячного ранку або золота осінніх листів. Жовтизна в романі “Злочин і покарання” – це символ убогості, убогості, хвороби: дешевий “жовтий цукор”, іржава “жовта вода”, старі “жовті шпалери”. Цей колір в описі обстановки гармоніює із хворобливою жовтизною героїв роману
Він присутній у портретних характеристиках Раскольникова, Мармеладова, Порфирія Петровича. Однак із цим кольором зв’язані подання не тільки про фізичну хворобу людини, але й про його психічний розлад із самим собою. Адже “жовтими будинками” у народі здавна називали лікарні для душевнохворих. Цей колір супроводжує героїв у найстрашніші мінути їхнього життя: жовті шпалери в кімнаті Алены Іванівни, будинку, пофарбовані жовтою фарбою, які бачить перед самогубством Свидригайлов. Здається, що Петербург – це місто, населений людьми зі зламаною психікою, напівбожевільними
Що ж може врятувати людей у цьому страшному місті? Ф. М. Достоєвський відповідає на це питання образом Соні Марме л адовой. Людям потрібні не наполеоны й індивідуалісти, які піднімаються над ними, а прості людські почуття: щиросердечна чистота, самопожертва, любов
Петербурзька площа, землю якої Розкольників цілує “з насолодою й щастям”, стає символом каяття й відродження людини