Образ Иешуа Га-Ноцри в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”
1. Кращий твір Булгакова. 2. Глибокий задум письменника. 3. Складний образ Иешуа Га-Ноцри. 4. Причина смерті героя 5. Безсердечність і байдужість людей. 6. Угода між світлом і тьмою На думку літературознавців і самого М. А. Булгакова, “Майстер і Маргарита” є його підсумковим добутком. Умираючи від важкої хвороби, письменник говорив своїй дружині: “Може бути, це й правильно…
Що я міг написати після “Майстра”? ” И насправді цей добуток настільки багатогранно, що читач не відразу може розібратися, до якого жанру воно ставиться. Це
Фахівці визначають роман, як мениппею, де під маскою сміху ховається глибоке значеннєве навантаження. У кожному разі в “Майстру й Маргариті” гармонійно возз’єднуються такі протилежні початки, як філософія й фантастика, трагедія й фарс, фантастика й реалізм Ще однією особливістю роману є зсув просторових, тимчасових і психологічних характеристик. Це так званий подвійний роман, або роман у романі. Перед очами глядача, перегукуючись один з одним, проходять дві, здавалися б, зовсім різні історії.
Дія першої відбувається
Тут багато комізму, фантастики, чортовиння Подекуди фамільярна балаканина автора із читачем переростає у відверту плітку. Оповідання будується на певній недосказанности, незавершеності, що взагалі ставить під сумнів правдивість цієї частини добутку. Коли ж мовлення заходить про події в Ершалаиме, художній стиль різко міняється. Оповідання звучить строго й урочисто, начебто цей не художній твір, а глави з Євангелія: “У білому плащі із кривавою підбивкою, що шаркає ходою раннім ранком чотирнадцятого числа весняного місяця нисана в криту колонаду між двома крильми палацу ірода Великого вийшов прокуратор Іудеї Понтій Пілат…”. Обидві частини, за задумом письменника, повинні показати читачеві стан моральності за останні дві тисячі років.
Иешуа Га-Ноцри прийшов у цей мир на початку християнської ери, проповідуючи своє вчення про добро. Однак його сучасники не змогли зрозуміти й прийняти цю істину Иешуа присудили до ганебної страти – розп’яттю на стовпі. З погляду релігійних діячів, образ цієї людини не вписується ні в які християнські канони. Більше того, сам роман був визнаний “євангелієм від сатани”.
Однак булгаковський персонаж – образ, що включає в себе релігійні, історичні, етичні, філософські, психологічні й інші риси. Саме тому він так складний для аналізу Безумовно, Булгаков, як людина утворений, прекрасно знав Євангеліє, однак він не збирався писати ще один зразок духовної літератури. Його добуток глибоко художньо. Тому письменник свідомо перекручує факти.
Иешуа Га-Ноцри переводиться, як рятівник з Назарета, тоді як Ісус народився Ввифлееме. Булгаковський герой – “людин років двадцяти семи”, Синові Божому було тридцять три роки. В Иешуа існує тільки один учень Левий Матвій, в Ісуса – 12 апостолів. Іуда в “Майстру й Маргариті” був убитий по наказі Понтія Пілата, у Євангелії він повісився.
Подібними невідповідностями автор хоче ще раз підкреслити, що Иешуа в добутку, у першу чергу, є людиною, що зумів у самому собі знайти психологічну й моральну опору й бути їй вірним до кінця свого життя. Звертаючи увагу на зовнішній вигляд свого героя, він показує читачам, що краса духовна, куди вище зовнішньої привабливості: “… був одягнений у старенький і розірваний голубой хітон Голова його була прикрита білою пов’язкою з ремінцем навколо чола, а руки зв’язані за спиною. Під лівим оком у людини був великий синець, у куті рота – садно із запеченою кров’ю”. Це людина не була по божественному незворушний.
Він, як і звичайні люди був підданий страху перед Марком Крисобоем або Понтієм Пілатом: “Наведений із тривожною цікавістю дивився на прокуратора”. Иешуа не підозрював про своє божественне походження, надходячи як звичайна людина. Незважаючи на те що в романі особлива увага приділяється людським якостям головного героя, не забувається й об нього божественному походженні Наприкінці добутку саме Иешуа персоніфікує ту вищу силу, що вказує Воланду нагородити майстри спокоєм. Разом з тим автор не сприймав свого персонажа прообразом Христа.
Иешуа зосереджує в собі образ морального закону, що вступає в трагічне протиборство з юридичним правом. Головний герой прийшов у цей мир саме з моральною істиною – будь-яка людина добра. Це виступає істиною всього роману.
И. за допомогою її Булгаков прагне ще раз довести людям, що Бог існує Особливе місце займають у романі взаємини Иешуа з Понтієм Пілатом. Саме йому мандрівник говорить: “Усяка влада є насильством над людьми… настане час, коли не буде влади ні кесаря, ні якої-небудь іншої влади. Людина перейде в царство істини й справедливості, де взагалі не буде потрібна ніяка влада”. Почуваючи в словах свого арештанта частку правди, Понтій Пілат не може відпустити його, боячись нашкодити цим своїй кар’єрі.
Під тиском обставин він підписує Иешуа смертний вирок і сильно жалує про це. Герой намагається надолужити свою провину тим, що намагається переконати священика на честь свята відпустити саме цього арештанта Коли його витівка зривається, він наказує слугам припинити мучення повішеного й особисто розпоряджається вбити Іуду. Трагічність історії про Иешуа Га-Ноцри полягає в тім, що його навчання не було затребувано. Люди до того моменту не були готові прийняти його істину.
Головний герой навіть боїться, що його слова будуть неправильно зрозуміла: “…плутанина ця буде тривати дуже довгий час”. Иешуя, не отрекшийся від свого навчання, є символом людяності й стійкості. Його трагедію, але вже в сучасному світі, повторює Майстер. Смерть Иешуа цілком передбачувана.
Трагізм ситуації ще більше підкреслюється автором за допомогою грози, що завершує й сюжетну лінію сучасної історії: “Тьма Прийшла із Середземного моря, накрила ненавидимий прокуратором місто… Опустилася з неба безодня. Пропав Ершалаим – велике місто, начебто не існував на світі…
Усе пожерла тьма…”. Зі смертю головного героя й все місто поринуло в тьму. При цьому моральний стан жителів, що населяють місто, залишало бажати кращого.
Иешуа присуджений до “повішення на стовпі”, що спричиняє довгу болісну страту. Серед городян перебуває багато бажаючих помилуватися цим катуванням. За візком з арештантами, катами й солдатами “ішло біля двох тисяч цікавих, що не злякалися пекельної жари й що бажали бути присутнім при цікавому видовищі.
До цим цікавого… приєдналися тепер цікаві прочани”. Приблизно те жесамое відбувається через дві тисячі років, коли народ прагне потрапити на скандальне подання Воланда у Вар’єте. З поводження сучасних людей Сатана містить, що людська природа не міняється: “…
Вони – люди як люди. Люблять гроші, але адже це завжди було… людство любить гроші, із чого б ті не були зроблені, із чи шкіри, із чи паперу, із бронзи або із золота… Ну, легковажні… ну що, і милосердя іноді стукається в їхні серця”.
Протягом усього роману автор, з одного боку, як би проводить чітку границю між сферами впливу Иешуа й Воланда, однак, з інший, добре простежується єдність їхніх протилежностей. Проте, незважаючи на те що в. багатьох ситуаціях Сатана виглядає значимее, ніж Иешуа, ці правителі світла й тьми цілком рівні. Саме це стан рівноваги й гармонії в цьому світі, оскільки відсутність одного робило б безглуздим присутність іншого. Спокій, яким нагороджується Майстер, це свого роду угода між двома великими силами.
Причому до цього рішення посуває Иешуа й Воланда звичайна людська любов. Таким чином, як найвища цінність Булгаков розглядає все-таки це чудове почуття
Схожі твори:
- У чому суть суперечки Иешуа Га-Ноцри й Понтія Пілата у романі Майстер і Маргарита? Переказу, почасти й помилкові, можуть містити в собі відому частку правди, которою зневажати не повинна історія… Ж.-е. Ренан В “Майстру й Маргариті” сполучені два романи. Га-ноцри й Пілат – головні герої так званого “античного” роману, створеного Майстром. “Античний” роман описує один день із життя римського прокуратора, що напередодні свята Великодня...
- Майстер і Маргарита характеристика образа Иешуа Га-Ноцри Иешуа Га-Ноцри, – “жебрак з ен-Сарида”, бродячий філософ, людина років двадцяти семи, син невідомих батьків. Образ героя полемічно співвіднесений з образом євангельського Ісуса: у системі булгаковського роману І. і Ісус співвідносяться як безперечна істина і її перекручений образ; у цьому змісті питання про реальне існування Ісуса, що звучить на початку...
- Образ Понтія Пілата в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Роман “Майстер і Маргарита” – головний добуток М. Булгакова, улюблене дитя його фантазії, його письменницький подвиг. Число жанрових визначень булгаковско-го роману велико: сатирико^-філософський, фантастический, філософський роман, роман-містерія, роман^-притча, лірико-сатирико-філософський роман… З появлениїм диявола в романі починає звучати одна з головних філософських тем – тема волі людини і його особистої відповідальності...
- Образ Понтія Пілата: покарання за боягузтво (По романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Місце роману у творчості письменника. 2. Образ Понтія Пілата. 3. Злочин і борошна совісті. 4. Образ Майстра. 5. Воздаяние. Боягузтво – мати жорстокості. М. де Монтень Роман “Майстер і Маргарита” став вінцем творчості М. А. Булгакова. Цей добуток дійшло до читачів через багато років послу смерті автора. Його можна...
- Образ Воланда в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Булгаковський образ Воланда і його місце в літературі. 2. Життя Москви 30-х років, обивателі в романі. 3. Ідейно-художня роль сил зла в романі “Майстер і Маргарита”. Він ледь самого мене не звів з розуму, доводячи мені, що мене немає! Але ви-те вірите, що це дійсно я? М. А. Булгаков...
- Вечный спор Иешуа с Пилатом (по роману М. А. Булгакова “Мастер и Маргарита”) Главам, посвященным Иешуа и Понтию Пилату, в романе М. А. Булгакова “Мастер и Маргарита” отводится незначительное место по сравнению с остальной книгой. Это всего четыре главы, но они как раз являются той осью, вокруг которой вращается все остальное повествование. Рассказ о Пилате и Иешуа стоит, если говорить о первоначальном восприятии,...
- Доля художника в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Доля Михайла Булгакова як доля інтелігента й громадянина залучає мене й моїх сучасників. Трагедія Булгакова в тім, що він жив і затворів у стране, де творець, невизнаний при житті, не визнавався й після смерті. У листі, адресованому Михайлом Булгаковим правительству СРСР, читаєш не каяття, а бажання відстояти свої цивільні права,...
- Понтій Пілат у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Пілат у різних літературних джерелах. 2. Образ Пілата в романі Булгакова. 3. Покарання й прощення прокуратора. Цей герой пішов у безодню, пішов безповоротно, прощений у ніч на неділю син короля-звіздаря, жорстокий п’ятий прокуратор Іудеї, вершник Понтій Пілат. М. А. Булгаков Римський вершник, правитель Іудеї Понтій Пілат, герой роману М....
- Тільки людина відповідальна за добро й зло (По романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”) – …Так хто ж ти, нарешті? – Я частина тої сили, що вічно хоче зла й вічно робить благо… И. В. Гете. Фауст М. А. Булгаков – один із чудових письменників післяреволюційної епохи. Доля Булгакову дісталася важка, у ній було багато конфліктів, перемог і поразок. Роман ” Майстер і Маргарита...
- Доля письменника і його утвору в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Багатоплановість добутку. 2. Євангельські мотиви. 3. Нерозривність добра й зла. 4. Загальнолюдські цінності роману Що б робило твоє добро, якби не існувало зла? М. А. Булгаков М. А. Булгаков – найбільший російський письменник з дуже й дуже непростою літературною долею. Так зложилося, що більша частина його добутків стали відомі...
- Чому в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” затверджується, що боягузтво – один із самих головних людських пороків? Роман “Майстер і Маргарита” – головне произведение М. Булгакова. Навряд чи найдеться людина, навіть хорошо знаюча творчість письменника, який би став утверждать, що знайшов ключі до всім загадкам, що таяться в романі. А. Ахматова одна з перших високо оцінила роман “Майстер і Маргарита” і про Булгакова сказала: “Онгений”. Не можна...
- Твір по романі Булгакова “Майстер і Маргарита” “Один раз весною, у годину небувало жаркого заходу, у Москві, на Патріарших ставках, з’явилися два громадяни…” Цей початок. Це перші рядки роману Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”. І з перших слів невідомі сили приковують читача до сторінок і тягне роман за собою, захоплює, уливається в серце, охоплює душі, опановує волею....
- Особливості системи образів у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Дві сюжетних лінії роману. 2. Роман про Понтія Пілаті. 3. Роман про долі Майстра й Маргарити. 4. Двійники й антиподи вромане. 5. Складна єдність композиції й системи персонажів. Роман М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”, що стала програмним добутком для творця й хрестоматійним для всієї російської літератури, є складні...
- Проблеми творчості й творчої особистості в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Роман М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” до деякої міри автобиографичен, оскільки Майстер – двійник Булгакова. Ні, це не тінь автора, не його копія, це – жива особа. Він одночасно схожий і не схожий на свого творця. Але як би там не було, саме Майстрові автор віддав свої заповітні образи...
- Символіка місячного світла в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” “Майстер і Маргарита” М. А. Булгакова, на думку багатьох критиків, самий геніальний добуток XX століття в російській літературі. Нескінченна безліч значеннєвих шарів цього роману включає й злободенну сатиру на навколишнього письменника мир, і міркування про вічні етичні проблеми. Автор створював свій заповіт, активно використовуючи спадщину світової культури. Але традиційні символи...
- Значення фіналу у романі Майстер і Маргарита Булгакова М. А Життя поета – тільки перша частина його біографії; іншу й більше важливу частину становить посмертна історія його поезії. В. О. Ключевский Під фіналом розуміється остання глава роману “Прощення й вічний притулок” і епілог. У них письменник закінчує оповідання про всіх героїв, які з’являлися на сторінках книги. У житті другорядних героїв...
- Фантастичний реалізм у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Роман М. А. Булгакова – унікальний добуток російського реалізму. 2. Сполучення реальності й фантастики вромане. 3. Морально-філософський зміст роману. М. А. Булгаков працював над романом “Майстер і Маргарита” з 1928 року по 1938 рік. Він уважав цей добуток найважливішим у своїй творчості. Роман підбивав підсумок розвитку умовної, гротескної оповідальної...
- Коротка характеристика добутку Майстер і Маргарита Булгакова М. А “Майстер і Маргарита” – роман, що втілив міркування М. А. Булгакова про сучасність і вічність людини й миру, художника й влади, – роман, у якому дивним образом переплітаються їдка сатира, тонкий психологічний аналіз і філософське узагальнення. “Майстер і Маргарита”, як і більшість творів Булгакова, – у першу чергу роман про...
- Світ без рум’ян і гриму у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” У 30-ті роки Михайло Булгаков працює над значним твором – романом “Майстер і Маргарита”. Цей роман приніс автору посмертну світову славу. Цей твір став гідним продовженням тих традицій російської літератури, які стверджували пряме поєднання гротеску, фантастики, ірреального з реальним у єдиному потоці розповіді. Роман став унікальним людським документом тієї епохи...
- Добро і зло у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Поки молоді, сильні, бадьорі, не утомлюйтеся робити добро… Якщо в житті є зміст і ціль, то зміст цей і ціль зовсім не в нашому щасті, а в чомусь більше розумному і великому. Робіть добро. А. П. Чехов. Тема добра і зла хвилювала багатьох чудових письменників за всіх часів. Ф. М....