Образ Геркулеса в романі Ж. Верна “П’ятнадцятирічний капітан”
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 6 КЛАС
ІІ семестр
ЛЮДИНА В ЖИТТЄВИХ ВИПРОБУВАННЯХ
УРОК № 40
Тема. Образ Геркулеса в романі Ж. Верна “П’ятнадцятирічний капітан”
Мета: охарактеризувати Геркулеса, перевірити знання тексту розділів з домашнього завдання; здійснювати міжлітературні зв’язки; виховувати прагнення наслідувати фізично і морально досконалих героїв.
Обладнання: фотографії братів Кличків, В. Вірастюка, зображення Іллі Муромця, Давида (бібл.), Геракла, Добрині Микитовича.
Богатырская наша сила, Сила
З пісні
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Погляньте на фото й малюнки на дошці. Що ви знаєте про цих людей? Що об’єднує їх усіх?
Давид – біблійний герой, що переміг велетня Голіафа.
Геракл – міфічний герой, що здійснив 12 подвигів.
Добриня Микитович та Ілля Муромець – російські богатирі, герої билин.
Брати Клички – чемпіони світу з боксу.
Василь Вірастюк – учасник, переможець “Богатирських ігор”.
Усіх цих людей об’єднує велика фізична сила, витривалість та висока моральність. Їх можна назвати одним словом – богатирі.
А
ІІ. Робота з текстом
Бесіда
1) Ім’я героя вже промовляє само за себе – Геркулес. Як ви вважаєте, чому хлопця називали саме так? (Він був дуже сильним фізично.)
2) Скільки років Геркулесові? (25-30років)
3) Яке походження героя? (За походженням він негр, разом з батьками жив у Сполучених Штатах Америки, народився не рабом, як багато інших негрів, а вільною людиною.)
4) Де працював Геркулес? (На плантації у Південній Австралії, тепер повертався додому.)
5) Опишіть зовнішність героя.
“Коли гігант Геркулес починав тягнути яку-небудь снасть, інші матроси могли стояти склавши руки. Ця могутня людина, ростом у 6 футів з лишком, могла замінити собою лебідку”.
” – Ви, мабуть, силань, Геркулесе,- сказав містер Гарріс. – На африканських невільничих ринках за вас заплатили б чимало.
– Не більше, ніж я вартий,- сміючись, відповів Геркулес. – І покупцям довелося б довгенько побігати, щоб спіймати мене”.
6) Вчинки героя.
Про які риси характеру свідчать вчинки Геркулеса?
– Відданість;
– доброта;
– чуйність;
– сміливість;
– прагнення допомогти;
– скромність.
7) Як ставляться до Геркулеса інші герої? (Ним захоплюються всі, навіть Негоро й Гарріс повинні визнати його велику фізичну силу й пов’язані з цим неабиякі можливості. Друзі ж цінують доброту і чуйність Геркулеса, прагнення завжди прийти на допомогу.)
8) Ваше ставлення до героя. (Хлопцям, мабуть, хотілося б бути схожими на цього богатиря, а дівчата захоплені сильним і благородним велетнем, поряд з яким почуваєшся спокійно й захищено.)
ІІІ. Висновки
– Образ Геркулеса приваблює поєднанням великої фізичної сили з добротою, благородством й скромністю. Такий герой нагадує нам ізраїльського Давида, російських богатирів, давньогрецького Геракла, наших сучасників-українців – братів Кличків та В. Вірастюка.
Образ силаня, захисника завжди був улюбленим у різних народів за будь-яких часів.
IV. Додаткове завдання
Літературні паралелі
Відгадай героя за цитатою.
1. “У будинку всі спали, спав і малий хлопчик, коли раптом почув якесь дивне сичання. Прокинувся хлопчик і побачив просто над собою зміїні пащі й червоні бридкі очиці. Миттю схопив він їх за шию і став душити”. (Геракл)
2. “Коли я пас вівці брата свого, то траплялося мені боротися з левом, який викрадав вівцю з отари. Я брав його за гриву і вбивав. Так само я умертвив і ведмедя, який напав на овець. Бог, який урятував мене від лева й ведмедя, врятує мене і від Голіафа”. (Давид)
3. “Хоч як борсався Немейський лев, та зрештою герой його переміг, а тоді завдав собі на плечі велетенську тушу і попрямував у Мікени, до царського палацу”. (Геракл)
4.
“Как отроду он был пяти годов,
Стал ходить по улочке,
Стал с ребятами боротися.
Как не стало ему да поединщика
Среди малых-то ребят – двадцати годов”. (Добрыня Никитич)
V. Домашнє завдання
Дочитати роман, переглянути розділи 1, 7-10, частину 2, скласти пам’ятку “Як стати богатирем?” (займатися спортом, не мати шкідливих звичок, захищати слабких, дівчат, бути добрими й чуйними, не використовувати силу на шкоду іншим).