Велич науки і знань у романі Ж. Верна “П’ятнадцятирічний капітан”

УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 6 КЛАС

ІІ семестр

ЛЮДИНА В ЖИТТЄВИХ ВИПРОБУВАННЯХ

УРОК № 43

Тема. Велич науки і знань у романі Ж. Верна “П’ятнадцятирічний капітан”

Мета: перевірити знання тексту роману, працювати над умінням характеризувати героїв твору; розвивати логічне мислення; викликати повагу до науки й техніки, прагнення до навчання.

Обладнання: схема, картки з криптограмою, головоломкою, зображення тварин і рослин (африканських).

Єдине благо – знання,

Єдине зло – невігластво.

Діоген

ХІД

УРОКУ

I. Мотивація навчальної діяльності

На дошці записаний вислів знаменитого філософа Діогена, та замість деяких із них ми бачимо лише набір букв:

ЯНЗНАН, СТВОНЕЛАВІГ.

Відгадайте слова, переставивши букви, й прочитайте крилату фразу Діогена. Поясніть його думку.

II. Вивчення нового матеріалу

1. Слово вчителя

– Відомо, що Ж. Верн був не лише письменником, але й дослідником. Він із захопленням вивчав різні науки, про що свідчать залишені ним 20 тис. зошитів з виписками з наукової літератури. У творах Ж. Верна пригоди поєднуються з науковою інформацією, тому їх називають науковими

романами.

Оснастка судна: фок-мачта (1), фок (2), марсель (3), брамсель (4), бом-брамсель (5),

Грот-мачта (6), косий грот (7), топсель (8), стакселі (9, 10, 11), бушприт (12), клівери (13, 14, 15)

2. Складання схеми “Наука і техніка у романі “П’ятнадцятирічний капітан””. Коментар учнів

3. “Чи готовий ти стати капітаном?”

1) Робота з картками

Учитель роздає картки із зображенням корабля. Потрібно дослідити назви оснастки та зробити відповідні надписи на малюнку.

Можна влаштувати змагання: хто швидше знайде необхідну частину оснастки на “великому” кораблі на дошці.

2) Перевірка домашнього завдання

– Як героям стали у пригоді знання з біології та географії? (Завдяки їм герої зрозуміли, що їх місцеперебування – зовсім не Америка, як переконував їх Гарріс, а Африка.)

Підказували мандрівникам, що вони в Африці

– Біологи виступають із повідомленнями про цікавих тварин, рослини й птахів (колібрі, резинове дерево, терміти…)

– Відгадайте назви “рятівників”

Разом із равликом пригадайте, які рослини ростуть в Африці. (Папороть, папірус, манго, пальма, орхідея, ліана, бамбук, рис, кукурудза, гранат, лимон, кунжут, перець)

4. Бесіда

Ж. Верн створив цікаві й пізнавальні наукові романи. У його творах з’явився новий образ науковця, який дещо відрізняється від попередніх.

– Як звуть героя-науковця в романі “П’ятнадцятирічний капітан”? (Бенедікт, кузен місіс Уелдон)

– Яку науку він обожнює? (Ентомологію, науку про комах)

– Про що мріє Бенедикт? (Знайти невідому комаху – зробити відкриття)

– Як можна охарактеризувати цю людину? (Бенедікт – дивак, людина “не від світу сього”. Найбільша цінність для нього – це комахи, навіть якщо це огидний тарган або небезпечна муха цеце. Бенедікт – освічена у своїй галузі людина, але безпорадна у звичайному житті, немов дитина, що потребує постійної опіки. Ж. Верн зображує свого героя комічним: він так і не зміг знайти невідому комаху, а “шестиног Бенедікта” виявився звичайнісіньким павуком, якого Геркулес випадково позбавив двох лапок. Можливо, науковець занадто багато думав про славу?)

ІІІ. Висновки

“Продовж речення”.

1. Наука потрібна людині для того, щоб…

2. Наукові винаходи можуть приносити не тільки…

3. Ж. Верн вірив у силу науки і…

Слово вчителя

– Ж. Верн вірив у силу науки і технічного прогресу й сподівався, що вони допоможуть людям жити цікаво, комфортно й щасливо.

Іменем великого мандрівника і “винахідника” названо чимало сучасних туристичних агентств світу. А ще на честь Ж. Верна було названо один з кратерів на Місяці. Кратер Ж. Верна межує з Морем Мрії…

IV. Домашнє завдання

Підготуватися до написання твору.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.00 out of 5)

Велич науки і знань у романі Ж. Верна “П’ятнадцятирічний капітан”