Обломів характеристика образа Іллінською Ольги Сергіївни
ОБЛОМІВ (Роман. 1859) Іллінська Ольга Сергіївна – одна з головних героїнь роману, яскравий і сильний характер. Можливий прототип И. – Єлизавета Толста, єдина любов Гончарова, хоча деякі дослідники відкидають цю гіпотезу. “Ольга в точному значенні не була красуня, тобто не було ні білизни в ній, ні яскравого колориту щік і губ, і ока не Горели променями внутрішнього вогню; ні коралів на губах, ні перлам у роті не було, ні миньятюрних рук, як у п’ятирічної дитини, з пальцями у вигляді винограду.
Але якщо б її перетворити в статую, вона була
Як, коли й де зустрілися Штольц і И., невідомо, але відносини, що зв’язують цих персонажів, відрізняються щирою взаємною тягою й довірою. “…У рідкій дівиці зустрінеш таку простоту й природну волю погляду,
” Штольц приводить Обломова в будинок И. не випадково: знаючи, що вона має допитливий розум і глибокі почуття, він сподівається, що своїми духовними запитами И. зуміє розбудити Обломова – змусить його більше й розбірливіше читати, дивитися, дізнаватися. Обломів в одну з перших же зустрічей захоплений її дивним голосом – И. співає арію з опери Беллини “Норма”, знамениту “Casta diva”, і “це знищило Обломова: він знеміг”, усе більше й більше поринаючи в нове для себе почуття. Літературна попередниця И. – Тетяна Ларіна (“Євгеній Онєгін”).
Але як героїня іншого історичного часу, И. більше впевнена в собі, розум її вимагає постійної роботи. Це відзначав ще Н. А. Добролюбов у статті “Що таке обломовщина? “: “Ольга по своєму розвитку представляє вищий ідеал, який тільки може тепер російський художник викликати з теперішнього російського життя…
У ній-те більше, ніж у Штольце, можна бачити натяк на нове російське життя; від її можна чекати слова, що спалить і розвіє обломовщину… ” Але цього И. у романі не дано, як не дано розвіяти явища іншого порядку схожої з нею героїні Гончарова Вірі з “Обриву”. Характер Ольги, сплавленний одночасно із сили й слабості, знання про життя й невміння цим знанням обдарити інших, одержить розвиток у російській літературі – у героїнях драматургії А. П. Чехова – зокрема, в Олені Андріївні й Соні Войницкой з “Дядька Вані”. Головна властивість И. , властиве многим жіночим персонажам російської літератури минулого сторіччя, – не просто любов до конкретної людини, а неодмінне бажання змінити його, підняти до свого ідеалу, перевиховати, прищепивши йому нові поняття, нові смаки. Обломів виявляється для цього самим підходящим об’єктом: “Вона мріяла, як “накаже йому прочитати книги”, які залишив Штольц, потім читати щодня газети й розповідати їй новини, писати листа в село, дописувати план пристрою маєтку, приготуватися їхати за кордон, – словом, він не задрімає в неї; вона вкаже йому ціль, змусить полюбити знову все, що він розлюбив, і Штольц не довідається його, відвертаючи.
І все це чудо зробить вона, така боязк, мовчазна, котрої дотепер ніхто не слухався, що ще не початку жити!.. Вона навіть здригалася від гордого, радісного трепету; уважала це уроком, призначеним понад”. Тут можна зрівняти її характер з характером Лізи Розжарюй-Тванню з роману И. С. Тургенєва “Дворянське гніздо”, з Оленою з його ж “Напередодні”. Перевиховання стає метою, мета захоплює настільки, що відсувається убік все інше, а почуття любові поступово підкоряється вчителюванню.
Учителювання ж у якімсь змісті укрупнює й збагачує любов. Саме від цього й відбувається в И. та серйозна зміна, що так уразила Штольца при зустрічі з нею за кордоном, куди вона разом з тіткою приїхала після розриву з Обломовим. И. відразу розуміє, що у відносинах з Обломовим їй належить головна роль, вона “миттю зважила свою владу над ним, і їй подобалася ця роль дороговказної зірки, лучачи світла, що вона розіллє над стоячим озером і відіб’ється в ньому”. Життя немов прокидається в И. разом з життям Обломова.
Але в ній цей процес відбувається куди більш інтенсивно, ніж в Ілля Іллічі. И. немов перевіряє на ньому свої можливості жінки й виховательки одночасно. Її неабиякі розум і душа вимагають усе більше й більше “складної” їжі. Не випадково в якийсь момент Обкомів бачить у ній Корделию: всі почуття И. пронизує проста, природна, як у шекспірівської героїні, гордість, що спонукує усвідомлювати скарби своєї душі як щасливу й заслужену даність: “Що я раз назвала своїм, того вже не віддам назад, хіба віднімуть…” – говорить вона Обломову.
Почуття И. до Обломову цельно й гармонійно: вона просто любить, тоді як Обломів постійно намагається з’ясувати глибину цієї любові, того й страждає, думаючи, що И. “любить тепер, як вишиває по канві: тихо, ліниво виходить візерунок, вона ще лінивіше розгортає його, любується, потім покладе й забуде”. Коли Ілля Ілліч говорить героїні, що вона розумніше його, И. відповідає: “Ні, простіше й смелее”, висловлюючи тим самим чи не визначальну лінію їхніх відносин. И. навряд чи сама відає, що випробовуване нею почуття більше нагадує складний експеримент, ніж першу любов. Вона не говорить Обломову про те, що влагоджені всі дела по її маєтку, з однією лише метою – “…
Доследить до кінця, як у його ледачій душі любов зробить переворот, як остаточно спаде з його гне, як він не встоїть перед близьким щастям…”. Але, як усякий експеримент над живою душею, цей досвід увінчатися успіхом не може. И. необхідно побачити свого обранця на п’єдесталі, вище себе, а це, відповідно до авторської концепції, неможливо. Навіть Штольц, за який після невдалого роману з Обломо-Вим І. виходить заміж, тільки тимчасово коштує вище, ніж вона, і Гончарів це підкреслює. До фіналу стає ясно, що И. переросте свого чоловіка й по силі почуттів, і по глибині міркувань про життя.
Усвідомивши, наскільки далеко розходяться її ідеали з ідеалами Обломова, що мріє жити відповідно до стародавнього укладу рідний Обломовки, И. змушена відмовитися від подальших експериментів. “Я любила майбутнього Обломова! – говорить вона Іллі Іллічу. – Ти лагідний, чесний, Ілля; ти ніжний… як голуб; ти ховаєш голову під крило – і нічого не хочеш більше; ти готовий все життя проворковать під покрівлею…
Так я не така: мені мало цього, мені потрібно чогось ще, а чого – не знаю! ” Це “щось” не залишить И.: навіть переживши розрив з Обломовим і щасливо вийшовши заміж за Штольца, вона не заспокоїться. Наступить момент, коли й Штольц виявиться перед необхідністю пояснювати дружині, матері двох дітей, таємниче “щось”, що не дає спокою її бентежній душі. “Глибока безодня її душі” не лякає, але тривожить Штольца. В И., що він знав майже дівчинкою, до якої випробовував спочатку дружбу, а потім і любов, він поступово виявляє всі нові й несподівані глибини.
Звикнути до них Штольцу важко, тому його щастя з И. представляється багато в чому проблематичним. Буває, що И. опановує страх: “Вона боялася впасти в що-небудь схоже на обломовскую апатію. Але як вона не намагалася збути з душі ці миті періодичного заціпеніння, сну душі, до неї немає-немає так підкрадеться спочатку мрія щастя, оточить її блакитна ніч і огорне дрімотою, потім знову настане замислена зупинка, начебто відпочинок життя, а потім зніяковілість, острах, томління, якась глухий смуток, почуються якісь неясні, мрячні питання в неспокійній голові”. Ці сум’яття цілком співвідносяться з фінальним міркуванням автора, що змушує задуматися про майбутнє героїні: “Ольга не знала… логіки покірності сліпій долі й не розуміла жіночих страстишек і захоплень.
Визнавши раз у вибраній людині достоїнство й права на себе, вона вірила в нього й тому любила, а переставала вірити – переставала й любити, як трапилося з Обломовим… Але тепер вона ввірувала в Андрія не сліпо, а із сознаньем, і в ньому втілився її ідеал чоловічої досконалості… Тому вона не знесла б зниження ні на волосся визнаних нею достоїнств; усяка фальшива нота в його характері або розумі зробила б приголомшливий дисонанс. Зруйнований будинок щастя погребло б її під руїнами, або, якщо б ще уцелели її сили, вона б шукала… “
Схожі твори:
- Роль Ольги Іллінською в долі Іллі Обломова (По романі А. А. Гончарова “Обломів) 1. Образ Ольги Іллінською. 2. Спроби змінити Обломова. 3. Розчарування Ольги 4. Протиставлення Пшенициной і Іллінською. Доля головного героя роману А. А. Гончарова Іллі Ілліча Обломова може з повним правом бути названа нетипової У житті Обломова не було яскравих, вражаючих подій. Щодня був схожий на попередній. Ілля Ілліч відмовлявся від...
- Образ Ольги Іллінською – прагнення до вищого ідеалу російської жінки в любові (по романі И. А. Гончарова “Обломів”) Я вас люблю (до чого лукавити?), Але я іншому віддана И буду століття йому вірна… А. Пушкін Безсумнівно, що для рішення того художнього завдання, що поставив перед собою Гончарів у романі “Обломів”, потрібна була не просто гарна й розумна жінка, а жінка, образ якої був би максимально наближений до ідеалу....
- Чому Ользі Іллінською не вдалося змінити 06-ломова? (по романі И. А. Гончарова “Обломів”.) “Обломів” з’явився тоді, коли кріпосницький лад усе більше виявляв свою неспроможність, і роман відразу привернув увагу читачів. Гончарів работал над цим добутком багато років, доторкнувся пером художника до самих таємних струн “русявийской душі”. Письменник створив героя, що втілює основние національні риси, хоча й у вигляді не самому приглядном, але зухвала...
- Обломів характеристика образа Мухоярова Івана Матвійовича ОБЛОМІВ (Роман. 1859) Мухоярів Іван Матвійович – брат Гафії Матвіївни Пше-Нициной, персонаж, на перший погляд, малоприметний, але являющийся важливою пружиною в сюжеті роману. Читач довідається про М. від земляка Обломова, Михея Андрійовича Тарантьева, що атестує Обломову свого “кума”: “Це, брат, золота людина, не чету якому-небудь вискочці німцеві! Корінний, росіянин служака,...
- Обломів характеристика образа Пшенициной Гафії Матвіївни ОБЛОМІВ (Роман. 1859) Пшеницина Гафія Матвіївна – удова чиновника, що залишилася із двома дітьми, сестра Івана Матвійовича Мухоярова, кума Тарантьева. Саме Тарантьев поселяє Обломова, змушеного шукати нову квартиру, у будиночку П. на Виборзькій стороні. “Їй було років тридцять. Вона була дуже біла й повна в особі, так що рум’янець, здається,...
- “Без Ольги Іллінською й без її драми з Обломовым не довідатися б нам Іллі Ілліча так, як ми його тепер знаємо…” (А. В. Дружинін) “Розбирати жіночі образи, створені И. А. Гончаровым, значить пред’являти претензію бути великим знавцем віденського серця”, – помітив один з найбільш проникливих російських критиків – Н. А. Добролюбов. Дійсно, образ Ольги Іллінською можна назвати безсумнівною удачею Гончарова-Психолога. У ньому втілилися не тільки кращі риси російської жінки, але й все краще, що...
- Обломів характеристика образа Обломова Іллі Ілліча ОБЛОМІВ (Роман. 1859) Обломів Ілля Ілліч – головний герой роману, парубок “років тридцяти двох – трьох від роду, середнього росту, приємної зовнішності, з темно-сірими очами, але з відсутністю всякої певної ідеї, усякої зосередженості в рисах особи… м’якість була пануючим і основним вираженням, не особи тільки, а всієї душі; а душу...
- Два лики любові в романі И. А. Гончарова “Обломів” Роман И. А. Гончарова “Обломів” – класика російської літератури. У цьому романі перед нами з’являється два лики любові. Перший – любов Обломова й Ольги, другий – любов Штольца й Ольги. Як же вони різні! Перше почуття – не встигши розцвісти – відразу зав’януло, друге – розцвітає довго, але, розпустившись і...
- Обломів характеристика образа Захара ...
- Обломів характеристика образа Марьи Михайлівни ОБЛОМІВ (Роман. 1859) Марья Михайлівна – тітка Ольги Іллінською, що виховує племінницю після смерті батьків. Образ подібної наставниці характерний для російської літератури XIX в. Світосприймання Ольги зложилося таким, яким воно з’являється в романі, багато в чому завдяки саме М. М. , що надала своїй вихованці досить волі для прояву щиросердечних...
- Роль Штольца у романі Гончарова “Обломів” У дитинстві Обломів подружився з Андрюшей Штольцем, сином керуючого сусіднім маєтком. При маєтку був пансіон для дітей місцевих поміщиків. У ньому вчився Обломів. Андрюша полюбив спокійного, нешкідливого Илюшу й тайкома від батька робив за нього половину уроків. Виховувався Андрій у зовсім інших умовах, чим Обломів. Його батько прищепив хлопчикові любов...
- Обломів і Штольц (по романі “Обломів”) Роман “Обломів” И. А. Гончарова не втратив своєї актуальності й свого об’єктивного значення й у наш час, адже в ньому закладений загальнолюдський філософський зміст. Головний конфлікт роману – між патріархальним і буржуазним укладами російського життя – письменник розкриває на протиставленні людей, почуттів і розуму, спокою й дії, життя й смерті....
- Обломів – типовий представник помісного дворянства в дореформеній Росії Але здійснити нічого не дано. Н. А. Некрасов Роман “Обломів” Гончарів почав писати в 1846 році. У цей час Росія була феодально-кріпосницькою країною. Гноблення кріпаків досягло своїх меж. Економічний і політичний прогрес развивающихся капіталістичних Англії й Франції змушував Росію міняти свій лад. Прогресивні люди Росії прагнули до змін, але багато...
- Проблематика роману І. А. Гончарова “Обломів” Гончарів назвав роман “Обломів” “романом-монографією”. Він мав на увазі свій задум написати історію життя однієї людини, представити глибоке психологічне дослідження однієї біографії: “У мене був один артистичний ідеал: це – зображення чесної й доброї симпатичної натури, найвищою мірою ідеаліста, все життя що бореться, шукаючої правди, що зустрічає неправду на кожному...
- Обломів і “обломовщина” у романі И. А. Гончарова “Обломів” Роман Гончарова “Обломів” вийшов у світло в 1859 році, коли Росія стояла на порозі змін в економічному й політичному житті, викликаних необхідністю скасування кріпосного права. Роман відразу став предметом загальної уваги як для читачів, так і для критиків. Виділяється оцінка роману Добролюбовым. У статті “Що таке обломовщина?” критик назвав роман...
- Обломів і Захар у романі И. А. Гончарова “Обломів” У романі “Обломів” И. А. Гончарів представив на суд читачів зовсім нові літературні образи, нову концепцію роману. Як відомо, у житті все взаємозалежно, це ставиться й до двох образів роману: Захарові й Обломову. Захар пов’язаний з Обломовым нерозривними узами, його життя немислиме без доброго пана. Цей образ досить значимо в...
- Порівняння персонажів: Обломів і Захар У романіі І. А. Гончарова “Обломівів” оголюєтьється складнийий взаємозв’язок рабстваа й барства; ідеде оповіданння про дв протилежні типи людей, що відрізняються поняттями про світі: для один мир – відвернений, ідеальний, для інш – матеріальний і практичний. Ці два типи автор описав в Обломове й Захарі. Обломів утворений, не дурний, але...
- Образ головного героя в романі И. А. Гончарова “Обломів” 1. Спосіб життя Іллі Ілліча, 2. Штольц як антипод Обломова. 3. Що таке обломовщина? Слово це – обломовщина; воно служить ключем до розгадки багатьох явищ російського життя… Н. А. Добролюбов Герой роману И. А. Гончарова “Обломів” – тридцатидвухлетний поміщик Ілля Ілліч Обломів, “середнього росту, приємної зовнішності, з темно-сірими очами, але...
- Скорочено роману Обломів Гончарова І. А ОБЛОМІВ Частина перша Ілля Ілліч Обломів живе на Гороховій вулиці у великому будинку. У кімнаті на перший погляд чисто, але на картинах – павутина, на дзеркалі – пил. Обломів одержав від керуючого лист про те, що той скорочує гроші, що висилаються панові, скаржиться на посуху. Кілька років назад Ілля Ілліч...
- Образ Штольца у романі І. А. Гончарова “Обломів” Образ Штольца був задуманий Гончаровим як антипод образу Обломова. В образі цього героя письменник хотів представити цільної, активної, діяльної людини, втілити новий російський тип. Однак задум Гончарова не цілком удався й, насамперед, тому, що даний тип не був представлений у самого російського життя. “Штольцев, людей із цільним, діяльним характером, при...