О. Генрі (1862-1910) “Останній листок”. Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 7 КЛАС
II семестр
КРАСА ЧИСТИХ ЛЮДСЬКИХ ВЗАЄМИН
УРОК 50
Тема. О. Генрі (1862-1910) “Останній листок”. Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів
Мета: познайомити зі змістом твору і дати відчути його гуманістичне спрямування, теплоту взаєморозуміння героїв; вдосконалювати навички роботи з текстологічним аналізом твору (роль деталі); вдосконалювати навички виразного читання учнів; виховувати культуру зв’язного мовлення, культуру відповіді:
Обладнання: портрет О. Генрі.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація пізнавальної діяльності учнів
Слово вчителя
– Ми з вами прочитали та обговорили вже багато літературних творів. Кожен з вас має певний життєвий досвід. Ви, мабуть, не раз замислювалися над питанням: що в людському житті найголовніше? Без чого людина не може бути людиною, незалежно від того, якою б сильною, сміливою, розумною вона не була? Згадаймо вже знайомих нам Робінзона і Маленького принца..
Це, так би мовити, найбільша розкіш на землі – розкіш
Говорячи про спілкування, дайте відповідь на запитання: якими повинні бути людські взаємини?
Яке слово вам перш за все спадає на думку, коли ми говоримо про людські взаємини? (Прийом “Вільний мікрофон”) (Вірність, міцність, постійність, надійність… )
– Це все правильно й цікаво, й дуже потрібно і в житті літературних героїв, і в нашому реальному житті, але сьогодні тема нашої розмови – “Краса чистих людських взаємин”.
І веде нас до цієї розмови дослідження творів письменника О. Генрі.
II. Актуалізація опорних знань учнів
Повідомлення про письменника
Учитель. Як ви вважаєте, із зображуванням чого ми можемо зустрітися у творах О. Генрі? (Описом реального життя найнижчих верств населення.)
III. Формування нових знань, умінь та навичок учнів
Читання тексту в класі й обговорення прочитаного з одночасною роботою над виразним читанням.
Учитель. Я задавала вам читати цей твір, і сьогодні ми звернемось до його змісту, щоб разом відчути радість відкриття. Почнемо…
1) Від початку оповідання до фрази “так і виникла спільна студія”
– Що ми можемо сказати про фінансовий стан наших героїнь? Доведіть свою думку.
– Які настрій та вдача героїнь, на перший погляд?
2) Від: “Це було в травні” до “вона матиме один шанс із п’яти замість одного з десяти”
– Як зображує письменник лихо, що навалилося на дівчат? Як зветься цей художній засіб? Чому автор використав такий прийом?
– Яким був стан Джонсі, за словами лікаря?
– Чому він так розмовляв зі Сью?
3) Від “Після того як лікар пішов” до “Не ворушись, поки я не прийду”
– Доведіть, що Сью виконає настанови лікаря за будь-яких умов.
– Що надає їй сили триматися самій та підбадьорювати подругу?
4) Від “Старий Берман був художник” до “Ми всі поїдемо звідсіля. Так, так!”
– Яке перше враження склалося у вас про художника? Що ми можемо сказати про його талант, майстерність? (Полотно для шедевра – і реклама)
– Назвіть, будь ласка, ключові слова, які характеризують Бермана. (“Невдаха”, “пив”, “злющий стариган”, “знущався над всілякою сентиментальністю”, “дивився на себе, як на пса-охоронця, що спеціально захищає двох молодих художниць”) Це про художника чи про звичайну людину?
– Чому Сью розповіла йому про Джонсі все: і про її хворобу, і про її думки-фантазії? (Більше нікому було розказати, довіряла)
– Які слова свідчать про справжнє ставлення цього похмурого старого п’янички до дівчат? (“Коли-небудь я напишу шедевр, і ми всі поїдемо звідсіля”)
5) Від “Джонсі думала” до “з низької голландської покрівлі”
– Який проміжок часу описано у цьому уривку? (1,5 доби: вечір – ніч – день – вечір – ніч) Чому час сприймається ніби спресований?
– Що в центрі уваги цього уривку? (Листок: три рази згадується про нього у тексті розміром у пів сторінки плюс детальний опис листка). Який ще опис подій присутній у цьому уривку?
– Як почуває себе Джонсі? Чому можна, на вашу думку, допомогти хворій?
6) Від “Тільки-но розвиднілося…” до “…ви переможете”
(Читати, поділяючи на абзаци)
– Чому про Джонсі сказано “нещадна”? До кого це вона немилосердна?
– Чому речення “Листок плюща все ще залишався на місці” утворює цілий абзац?
– Які деталі свідчать, що Джонсі починає одужувати? (Люстерко і бажання написати фарбами неаполітанську затоку)
– Як звучить прогноз лікаря цього разу?
7) Від “А тепер мені треба навістити…” до “форма хвороби дуже важка” (не забігати наперед!)
– Як ви вважаєте, чому захворів старий Берман?
8) Від “Наступного дня лікар сказав Сью” до “І більше нічого не треба”
– Здавалося б, історія молодої художниці скінчилася. Про що, по-вашому, йтиметься в останньому абзаці оповідання?
9) Від “Того ж дня ввечері…” до “Разом із подружкою”.
– Подивіться: у цьому уривку є два дуже важливих слова. Одне підкреслює повне одужання ще слабкої Джонсі (“із задоволенням”), друге ніби готує нас до трагедії (“зовсім не потрібний”).
– А чому яскраво-синій шарф “зовсім не потрібний”?
– Що трапилося зі старим Берманом?
10) Від “Мені треба тобі щось сказати” до “Ніхто не міг зрозуміти, куди він виходив у цю останню ніч”.
– А ви зрозуміли?
11) Від “Потім знайшли ліхтар” до кінця.
– Яке враження справив на вас цей твір?
– Як сказано про останній вчинок Бермана? (“Це й є шедевр”)
– Чому старий художник вчинив саме так? (Не сперечався із хворою, не намагався її запевнити у чомусь, не покладався на лікаря)
– Чи можна сказати, що це імпульсивний вчинок, несподіванка? (Турбота про дівчат, шарф, який плете Джонсі)
IV. Підбиття підсумків уроку
Учитель. Чи можна зробити висновок, прочитавши оповідання О. Генрі, що справжня доброта і допомога непоказні, вони не кричать про себе, знаходячи засоби захистити дорогих людей, навіть жертвуючи собою? Обгрунтуйте свій висновок.
V. Домашнє завдання
У портретах, що належать класицизму (продемонструвати портрет Ломоносова, портрет Пушкіна пензля О. Кіпренського), крім особи, зображували якісь атрибути, пов’язані з нею, що розкривають сутність цієї людини.
Скористайтеся цим принципом і створіть портрети Джонсі, Сью, Бермана (письмове завдання).
Нагадати про підготовку до уроку позакласного читання.