Home ⇒ 📕Твори з української літератури ⇒ Нодар Думбадзе Я, бабуся, Іліко та Іларіон
Нодар Думбадзе Я, бабуся, Іліко та Іларіон
Нодар Думбадзе
Я, бабуся, Іліко та Іларіон
Перекладач: О. Синиченко
Джерело: З книги:Думбадзе Н. В. Твори в 2-х т. Т. І. – К.: Дніпро, 1985
Праворуч від мого села протікає Губазоулі, а ліворуч – річечка Лаша, в якій повно крабів, бичків та хлоп’ят з підкачаними штаненятами. Через Губазоулі прокладено маленький місток. Щороку весняна повінь зносить його, і тоді тільки палі стирчать з води. Та, незважаючи на це, на всю Гурію1 немає села, кращого і веселішого за моє, і я люблю його більше за всі на світі села, бо де ще знайдеш село, в якому
Моя бабуся – мудра жінка, і вона все повчає мене:
– Учися, шибенику, вчися, щоб не зостався неуком!
Науку бабуся уявляє собі по-своєму. Одного разу, коли я сидів на балконі й голосно вчив правила з грузинської граматики, бабуся так собі спитала мене:
– Що ти там зубриш, синку?
– Вчу вид дієслова, бабусю.
– Що, що? Вид у дієслова? Таж вид тільки в людини буває!
– Це інший вид, бабусю, зовсім не той, що ти думаєш.
– Вид один на світі, бічо2.
– Ну добре, скажи мені, що таке вид? – спитав я бабусі й згорнув книжку.
–
– Сідай, бабусю. Не знаєш уроку, ставлю тобі двійку,
– Я тобі дам двійку, бісової породи хлопець! Зараз же піди прив’яжи козу, а то так оперіщу тебе, що аж скрутишся.
– Стривай, іще одно спитаю і піду. Скільки існує видів?
– Видів стільки, скільки людей на світі. І вид у тебе не для того, щоб ти ото кривлявся, бовдуре! Бувають усякі види… У одного з виду хоч води напийся, а в другого на виду ніби чорт сім кіп гороху змолотив. А в декого не вид, а якась мармиза, як оце в тебе.
– А є такі люди, що в них ні виду ні стиду,- зауважив я.
– Авжеж, що є! От хоч би й наш листоноша – ніякісінького йому стиду! Здирає з конвертів марки, а потім каже – лист, мовляв, без марки, давай карбованця3.
– А я ж який, бабусю?
– Ти? Ти бісова личина, шибеник, несусвітне ледащо та ще й бусурман.
На всю Гурію немає жінки яка б уміла проклинати краще за мою бабусю, але її прокльони мені не страшні, бо якось вона прохопилася словом – не бійся, мовляв, дитинко: коли уста мої проклинають, серце благословляє тебе.
Ще треба вам сказати, що моя бабуся аж ніяк не схвалює бездушної постанови Наркомосу, яка змушує учнів щоденно висиджувати за партою цілих шість уроків. А втім, сам я ніколи не давав їй приводу для цього. Мій навчальний день триває од сили до четвертого уроку. А тоді я втрачаю здатність відчувати час і простір і трохи голосніше, ніж звичайно, питаю свого сусіда:
– Ромулі, генацвале4, чому це так довго не дзвонять? Чи дзвінок десь подівся, чи сторож?
Ромулі скалить зуби, а вчитель, показуючи на мене пальцем (я показовий учень!), ласкаво мовить:
– Зараз же встань і забирайся геть! І поки не приведеш рідних, щоб і ноги твоєї тут не було!
Я навіть не питаю вчителя: “За що?”, бо знаю, що після такої дискусії в суперечку вступають крейда й лінійка. Мовчки беру кашкет, і йду до дверей.
– До побачення! – кажу я Ромулі.
– До побачення! – відповідає Ромулі й махає рукою.
Другого дня я веду до школи бабусю, потім бабуся веде мене додому, потім знову я веду бабусю до школи і так далі. Можна сміливо сказати, що десятирічку ми з бабусею закінчували разом. І це, гадаю, чи не єдиний випадок в історії людства.
Хто я такий? Звичайний собі сільський хлопець. У сумці в мене – фрукти, рогатка та пугач. До перших заморозків ходжу в школу босий. Маю одним одні штани і щороку – два іспити на осінь. Через те що за мною завжди біжить мій собака Мурада, на селі звуть мене гицелем, у школі – песиголовцем, а бабуся величає пройдисвітом. Справжнє ж моє ім’я – Зуріко.
Коли бабуся гнівається на мене, я ночую в давильні5, а як помиримось, то спимо разом. Удень бабуся, проклинаючи мене, бігає за мною з лозиною в руці. А вночі вона миє мені ноги і, коли я засну, цілує в груди…
Як я поводжусь у школі? Про це може розповісти один документ – “Протокол засідання педради”, що схожий на книгу вражень, яка лежить на виставці картин бездарного художника і в яку кожного відвідувача благають що-небудь записати.
Цей документ має приблизно такий вигляд:
“Протокол засідання педагогічної ради такої-то середньої школи від 18 березня 1940 року.
Присутні: всі вчителі.
Слухали: повідомлення керівника шостого класу про поведінку учня того ж класу Зураба Вашаломідзе.
Висловилися:
Учитель математики:
“Для мене Вашаломідзе – рівняння з ста невідомими, і поки я дошукаюся в ньому людини, то, мабуть, і дуба дам”.
Учитель фізики (шляхом безпосереднього спостереження над моєю особою він сформулював новий непорушний закон фізики):
“У природі не існує енергії, яка могла б надати руху Вашаломідзе. Це – занурене в рідину тіло, на яке не діє ніяка виштовхувальна сила”.
Учитель хімії:
“Ніякісінької реакції! Сидить і цілий урок роз’їдає мене. Це якийсь незвичайний лакмус: він ніколи не червоніє!”
Учитель російської мови:
“По-моєму, він просто ідіот”.
Учитель географії:
“Знання Вашаломідзе дуже не рельєфні. Вони або зазнали струсів, або ж вивітрились. На мою думку, йому потрібен помірний пояс відповідної довготи й широти”.
Учитель історії:
“Він швидше людина кам’яного віку, ніж цивілізований громадянин двадцятого століття. Дуже важко датувати той момент, коли він сидить на уроці тихо. Ніякого прогресу. Цей учень ганьбить увесь клас”.
Шкільний сторож:
“Та чого ви причепилися до дитини? Якщо вже він такий телепень, то як же ви його переводите з класу в клас?”
Завуч:
“А тебе не питають! Твоє діло – приходити вчасно й дзвонити”.
Учитель грузинської мови (мій близький родич):
“Та чого ви присікалися до бідолашної дитини! А врешті, хто за нього в класі кращий? Може, директорів синок? З усіх предметів має п’ятірки, а такого йолопа я зроду ще не бачив! Сидить на уроці, як та сова!”
Учитель фізкультури:
“А чому ж ти ставиш йому п’ятірки?”
Учитель грузинської мови:
“Ага, спробуй не поставити!”
Завуч:
“Та замовчіть обидва!.. А ти що скажеш, Вашаломідзе?”
Вашаломідзе:
“Учитель грузинської мови каже правду”.
Завуч:
“Та не про це питаю! Що ти скажеш взагалі?”
Вашаломідзе:
“Взагалі? На цей раз пробачте, а надалі я виправлюсь!”
Наслухавшись такого про себе, я почав сумніватися у своєму розумі й здоров’ї, але один випадок розвіяв мої сумніви.
Річ у тому, що якось довелося мені цілий тиждень сидіти вдома – я мав полоти кукурудзу. А щоб за прогули не виключили з школи, потрібна була довідка від лікаря. В той час у нашому селі довідок про хворобу здоровим людям, на жаль, не давали. Отож довелося покласти мене на годину в ліжко й викликати лікаря.
Зранку мене морили голодом, щоб на обличчя лягла хвороблива блідість, перев’язали голову рушником, і бабуся пішла по лікаря. Через півгодини він прискакав верхи на наше подвір’я.
– Що з тобою, бічо? – спитав лікар, підсідаючи до мене на ліжко.
– Ох, умираю… – простогнав я.
– Що ж у тебе болить?
Правду кажучи, такого запитання я не сподівався, а тому злякано глянув на бабусю.
– Усе болить,- сказала бабуся.
– І чуб болить?
– Ага,- простогнав я.
А тим часом прийшли й наші сусіди – Іліко та Іларіон. Вони вже знали про мою “недугу” й одразу встряли в розмову.
– Щось останнім часом став я помічати, як слабне наш хлопчик…- промовив Іларіон.
– А конкретно?
– Конкретно? Апетит у нього пропав. Оце недавно був у мене і, крім одного мчаді6 – та трьох полумисків лобіо7, більше й крихти в рот не взяв.
– Та що ви кажете? – здивувався лікар.
– От щоб я з цього місця не зійшов!.. Раніш умне було ще й круг сиру, а то затявся: не хочу, та й годі!
– Це правда, бічо? – спитав мене лікар.
– Правда, лікарю. Як тільки побачу лобіо, починає нудити.
– А якби тобі оце смажене курчатко з часниковою підливою, чи молодий сир, гнічений з чабром, чи курочка, зварена з цибулею? Чи, може, друже мій дорогий, поласував би ти сальтисоном або, ще краще, усачем та фореллю в горіховому соусі? Га?
– Ще з розуму зведе дитину, клятий,- промимрила бабуся.
Іліко не витримав такого меню і, закашлявшись, вискочив на балкон. Іларіон мужньо вистояв і почав розглядати фотографії в альбомі.
– А ще що в нього болить? – спитав, усміхаючись, лікар, а потім зняв з моєї голови рушник і старанно витер слину, що потекла у мене з рота.
(1 votes, average: 5.00 out of 5)
Схожі твори:
- Бабуся-служниця – утілення християнських засад життя (“Інститутка” Марка Вовчка) Із-поміж персонажів повісті з великою любов’ю змальовує письменниця бабусю, служницю пана. Була вона “старесенько-старесенькою, – аж до землі поникає, та вся усенька зморщена”, але не звільнили її від роботи. І біля печі допомагає, і в саду працює. А вже лагідна, привітна та добра з усіма! “Зозуленько”, “любко”, “голубко”, “панночку” –...
- Оповідання, уривки з повістей. Міра Лобе “Бабуся на яблуні” ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи ТАКІ ВОНИ, ДІТИ СВІТУ Урок 21 Тема. Оповідання, уривки з повістей. Міра Лобе “Бабуся на яблуні” Мета: ознайомити учнів з твором німецької письменниці Міри Лобе; учити висловлювати свою думку з приводу прочитаного; формувати оцінні судження; розвивати навички свідомого і виразного читання; виховувати позитивні моральні якості. Обладнання:...
- Про що розповіла бабуся. Твір розповідь Якось серед тижня до нас приїхала із села бабуся. Вона привезла із собою багато гостинців: домашньої випічки хліб (смачніше й пахучіше його на світі немає), домашнє молоко й сметану, домашні курячі яйця з оранжевими жовтками, смачні яблука й мені на зиму – теплі вязані шкарпетки. Коли приїжджає бабуся, я завжди...
- Перший митрополит з росіян – Іларіон (1051) Великий Князь провів залишок життя своєї в тиші й у християнському благочесті. Але ця старанна побожність не перешкоджала йому думати про користь державної й у самих церковних справах. Греки, повідомивши нас віру й надсилаючи головних духовних пастирів, сподівалися, може бути, чрез їх привласнити собі й деякій мирській владі над Россиею:...
- З чого починається батьнівщина (твір на морально-етичну і патріотичну теми) День у день ось вже вісім років мене проводжає до школи і зустрічає після занять бабуся. Звуть її Анастасія Леонтіївна. Це мати мого батька. До виходу на пенсію вона працювала вихователькою у дитячому садку. Бабуся вміє малювати, ліпити з пластиліну, а ще вона рукодільничає: шиє, вишиває. Як каже моя матуся,...
- Тема твору З чого починається батьківщина День у день, ось уже вісім років, мене проводжає до школи і зустрічає після занять бабуся. Звуть її Анастасія Леонтіївна. Це мати мого батька. До виходу на пенсію вона працювала вихователькою в дитячому садку. Бабуся вміє малювати, ліпити з пластиліну, а ще вона вишивати: шиє, вишиває. Як каже моя матуся,...
- З чого починається батьківщина (твір на морально-етичну і патріотичну теми) День у день ось вже вісім років мене проводжає до школи і зустрічає після занять бабуся. Звуть її Анастасія Леонтіївна. Це мати мого батька. До виходу на пенсію вона працювала вихователькою у дитячому садку. Бабуся вміє малювати, ліпити з пластиліну, а ще вона рукодільничає: шиє, вишиває. Як каже моя матуся,...
- БАБУСЕНЬКО РІДНЕСЕНЬКА. В. ЧУХЛІБ “РАДІСТЬ”. Н. ПОКЛАД “ГІСТЬ” Мета: вдосконалювати навички правильного, виразного, свідомого читання; розвивати мовлення, вміння слухати й розуміти текст; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати чуйність, уважність, доброту. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Мовленнєва розминка 1) Робота над скоромовкою. На річці Лука спіймав рака у рукав. 2) Робота над чистомовкою. Ча-ча-ча...
- Сімейна реліквія (твір-розповідь) На п’ятнадцятиріччя мама подарувала мені потьмянілий від часу срібний перстень з великим прозоро-блакитним каменем. “Красивий, – подумала я, – але явно не новий. По-моєму, таких зараз не роблять. Цікаво, чий він?” Немов угадавши мої думки, мама сказала: “Раніше його носила твоя бабуся – зробили на замовлення. Потім вона мені його...
- Художній твір-опис людини Опис дівчинки в художньому стилі Одного разу на зупинці автобусу я побачив літню жінку з дівчинкою років шести. Мабуть, то були бабуся та онука. Ця дівчинка чомусь привернула мою увагу, тож я почав роздивлятися її. Дівчинка була струнка й тоненька. Вона стояла, схрестивши ніжки, та тримала бабусю під руку. Її...
- Твiр-розповiдь. Як я вiдпочивав улiтку Цього лiта менi пощастило побувати бiля моря – їздив туди разом з бабусею. Невелике приморське мiстечко Скадовськ зустрiло нас привiтно. Я приїхав сюди вперше, а бабуся була у Скадовську не раз, бо родом iз Херсонської областi. Тому вона й була моїм ´iдом: розповiдала, показувала, згадувала. Треба було бачити, як зрадiла...
- Жива зелена аптека (твір-спостереження на основі власного досвіду) НЕЛІТЕРАТУРНІ ТЕМИ Жива зелена аптека (твір-спостереження на основі власного досвіду) У селі мою бабусю вважають знахаркою, а я думаю, що вона справжня чарівниця. Я часто прошу її взяти мене в поле, на луки чи в ліс, коли вона йде туди по лікарські рослини. Бабуся знає, коли треба рвати ту чи...
- Твiр-вiдгук. Як три грибочки… (за оповiданням Степана Васильченка “Дощ”) Я хочу подiлитися думками, якi з’явилися в мене пiсля прочитання твору С. Васильченка “Дощ”. Це оповiдання викликало в моїй душi велике спiвчуття до нещасних дiтей. Мабуть, постiйно троє маленьких дiтей – “старша дiвчинка i троє малих хлопчикiв” залишалися на самотi вдома. Мати заробляла грошi в панських горницях. Так i цього...
- Я хочу розповісти про свою бабусю Її кличуть Зоя Олексіївна, і працює вона вихователем у школі-інтернаті. Робота ця настільки ж складна, наскільки важлива, тому що в інтернаті багато дітей-сиріт і хлопців з неблагополучних сімей. Бабуся часто розповідає нам про забавні або неприємні випадки на роботі. В інтернаті діти живуть п’ять днів, а додому їх забирають тільки...
- Автограф Всеволода Нестайка Я був в гостях у бабусі і вона дала мені дуже гарну книжку з цікавою назвою: “Одиниця з обманом”. Я перегорнув сторінку і відразу запитав бабусю що це за надпис на книзі? Мені бабуся відповіла: це автограф знаменитого Всеволода Нестайка! Він письменник. Його сміх і гнучкий розум лунають на цій...
- Портрет бабусі в повісті М. Горького “Дитинство” У повісті “Дитинство” М. Горький розповів про свої дитячі роки, у яких чи не головне місце займала його бабуся. Чудна, дуже повна, з великою головою, з величезними очима, пухким червонуватим носом. У житті хлопчика бабуся з’явилася, коли вмер його батько, і до кінця своїх днів вона завжди була поруч. Хлопчик...
- Як я заблукала в лісі (твір-розповідь) Кожного літа я їду до бабусі в село Лісова Стінка. Уже сама назва говорить про те, у якій мальовничій місцевості я відпочиваю. Ліса навколо старі, листяні, вони справді ніби стіною оточують село. Місцеві мешканці пасуть худобу на узліссях, у самому лісі збирають гриби, ягоди і горіхи. Цього літа і я...
- Оленчине літо Оленчине літо Довгоочікуваного літа чекала вся родина. Після напруженого навчального року Олена намагалася зібратися з думками. Вона вже малювала собі райдужні картини відпочинку далеко від великого міста. Валізи були вже готові, квиток лежав у сумочці, було спокійно на душі. Батьки за день до свого від’їзду запевнили, що з хворою бабусею...
- Щастя, подароване вчителем Пам’ятаю, як одного разу я попросила свою бабусю розповісти про найщасливіший випадок із її дитинства. Вона на мить замислилася, а потім раптом промовила: “Це було під час війни”.. – Хіба у війну могло бути щастя? – не зрозуміла я. – Могло… Якраз і було… – бабуся поринула у спогади. …...
- Твір-опис “Бабусина хата” або “Бабусине обійстя” Моя бабуся живе в селі, у власному обійсті. Бабуся добре зберігає народні традиції, тому в неї справжня українська домівка. Її будиночок чисто побілений. Кругом будинку насаджені вишневі дерева квіточки: чорнобривці, анютині вічка, нагідки. Рами вікон бабуся за звичкою фарбує у синій колір, а лиштву, що прикрашає вікна, теж білить. На...