Незнищеність духу українського народу в історичному романі “Маруся Чурай”
Українська народна пісня то живий скарб, що йде від покоління до покоління, несучи радість і смуток, чаруючи людську душу, даючи їй силу і натхнення.
Полиньмо в сиві віки, доторкнемося серцем до золотих ключів людського генія – і нам уявляються ті першотвори, чиї автори хай і загубились у плині століть, але їхнє слово квітує і нині. Часом з дивного калейдоскопу вихоплюється легендарна постать автора.
Такою є народна поетеса Маруся Чурай. Народилася для кохання щирого, але не зазнала його радощів. І всі сподівання люблячого серця краплина
Маруся Чурай – дівчина з легенди, цікавої й захоплюючої, що впродовж трьох століть тривожить серце, викликає подив, спонукає до роздумів про найсокровенніше…
Україні таланить на великих жінок.
Вихід цього твору став справжньою подією в нашій літературі. Люди, які двох слів не могли зв’язати рідною мовою – нещасні жертви свого часу – шукали, діставали, читали й перечитували “Марусю Чурай”. Приміром, у далекому Казахстані українці від руки переписували роман. Розсипаний набір книжки розкотився, як добірне невмируще зерно по всій Україні і дав свої сходи.
У чому ж сила цього твору? Яка причина його фантастичної популярності?
Зі сторінок роману постала неприкрашена історія нашого народу. Нашу пам’ять про те, хто ми, чиї діти, витравлювали, випалювали, відбивали немилосердно… Але вона – живе. Хто порахує всіх спраглих, що припадали і припадають до “Марусі Чурай”, як до життєдайного джерела? Адже така потреба зумовлена надзавданням, що постало перед нашим суспільством: духовне відродження нації як єдиний порятунок від морального й фізичного вимирання.
“Маруся Чурай” Ліни Костенко – це не просто наша обікрадена й поганьблена історія, не тільки художня енциклопедія життя українського народу середини XVII століття. Це – історія, яка осмислює саму себе, мисляча історія.
У Ліни Костенко історія – це жінка, змучена, катована, зневажена, але не розтоптана, бо вона не загубила духу свого, гордість, гідність людську.
Історичне полотно твору становить окрему сторінку, через яку ще раз висвітилися долі героїв роману. І життєву лінію головної героїні Марусі Чурай, Ліна
Костенко ввела в бурхливі соціально-політичні перипетії суспільного поступу України XVII століття, а ще точніше – періоду визвольної війни під проводом Богдана Хмельницького.
Представники козацької республіки в романі – Богдан Хмельницький, Лесько Черкас, Мартин Пушкар, Іван Іскра, Яким Шибилист і ті, хто з небуття повернулися в думі (Яків Остряниця, Гордій Чурай, Павлюк, Наливайко). До цього славного лицарства належить і дід Гамарник, “самітник і химерник”, котрий од трьох шабель ще й досі не загоєн. Грицько Бобренко теж козак, але він з часом засвоїть іншу мораль, далеко не козацьку, неоднораз повторивши Марусі: “Любов любов’ю, а життя життям”.
В романі зійшлися дві моралі, дві суспільні сили: козацтво з його найдемократичнішим у світі устроєм, законами, звичаями, в нормах співжиття якого уособлена народна мораль. Полтава з деформованими принципами світського життя, канцелярсько-бюрократичною машиною, котра працює на винищення людського в людині, і яка знімає потребу мислити.
Процес такого суспільного розсортування виразно й достовірно виписаний Ліною Костенко в сцені суду – засудити чи виправдати Марусю, а якщо судити, то яку кару їй призначити. На суді, як і в будь-якій іншій ситуації, козацтво виявляє найактивнішу позицію захисників і гуманістів. За всіма своїми клопотами Богдан здатний зрозуміти і тугу гінця Івана Іскри: “Щось мало статись, твоєї печалі достойне?”; а опісля, доклавши “серця й голови” до справи Марусі, скасувати ганебний вирок полтавського суду: “Таку співачку покарать на горло. – Та це ж не що, і пісню задушить”. І далі – “смерть повсюди, а життя одне”.
Судійство разом з підбрехалами Бобренихи у погляді на людину, суспільне життя перебувають на цілком протилежній з козацтвом позиції. їм до таких висот не дорости. Таким людям не дано збагнути велич обдаровання дівчини, їх черстві душі занурюються в інше – Горбань, що “з комори местной зичать крав”, виявивши свою обмеженість, здивувався на Іванові слова в захист піснетворки: “При чому тут пісні? Вона ж на суд за інше зовсім ставлена”.
Талант Марусі Чурай достойно оцінений представниками Січі. Іванові Іскрі доля вивела Марусю у двох величинах: коханої дівчини та художника незвичайного таланту. Під час суду йому однаково болить і, разом з тим, значимим і вартішим проступає життя Чураївни-поетеси, піснетворки: “ця дівчина не просто так, Маруся, це голос наш, це – пісня, це – душа”. Все Іванове єство прагне справедливості, вимагає зберегти життя дівчини, явивши у слові мудрість і далекоглядність козака. Що буде після ганебного вироку? Що буде після нас? “А як тоді співатиме Полтава? Чи сльози не душитимуть її?”
Ліна Костенко пропонує самостійно знайти відповідь на те одвічне питання, що й сьогодні таке ж болюче, як і в далекому XVII столітті: “А Байда що, од віри одступивсь?” або “А що сильніше підпирає твердь – молитва преподобного Антонія чи Наливайка мученицька смерть?” Разом з тим це питання вирішується авторкою однозначно: народ з його одвічною ідеєю добротворення, з його найвищими морально-етичними категоріями, з його обдарованням був, є і буде.
Дід Галерник, “старезний, полотняний” і “невмирущий” володіє великою притягальною силою, він такий же мудрий, як і його народ, він каже Іванові: “В житті найперше – це притомність духа, тоді і вихід знайдеться з нещасть”. В цьому ж твердженні віддзеркалюється і подальше життя стражденної душі Марусі Чурай, що стала символом невмирущості й незнищеності духу нашого народу.
Схожі твори:
- Незнищеність духу українського народу в історичному романі Ліни Костенко “Маруся Чурай” Українська народна пісня то живий скарб, що йде від покоління до покоління, несучи радість і смуток, чаруючи людську душу, даючи їй силу і натхнення. Полиньмо в сиві віки, доторкнемося серцем до золотих ключів людського генія – і нам уявляються ті першотвори, чиї автори хай і загубились у плині століть, але...
- Осмислення проблеми митця і народу в історичному романі “Маруся Чурай” У 50-60-ті роки в літературі, кіно, живописі на повний голос заявило про себе багато талановитих митців, які повірили, що, нарешті скинувши пута сталінщини, можна осмислити національні цінності та ідеали, звернутися до історії України. Це покоління “шістдесятників”, яке несло в мистецтво високу духовність, нові ідеали. Серед них була і Ліна Василівна...
- Маруся Чурай – втілення в образі моральної краси й таланту українського народу (за романом Ліни Костенко “Маруся Чурай”) Я вибрала долю собі сама. І що зі мною не станеться – У мене жодних претензій нема До Долі – моєї обраниці Ліна Костенко. Творчість Ліни Костенко разом з творами Дмитра Павличка освітила дорогу в літературу цілій когорті молодих талантів, які відтоді прибрали наймення “шістдесятників”. її поетична зоря не згасає...
- Маруся Чурай – втілення українського жіночого характеру (За романом Л. Костенко “Маруся Чурай”) Ліна Василівна Костенко – одна з найвидатніших українських поетес XX століття. Її перу належать кілька відомих поетичних збірок. До сьогодні Ліна Костенко веде активну публіцистичну й громадську діяльність. Твір поетеси, який заслуговує на особливу увагу, називається “Маруся Чурай”. “Історичний роман у віршах”, – так сама авторка визначила жанр цього твору....
- Невмирущість духу українського – роду у романі Ліни Костенко “Маруся Чурай” Любов до України… Вона допомагала переборювати труднощі, вона надихала на неймовірні вчинки, була джерелом злетів та падінь. Під Шевченковим “я так люблю свою Україну убогу…” могли б підписатися сотні, тисячі, мільйони різних людей. І це не просто слова, адже любов до рідної землі народжується з першим подихом, який робить людина....
- Трагічні картини важкого минулого українського народу в романі “Маруся Чурай” ЛІНА КОСТЕНКО Трагічні картини важкого минулого українського народу в романі “Маруся Чурай” ІІІ варіант Минуле дивиться на нас кривавими очима і ніби запитує: чи зможемо ми зберегти мир на Землі, чи зможемо зберегти власну волю, щоб ніколи більше не відчувати на собі страшних часів поневолення і розпачу, коли ти стаєш...
- Трагічні картини важкого минулого українського народу у романі “Маруся Чурай” Минуле дивиться на нас кривавими очима і ніби запитує: чи зможемо ми зберегти мир на Землі, чи зможемо зберегти власну волю, щоб ніколи більше не відчувати на собі страшних часів поневолення і розпачу, коли ти стаєш наймитом у власній хаті. Ліна Костенко тому і написала свій неперевершений роман у віршах...
- “Проблеми художньої та життєвої правди в романі Ліни Костенко “Маруся Чурай” Надзвичайно цікавим явищем в українській літературі був вихід у світ роману у віршах Ліни Костенко “Маруся Чурай”. У ньому поетеса зробила новий крок у розвитку рідкісного і цікавого жанру – художньо-історичної оповіді саме у віршованій формі. Талант поетеси правдиво і переконливо відтворює атмосферу суспільного життя в час війни українського народу...
- “Втілення в образі Марусі Чурай моральної краси й таланту українського народу” Літературознавець Володимир Базилевський, характеризуючи творчість видатної української поетеси Ліни Костенко, зазначав: “Це більше, ніж поезія – тут наша історія і філософія, наш спосіб думання, героїка, наші марноти і глупоти. Тут минуле й сучасне, просвічене рентгеном мислі”. Усе сказане повною мірою стосується роману у віршах “Маруся Чурай”, що здобув воістину всенародне...
- “Це – голос наш. Це – пісня. Це – душа”. За романом Ліни Костенко “Маруся Чурай” наш. Це – пісня. Це – душа”. За романом Ліни Костенко “Маруся Чурай” 4.72/5 (94.34%) 53 голос Далеко не завжди можна познайомитися з такою ж складною долею, якою була доля Ліни Костенко. Вона отримала дієву любов з боку читачів, причому така любов і визнання були отримані абсолютно заслужено. Її творчість...
- Трагічні картини минулого українського народу у творі Л. Костенко “Маруся Чурай” Про наші битви – на папері голо. Лише в піснях вогонь отой палить. Л. Костенко. Іноді чуються голоси про те, що Україна не має своєї історії, а те, що є – невиразне і бліде. Ліна Костенко, яка у своїй творчості часто звертається до історичного минулого нашої держави, доводить протилежне –...
- Трагічні картини минулого українського народу в творі Л. Костенко “Маруся Чурай” І. Роман “Маруся Чурай” – енциклопедія духовного життя України XVІІ століття. (“Маруся Чурай” – роман історико-філософський, соціально-психологічний. Ліна Костенко із відповідальністю поставилася до історичного матеріалу, суворо дотримуючись наукової достовірності подій і фактів. Автор досліджує їх вплив на буття народу, а відтак і на майбутню долю рідної землі. За влучним висловом...
- Втілення в образі Марусі Чурай моральної краси і таланку українського народу в однойменному романі Л. Костенко Українській літературі притаманне відображення всіх барв, усієї повноти, всього різноманіття народного буття. Починаючи від народних дум, Г. С. Сковороди, Т. Шевченка, Лесі Українки, О. Кобилянської і закінчуючи чи то Б. Олійником, чи то Олесем Гончаром, чи то кимось із інших сьогоднішніх літераторів, образи героїв у переважній більшості перенесені із життя....
- Багатство характерів у романі Ліни Костенко “Маруся Чурай” Михайло Слабошпицький назвав роман Ліни Костенко “Маруся Чурай” енциклопедією життя українського народу середини вісімнадцятого століття. Це енциклопедія народних звичаїв, традицій і, звичайно ж, народних характерів, типів. Герої роману у віршах Ліни Костенко живуть і діють у відблиску всеохоплюючого образу – історичної України, що піднялась на священну війну за свої права,...
- Утвердження безсмертя народу та його пісні у романі Л. Костенко “Маруся Чурай” Роман у віршах “Маруся Чурай” – твір панорамно-масштабний. З величезної кількості подій кипучого політичного і культурного життя України XVІІ століття Ліна Костенко вихопила один маленький острівець – драму окремої особистості, а висвітлила трагедію цілого народу, показала болі сучасника і страх народу перед майбутнім. Роман присвячений легендарній Марусі Чурай. Показуючи життя...
- “Духовне життя нації через призму нещасливого кохання в романі Ліни Костенко “Маруся Чурай” Життя людей, звичайних представників суспільства, і тривале існування нації мають дуже багато спільного. Це логічно і природно, ми маємо з цим погодитися. У цьому ми з упевненістю можемо переконатися при прочитанні роману Ліни Костенко “Маруся Чурай”. По цьому роману видно, як впливає на життя людей та існування нації так ганебне...
- Втілення моральної краси й таланту українського народу в образі Марусі Чурай (за однойменним романом Л. Костенко) Історія життя Ліни Костенко – це повість про те, якою сильною й непереможною може бути людина, що виростає з народу, живе з ним, вірно служить йому і зв’язана назавжди з рідним народом усіма ділами й помислами своїми. Епіграфом до її творчості можуть бути слова: Поезія – це завжди неповторність, Якийсь...
- Піснярка Маруся Чурай Був тихий райок. Життя набирало свого звичною темпу Я стояла біля вікна і слухала пісню, що долинала від сусідів. Це по радіо звучала пісня “Ой не ходи, Грицю…” Відома пісня легендарної Марусі Чурай. Маруся Чурай… Прославлена українська піснярка, яка жила у XVIII столітті в Полтаві. Про її життя нам відомо...
- Історія любові у романі Л. Костенко “Маруся Чурай” Творчість Ліни Костенко разом з творами Дмитра Павличка освітила дорогу в літературу цілій когорті молодих талантів, які відтоді прибрали наймення “шістдесятників”. її поетична зоря не згасає й ніколи не згасне на літературному обрії, бо це талант дужий і яскравий. Пречудова лірика Ліни Костенко полонить душу, примушує хвилюватись, мріяти, любити. Добротою,...
- Головні образи у романі у віршах “Маруся Чурай” І. Роман “Маруся Чурай” – історія та людські долі. (Роман “Маруся Чурай” ( незвичайним твором і за формою, і за змістом. За формою – в українськії! та й світовій літературі не так вже й багато романів у віршах. А за змістом бо історичні події, якими б важливими вони не були...