НАУКОВО-ХУДОЖНІ ОПОВІДАННЯ. АНАТОЛІЙ ДАВИДОВ. СВІДКИ МИНУЛИХ ЕПОХ

Мета: ознайомити учнів із творчістю Анатолія Давидова, з його твором “Свідки минулих епох”; удосконалювати навички правильного, свідомого, виразного читання; розширювати кругозір учнів; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення, творчу уяву; виховувати любов до природи, бажання поповнювати свої знання.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Добрий день! Добрий день!

Дякуєм за побажання.

На урок беремо із собою

Знання, вміння, навички й старання.

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

Робота над скоромовкою. Гра “Дощик”

Діти

читають хором.

– Накрапає дощ (тихо).

– Дощ пускається сильніше (голосніше).

– Злива (голосно).

– Дощ слабшає (тихіше).

– Дощ припинився (читання припиняється).

Мишок з шість

Шкребуться скрізь,

Не шуміте, миші,

Не поруште тиші,

А скоріш шкоринку

Несіть у шпаринку.

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Гра “Дуель”. Робота в групах

Учні в групах ставлять одне одному підготовлені запитання за змістом статті “Країна знань не має меж” (с. 129).

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні ми

ознайомимося із життєвим і творчим шляхом Анатолія Давидова, з його науково-художнім оповіданням “Свідки минулих епох”.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Біографічна довідка

– Народився А. Давидов 1938 р. у с. Бочки Конотопського району на Сумщині в сім’ї вчителів. Після закінчення в 1960 р. Ніжинського педінституту працював учителем біології.

А. Давидов створив для дітей багато книг – у тому числі і науково-художніх, у яких розповідається про життя природи. Перша книжечка “Ширшає виднокруг” вийшла 1967 р., далі – “Сонячні вершники”, “Без креслень і кельми”, “Знай, люби, бережи”, “Скарб” та ін. Збірка повістей та оповідань “Не так вже й тісно на землі” дістала високу відзнаку – премію Лесі Українки.

Твори А. Давидова приваблюють глибоким знанням природи, любов’ю до неї, а також розумінням внутрішнього світу дітей. Письменник прагне прищепити їм бажання вивчати світ рослин і тварин, берегти його. Він пише й про людські стосунки, про дитячі справи, пригоди, вчить шанувати сучасне й минуле.

А. Давидов пише не тільки оповідання, але й казки. Краща із них – про Озивайка, лісового хлопчика, який доглядає ліс, дружить з тими, хто любить природу.

2. Гра “Рибки”

Самостійне мовчазне читання учнями статті “Анатолій Давидов” (с. 130)

– Де і коли народився Анатолій Давидов?

– Яку освіту він отримав?

– Про що писав у своїх науково-художніх творах для дітей?

3. Фізкультхвилинка

Встали, діти, тільки – раз.

Фізкультпауза у нас.

Віє вітер: “Шу-шу-шу,

Я берези колишу.

Хмари розганяю в небі,

Дощ несу вам по потребі.

Як стомлюся, то спинюсь.

Я нікого не боюсь”.

Сіли й ми за парти, діти,

Будем далі тему вчити.

4. Опрацювання науково-художнього оповідання А. Давидова “Свідки минулих епох” (с. 130-134)

1) Словникова робота.

Русло

Мушля

Стариця

Перев’язка

Стрімголов

Пишночубу

Фізіономія

Перлівниця

Мальовничих

Короткозорі

Безапеляційний

Заздалегідь

Підпорядковується

Перехоплювало

– Знайдіть тлумачення слів безапеляційний, мушля, перлівниця, русло, стариця, перев’язка у підручнику (с. 131-132,135).

– Як ви розумієте слова: стрімголов, короткозорі, фізіономія, заздалегідь?

– Доберіть до них синоніми.

Стрімголов – дуже швидко, прожогом.

Короткозорі – який погано бачить на далекій відстані (про очі); близькозорий.

Фізіономія – обличчя.

Заздалегідь – за якийсь час до чого-небудь; наперед.

2) Читання твору учнями “ланцюжком”.

– Чи сподобався вам твір?

– Чому це науково-художнє оповідання?

– Назвіть дійових осіб твору.

3) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.

– На чому подорожували герої?

– Хто вів машину?

– Прочитайте, як автор пише про майстерність водія.

– Що робив Петько?

– Яке захоплення було у Петька і Славка?

– Про кого вони знімали фільм у Карпатах?

– Чим цікавий птах рінник?

– Як була оцінена робота хлопців?

– Як пристала до товариства Іра?

– Куди приїхали товариші під вечір?

– Знайдіть опис озерця, біля якого вони зупинилися.

– Де вибрали місце для зйомки?

– Яка тварина виринула на поверхню?

– Прочитайте, як діти спостерігали за нею.

– Чому зникли хохулі?

– Як Володимир Іванович пояснив їх поведінку?

– Хто показав дітям житло хохуль?

– Чому хохуль треба охороняти?

– Як ви розумієте слова Володимира Івановича про те, що “роботи – непочатий край”?

4) Робота в групах.

1- ша група: знайти портрет Славка.

2- га група: знайти портрет Петька.

3- тя група: знайти опис старого русла.

4- та група: знайти опис гнізда хохуль.

5- та група: знайти опис хохуль.

5) Фізкультхвилинка.

Руки підняли і погойдали,

Ніби дерева в саду.

Руки зігнули, ними тріпнули –

Вітер збиває росу.

В сторони руки – ними покажем,

Як до нас птахи летять.

Як вони сядуть – також покажем,

Склавши руки назад.

6) Вправи на розвиток техніки читання.

А) Гра “Засічка – кидок”.

За командою “кидок” усі учні починають читати напівголосно текст.

За командою “засічка” зупиняються й олівцем позначають останнє прочитане ними слово.

Цей текст таким саме чином читають ще раз. (Але не більше трьох разів!) Під час повторного читання діти переконуються, що прочитали більший обсяг – “засічка” поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже з кожним разом результати покращуються.

Б) Гра “Хто швидше?”.

– Знайдіть абзаци з такими реченнями:

Іра любила тварин і дуже зраділа такій пропозиції. (3)

Петько аж підстрибував від задоволення. (4)

Ніщо – ні дощ, ні спека, ні комарі – не було їм на заваді. (1)

В цьому їхня велична цінність для зоологів, які вивчають еволюцію тваринного світу. (7)

А потім пішла мода на їхнє хутро. (6)

Хохулі хапають тільки ту здобич, яка втікає. (5)

З протилежного берега стариця поросла верболозом і татарським зіллям. (3)

– Позначте цифрами послідовність подій у тексті.

В) Гра “Голосування ногами”.

Діти стають у дві шеренги: права шеренга – “я вважаю, що твердження правильне”; ліва шеренга – “я вважаю, що твердження неправильне”.

– Я читатиму речення, деколи навмисне замінюючи слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупає ногами права шеренга. Якщо речення неправильне – тупає ногами ліва шеренга та зачитує правильну відповідь.

7) Робота за ілюстрацією.

– Розгляньте ілюстрацію до цього твору.

– Кого і що художник зобразив на ілюстрації? Які кольори він використав?

– Який настрій вони створюють? Як передають характер твору?

– Яким рядкам оповідання відповідає ілюстрація?

– Які малюнки створили б ви за сюжетом оповідання?

Вправа “Мікрофон”

– Уяви себе біля цього озерця. Опиши свої відчуття. (Захоплення, здивування, радість, байдужість, сум)

8) Робота в групах.

Поділ тексту на частини за поданим планом. Переказ оповідання.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Гра “Закінчи речення”

– Сьогодні на уроці я вчився…

– Мені було цікаво…

– Свою роботу на уроці оцінюю…

– Урок завершую з… настроєм.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виконати малюнок до уривка тексту, який найбільше сподобався.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 2.50 out of 5)

НАУКОВО-ХУДОЖНІ ОПОВІДАННЯ. АНАТОЛІЙ ДАВИДОВ. СВІДКИ МИНУЛИХ ЕПОХ