Народ у Скотта
Автор “Веверлі” вже у цьому першому своєму романі знайшов дуже вдалий спосіб поєднання правдивого зображення минулого життя у всіх його розмаїтих проявах і цікавої динамічної інтриги, рушійними силами якої є великі людські пристрасті – жага влади, заздрість і ревнощі, мстивість і зажерливість, войовничість і кохання, й водночас звичайні, але близькі і зрозумілі читачеві почуття – любов до свого краю, свого роду і сім’ї, вірність дружині або коханій і друзям, почуття власної гідності й честі тощо. П-В усіх романах автора діє багато
Найдовершеніші з художнього боку постаті людей з народу, вони беруть активну участь у розгортанні сюжету, у фабульних перипетіях, хоч і не виступають головними героями роману з формальної точки зору. При цьому народ у Скотта – поняття узагальнююче, що включає в себе різні соціальні групи. Героєм роману, з яким пов’язана його фабула, у Скотта виступає Молода людина, яка не має якихось надто виразних індивідуальних рис або видатних здібностей, але відзначається порядністю, почуттям честі, сміливістю і здоровим глуздом. Письменник наблизив свого героя до більшості читачів, дозволив їм ідентифікуватися з цим симпатичним персонажем, співчувати йому, хвилюватися за його долю тощо. Молодий чоловік завжди був улюбленим персонажем і письменників, і читачів. Його сильні й свіжі почуття, його рухливість та нерозважлива сміливість, його наївна відвертість і чесність робили юнака природним героєм любовних або пригодницьких романів, розповідей про подорожі та військові походи. І вибір героя у Скотта, як і динамічного захоплюючого сюжету із щасливою для молодого героя розв’язкою, можна назвати приреченим на популярність у широкого кола читачів.
Всі, хто знав Скотта і слухав його, зазначали, що він був блискучим оповідачем. Він не лише зацікавлював стрімким розвитком подій, їхнім драматизмом, а й так пластично змальовував образи осіб і місця, де все відбувалося, що все поставало зримо, випукло, в барвах, світлі, мінилося кольорами, звучало й було відчутне на дотик.
За часів Вальтера Скотта давно існував і користувався успіхом так званий “антикварний” роман, який ставив своєю метою скрупульозне відтворення матеріальної своєрідності різних епох, особливостей побуту, звичаїв різних народів. Пізнавальну цінність таких творів визначав най-докладніший опис різних старожитностей, давнього одягу, зброї, начиння, архітектури, навіть страв чи напоїв. Подібні книжки виходили й пізніше. І у самого Скотта його епігони знаходили та запозичували “антикварність”, бо для слабкого художника дріб’язковий статичний опис набору історичних декорацій та реквізиту значно легше завдання, ніж створення істинно романного сюжету й характерів, глибинне проникнення в хитросплетіння історичних подій, невпинний хід історії. Переважну більшість так званих історичних романів складали книжки, де авантюрно-любовна інтрига героїв у історичних костюмах розгортається на густому “антикварному” тлі, а з минулого використовуються здебільшого анекдоти, сенсаційні події, плітки про інтимні подробиці життя сильних світу цього, яскраві чи загадкові постаті, овіяні легендами.
Скотт прагнув не просто розповісти про давні часи, а й відтворити їх у всій повноті – у великих постатях і подіях й у дрібних подробицях. Тільки ось ці подробиці мали бути виразними, промовляти до читача, викликати асоціації, пробуджувати пам’ять. Історичні реалії у нього не були інвентаризацією матеріального світу чи забутих звичаїв, як у його менш талановитих послідовників. Вони були переконливо реальними середовищем і формами життя, в яких існували й діяли майже три тисячі його романних персонажів, абсолютно органічно та невимушено. Можна навести безліч прикладів такої художньої матеріалізації минулого, зроблених розмаїто й вигадливо із справжнім талантом живописця, що розуміється на барвному колориті і колориті доби.
І до В. Скотта письменники малювали в слові портрети своїх героїв, показували місце дії, але так, як він, цього ще ніхто не робив.
Портрети майстра були намальовані сильно, бравурно, виразними мазками. їх можна було б назвати історико-ха-рактерологічними й жанровими. Вони передавали зовнішність персонажу у всій його віковій, соціальній, національній визначеності, подекуди типовості, хоча в них відбивався його самобутній характер, своєрідність вдачі. Чимось вони нагадують ранні експерименти Рембрандта, коли художник намагався в портретних офортах передати прояви усіх можливих темпераментів, багатство емоцій у їх зовнішньому вияві. Заглиблення у внутрішній світ пор-третованого, створення портрета-біографії було тоді у Рембрандта ще попереду.
І критики, і читачі давно вже помітили, що головні персонажі романів Скотта поступаються у виразності зовнішності і характеру персонажам другоплановим. Більше того, ці другопланові фігури можуть бути по суті головними дійовими особами історичних трагедій і драм, які лише спостерігає, потрапляючи у різні політичні табори, стоячи на маргінезі протиборства, формальний герой романтичної інтриги. Ще за життя письменника навесні 1832 р. в “Единбурзькому ревю” так характеризувалися його постаті в циклі романів, які автор видавав під псевдонімом “Автора “Веверлі” і які називають веверлієвськи-ми:
“Перше, що ми бачимо в творах автора “Веверлі”, це малюнок характерів. Дивлячись на нього під цим кутом зору, ми захоплені плідністю його фантазії, силою, новизною і вірністю образів. Автор малює нам не абстрактну істоту, а подих, вчинки, мову особистості. І яке розмаїття! Яка самобутність! Скільки їх! Що за галерею він розгортає перед нашими очима! Жоден письменник, крім Шекспіра, не може з ним конкурувати. Образи у творця “Веверлі” позначені насамперед мальовничістю. Ми завжди бачимо людину, яку він зобразив у слові. Одяг, звичаї, манери, поведінку показано так жваво, що ми подумки все це бачимо до повної ілюзії реальності, яку лише може викликати слово”.
Все, що було сказане з цього приводу пізніше лише варіює та поглиблює думку давнього критика. Щоправда, зовнішність і мову персонажів Вальтер Скотт зображував і передавав більш вдало, ніж складності їхньої психології. Великим письменником-психологом він не був, хоча у нього є і дуже тонкі психологічні спостереження. / Більшість дослідників романної творчості Вальтера Скотта підкреслювали органічний зв’язок його книжок з трьома головними типами романів XVIII ст. – авантюрним або пікарескним, побутово-виховним і готичним. Проаналізовані та виділені основні елементи, які знаходимо в сюжетах та образах всіх трьох типів згаданих романів і в творах шотландського прозаїка. В дослідженні німецького вченого Вільгельма Дібеліуса “Англійське мистецтво роману: техніка англійського роману XVIII – початку XIX століття” (1922), яке вже давно завоювало визнання спеціалістів, визначені типові для пригодницького і готичного роману сюжетні ходи, які зустрічаємо у Скотта. Це подорож, сповнена випробувань і загроз, кохання або закоханість героя в діву-красуню, виховання героя шляхом важких переживань, страждань, перевірки на мужність і волю до подолання перешкод, розплутування підступних ворожих дій, небезпечних інтриг тощо. Поширені в названих типах романів і у шотландського письменника такі ситуації, як випадкова зустріч героя з майбутньою коханою або з тим, хто стане йому вірним другом і рятівником, несправедливе обвинувачення героя, який потрапляє в ув’язнення, дуелі та інші бійки, де відстоюється власна честь або право на кохання. Велику роль при цьому відіграють загублені і знайдені листи, медальйони з портретами, документи, які розкривають таємницю походження того чи іншого важливого персонажу, найчастіше самого героя.
Схожі твори:
- Своєрідність зображення головного героя в романі В. Скотта “Айвенго” Своєрідність зображення головного героя в романі В. Скотта “Айвенго” Вальтер Скотт – відомий шотландський письменник, засновник жанру історичного роману. В його творах химерно переплітаються історія та вигадка, наука та фантазія. Романи В. Скотта змальовують історичне минуле Шотландії, Англії та інших європейських країн. У своїх творах письменник охоплює майже всю багатовікову...
- Своєрідність зображення головного героя у романі В. Скотта “Айвенго” Вальтер Скотт – відомий шотландський письменник, засновник жанру історичного роману. В його творах химерно переплітаються історія та вигадка, наука та фантазія. Романи В. Скотта змальовують історичне минуле Шотландії, Англії та інших європейських країн. У своїх творах письменник охоплює майже всю багатовікову історію рідного краю від раннього середньовіччя до подій XVІІІ...
- Своєрідність зображення головного героя в романі Вальтера Скотта “Айвенго” Вальтер Скотт – відомий шотландський письменник, засновник жанру історичного роману. В його творах химерно переплітаються історія та вигадка, наука та фантазія. Романи В. Скотта змальовують історичне минуле Шотландії, Англії та інших європейських країн. У своїх творах письменник охоплює майже всю багатовікову історію рідного краю від раннього середньовіччя до подій XVIII...
- Особливість сюжету у романі Вальтера Скотта “Айвенго” Від музейних експонатів – лицарської зброї та предметів побуту – віє темницями, легендарними історіями про лицарську доблесть і честь і про вічну ікібов. Вальтер Скотт був не лише письменником, а й видатним краєзнавцем, довідником історії і культури Шотландії та Англії, що відбилося в його історичних романах. До написання романів письменник...
- Проаналізуйте сюжет, композицію та проблематику роману В. Скотта “Айвенго” Проаналізуйте сюжет, композицію та проблематику роману В. Скотта “Айвенго”. З метою утвердження місця особистості в історичному процесі написано роман “Айвенго” (1819). У ньому ожило історичне минуле Англії – доба Середньовіччя: 1194 рік – повернення короля Річарда Левине Серце до Англії. На престолі – його брат принц Джон, на чолі з...
- “Народ мій є, народ мій завжди буде, ніхто не перекреслить мій народ!” (В. Симоненко) Чи не занадто смілива заява це була для ще зовсім молодої людини у ті часи? Адже, мабуть, мова йде не про такий ефемерний термін, як “радянський народ”? Ні, йдеться про народ український… Василь Симоненко, як справжній геній, прожив небагато. Але встиг залишити по собі на землі такий слід, що його...
- Відображення в романі В. Скотта “Айвенго” життя середньовічної Англії Англійський письменник В. Скотт народився у Шотландії і ще з дитинства захоплювався минулим своєї вітчизни, легендами й народними переказами про військові подвиги та жорстоку родову помсту, кривавий розбрат. Починаючи писати кожний роман, письменник старанно й уважно вивчав історичні документи, пам’ятки, костюми й звичаї, бо вважав, що для створення справжнього історичного...
- Пригодницькі інтриги в романі Вальтера Скотта “Айвенго” Пригодницькі інтриги в романі Вальтера Скотта “Айвенго” Вальтер Скотт був не лише письменником, а й видатним краєзнавцем, дослідником історії і культури Шотландії та Англії, що дістало відображення у його історичних романах. До їх написання він опублікував кілька збірок народних балад і кілька поем, присвячених історії його рідного краю – Шотландії,...
- Особливість сюжету в романі Вальтера Скотта “Айвенго” Від музейних експонатів – лицарської зброї та предметів побуту – віє таємницями, легендарними історіями про лицарську доблесть і честь і про вічну любов. Вальтер Скотт був не лише письменником, а й видатним краєзнавцем, дослідником історії і культури Шотландії та Англії, що відбилося в його історичних романах. До написання романів письменник...
- Історичні романи В. Скотта, В. Гюго, О. Дюма Укладачі рекомендаційних каталогів групують книги з основних розділів навчального курсу (стародавній світ, середні і нові століття, російська історія), виділяючи в особливий список твори переглянуті, але не схвалені (див., наприклад, критико-бібліографічний покажчик “Про дитячі книгах”). Зрозуміло, ця паліативна міра не могла призупинити випуск явно непридатною для юнацтва історичної белетристики, просякнуту часто-густо...
- Об’єктивність зображення історичного процесу і соціальних відносин у романі Вальтера Скотта “Айвенго” ЗАНЯТТЯ 2 Тема: Об’єктивність зображення історичного процесу і соціальних відносин у романі Вальтера Скотта “Айвенго” ПЛАН – Історична основа роману. – Втілення найкращих рис народу в образах Вамби і Гурта, розбійників Робін Гуда. – Річард І – ідеалізований герой автора. – Айвенго – шляхетний лицар. – Жіночі образи в романі....
- Ідейно – художня своєрідність роману В. Скотта “Айвенго” Середньовіччя в романі – кривавий і похмурий період. Образ короля Ричарда ідеалізований, у цьому консерватизм Скотта, це спричинило романтизацію. Реалистично переданий народ і його ватажки – Робін Гуд (Локсли). Але на майстерно відтвореному истор. тлі, при порівнянні з галереєю оригінальних і блискучих образів, програють центральні герої – Айвенго, Ровена. Багато...
- Твiр-мiнiатюра “Нацiональний та iсторичний колорит роману В. Скотта “Айвенго”” Англійський письменник Вальтер Скотт, який став засновником жанру історичного пригодницького роману, народився у Шотландії і з раннього віку цікавився історією своєї батьківщини, народними переказами і легендами про жорстоку родову помсту, кровавий розбрат і військові подвиги. Перед тим, як писати черговий роман, письменник дуже уважно і старанно вивчав історичні документи, які...
- Шевченко – це народ, і як народ, він буде вічно жити Тарас Григорович Шевченко народився 25 лютого 1814 р. в с. Моринці Звенигородського повіту на Київщині у сім’ї селян-кріпаків. Рано втратив батьків, наймитував. Був зарахований до складу панських служників і 1829 р. відправлений до Вільна. З початку 30-х рр. жив у Петербурзі. Навесні 1838 р. за сприяння К. Брюллова, В. Жуковського...
- Мій улюблений герой роману В. Скотта “Айвенго” Коли я дочитав роман “Айвенго”, я навіть засмутився. Ще недавно я із завмиранням серця стежив за героями, хвилювався, чи встигнуть прийти на допомогу Ричарду відважні воїни Локслі… Роман Вальтера Скотта захопив мене цілком, наче чарівною машиною часу переніс у середньовічну Англію. І ось роман дочитаний. Що залишив він у мені?...
- Історичні реалії середньовічної Англії у романі Вальтера Скотта Айвенго СКОТТ ВАЛЬТЕР (1771-1832) Відомий англійський поет, романіст, народжений у Шотландії. Вальтер Скотт отримав освіту правознавця, але його захопленням є історія рідного краю, легенди, традиції, стародавні культурні пам’ятки, Зрештою він здобуває славу видатного краєзнавця, історика. В. Скотт зібрав і опублікував збірку шотландських пісень (1803). Як письменник, свій творчий шлях розпочинає з...
- “Образ леді Ровени” за романом В. Скотта “Айвенго” ів У відомому авантюрно-пригодницькому романі Вальтера Скотта “Айвенго” головними є чоловічі персонажі, але без жіночих образів цей твір був би нецікавим і втратив би усю гостроту подій. Тому не менш велике значення автор надав і жіночим персонажам, головні серед яких – леді Ровена і Ревекка. Ровена – це знатна дама,...
- “Характеристика Седріка” за романом В. Скотта “Айвенго” Одним із головних персонажів роману Вальтера Скотта “Айвенго” є Седрік Сакс. Седрік Ротервудський – батько головного героя твору Айвенго. Він був затятим противником норманської влади, яка прагнула відновити у правах саксів. Седрік з дитинства виховував леді Равену, останню представницю стародавнього королівського роду і, як добрий батько, мріяв віддати її заміж...
- “Народ звільнений, але чи щасливий народ?” Поема Некрасова “Кому на Русі жити добре” була як би відступом від загальної думки багатьох добутків того часу – революції. До того ж майже у всіх добутках головними героями були представники вищих станів – дворянства, купецтва, міщанства. У поемі ж головні герої – колишні кріпаки, що стали вільними після указу...
- Характеризуйте систему дійових осіб в романі В. Скотта “Айвенго”. (вигадані персонажі та історичні особи). Образ Айвенго, схематизм в зображенні головного героя роману Характеризуйте систему дійових осіб в романі В. Скотта “Айвенго”. (вигадані персонажі та історичні особи). Образ Айвенго, схематизм в зображенні головного героя роману. І. Дійові особи твору. (У романі подані образи як реальних історичних осіб (Річард Левове Серце, принц Джон), так і вигаданих героїв (лицар Айвенго, леді Ровена, Ребека, Седрик Ротервудський...