На допомогу з вивчення творчості М. В. Гоголя у 8 класі
По цій темі видана велика методична література. Тим не менш, вивчення поеми “Мертві душі” продовжує залишатися однією з найбільш складних завдань у роботі словесника. Допомогти школяреві, подолати ці труднощі і ставимо ми своєю метою. Перша тема: Життя і творчість М. В. Гоголя. Формування таланту й світогляду. Творчість письменника в 30-ті роки XIX століття. За підручником історії визначити, сучасником яких подій в суспільно-політичному житті Росії був Гоголь. Пропоную також познайомитися з наступними розділами підручника літератури: “Дитинство
Учень і сучасник Пушкіна, Гоголь увійшов у російську літературу як один із яскравих і самобутніх письменників, які відіграли велику роль у розвитку вітчизняної культури. Його творчість склалося в історичну епоху, коли в Росії було придушене повстання декабристів – перший виступ проти кріпацтва і самодержавства. У новій суспільно-політичній обстановці Гоголь
Глибокий патріотизм, духовний зв’язок з народом змушували письменника усвідомлювати свою величезну відповідальність перед країною:
O “Русь! чого ж ти хочеш від мене? яка незбагненна зв’язок таїться між нами? Що дивися ти так, і навіщо все, що тільки є в тобі, звернуло на мене повні очікування очі? “
Так визначав він свою суспільну місію, своє призначення як письменника-громадянина.
Біографія і творчий шлях Гоголя відрізняються складністю і внутрішніми суперечностями, але в цілому життя цього художника проникнута патріотичної цілеспрямованістю – основною рушійною силою його творчості.
Майбутній письменник народився в культурній української мелкопомещічьей сім’ї. Серед предків його знаходимо імена, що увійшли в історію: прадід письменника, Василь Танський, був наближеним гетьмана Скоропадського. Дід Гоголя, Панас Дем’янович, сам пробивав собі дорогу в життя, і хоча не дослужився до високих чинів (всього лише військовий канцелярист), зате знав п’ять мов, мав славу невичерпним вигадником, майстром розповідати анекдоти і різні історії.
Батько і мати письменника теж були обдарованими людьми. Василь Опанасович після закінчення духовної семінарії служив деякий час поштовим чиновником, проте зробити кар’єру йому не вдалося. В описах біографів він представлений як людина глибокий, розумний, поет і актор, а більше як хороший господар, повністю поглинений справами сімейними клопотами про маєток Д. П. Трощинського, при якому складався керуючим. Мати майбутнього письменника, Марія Іванівна, добре знала народні звичаї, тонко відчувала поезію народної творчості.
Третій син Василя Опанасовича і Марії Іванівни, якому дали ім’я Микола, народився в 1809 р. в селі Сорочинці Полтавської губернії. Дитинство майбутнього письменника минуло в селі Василівка, недалеко від Миргорода, де знаходилася садиба Гоголів-Яновських. Атмосфера в родині Гоголів безумовно сприяла розвитку у вразливого, хворобливого хлопчика інтересу до народної творчості, літературі, театру.
У Кибинцях, куди хлопчик їздив з батьками, крім театру, були колекції картин, зброї, багата бібліотека (Д. П. Трощинський виписував з столиць газети і журнали), домашній оркестр. Тут Гоголь бачив людей, яким судилося потім увійти в історію: драматурга В. В. Капніста – автора відомої комедії “Ябеда”, князя М. Г. Рєпніна – малоросійського генерал-губернатора, рідного брата декабриста С. Г. Волконського, І. М. Муравйова-Апостола – батька трьох братів декабристів, підпоручика Полтавського полку М. П. Бестужева-Рюміна. У Василівці щоосені бувала ярмарок. Її Гоголь спостерігав з дитинства, і ці перші яскраві враження послужили йому джерелом для зображення знаменитої Сорочинському ярмарку. Тут же часто вечорами збиралася молодь послухати розповіді старих людей, казки, анекдоти. “Тут-то бували справжні” вечори на хуторі “… тут-то він бачив цих невичерпним баляндрасників, цих оригіналів та сільських франтів, яких зобразив потім, кілька окаріка-Туря, у своїх незрівнянних передмовах до повістей Рудого Панька”, – писав П. А. Куліш, перший біограф Гоголя.
Роки навчання письменника у Ніжинській гімназії вищих наук князя Безбородька {1821 -1828) збіглися зі значними подіями в суспільно-політичному житті країни. Це був час, коли в Росії Події, що приголомшили Росію, не пройшли безслідно для гімназії. Після того, як групу викладачів звинуватили в вільнодумстві, тут виникла “справа про вільнодумство”. Після слідства, за яким у Петербурзі стежив сам Бенкендорф, вони були вислані з Ніжина із забороною служити в подальшому за навчальним відомству. Гоголь дуже болісно пережив ці події, а про долю улюбленого викладача, професора природного права Н. Г. Бєлоусова, турбувався ще довгі роки.
На формування світогляду і розумовий розвиток гімназистів великий вплив мала і літературна боротьба 20-х років. Вони стежили за новинками і виписували журнали: “Московський телеграф”, “Московський, вісник”, “Полярну зірку”, “Північні квіти”, читали всі, що друкував Пушкін. У гімназії видавалися рукописні журнали, була організована учнівська бібліотека, якою завідував Гоголь.
Тут же, в Ніжині, захопився він живописом і театром: малював декорації для шкільних спектаклів, прикрашав обкладинки учнівських журналів, робив ілюстрації, писав картини, виступав в якості режисера та актора.
Дуже важливо відзначити рано виник у Гоголя інтерес до усної народної творчості і його перші літературні спроби. З юнацьких творів письменника збереглися тільки два вірші, але заголовки не дійшли до нас творів говорять про те, що Гоголь пробував перо в різних жанрах: балади, повісті, сатири, ідилії, епіграми, поеми.
Однокашники письменника згадують, що Гоголь вічно пропадав то на ринку, то у мужиків на Магерках (передмістя Ніжина). Від спілкування з простим народом він одержував велике задоволення і все, що чув, записував у книгу, яку завжди носив з собою. Потім ці записи склали “Книгу всякої всячини, або підручних енциклопедію”. Ця, майже в 500 сторінок, книга говорить нам про широту інтересів юнака Гоголя, Тут і народні пісні, і описи українських обрядів, загадки, частівки, прислів’я, приказки, українські імена, описи монет різних держав, нотатки з історії архітектури з власноручними замальовками з якоїсь книги, опис давньогрецьких музичних інструментів, нарешті, величезний “лексикон малоросійський” – щось на зразок підготовчих матеріалів до словника української мови.
У цілому Ніжинська гімназія сформувала майбутнього письменника: якщо в 1821 р. батько привіз сюди худенького, незграбного, хворобливого хлопчика, то в 1828 р. це вже юнак, який мріє про службу на благо держави.
Тут же зароджується одна з особливостей його творчості – схильність до містифікації, За зауваженням одного з біографів письменника, гра була у Гоголя ніжинських років виразом повноти натури. Через нерозуміння з боку оточуючих вона часто переходила в містифікацію – це виробило стиль Гоголя, його метод. Вибравши юстицію як єдино можливе місце майбутнього служіння батьківщині, Гоголь всіма силами прагнув до Петербурга. У листі від 3 жовтня 1827 р. він зізнавався: “Тривожні думки, що я не буду могти, що мені перепинять шлях, що не дадуть можливості принести йому (державі) найменшу користь, кидали мене в глибоку зневіру”.
Після закінчення гімназії в грудні 1828 т, Гоголь приїздить до Петербурга, щоб здійснити свої юнацькі мрії – стати на службу державі. Однак прослужив він лише півтора року. Після багатьох розчарувань і потрясінь він переконався, що у дрібного чиновника немає ніяких можливостей для високого служіння державі, для проведення в життя ідеалів правосуддя. Служба виявилася дуже далекою від того, про що він мріяв у Ніжині, але в департаментах, канцеляріях, в світі чиновників почерпнув він матеріал для своїх майбутніх творів.
Схожі твори:
- Чому собака прийшов на допомогу Митраше? (для вивчення “Комори сонця”) На четвертому уроці узагальнюємо вивчене: уточнюємо, як зрозумілі основні думки добутку, зміст заголовка “Комора сонця”. Урок починається з вибіркового читання листовних відповідей учнів. Основна маса нас у своїх роботах пояснює допомога Травички тим, що Митраша нагадав їй Антипича. Читаємо вголос один з найбільш характерних творів: “Травичка врятувала Митрашу, тому що...
- Епістолярна спадщина письменника як джерело вивчення його Гоголя Одним із найцінніших першоджерел вивчення життя та Творчості митця, його взаємин із сучасниками, “лабораторії” майбутніх творів глисти письменника. З початку XIX ст. вони виконували роль не тільки комунікативну, а й літературну, як жанр епістолярної прози з багатим минулим (від Сенеки і Платона, французьких письменників XVII – XVIII ст. ідо майстрів...
- Вивчення оповідань Теффі в XІ класі У деяких програмах по літературі, у списках, рекомендованих для позакласного читання, значаться добутки Теффи (Н. А. Лохвицкой, у заміжжі Бучинской, 1872- 1952) – чудової оповідачки, поетеси, драматурга. Мова йде про оповідання “Ностальгія”, “Маркита”, “Життя й комір”. Звичайно ці добутки викликають інтерес у школярів, але вчителі, проводячи по них уроки, зазнають...
- Розкажіть про вплив української культури на розвиток творчості Миколи Гоголя як українського і російського письменника Микола Гоголь народився та виріс в Україні. Дитинство його минуло у мальовничих місцях, овіяних козацьким минулим, давньої історією, народними легендами. Змалку Микола бачив колоритних людей з народу навколо себе: козаків, чумаків, торговців на базарі, хитрих циган-“лошадників”, заможних та бідних селян, гострих на язик дівчат та веселих завзятих парубків. Також він...
- Сатиричні мотиви у творчості Н. В. Гоголя Великий сатирик почав свій творчий шлях з опису побуту, вдач і звичаїв України, постатечно переходячи до опису всієї величезної Русі. Ніщо не вислизнуло від уважного ока художника: ні вульгарність і дармоїдство помещиков, ні підлість і незначність обивателий. “Миргород”, “Арабески”, “Ревізор”, “Женитьба”, “Ніс”, “Мертві душі” – їдка сатира на дійсність. Гоголь...
- Шляхи вивчення української літератури в 7-у класі На уроках української літератури в 7-у класі за програмою вивчається оповідання А. Чайковського “За сестрою”. Дія в оповіданні розгортається у селі Спасівка, де жив козацький рід Судаків, який славився тим, що всі чоловіки цього роду були на Січі. Одного вечора на село напали татари. Врятуватися з цієї сім’ї зумів лише...
- Вивчення байки “Вовк на псарні” у п’ятому класі Байка “Вовк на псарні” належить до історичних байок Крилова про війну 1812 року. В основі її, як відомо, лежить конкретний історичний факт, а вся байка передає високе патріотичне почуття, відбиває всенародний патріотичний підйом. Нагадаємо вчителеві, що перед вивченням байки не слід повідомляти про це хлопцям. Інакше при аналізі вони підуть...
- ЦИВІЛЬНИЙ ПАФОС ТВОРЧОСТІ ГОГОЛЯ ЦИВІЛЬНИЙ ПАФОС ТВОРЧОСТІ ГОГОЛЯ Висока гражданственность творчості великого російського писа-теля Миколу Васильовича Гоголя виявилася насамперед у разо-блачении всього, що зневажає волю людської особистості, не дає людині созидательно трудитися й жити. З обуренням гово-рит Гоголь про нелюдського вельможу з (). Цей холодний байдужий міністр у відповідь на прохання інваліда Вітчизняної війни...
- Образ України в творчості Миколи Гоголя (за повістями “Вечори на хуторі біля Диканьки”, “Миргород”) Витоки творчості Миколи Гоголя – в українській культурі. Українець за походженням, він з дитинства добре знав українські казки, пісні, бувальщини. Саме вони насичували його уяву, що створила прекрасні “Вечори на хуторі біля Диканьки”, “Миргород”. Образ України мимоволі уявляєш собі, читаючи твори М. Гоголя. Як справжній дослідник, він ознайомлює читача з...
- Образ України у творчості Миколи Гоголя Образ України у творчості Миколи Гоголя Микола Гоголь – геніальний російський письменник. Але витоки його творчості – в українській культурі. Українець за походженням, він з дитинства добре знав українські казки, пісні, бувальщини. Саме вони насичували його уяву, що створила прекрасні.”Вечори на хуторі поблизу Диканьки”, “Миргород”. Образ України можна легко уявити...
- Образ України у творчості Гоголя Микола Гоголь – геніальний письменник, але витоки його творчості – в українській культурі. Українець за походженням, він із дитинства добре знав українські казки, пісні, бувальщини. Саме вони насичували його уяву, що створила прекрасні “Вечори на хуторі поблизу Диканьки”, “Миргород”. Гоголь створює не просто народні характери, а саме образ України, своєрідний...
- Значення творчості Гоголя для російської літератури Нещадна правда, сказана Гоголем про сучасному йому суспільстві, гаряча любов до народу, художнє досконалість його добутків – все це визначило ту роль, що зіграв великий письменник в історії росіянці й світовій літературі, у твердженні принципів критичного реалізму, у розвитку демократичної суспільної самосвідомості. Опираючись на творчі завоювання своїх славних попередників (Фонвізіна,...
- Анотація до вивчення твору Миколи Гоголя “Мертві душі” Анотація до вивчення твору спрямовує вчителя на застосування шляху аналізу “слідом за автором”. Саме уважно читаючи і аналізуючи визначені вчителем ключові епізоди, можна ефективно домогтися розуміння зазначених в анотації положень: “Соціально-історичний та філософсько-етичний аспект аналізу російського життя. Критика кріпосництва, галерея поміщицьких типів Сутність авантюри Чичикова, функції його образу в розвитк...
- Образ України у творчості М. В. Гоголя Микола Гоголь – геніальний російський письменник, але витоки його творчості – в українській культурі. Українець за походженням, він із дитинства добре знав українські казки, пісні, бувальщини. Саме вони насичували його уяву, що створила прекрасні “Вечори на хуторі поблизу Диканьки”, “Миргород”. Гоголь створює не просто народні характери, а саме образ України,...
- Вплив творчості Гоголя на світову літературу “Книги Гоголя були для мене хлібом і зіллю в той час, коли цих необхідних для мого існування благ у мене зовсім не було”,- згадував відомий румунський письменник, Михайло Садовяну, У наш час із особливою гостротою сприймаються “Тарас Бульба” і “Ревізор” у країнах, що розвиваються, Азії, Африки й Латинської Америки, які...
- Вираження глибин національного духу у творчості М. В. Гоголя Великі Сорочинці – місце народження М. Гоголя. Саме тут, у скромному будиночку повітового лікаря М. Трохимовського І квітня 1809 року народився майбутній письменник. З Україною пов’язане не тільки дитинство Гоголя, а і його юність та зрілі роки. Чарівна природа України – це була та реальність, яка плекала його поетичний геній,...
- Образ України у творчості М. Гоголя І. Витоки творчості Миколи Гоголя – в українській культурі (українець за походженням, знав українські казки, пісні, бувальщини). ІІ. Україна й українці у творах М. Гоголя. 1. Український світ у “Вечорах на хуторі біля Диканьки” (Диканька – ціла країна з особливим побутом, звичаями, мовою; на початку твору – словничок найуживаніших українських...
- Душі “живі й мертві” у творчості Гоголя При виданні поеми “Мертві душі” Гоголь побажав сам оформити титульний аркуш. На ньому була зображена коляска Чичикова, що символізує шлях Росії, а навколо – безліч людських черепів. Опублікувати саме цей титульний аркуш було дуже важливо для Гоголя, як і те, щоб книга вийшла у світло одночасно з появою картини Іванова...
- Системний підхід до вивчення творчості Буніна у школі Перегляд змісту програми з зарубіжної літератури за ред. Д. В. Затонського, К. О. Шахової та Є. В. Волощук для 11 класу, співставлення його зі змістом публікацій у Науково-методичних виданнях за останнє десятиліття, аналіз власного досвіду, як педагогічного, так і, насамперед, читацького призвели до висновків, що однією з недостатньо розроблених у...
- Біографія Гоголя Миколи Васильовича Гоголь, Микола Васильович ( 1809-1852 г. г.) Прозаїк, драматург, літературний критик Біографія Народився 1 квітня 1809 року в Полтавській губернії в сім’ї поміщика. В 1818 році надійшов у Полтавське повітове училище, де провчився один рік. З 1821 року вчиться в місті Ніжині в Гімназії вищих наук. Гоголь захоплювався театром, музикою,...