Морально філософське й художнє багатство роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”
Свій останній роман “Майстер і Маргарита” Михайло Булгаков почав писати взимку 1929/30 готак. У цілому робота над ним продолжалася більше десяти років Автор, немов заздалегідь почуваючи, що це його останній добуток, хотів вкласти в нього без залишку всю силу свого багатогранного таланта: гострий сатиричний погляд, безудержность фантазії, психологическая спостережливість відрізняють цей роман. Булгаков розсунув границі жанру: йому удалось досягти органічної сполуки історико-епічного, філософського й сатиричного роману. По глибині філософського
Проблеми, піднятие в цьому добутку, не застаріли, вони актуальні й сьогодні, вони будуть актуальні всігда Романові присвячена безліч книг і статей, у яких висловлюються
Булгаків бачив його в духовному подвигу людини, що у романі названий Иешуа Га-Ноцри й за яким видний його великий євангельський прообраз. Образ Иешуа став видатної достижением Булгакова Бурлака-Філософ міцний своєї наївної верій у добро, що не можуть відняти в нього ні страх покарання, ні волаюча несправедливость, жертвою якої стає він сам. Його незмінна віра існує всупереч повсякденнийний мудрості й наочним урокам страти.
У житейской практиці ця ідея добра, на жаль, не захищена. Слабість проповіді в її идеальности, але Иешуа впертий, і в абсолютності його віри в добро є своя сила. У своєму герої автор бачить не тільки релігійного проповідника й реформатора – образ втілює в собі волю духу. В образі Майстра нам представляються чрезвичайно важливими автобіографічний аспект і пов’язане з ним розуміння Булгаковим ролі художника в суспільстві, його відносин з уластью, здатність відстояти волю творчості, зробити моральний вибір, нести ответственность і відчувати провину за прийняте решение. Власне кажучи, Майстер присвятив життя Иешуа – своєму героєві, героєві роману й одночасно синові Бога Відповідно до християнського догмата, людина может знайти заспокоєння тільки в Богу.
Саме в ньому й знаходить своє покликання Майстер. Згласно концепції роману, Бог (у цьому випадку Иешуа) – це істина. Отже, зміст і ціль життя Майстра – в істині, що і втілює в собі справжню вищу моральнийность.
Головне, що поєднує цих героїв, находящихся у взаємній залежності, – це їхня одержимість ідеєю. У характері Понтія Пілата важливої є його еволюція після зустрічі з Иешуа, оголившиший несвободу, здавалося б, “всемогутнього” прокуратора. Булгаков зберігає риси традиционного образа, але тільки зовнішні Автор испитивает його вчинком, що вимагає вільного волевиявлення, оскільки найважливішої представляється йому проблема волі й несвободи людської особистості. Пілат визнав, але не врятував Христа, боячись за своє благополуччя, піддаючись диявольській марі. Він мучительно для себе розривався між страхом і порятунком, боргом і почуттям.
Але він не в змозі перебороти страх. У той же час прокуратора охоплює неясне передчуття, що осуд і страта бродячого проповідника Иешуа Га-Ноцри принесе йому в майбутньому велике нещастя: “Думки поніслисій коротк, нескладні й незвичайні: “Загинув! “, потім: “Загинули!..” І якась зовсім неясна серед них про якімсь що долженствует, неодмінно бути – і з ким?! – безсмертям, причому безсмертя чомусь викликало не стерпимую тугу”.
Понтій Пілат і Га-Ноцри ведуть дискусію про людську природу. Иешуа вірить у наявність, добра у світі, у зумовленість історичного розвитку, що веде до єдиної істини. Пілат переконаний у непорушності зла, не викорінимости його в людині. Помиляються обоє У фіналі роману вони продовжують на місячній дорозі свій.
У двохтисячорічну суперечку, навічно їх зблизившиший. Так зло й добро злилися воєдино в человеческой життя. Це їхня єдність персоніфікує Воланд – втілення трагічної суперечливості життя. Образ Воланда займає особливе місце в романе. У різному ступені він проектується й на сучасний, і на “древній” шар произведения.
Воланд – згусток протиріч. Як і Мефистофель Гете, він частина тої сили, що вічейале хоче зла й “вічно робить благо”. Як у своїй філософії, так і в діях Воланда особливо тоді суперечливий, коли мова йде про моральні питання. Послідовний він лише у своєму доброзичливому відношенні до Майстра й Маргарити Однак і отут є свої протиріччя.
Мефистофель Гете – більше романтизований, чим Воланд. Гете втілив у Мефистофеле свої позовуния границь добра й зла, сутності світобудови й таємниці історії – питання, на які так і не зміг знайти відповіді. На відміну від Гете Булгаков не став шукати грані між добром і злом В образі Воланда автор заявив, що добро й зло в житті нероздільні і є вічними оппозиціями життя. Авторська іронія жодного разу не стосується Воланда.
Навіть у тім затрапезному виде, у якому він з’являється на балі, сатана не викликає посмішки. Воланд персоніфікує вічейность. Він – вічно існуюче зло, яких необхідно для існування добра.
При всім при тім Воланд визнає те рідке, те деяке, що по-справжньому велико, істинале й нетлінне Він знає теперішню ціну творческому подвигу Майстра й каяттю Пілата. Любов, гордість і почуття власного достоинства Маргарити викликають у нього холодную симпатію й повагу. Воланд розуміє, що йому непідвласне те, що позначено узагальненою назвою “світло”, – все те, що противопоставлено “тьмі”.
І він уважає неприкосновенним для себе подвиг Иешуа Га-Ноцри. Такого диявола у світовій літературі до Булгакова не було. Нескінченна любов і беззавітна віддананость коханій людині – головна риса булгаковської Маргарити.
Вона – символ жіночнийности, вірності, краси, самопожертви в ім’я любові. В образі Маргарити відбиті творча сміливість, зухвалий виклик Булгакова стійким естетическим законам. З одного боку, у вуста Маргарити вкладені самі поетичні слова про Творця, про його безсмертя, про прекрасний “вічейном будинку”, що стане йому нагородою. Із другой – адже це саме кохана Майстра літає на половій щітці над бульварами й кришами Москви, трощить шибки, запускует “гострі пазурі” у вухо Бегемота й називає його лайкою, просить Воланда перетворити домробітницю Наташу у відьму, мстить ничтожному літературному критикові Латунскому. Булгаковську Маргариту часто порівнюють із гетевской.
Однак остання – лише слабка жінка, що відмовилася від боротьби за любов і кохану людину. У Булгакова Маргарита бореться за своє щастя до кінця, готова на всі, навіть на угоду із самим Сатаною. Зовсім недвозначно вона готова віддати за улюбленого свою душу. “Після всіх волшебств і чудес… вона вже догадувалася, до кого саме в гості її ведуть, але це не пугало її.
Надія на те, що тим їй удасться домогтися повернення свого щастя, зробила її безстрашної”: “Ах, право, дияволові б я заклала душу, щоб тільки узнать, живий він чи ні! ” Дуже яскраво проявляється характер Маргарити у взаєминах з Воландом. Її человеческая натура, із щиросердечними поривами, преодолением спокус і слабостей, розкривається як сильна й горда, совісна й чесна. Іменале такий Маргарита з’являється на балі. Така ж вона, коли приходить час розплати: “Чорна туга якось відразу підкотила до серця Маргарити…
Ніякої нагороди за всі її послуги на балі ніхто, очевидно, їй не збирався предлагать, як ніхто неї й не втримував… Попросити, чи що, самої, як искушающе радив Азазелло?.. “Ні, нізащо”, – сказала вона собі”.
І далі: “Ми вас випробовували, – продовжував Воланд, – ніколи й нічого не просите! Ніколи й нічого, і особливо в тих, хто сильніше вас. Самі запропонують і самі всі дадуть! Сідаєте, горда жінка!
” І потім саме в любові жінки, а сам не свій черпає щиросердечні сили Майстер, знову возвращенний у свою квартиру в арбатском провулку. “Досить, – говорить він Маргариті. – Ти мене присоромила. Я ніколи більше не допущу малодушие й не повернуся до цього питання, будь спокойна. Я знаю, що обоє ми жертви своєї душевний хвороби, що, бути може, я передав тобі…
Ну що ж, разом і понесемо її”. Всі головні герої роману викликають у читателя безсумнівну симпатію. Вони далеко не ідеальні, але в них живе глибока віра в непрепомилкові моральні закони. Слідом за Кантом письменник уважає, що моральний закон полягає усередині людини й не ділдружин залежати від релігійного страху перед прийдешньою відплатою. Проблеми любові й байдужості, боягузтва й каяття, добра й зла розкриті в усій красі майстерності Булгакова-художника
Схожі твори:
- Сюжетна побудова роману Булгакова “Майстер і Маргарита” Талант художника був у Булгакова від бога. І те, яке цей талант одержував вираження, багато в чому визначалося й обставинами навколишнього життя, і тим, як складалася доля письменника. На початку 20 – х років їм був задуманий роман “Інженер з копитом”, але з 1937 року він одержує іншу назву –...
- Майстер – герой роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита Майстер – герой роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” (1928-1940). У велелюдному зібранні осіб, що населяють роман, роль цього персонажа позначена з усією визначеністю. Розділ, в якій з ним зустрічається читач, названа “Явище героя”. Тим часом у просторі сюжету М. займає небагато місця. Він з’являється у 13-му розділі, коли...
- Коротка характеристика добутку Майстер і Маргарита Булгакова М. А “Майстер і Маргарита” – роман, що втілив міркування М. А. Булгакова про сучасність і вічність людини й миру, художника й влади, – роман, у якому дивним образом переплітаються їдка сатира, тонкий психологічний аналіз і філософське узагальнення. “Майстер і Маргарита”, як і більшість творів Булгакова, – у першу чергу роман про...
- Центральний персонаж роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Син короля-звіздаря, жорстокий прокуратор Іудеї вершник Понтій Пілат На прізвисько Золотий Спис з’являється на початку 2-й глави “у білому плащі із кривавою підбивкою, що шаркає кавалерійською ходою”, виходячи на авансцену сюжету, де буде незримо присутній до повного його закінчення, до останньої фрази епілогу. Це його присутність обумовлена основною сюжетною подією,...
- Доля художника в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Доля Михайла Булгакова як доля інтелігента й громадянина залучає мене й моїх сучасників. Трагедія Булгакова в тім, що він жив і затворів у стране, де творець, невизнаний при житті, не визнавався й після смерті. У листі, адресованому Михайлом Булгаковим правительству СРСР, читаєш не каяття, а бажання відстояти свої цивільні права,...
- Питання з відповідями до роману М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Що ви знаєте про історію створення роману М. Булгакова “Майстер і Маргарита”? За написання роману автор узявся 1928 року, коли переживав складний період, пов’язаний із усебічним нападом на йогб п’єси, роман “Біла гвардія”, сатиричні твори. У першому варіанті не було ні майстра, ні Маргарити. Диявол з’являвся у Москві сам. У...
- Міркуючи над сторінками роману “Майстер і Маргарита” Михайло Булгаков – знаменитий російський письменник, що створив багато добутків, цікаві й донині. Ця дивна людина, на жаль, умер в 1940 році, залишивши на письмовому столі роман, що складав Дванадцять років і якому призначене було побачити світло тільки через дочти тридцять років. Він називався ” Майстер і Маргарита “. У...
- Тема добра і зла в романі Булгакова “Майстер і Маргарита” Основою творчості Михайла Панасовича Булгакова був гуманізм. Письменник не сприймав ту літературу, яка підносила страждання абстрактних, нереальних героїв, проходячи повз правду життя. Тому в своєму останньому романі “Майстер і Маргарита” він завуальовано показав віддалену надію на те, що зло буде покаране, а добро переможе. Тема боротьби добра і зла –...
- Особливості композиції роману М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Композиція – це організація художнього твору, співвіднесеність і взаємодія його компонентів, яка забезпечує єдність форми й змісту. Вона залежить від особливостей художнього мислення письменника і жанрових ознак його твору, вона включає в себе єдність усіх образних засобів і принципи їх співвідношення й групування, конфлікт і розстановку персонажів, вставні новели й...
- Художнє своєрідність роману “Майстер і Маргарита” У роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” складна доля. Твір, закінчене в кінці тридцятих років, не було опубліковано за життя автора і вперше побачило світ у середині шістдесятих років. Сам Михайло Булгаков вважав цей роман головною книгою свого життя, підсумковим твором, і, як згадувала його дружина, перед смертю казав:...
- Жанрова своєрідність роману Майстер і Маргарита Булгакова М. А Прийми собранье строкатих глав, Напівсмішних, напівсумних. Простонародний, ідеальних, Недбалий плід моїх забав, Бессониц, легких натхнень, Незрілих і зів’ялого років, Розуму холодних спостережень И серця сумних замет. О. С. Пушкін У повісті “Собаче серце” Булгаков описав як головного героя видатного вченого (професори Преображенський) і його наукову діяльність, а від конкретних наукових...
- Тільки людина відповідальна за добро й зло (По романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”) – …Так хто ж ти, нарешті? – Я частина тої сили, що вічно хоче зла й вічно робить благо… И. В. Гете. Фауст М. А. Булгаков – один із чудових письменників післяреволюційної епохи. Доля Булгакову дісталася важка, у ній було багато конфліктів, перемог і поразок. Роман ” Майстер і Маргарита...
- Сюжетна організація роману М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Завершився попередній розділ з життя москвичів 30-х років. Відчувається таємничий зв’язок між подіями в сучасній Москві та Єршалаїмі за багато років до того. Події роману, що розділені в часі майже двома тисячоліттями, гармоніюють між собою, їх пов’язує боротьба зі злом, пошук істини, творчість. Таким чином, художнє ціле булгаковського роману –...
- Філософсько-етична проблематика роману М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Роман М. Булгакова “Майстер і Маргарита” настільки незвичний за формою, що навіть про жанр було чимало суперечок. Але очевидно одне: письменнику вдалося органічно передати існування трьох світів – реальності, міфу й фантасмагорії. Принаймні так вважають критики. Але придивімось до того, що називають міфом. Це ж знайомий євангельський текст, хай і...
- Творчість і кохання в романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Теми творчості і кохання в романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” досить тісно переплітаються. Ознаки цього з’являються в першій частині роману, коли Майстер знайомиться з Маргаритою і тим самим робить найголовніший внесок в успіх своєї творчості. Любовні стосунки між двома головними героями були наповнені не тільки пристрастю, але і великою...
- Роман М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Історія створення роману. 2. Структура добутку. 3. Історичні паралелі вромане. Я зараз весь під враженням від “Майстра й Маргарити”. Це – величезний добуток виняткової художньої сили й глибини. Мені особисто воно дуже близько за своїм духом. М. М. Бахтин “Під час хвороби він мені диктував і виправляв “Майстра й...
- Творчість і кохання в романі М. Булгакова “Майстер та Маргарита” Кохання, милосердя, прощення, творчість – це загальнолюдські поняття, які являються складниками моральності будь-якої людини, будь-якої світової релігії. На цих принципах і базується твір Михайла Булгакова “Майстер та Маргарита”. Цей роман є в деякій мірі автобіографічним, побутує думка, що Майстер – двійник самого письменника. Двійник, але не копія. Кохання між Майстром...
- Вічна боротьба добра в романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Вічна боротьба добра в романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Прояви сил зла в романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогому костюмі, у закордонних, в колір костюма, туфлях. Навіть обличчя в нього було дуже дивне: “Праве око чорний, лівий зелений. Брови чорні, але одна вища за другу “. В образі...
- Трагізм долі митця (майстра). Утвердження сили творчості й кохання в долі героїв роману Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас І семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 19 Тема. Трагізм долі митця (майстра). Утвердження сили творчості й кохання в долі героїв роману Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Мета: допомогти учням усвідомити трагізм долі митця, силу мистецтва й кохання у творі; розвивати...
- Ієшуа Га-Ноцрі центральний персонаж роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Образ Ісуса Христа виникає на перших сторінках роману в розмові двох співрозмовників на Патріарших ставках, один з яких, молодий поет Іван Бездомний, склав антирелігійну поему, але з поставленим завданням не впорався. Ісус у нього вийшло цілком живий, а треба було довести, що його не існувало зовсім, “що всі розповіді про...